[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:45

Ja maar hij is toch gewoon een appaloosa, max white gaat om andere genen, dus daar heeft jouw appie niks mee te maken. Sommige appies hebben gewoon meer wit afhankelijk van het het W gen (of het E-ap gen of zoiets als ik het goed heb, zoals ik zei ben ik geen expert) dat heeft niks met die "witte" paarden te maken die het sabino gen dragen. Het gaat niet alleen om de kleur, het gaat ook om genen. Dat je paard veel wit heeft wil nog niet zeggen dat 'ie een max white is. Zie het niet als "categorieën" puur op kleur wat we zien, maar als de genetica erachter.

Een bont paard met weinig vlekjes is ook niet ineens een "wit" paard al wordt hij met veel wit geboren.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CindyUniek

Berichten: 2528
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:48

Mijn appie is reddun dus die hoort hier dan weer wel, toch?
Gewone appies of fewspot lijken mij hier ook niet thuis horen

Die classic champagne *kwijl*

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:54

red dun is in mijn ogen hier wel op z'n plek!

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:04

Heb al een hoop appie's voorbij zien komen dus lijkt me dat dat gewoon mag :)

Wat een beauty's komen hier voorbij, best leerzaam om te zien welke kleur er bij een naam horen.
@Fiffill thx voor het meedenken :j vind het zelf al knap lastig met alle kleuren en genen. Joker is idd niet max white, wel wit wat dan weer anders is als schimmel. Toch valt hij idd gewoon onder de appie. Ben wel benieuwd trouwens of er iemand is met een max white.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:05

Hé dat kende ik niet, 'joker'. Weer iets bijgeleerd sie.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:06

Joker is toch de naam van haar paard?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:08

_Mondy_ schreef:
Heb al een hoop appie's voorbij zien komen dus lijkt me dat dat gewoon mag :)

Wat een beauty's komen hier voorbij, best leerzaam om te zien welke kleur er bij een naam horen.
@Fiffill thx voor het meedenken :j vind het zelf al knap lastig met alle kleuren en genen. Joker is idd niet max white, wel wit wat dan weer anders is als schimmel. Toch valt hij idd gewoon onder de appie. Ben wel benieuwd trouwens of er iemand is met een max white.


Maar... wat is er wit aan hem dan, behalve de kleur (dus genetisch gezien)? Want hij is toch gewoon appaloosa.
Zoals ik al zei, een bont paard met een paar kleine donkere vlekjes is ook niet ineens "wit". Dat blijft ook gewoon een bont paard. Maar ik weet niet hoe dat precies zit met appie genetica, daar ben ik echt niet goed bekend mee.

borderjay

Berichten: 1490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:16

Mijn cremello:

Afbeelding

Mijn dochter had het hoofdstel omgedaan...sperriempje was foutje :D

borderjay

Berichten: 1490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:18

Afbeelding

helloanoukx
Berichten: 254
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:25

Afbeelding Pony van mijn vriendin :D

Ik weet dat de pony veelste diep loopt!!!!!

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:26

Fiffill schreef:
Maar... wat is er wit aan hem dan, behalve de kleur (dus genetisch gezien)? Want hij is toch gewoon appaloosa.
Zoals ik al zei, een bont paard met een paar kleine donkere vlekjes is ook niet ineens "wit". Dat blijft ook gewoon een bont paard. Maar ik weet niet hoe dat precies zit met appie genetica, daar ben ik echt niet goed bekend mee.


Zoals mij is ooit eens is uitgelegd is hij wit omdat hij wit is geboren en een roze huid heeft. Schimmel is andere kleur geboren en zwarte huid. Hij is dus een appaloosa in de kleur wit met zwarte stippen (dat haal ik eruit)

Maar het preciese hoe en wat weet ik verder ook niet, ik denk dat het een beetje te vergelijken is met een totale schimmel en een appelschimmel. beide zijn schimmel maar op een andere manier.

@borderjay Wauw :wow:

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:27

jokari schreef:
Hé dat kende ik niet, 'joker'. Weer iets bijgeleerd sie.


Dat is inderdaad de naam van mijn paard :')

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:29

mondy, mijn vos schimmelbonte merrietje is ondertussen wit met grijze vlekken, haar huid is roze , met uitzondering van één zwart stukje huid op haar buik, dus schimmels hebben niet altijd een zwarte huid

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:30

Nee maar die van jou is bont, dat is dan toch weer anders ?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:31

_Mondy_ schreef:
Nee maar die van jou is bont, dat is dan toch weer anders ?

maar ook onder de grijze vlekken is de huid roze

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:32

mijn twee jarige barock pinto.
Geen palomino, cremello etc, maar wellicht wel met apparte aftekeningen?

Afbeelding

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:33

Dan is het toch geen schimmel ? (dat weet ik niet, is dus ook als vraag :D )

vandango

Berichten: 350
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:35

het geld ook voor appaloosa's dat als er teveel wit in zit de vrucht verworpen wordt of dat het veulen geboren wordt en enkele uren na geboorte overlijdt. We raden dan ook vaak af om few spot x few spot te dekken.
@ MOndy: die van jou is inderdaad heel wit, maar toch zal hij onder de weinige vlekken die hij heeft gekleurde huid hebben.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:38

_Mondy_ schreef:
Fiffill schreef:
Maar... wat is er wit aan hem dan, behalve de kleur (dus genetisch gezien)? Want hij is toch gewoon appaloosa.
Zoals ik al zei, een bont paard met een paar kleine donkere vlekjes is ook niet ineens "wit". Dat blijft ook gewoon een bont paard. Maar ik weet niet hoe dat precies zit met appie genetica, daar ben ik echt niet goed bekend mee.


Zoals mij is ooit eens is uitgelegd is hij wit omdat hij wit is geboren en een roze huid heeft. Schimmel is andere kleur geboren en zwarte huid. Hij is dus een appaloosa in de kleur wit met zwarte stippen (dat haal ik eruit)

Maar het preciese hoe en wat weet ik verder ook niet, ik denk dat het een beetje te vergelijken is met een totale schimmel en een appelschimmel. beide zijn schimmel maar op een andere manier.

@borderjay Wauw :wow:


Hij is wit omdat hij een few spot appaloosa is. Want wat bedoel je met "wit" als kleur. Niet wat je ziet, maar het gen. Max white bijv, maar dat is hij niet. Roze huid om ogen en neus ed hoort bij appaloosa. Wat ik bedoel is dat jij gewoon een appie hebt met weinig stippen en veel wit, maar dat maakt je paard niet ineens anders "wit" als het gaat om genetica. Er zal bij appie's een gen zijn dat veel wit veroorzaakt, of iets in homozygote vorm dat meer wit maakt (maar ik weet er echt te weinig van) maar dat maakt hem niet ineens iets anders dan een "gewone" appaloosa.
Een bruine appie met maar een paar stipjes is toch ook niet ineens een bruin paard met wat stipjes, dat blijft toch gewoon een appie? Zoals ik al zei, kijk niet alleen naar wat je ziet, maar naar wat erachter zit.

Misschien is er iemand die meer van genetica weet dan ik die het beter kan vertellen :P
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:39

ivy_power89 schreef:
mijn twee jarige barock pinto.
Geen palomino, cremello etc, maar wellicht wel met apparte aftekeningen?

[ Afbeelding ]


Het gaat hier om bijzondere kleuren, niet om bontpatronen. Daar is een apart topic voor ;)

vandango

Berichten: 350
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:41

ehh roze huid om ogen en neus hoort niet standaard bij appies.. ze hebben juist vaak gemarmerde mond/lippen en soms ook de ogen...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:43

vandango schreef:
ehh roze huid om ogen en neus hoort niet standaard bij appies.. ze hebben juist vaak gemarmerde mond/lippen en soms ook de ogen...


Ik dacht dat de huid ook vaak roze was (met vlekjes), althans dat zie ik veel bij appies... maar ik zei niet voor niets, appies weet ik weinig vanaf :')

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:43

@ vandango Heb even gekeken bij de foto's waar hij voor geschoren is en hij heeft onder de grote witte stippen op zn hals een wat donkere huid inderdaad. Van wat ik tot nu toe verder zie is hij roze. Volgend jaar wordt hij helemaal geschoren dus zal er eens goed op letten dan !
Bedankt voor de info iig :j

@ fiffill ik bedoelde ook niet dat hij aparter is dan een andere appaloosa ,in mijn ogen zijn appies altijd apart qua kleur. Dat we het nu over joker hebben is meer omdat ik die als voorbeeld aangaf in het begin, als reactie dat witte paarden (op welke manier dan ook) niet bijzonder zouden zijn. Dat het nu is uitgepakt tot een wel of niet wit "discussie"was niet de opzet. Al vind ik het wel erg leerzaam

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:43

Kabayo schreef:
[ Afbeelding ]

mijn palomino sooty merrie ;D
op de foto 17 jaar ;D


wat vinden jullie van haar?

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:44

Heel mooi Kabayo!