2 jaar oud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:32

Brittneyx schreef:
Een B proef is ook wel wat anders dan een reiningpattern...

Ja. Het is anders. Maar ik snap niet wat je wilt zeggen hiermee.

Bretsa

Berichten: 32
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:33

Daihyo schreef:
Ik heb het ooit eens gewaagd om op een Amerikaans filmpje van een 2-jarige onder het zadel die een reining pattern reed te reageren. Op instagram was dat. Ik werd ongeveer afgemaakt.
Ik vind het niet normaal, maar er zijn genoeg mensen in de westernwereld, ook hier in Nederland, die dit wel normaal vinden.


Daihyo, het viel mij inderdaad op onder dat filmpje die TS heeft gedeeld, dat er alleen maar lovende (Engelse) reacties stonden. Ik vind het ook niet oké. Een 2 jarige is nog volop in groei! Heb het snel weggeklikt. Dus je bent zeker niet de enige TS!

Brittneyx

Berichten: 1844
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:38

rien10 schreef:
Brittneyx schreef:
Een B proef is ook wel wat anders dan een reiningpattern...

Ja. Het is anders. Maar ik snap niet wat je wilt zeggen hiermee.


Ik bedoel dat een 3 jarige zadelmak maken en eens een B proefje rijd veel minder belastend is dan een 3 jarige die een perfecte reiningproef met spins stops en wissels loopt

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:40

rien10 schreef:
Ik zeg niet dat winst in je eerste wedstrijd moeilijk is.
Ik zeg: als je een 4 jarig paard op wedstrijd meeneemt en je doel is winst rijden en 1e worden, dan is dat een andere insteek dan je 4 jarige op wedstrijd meenemen met als doen; kijken hoe hij zich gedraagt op ander terrein en proeven aan de wedstrijd sport.

Zie mijn post Brittney.
Je kan “een B proefje rijden” of “op wedstrijd gaan”. Het tweede (willen winnen, winst willen rijden) kan belastender zijn dan het eerste (puppy mag mee om te wennen).

De discipline maakt niet zo veel uit. Willen winnen maakt wel uit.

Brittneyx

Berichten: 1844
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:44

rien10 schreef:
rien10 schreef:
Ik zeg niet dat winst in je eerste wedstrijd moeilijk is.
Ik zeg: als je een 4 jarig paard op wedstrijd meeneemt en je doel is winst rijden en 1e worden, dan is dat een andere insteek dan je 4 jarige op wedstrijd meenemen met als doen; kijken hoe hij zich gedraagt op ander terrein en proeven aan de wedstrijd sport.

Zie mijn post Brittney.
Je kan “een B proefje rijden” of “op wedstrijd gaan”. Het tweede (willen winnen, winst willen rijden) kan belastender zijn dan het eerste (puppy mag mee om te wennen).

De discipline maakt niet zo veel uit. Willen winnen maakt wel uit.


Ik doelde meer op de persoon die zei dat een proef wat cirkels en diagonalen zijn. Ik ben het met je eens hoor. Ik denk ook dat het willen winnen eerder komt uit willen of moeten geld verdienen en dan wordt paardenwelzijn wel eens over het hoofd gezien.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:45

Ah, dan snap ik je helemaal.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:55

Nou ik niet.
Stel dat je echt wil winnen in de eerste proeven.
Dan moet je:

- correct je figuurtjes rijden
- paard mooi over de rug laten lopen
- wat impuls erin hebben.

En dan heb je al bijna sowieso een eerste plek. Dat is toch de basis dat je bij elk jonkie wil?
Ga je het hebben over de hogere niveaus en de moeilijkere oefeningen ben ik akkoord met jullie maar dan spreken we over N2 of hoger.

En geld verdienen? Weet je hoeveel winst je maakt met de provinciale wedstrijden? Als ik win exact 1 euro per gewonnen proef :') Of je moet het al echt over de profs hebben in de hogere klasses van het nationaal, maar die staan er nu wel om bekend hun paarden relatief gezien meer heel te houden dan de recreant. Dus ook daar gaat het niet op.

Brittneyx

Berichten: 1844
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:08

Poekkie schreef:
Nou ik niet.
Stel dat je echt wil winnen in de eerste proeven.
Dan moet je:

- correct je figuurtjes rijden
- paard mooi over de rug laten lopen
- wat impuls erin hebben.

En dan heb je al bijna sowieso een eerste plek. Dat is toch de basis dat je bij elk jonkie wil?
Ga je het hebben over de hogere niveaus en de moeilijkere oefeningen ben ik akkoord met jullie maar dan spreken we over N2 of hoger.

En geld verdienen? Weet je hoeveel winst je maakt met de provinciale wedstrijden? Als ik win exact 1 euro per gewonnen proef :') Of je moet het al echt over de profs hebben in de hogere klasses van het nationaal, maar die staan er nu wel om bekend hun paarden relatief gezien meer heel te houden dan de recreant. Dus ook daar gaat het niet op.



Maar dat is helemaal niet waar 2 jarige quarters op klaargestoomd worden voor de futuritys op 3 jarige leeftijd

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:10

Dan even in Jip en Janneke taal.
Het gaat om de instelling. “Paard, we gaan vandaag op wedstrijd. Dan mag je laten zien hoe mooi je bent. Leuk hè?” Versus
“Zo, vandaag gaan we knallen. En dat je maar je best doet, anders trek ik je in de Krul want je kost me honderden euro’s per maand. Ik wil
Wel met een lintje thuiskomen. Dat heb ik je tenslotte voor paard, om wedstrijden te winnen”.

Brittneyx

Berichten: 1844
Geregistreerd: 03-08-11

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:22

Ik kan me niet zo goed verwoorden. Ik probeer alleen de vraag te stellen of we met zulke jonge paarden zulke oefeningen moeten doen. Quarters die hun eerste proef lopen op 3 jarige leeftijd staan volgens mij al 10 keer verder in training dan een paard in een B proef op dezelfde leeftijd. Ongeacht de instelling waarmee je op wedstrijd gaat.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:28

Ik begrijp de discussie niet zo goed, het gaat om een tweejarige (!!!) die onder het zadel is. Met welke intentie je op wedstrijd gaat kan me echt niet boeien, je gaat niet op een tweejarige zitten.

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:28

En niet alleen in de reining, maar bijvoorbeeld ook de ranch riding.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:30

Tazzey schreef:
Ik begrijp de discussie niet zo goed, het gaat om een tweejarige (!!!) die onder het zadel is. Met welke intentie je op wedstrijd gaat kan me echt niet boeien, je gaat niet op een tweejarige zitten.

Precies.
En dan is de insteek “ik wil winnen” NOG een factor die het verergert.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:54

Tazzey schreef:
Ik begrijp de discussie niet zo goed, het gaat om een tweejarige (!!!) die onder het zadel is. Met welke intentie je op wedstrijd gaat kan me echt niet boeien, je gaat niet op een tweejarige zitten.


Precies. ik kan het niet eens afkijken zo naar vind ik het om te zien.

Ik was pas op een fotoshoot en ook iemand die western reed zei dat het heel normaal was dat quarters zo vroeg ingereden werden en dat ook prima kon want ze hadden andere bouw als elk ander paard, ik wist niet wat ik hoorde en heb dat ook wel laten merken :n

Hoe ouder ik word hoe meer het me tegen gaat staan hoe paarden in de sport of discipline soms worden gebruikt.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:02

Het zou waarschijnlijk schelen als bij wedstrijden onder het zadel het deelnemende paard in elke discipline tenminste 4 of 5 jaar oud zou moeten zijn. Dat zal de druk om snel te moeten/willen presteren zeker verminderen. Te jong te veel gewicht laten dragen is gewoon niet verstandig. (ik vind het persoonlijk ook bizar dat kinderen en tieners tegenwoordig nog verplicht met een zware tas naar school moeten, maar dat is ook "normaal" :')

Een tweejarige wennen aan zadel/longe e.d. vind ik zeker wel kunnen: (spelenderwijs) jong geleerd is oud gedaan. Verwachten dat een onervaren drie/vierjarige in enkele maanden alles oppakt is gewoon niet reëel, hoewel dit vaak ook de norm is.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:03

mvermeulen1 schreef:
Tazzey schreef:
Ik begrijp de discussie niet zo goed, het gaat om een tweejarige (!!!) die onder het zadel is. Met welke intentie je op wedstrijd gaat kan me echt niet boeien, je gaat niet op een tweejarige zitten.


Precies. ik kan het niet eens afkijken zo naar vind ik het om te zien.

Ik was pas op een fotoshoot en ook iemand die western reed zei dat het heel normaal was dat quarters zo vroeg ingereden werden en dat ook prima kon want ze hadden andere bouw als elk ander paard, ik wist niet wat ik hoorde en heb dat ook wel laten merken :n

Hoe ouder ik word hoe meer het me tegen gaat staan hoe paarden in de sport of discipline soms worden gebruikt.


Dat is hetzelfde kul argument dat ze in de rensport ook gebruiken. Alles om het goed te praten voor je eigen gewin. Ik heb daar een mening over.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:52

rien10 schreef:
Dan even in Jip en Janneke taal.
Het gaat om de instelling. “Paard, we gaan vandaag op wedstrijd. Dan mag je laten zien hoe mooi je bent. Leuk hè?” Versus
“Zo, vandaag gaan we knallen. En dat je maar je best doet, anders trek ik je in de Krul want je kost me honderden euro’s per maand. Ik wil
Wel met een lintje thuiskomen. Dat heb ik je tenslotte voor paard, om wedstrijden te winnen”.


Met in de krul trekken verdien je geen punten, dan kom je juist op wedstrijd met een paard dat daar niet klaar voor is. Verder is de hele uitleg puur psychologisch want qua belasting voor het paard zijn beiden gewoon hetzelfde.

Heeft er iemand ondertussen al een bron gevonden waarbij effecten van rijden op 2-jarigen zijn onderzocht? Lijken die paarden effectief sneller stuk te gaan? Want tot nu toe lees ik alleen maar emotionele argumenten en ‘ik vind dat het niet hoort’. Beetje spijtige discussie zo.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:57

Ik zal anders zelf maar beginnen:

‘Across several racing jurisdictions and codes, it has been demonstrated that horses that train and race as 2-year-olds have longer, more successful, careers than those that start racing later in life. This positive trend has also been observed with horses starting in equestrian sport at an early age. The literature on the growth and development of the horse indicates that the musculoskeletal system is primed for activity and loading from an early age. ‘

Bron: https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... 6XZRUbCMAJ


Dus het is fysiek voordeliger voor het paard om juist jonger te starten volgens dit artikel.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:04

Ik weet niet of ik carrièreduur van racepaarden een goede vergelijker vind om te zeggen of het goed is of niet. Gaat het gemiddelde racepaard niet met pensioen met 7?

Ik wil liever weten of het paard met 20-25 nog blij en gezond is.

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:08

En lange rechte einden met een lichte jockey op de rug zal wellicht ook minder belastend zijn dan een minder lichte ruiter in een 20*40 bak?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:58

De zin
‘This positive trend has also been observed with horses starting in equestrian sport at an early age.’

Slaat volgens mij ook op de andere takken zoals springen en dressuur.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:13

Even terug komend op de begin post en dan het filmpje,
In Amerika worden de cutting paarden al vanaf 18 maanden beleerd..
De manouvres dat dit paard laat zien doet het paard al van nature. Daar zijn ze immers op gefokt.
Zijn overigens peperdure paarden. (Duurder dan reiners bijv)
Men zal die echt niet snel naar zn grootje willen hebben.

In de reining worden de paarden ook vanaf hun 2e beleerd. Daar kun je eeuwig discussies over voeren maar ze gaan heus niet allemaal stuk hierdoor.

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:26

Deze is ook nog maar 2 jaar. Keek altijd wel met plezier naar haar veulens altijd van deze fokker, ik klik nu door want ik wil haar videos niet meer. Maar zo langzaam galopperen met ruiter erop in kampioenschappen met 2 jarigen, dat moet toch ook niet goed zo voor hun botten. Echt dit neigt gewoon richting kreupel lopen, dan zie ik toch zelfs nog liever ons eigen dressuursport.
https://www.facebook.com/10009302628098 ... 1/?app=fbl

Overigens is dit nog wel milde belasting in vergelijking met reiners en cutting. Maar toch is ook hier de sport doorgeslagen in extremiteit qua wat de paarden moeten laten zien.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:57

Jorex schreef:
Deze is ook nog maar 2 jaar. Keek altijd wel met plezier naar haar veulens altijd van deze fokker, ik klik nu door want ik wil haar videos niet meer. Maar zo langzaam galopperen met ruiter erop in kampioenschappen met 2 jarigen, dat moet toch ook niet goed zo voor hun botten. Echt dit neigt gewoon richting kreupel lopen, dan zie ik toch zelfs nog liever ons eigen dressuursport.
https://www.facebook.com/10009302628098 ... 1/?app=fbl

Overigens is dit nog wel milde belasting in vergelijking met reiners en cutting. Maar toch is ook hier de sport doorgeslagen in extremiteit qua wat de paarden moeten laten zien.


Ik ken niks van de western… weet ook niet wat het doel is van dit soort trage galopoefeningen.
Ik zie niets van verzameling, alleen vol op de voorhand galopperen met neus naar de grond.
Of dat uberhaupt goed is voor eender welk paard heb ik mijn twijfels bij ivm de voorbenen, maar qua training of belasting denk ik niet dat hier zoveel meer aan te pas komt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:25

prompter schreef:
In de VS is het sowieso veel normaler om een tweejarige al in te rijden heb ik gemerkt, niet alleen in de westernsport.

In Nederland toch ook. De hengsten in de bezichtegingen lopen echt niet pas een paar weken onder het zadel.