2 jaar oud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:08

juniper schreef:
Thanks, als ik straks tijd heb ga ik die ook eens uitpluizen.

Dat zou kunnen, maar dan heb je alsnog een heel ongenuanceerd beeld. Ras, voeding, rijstijl, bodem; al die dingen kunnen meetellen. Ik ben zelf tegen het inrijden van een paard jonger dan 2.5 jaar, liever 3.5 jaar zelfs. Maar waarom eigenlijk, omdat me dat altijd verteld is.

Gisteren zag ik een TikTok filmpje van een man die een 22 maanden oud paard aan het inrijden was. Dat beest is nog geen twee! Maar het was ok want er werd alleen licht werk mee gedaan, zei hij. Onze repro dierenarts, van de grootste/duurste kliniek in mijn omgeving, rijdt zijn reining paarden ook met 2.5 in. Maar daarintegen is het hier ook heel gebruikelijk dat paarden injecties nodig hebben op een gegeven moment. Onderhoud, noemt men dat. Tja, is het correlatie (het komt toevallig tegelijkertijd voor) of causualiteit (het een veroorzaakt het ander)?


En jij denkt dat er in geen 1 andere discipline de paarden injecties krijgen??? :')
Dat heet onderhoud plegen en VOORkomen!! dat het paard echt problemen krijgt.
Dat hoort bij het management van ieder sport paard!

Schandelijk trouwens hoe jullie hier oordelen over mensen en zelfs artikelen met namen er bij plaatsen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:22

Ik ben niet bekend met die injecties. De enige injectie die hier ooit is gebeurd was ter behandeling van een peesschedeontsteking.

Wat wordt dan juist ingespoten en op basis van welke klachten? Aangezien het onderhoud en voorkomen wordt genoemd wordt het zelfs voordat er klachten zijn ingespoten?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:01

Blacky94 schreef:
Goede cuttinghorses zijn bij mijn weten wel de paarden die dit gedrag al (grotendeels) zelfstandig (willen) laten zien. Maar kan me idd niet voorstellen dat dit voor de lange termijn echt goed is voor de benen.
Maar correct me if I'm wrong want het is al weer ruim 10 jaar geleden voor mij en bij ons op stal werd er vooral pleasure, saddleseat en hunter-jumper equitation/Engels gereden dus veel ervaring met de working horses heb ik ook niet.


Goede cutting en cowhorses zullen inderdaad "cowsense" laten zien maar wat je op dit fimpje ziet, het door de knieën gaan/ bijna gaan liggen, is er in getraind en geen normale manier van met koeien werken. Jammer genoeg is het opeens "mode" dat cutters door hun knieën gaan; aantal jaar geleden zag je dit nog nergens. Alles voor de show...........en ik weet niet hoe ze dit trainen............Dit is wel degelijk een aanslag op de, niet volgroeide, dieren.


Jammer genoeg worden veel te veel paarden ( ook in andere disciplines dan de western stijl) veel te jong ingereden.

Meestal worden ze dan kort geshowd zodat er veel geld aan verdiend kan worden en dan gaan ze de fokkerij in.......om nog meer geld aan te verdienen. Als ze dan stuk zijn schijnt het niet zoveel uit te maken! -:(-
Een goed gereden cutter, die dus niet zo op de knieën gaat, kan echt wel oud worden, zelfs als ze (te) jong worden ingereden. Mijn Paint is ook prima in het cutten ( we doen het soms voor de lol) en die heeft weinig hulp van mij nodig bij het werken met koeien ( vindt hij zelf }:0 ) maar die gaat echt niet uit zichzelf zo laag.

Een normale cutter: https://www.youtube.com/watch?v=_8neu5NYIaA

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:20

Poekkie schreef:
Boras schreef:
Hier weer zo'n verhaal denk ik dan

[VN] Casper uit Espel doet aan reining en is er goed in

Onlangs met 3 jaar een internationale wedstrijd reining gewonnen. Yeah... :(

Blijkbaar vindt Bokt het iets om te promoten.


Dat vind ik niet per se iets om te promoten. Internationale wedstrijden is iets heel anders dan inrijden of eerste wedstrijdjes. Ik denk dat er voor een internationale wedstrijd zodanig hard getraind moet worden dat het niet meer onder lichte of zelfs maar matige belasting kan vallen. Dus voor mij is dit ook een nee.


Even for the record. Dat is dus precies wat de trainer op het filmpje in de OP doet. Die rijdt jong in, traint en wat geschikt is wordt mee op pad genomen naar futurity wedstrijden.

Er gaat onwijs veel geld om in 3-jarigen topprestaties laten leveren. We hebben het hier niet over wedstrijden van het niveau B-proefje bij de manege op de hoek.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:38

Popstra schreef:
Schandelijk trouwens hoe jullie hier oordelen over mensen en zelfs artikelen met namen er bij plaatsen.


Heb je het over de wetenschappelijke artikelen? Die worden gepubliceerd onder naam en het is prima, zelfs aangemoedigd, om publicaties te delen. Zou anders ook een beetje gek zijn, met dat enorme proces wat een artikel doorgaat voordat het gepubliceerd wordt...

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 13:43

Wat zou het precies uitmaken in de westernsport om een jaartje te wachten met paarden zo te belasten?

Ik lees geinteresseerd mee, en zie voor en tegenstanders, zelf ben ik ook voor laat een paard gewoon even een paar jaar vrij zijn, die 3 jaar zijn zo om, ik zou er niet eens aan denken om op een 2 jarige te gaan zitten, gewoon uit principe, of het nu slecht of goed is, ik vind een 2 jarige nog zo peuter als paard...zou me gewoon schuldig voelen..

Maar dit paard van het filmpje, is 2 en die is niet voor het eerst onder het zadel wordt al getraind, is deze dan met 1,5 jaar ingereden, dat is hoop ik voor iedereen toch wel een no go..??

Overigens krijg ik nu op FB allemaal western reels te zien, en schrok ook hoe hard er geslagen en getrapt wordt op de paarden.. kan me langzaam wel voorstellen dat mensen tegen paardrijden gaan zijn...Het valt van geen kanten goed te praten..

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:57

Schoppen en slaan nog wel!? Kun je die filmpjes hier eens plaatsen?


Western is nogal een breed woord.
Elke klojo kan een westernzadel op een paard leggen. Of je dan gelijk western rijd kun je zelf wel bedenken..
Western kent zo veel disciplines.

Net als dat iedereen zich zonder enig opleiding ( lees minstens 3 tot 5 jaar bij een proffesional als assistent in dienst geweest zijn en een gedegen programma om paarden op te leiden onder de knie te hebben) maar trainer mag noemen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:58

Popstra schreef:
Schoppen en slaan nog wel!? Kun je die filmpjes hier eens plaatsen?


Western is nogal een breed woord.
Elke klojo kan een westernzadel op een paard leggen. Of je dan gelijk western rijd kun je zelf wel bedenken..
Western kent zo veel disciplines.

Net als dat iedereen zich zonder enig opleiding ( lees minstens 3 tot 5 jaar bij een proffesional als assistent in dienst geweest zijn en een gedegen programma om paarden op te leiden onder de knie te hebben) maar trainer mag noemen.


Oh die filmpjes kom ik ook tegen hoor. Dagelijks zelfs, daar hoef ik niet eens mijn best voor te doen. Alleen kan ik ze zo niet vinden als ik ze zoek haha.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 16:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat stills uit zo'n filmpje geknipt, gewoon omdat ik dit niet zo kan uitleggen zonder plaatjes.. en het was een wedstrijd met om de tonnen draaien, degene die erna kwam sloeg net zo, zo niet nog harder, zelfs toen paard over de lijn was, ramde ze nog door.... en zal vast er wel bij horen, maar horen wij dieren ,waar we dan zoveel van zouden houden, zo te behandelen? -O-

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:41

De westernsport is te breed om te zeggen: er wordt teveel geslagen en geschopt in western. Daar doe je veel andere disciplines mee te kort waar feitelijk vrij weinig geslagen en geschopt wordt.

In mijn optiek valt het eigenlijk juist wel mee hoeveel geschopt en geslagen er wordt in de westernsport omdat de paarden allemaal vrij scherp aan de hulpen staan. Barrel racing (wat vaak vrij lomp gaat ja) is daar maar een onderdeel van.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:55

Popstra schreef:
Even terug komend op de begin post en dan het filmpje,
In Amerika worden de cutting paarden al vanaf 18 maanden beleerd..
De manouvres dat dit paard laat zien doet het paard al van nature. Daar zijn ze immers op gefokt.


Dit zijn geen natuurlijke bewegingen.........paard loopt met zijn neus in het zand en gaat op zijn knieën liggen; dat is een zo "geleerd" en dus is het dier al een een "tijdje" onder het zadel. Daarbij zijn deze bewegingen volslagen belachelijk en "mode" ; een aantal jaar geleden zag je dit nog niet/ nauwelijks maar omdat er opeens mensen zijn die vinden dat dit mooi is wordt dit zo aangeleerd.
Paard in het filmpje durft zijn hoofd niet eens omhoog te doen..........ik wil echt niet weten hoe dit is aangeleerd ( en wil het ook eigenlijk niet weten) maar het zal niet erg aangenaam zijn.

Wij werken ook vaak met koeien en ik heb nog geen enkel paard gezien of gereden wat van "nature" deze rare bewegingen laat zien..............

Godzijdank worden ook niet alle cuttingpaarden al jaarling al beleerd overigens.........en degenen die dat wel doen moeten eens wat gaan leren over paarden en minder hun eigen ego, geld en roem voorop stellen!

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:33

Joh, dat op hun knieen gebeurt ook niet altijd dat zijn enkelingen die dat doen en dan vooral tijdens een show. Ja dan gaat het dak er af want die paarden zijn bloed fanatiek in hun job.

Geen idee ook hoe je in godsnaam een paard moet leren dit op zn knieen te doen.

Wat het schoppen en slaan betreft dat is dus met barrelracen. Een discipline die uberhoupt niet in ons land word gedaan. Wel bij onze zuiderburen. Maar even voir de goede orde, dit schoppen en slaan doen wij reiners dus niet.
M.a.w niet alles ober 1 kam scheren AUB!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:46

Verbaasd me dat ik nog geen kritiek over me heen gekregen heb op mijn reactie die ik geplaatst heb op het filmpje uit de OP.
Heb tot nog toe alleen likes gekregen :)

Tot zover dus het feit dat je bakken kritiek krijgt als je er wat van durft zeggen.

Ik heb een 2,5 jarige. Die maak ik volgend jaar zadelmak en mag dan de hele winter weer lekker vrij zijn. (op de hittedagen in de zomer uiteraard ook ik werk niet met mijn paarden als het 25+ is, tenzij het smorgens of 's avonds koel genoeg is eventjes) En vanaf z'n 4 dus terug oppakken. Zo heb ik het ook gedaan met mijn draver die nu 5,5 is.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:59

Popstra schreef:
Joh, dat op hun knieen gebeurt ook niet altijd dat zijn enkelingen die dat doen en dan vooral tijdens een show. Ja dan gaat het dak er af want die paarden zijn bloed fanatiek in hun job.

Geen idee ook hoe je in godsnaam een paard moet leren dit op zn knieen te doen.

Wat het schoppen en slaan betreft dat is dus met barrelracen. Een discipline die uberhoupt niet in ons land word gedaan. Wel bij onze zuiderburen. Maar even voir de goede orde, dit schoppen en slaan doen wij reiners dus niet.
M.a.w niet alles ober 1 kam scheren AUB!


Natuurlijk wordt er wel gebarrelraced in Nederland. Dat er geen/nauwelijks wedstrijden in zijn betekent niet dat het niet gebeurt, op de westernstallen waar ik kwam werd het gewoon onderling gedaan.

En nee, dít specifieke schoppen en slaan doen reiners niet want reiners vragen andere bewegingen. Maar ook in de reining wordt getrokken, geschopt en geslagen. Net als bij pleasure. Net als bij springen. Net als bij eventing. Net als hij dressuur. Net als aan de hand wandelend in het bos.

(niet specifiek naar Popstra)

Waar mensen met dieren zijn, zijn ingangen tot fysieke overheersing en veel mensen maken hier helaas gebruik van. Zeker als de 'stakes higher' worden in de sport, maar ook Henk en Ingrid van de hoek slaan soms hun paard lens als ze het gevoel hebben de controle te verliezen.

Het zou mooi zijn als we als cognitieve wezens die cognitie eens aan het werk zetten om te kijken naar communicatie in plaats van controle. En als dat een grens aangeven betreft zij dat zo. Maar er zit nog een gróót verschil tussen een grens aangeven en krijsen dat er ineens een grens is.

Denk dat een groot deel van de paardensport wegvalt als we eens eerlijk zouden gaan kijken naar onze 'communicatie'... En voor paarden zoals in de OP of zoals de barrelracers zou dat geen slecht iets zijn.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:03

kimmie261 schreef:
Dat is zo, ook renpaarden zijn mega jong als ze onder het zadel zijn, maar net als dat paard in dat filmpje, beginnen ze dan met 1,5 jaar ofzo dat ze erop gaan zitten?


Moet er niet aan denken om nou al op mn 1,5 jarige te kruipen.. zo'n puppy nog.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:13

En hoe zit dat geestelijk dan? Kunnen dieren van 1,5 jaar dat wel aan?
En dan vind ik bijv paarden die 'enkel' maar hard hoeven te galopperen of draven weer heel anders dan een een westernpaard wat onder het zadel wordt getraind.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:53

Mentaal weet ik niet, als je de trainingen heel kort houdt mss wel? Geen ervaring mee. Qua gewicht twijfel ik ook wel wanneer je ze jonger dan twee neemt. Hoeveel weegt een net 2-jarige? 350-400 kg? Want als het maar het gewicht heeft van een kleine d-pony dan zou daar ook een aangepaste ruiter op moeten zitten die rond 10%, max 15% blijft. Westernzadel weegt al minimaal 10 kg, dan is er nog net genoeg over voor een hele fijne dame.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:22

2 jarigen worden 20 min "gevraagd"
Daarna verliezen ze hun concentratie en onthouden ze toch niet meer wat je precies bedoelde..

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:31

VuurVleugels schreef:
Popstra schreef:
Schandelijk trouwens hoe jullie hier oordelen over mensen en zelfs artikelen met namen er bij plaatsen.


Heb je het over de wetenschappelijke artikelen? Die worden gepubliceerd onder naam en het is prima, zelfs aangemoedigd, om publicaties te delen. Zou anders ook een beetje gek zijn, met dat enorme proces wat een artikel doorgaat voordat het gepubliceerd wordt...


Inderdaad, daar zijn wetenschappelijke artikelen letterlijk voor gemaakt. Juist door de naam te quoten ben je integer bezig omdat lezers dan kunnen zien waar de kennis vandaan komt. Als je geen namen vermeld kan niemand checken of de kennis valide is.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:40

Popstra schreef:
En jij denkt dat er in geen 1 andere discipline de paarden injecties krijgen??? :')
Dat heet onderhoud plegen en VOORkomen!! dat het paard echt problemen krijgt.
Dat hoort bij het management van ieder sport paard!


Ik rij zelf ook Western, is het tijd voor je monnikspeper ofzo? Ik heb het over het normaliseren van joint injecties bij recreatiepaarden en amateur sport paarden. Niet om problemen te voorkomen maar op het moment dat er al problemen zijn. Dan vraag ik me af, door het onderhoud te noemen, normalizeer je dan dat het gemiddelde rijpaard rond zijn 10-15 jaar zo dusdanig artrose ontwikkeld (doordat het bereden wordt) dat het injecties heeft om pijnvrij te rijden? Is dit een standaard consequentie van het rijden op paarden, of heeft het te maken met de leeftijd waarop ze ingereden worden? Dit is een filosofische vraag want dit is momenteel nog niet wetenschappelijk onderzocht.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:24

Wat een nare opmerking zeg, Juniper. Kan het wat minder?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:24

Dit soort opmerkingen mogen van mij ook graag achterwege blijven.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:34

Gezien het rijden van jonge volbloeds in deze genoemd wordt wil ik wel aankaartem dat dat absoluut niet te vergelijken is.
Ja, ze worden jong beleerd en belast. Echter wordt er met name rechtuit gevraagd, in een groep voor steun en over korte stukken. Dit wordt over maanden opgebouwd naar het eerste snelwerk. Enfin weinig draaien, weinig denkwerk, goede bodem etc.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 2 jaar oud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:38

Dat lijkt mij echt een prima trainingswijze.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:18

Weet je dit blijven eeuwige discussies en tot zolang de instanties wedstrijden uitschrijven voor 3 jarigen waar je niet een lintje maar duizenden euros mee kan winnen gaat dit altijd blijven bestaan helaas.

Geld maakt mensen blind voor wat ze doen.

En persoonlijk ben ik ook absoluut tegen het zo vroeg beginnen maar ook tegen niks doen tot hun vijf. Ooit eens vijfjarige quarter gekocht die enkel 7/7 op weide had gestaan. Die kon dus rechts niet galloperen want ze had vijf jaar lang de makkelijke oplossing gekozen waardoor links overbouwd aan spieren en rechts niks zat. Komt wel goed maar vergt veel tijd en zware inspanning van het paard wat vermeden had kunnen worden.

En wat betreft dat slaan en shoppen en injecties in de western wereld maar ook zeker en vast in alle disciplines. Ooit pat parelli een betrapt met baseball knuppel. Zeer triestige zaak ook in de reining. Niet goed te praten. Ik zie echter ook geen oplossing. Ze zien het zelf niet. Ze wisselen van paard als dat ze van kledingstuk wisselen.
En als je al kleurspuitbussen hebt liggen om spoor en mondwonden weg te steken als je op wedstrijd gaat, waar ben je dan mee bezig eigenlijk.
Nog nooit zoveel injecties zien passeren in die maanden dat ik daar ging rijden. Schreiend.
Neem er ook bewust afstand van. Ik kies het toch liever anders voor mijn paarden.
Anderzijds worden die paarden behandeld als luxe planten. Massages, het beste voer, nooit in de modder maar prachtige paddocks, echt luxe hoor. Dus das misschien waarom mensen het uurtje labeul goed praten? Ik weet het niet.