Paint in de dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5759
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:14

Om terug te komen over het stukje waar we allemaal over vallen.

Waar ik over val wil ik best uitleggen.

Het stukje
Maandelijks wedstrijd in eigenlijk alles waar de paint niet voor gefokt is vind ik sowieso een ding. Dat betekent voor mij dat he ergens naartoe wilt werken en ik denk ook dat je erin vooruit wilt gaan toch?

Zeg je tegen mij,
He ik koop een paint en doe af en toe thuis een sprongetje en ga kijken wat ik kan qua dressuur vind ik het al een heel ander verhaal.

Er wordt hier duidelijk gekeken naar een paardje wat maandelijks mee kan in een tak voor sport wat ik niet helemaal begrijp. De basisklassen zal he vast door komen, maar we kunnen niet liegen over het feit dat veel paarden de dupe zijn van wat de ruiter wilt en van hem vraagt.

Ik vang vaak paarden op waar op een oneerlijke manier het uiterste verwacht werd en het zijn stuk voor stuk zogenaamd gevaarlijke paarden die "een karakter" hebben. Als ik ze krijg zie ik onzekere paarden die het allemaal niet meer begrijpen. Ik ben dus zwaar tegen deze dingen. Als je wilt crossen en dressuren op wedstrijdterrein dan zorg je dat je een paard hebt wat hiervoor gemaakt is en ga je niet onnodig het uiterste uit een dier proberen te halen. Naast die ene wedstrijd per maand train je ook thuis in die tak.

En ik val zeker niet over de paint en omdat mensen hun kwpner de gallemiezen inrijden (wat ik ook afkeur) is het dan goed gepraat dat je dit van een quarter verwacht?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:52

Tegenwoordig begint men meer ranchpaarden te fokken (voor de ranchriding en working western rail bv), en daar verwacht men meer draf oa, want met een zuivere reiner trek je dat niet, die zijn veel te kort van gang.
Ik denk dat met zo'n ranchgefokt paard basisdressuur wel mogelijk is. Maar als je echt de hogere dressuur in wil, zou ik toch een ander ras overwegen.

Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.

Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:19

Nu is TS een beetje aan het dagdromen over een toekomstig paard, dat mag en is ook erg leuk. Maar vraag me een beetje af of het ze elke bonte een Paint noemt (zoals elke zwarte met langere manen een Fries is) of dat ze echt graag een bonte Paint zou willen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:37

sevke schreef:
Tegenwoordig begint men meer ranchpaarden te fokken (voor de ranchriding en working western rail bv), en daar verwacht men meer draf oa, want met een zuivere reiner trek je dat niet, die zijn veel te kort van gang.
Ik denk dat met zo'n ranchgefokt paard basisdressuur wel mogelijk is. Maar als je echt de hogere dressuur in wil, zou ik toch een ander ras overwegen.

Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.

[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik dressuurmatig kijk dan blijft het neerwaarts en mist er buiging in de gewrichten.

Zelfs in de basis dressuur wordt het een stuk lastiger met zo'n beeld.

Achter maakt hij ook een ruimere pas dan voor..in de dressuur wordt dat liever andersom gezien.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:53

Maar zowiezo als je ambitie bij een bepaalde discipline ligt heb je ook de kans steeds fanatieker te worden.
Dat is voor het paard wat daar niet bepaald geschikt voor is ook niet fijn en je raakt zelf gefrustreerd dat het niet lukt terwijl je er veel energie in steekt.

Basis dingen kunnen prima, ik doe ook schouder binnen en buiten, zijwaarts enz met mijn reiners maar dat is om ze soepel te houden.
En het is vaak nog lachwekkend ook als je er op zit. Ze doen het voor je maar het zijn kleine of korte pasjes.
Doing..doing..doing..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:23

Elisa2 schreef:
sevke schreef:
Tegenwoordig begint men meer ranchpaarden te fokken (voor de ranchriding en working western rail bv), en daar verwacht men meer draf oa, want met een zuivere reiner trek je dat niet, die zijn veel te kort van gang.
Ik denk dat met zo'n ranchgefokt paard basisdressuur wel mogelijk is. Maar als je echt de hogere dressuur in wil, zou ik toch een ander ras overwegen.

Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.

[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik dressuurmatig kijk dan blijft het neerwaarts en mist er buiging in de gewrichten.

Zelfs in de basis dressuur wordt het een stuk lastiger met zo'n beeld.

Achter maakt hij ook een ruimere pas dan voor..in de dressuur wordt dat liever andersom gezien.


Klopt helemaal! Een quarter is ook erg beperkt vanvoor qua voorwaartse beweging, door de manier waarop ze bespierd zijn. Nu is dit een plaatje uit de ranch riding, waar ze de 'ground covering gait' van een ranchpaard willen zien, dus: vlak, geen oprichting en niet teveel beenactie. Dit is al meer draf dan wat de gemiddelde reiner of pleasuregefokte quarter kan laten zien, maar bijlange na niet hetgeen gewenst is in de dressuur.
Zoals Popstra zegt: als je iets leuk vindt, en je wordt fanatieker, zal het je alleen maar spijten dat je geen paard gekocht hebt wat beter bij je ambities past.
Ik vind quarters super leuke paarden, maar niet als je de klassieke sport in wil. Er zijn altijd hier en daar wel uitzonderingen, wij hadden ooit een allround gefokte merrie gekocht voor onze dochter, en ze heeft er ook 1.10 mee gesprongen, maar de regel is dit niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:53

Mensen doen echt alsof iedereen op hoog niveau gaat rijden. Heel veel ruiters halen van hun leven niet eruit wat een paard kan. Daarnaast gaat het ook nog om het lol maken.

Natuurlijk zit er qua bouw en gangen aanleg voor het een of ander. Maar hier oordelen ( vooral niet qp ) mensen op wat ze zien in Nederland en dat zijn vooral reiners. En naar het plaatje wat ze zelf gewend zijn te zien.

Er zijn ook tinkers, fjorden, friezen etc die je in de dressuur ziet. Moet je dan soms wennen aan het plaatje? Vaak wel. Moet er hard gewerkt worden? Vast ook wel.
Maar in de basis weet een paard niet waarvoor het gemaakt is en gaat het vooral om het correct rijden.

Als ik morgen dressuur wil rijden of een sprongetje wil maken, doe ik dat nog steeds met een quarter. Puur omdat ik dat een fijn ras vindt. Dan hou ik wel in de gaten wat hun mogelijkheden en beperkingen zijn, maar voor je daar echt tegenaan loopt zijn we wel een stukkie verder. Daarbij verdien je er niks mee, dus gaat het om de lol.

En ik heb vele jaren in pension gestaan met engelse ruiters. Ook voorheen zowel engels als western les gegeven. Als ik dan samen bepaalde oefeningen doe en zie hoe makkelijk en licht ze het doen, vergeleken met hoeveel dwang en gepush veel engelse ruiters nodig hadden, had ik toch vaak fijner getraind dan menig gefrustreerde ruiter.

Er zijn echt wel meer all round gefokte quarters die weer voordelen hebben en prima all round gereden kunnen worden. Dan is het niet perfect, maar het is vrijwel nooit perfect. Je moet naar je paard blijven kijken en die correct rijden.

Maar zeker sinds er meer mensen overstapten van dressuur naar de western zie ik ook heel veel meer terug uit de dressuur. Echt niet allemaal in het voordeel van de paarden, maar de vooroordelen over de western zijn gelukkig wel weg grotendeels. Dat we rondhobbelen aan een lang teugeltje en alle paarden op de voorhand lopen bijv.
Alsof onze paarden dan zouden kunnen stoppen, spinnen, schakelen, achteruit, wisselen of zijwaarts etc bij andere disciplines.
Laten we dat even vergelijken met de piaffe en passages van de afgelopen jaren.......

Is allemaal niet van toepassing als je gewoon ene leuk paard koopt die je veel geld kost in onderhoud en je lekker gaat trainen, groeien, leren en ontwikkelen met hopelijk heel veel lol.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:56

Je betrekt het compleet op jezelf en mist volledig de doelen die TS beschreven heeft.
Het gaat niet over jou superpony.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:00

Ayasha schreef:
Je betrekt het compleet op jezelf en mist volledig de doelen die TS beschreven heeft.
Het gaat niet over jou superpony.


Dat zeg ik ook nergens................Dat is hoe jij het leest. En dat jij even op mij wil reageren vind ik prima hoor.

Ik reageer op alle vooroordelen van mensen die amper ooit een quarter of paint van dichtbij zien, niet de vele type's kennen, niet weten hoe veel verschillende ruiters trainen etc etc. Dat heeft NIKS met mij te maken, maar alles met onze sport en de soort paarden die we hebben. En heel toevallig bezit ik al meer dan 25jr quarters heb ik voorheen lesgegeven, dus ook veel verschillende gezien en mogen rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:03

Hoeveel van die paints kunnen comfortabel een cross lopen en een parcours springen op M niveau?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:07

Die zul je op één hand kunnen tellen. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:10

sevke schreef:
Die zul je op één hand kunnen tellen. :j

Dat vermoedde ik al gebaseerd op de reacties van mensen die eveneens ervaring hebben met de rassen. Samen geteld met TS haar wensen kan je dus realistisch en zonder het ras te kort te willen doen, concluderen dat TS wellicht beter voor een ander type paard kiest. Of ze moet haar doelen aanpassen. Dát kan ook. :) Het kan zomaar zijn dat de liefde voor het ras groter is en dat die cross en dat rondje springen niet op M niveau hoeven en dan zullen er vast meer dieren binnen het ras zijn die comfortabel mee kunnen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:12

Dat is zo! En misschien vindt TS dan wel haar ding in horsemanship, of ranch riding of hunt seat equitation ook alle vormen van dressuur en waar een quarter of paint zich heel goed zal in voelen. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:14

Inderdaad. Het zou niet de eerste ruiter zijn die dankzij de liefde voor een bepaalt ras of dier ook de tak vindt die precies bij hem of haar past ook al zou ze daarvoor nooit stil gestaan hebben bij die tak. :) Hel, zo ben ik in de dressuur gesukkeld. _O-
Maar om dat te doen moet je wel open staan voor wat het ras/paard je kan bieden en vooral: wat niet, ook al is hetgeen ie niet kan bieden je voorkeur.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:17

haha, zo ben ik in de reining gesukkeld. En nu dus in de allround. Ik ben gewoon mijn paarden gevolgd _O- :')

GabberGill

Berichten: 5759
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:19

Superpony calm down. Waar zie jij geen QP mensen? Je doet nu net alsof we hele domme dingen zeggen.

Een quarter is neerwaarts gebouwd.

Het is heel simpel
Geef me nou eens een goede reden waarom je de quarter in de dressuur of cross zou willen zien? Inclusief 1x per maand meenemen op wedstrijd hierin.

Basis zie ik een quarter zeker een ronde doen dat kan ieder paard namelijk wel. Het is niet zo dat de quarter hier afgedaan wordt als een nietsnut die volledig slecht gebouwd is. Het gaat erom wat je van dit paard zou willen.

Ik vind je erg overtrokken reageren

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:57

En dan komen we wederom bij de vraag die ik eerder stelde :
Wil TS gewoon een bont dressuurpaard kopen wat ze zelf een "Paint" noemt ipv een bonte of pinto...Of wil ze een echte "Paint" en daar dressuur mee rijden.

Dan kom je dus bij wat ze verder wil : Indien een leuk bont rijpaard verder in dressuur en springen = logisch
Of koopt ze een echte Paint en gaat dan verder in de western en houdt het bij een simpel dressuur proefje en een huppeltje... = ook logisch

Maar proef wel veel twijfel bij TS zoals eerder al aangehaald.
En heel eerlijk: wil ik de western in koop ik een QH of Paint, wil ik verder in Dressuur koop ik een rijpaard.

Toevallig had zelf ik een Poolse Warmbloed die goed was in alles een beetje.... beetje springen/cross, reining en working cowhorse, en voor de rest klooiden we lekker mee met van alles zonder de lat hoog te leggen en hem in zijn waarde latende ( endurance klasse 1, voor de kar, puzzelritten etc)

Dus alles kan, TS kan met elk dier wel iets in elke tak, mits ze het dier in zijn waarde laat en de lat niet te hoog legt....

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:15

In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:28

Ik wilde op dat stukje "simpel huppeltje" inhaken - onder een amateur die weinig afstanden echt goed ziet en nog minder afstanden 100% bewust weet te rijden (en daar schaar ik mezelf ook zeker onder :P dus niet bedoeld om een ander af te zeiken) is elk huppletje als snel een flinke opgave als paard in kwestie geen goede galop heeft om dat op te vangen.

Heel af en toe cavalettihoogte / klein kruisje, dat gaat altijd en voor elk paard nog wel, maar zelfs een vierkant oksertje van 80x80 (wat naar mijn idee nog steeds zeker onder de noemer simpel huppeltje valt) is best ondankbaar voor paarden die uit zichzelf weinig vermogen en galop hebben. Iets lichamelijk (net) aankunnen is ook nog 1 ding, maar als een paard al heel vroeg in training met zijn grenzen geconfronteerd wordt is het heel moeilijk om zijn motivatie te behouden.

Als amateur met springambities moet je een paard zoeken die gewoon op zijn gemak springt en dan knutselen aan hoe die springt, niet of die springt zeg maar :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:41

princequillo schreef:
In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.


Dat klopt, maar vergis je niet, dat zijn speciaal daarvoor gefokte hunters. Die zien er heel anders uit dan de gemiddelde quarter die je hier vindt. Men doet daar ook niks anders mee dan hunteren en hunter hack.
Ik zou ook zo 1 2 3 niet kunnen zeggen waar in BE-NE je een goede hunter zou kunnen kopen.
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.

Afbeelding

Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog

Afbeelding

Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.

Afbeelding

Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.

Afbeelding

Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend

Afbeelding


Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:05

princequillo schreef:
Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?

TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.

Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?

Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.

Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch? :=


Dit is dus wat ik bedoel! Het filmpje van de Grullo is zeker niet ideaal maar daar gaat het niet om ( jammer genoeg worden teveel "dressuurpaarden ook op die geforceerde manier gereden.....).
En een Paint of Quarter kunnen ook echt nog wel in de Z meekomen ( dat is ook puur basis dressuur). of je er mee gaat winnen is de vraag maar dat ligt meer aan de jury dan aan de paarden ;-).
In Amerika worden Paints en Quarter overal voor gebruikt van ranchwerk tot springen tot aangespannen tot dressuur, etc. Maar voor het echte hogere werk zullen deze rassen, in veel gevallen, minder geschikt zijn.

Een Fries bijv. is ook geen "western" paard maar zal best leuk mee kunnen doen op basis wedstrijdjes in sommige disciplines............

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:35

snorkel1986 schreef:
princequillo schreef:
Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?

TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.

Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?

Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.

Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch? :=



Het z hoef ik niet te halen. Ik ben graag allround dus een rondje springen een crossje en lekker rijden maar tot m1 moet wel mogelijk zijn en en stukje qua bouw had ik niet helemaal aan / over gedacht

Dan ben je beter af met een bont allround gefokt paard. Denk dat zelfs een Barok Pinto nog beter geschikt is voor jou doel dan een paint.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:56

sevke schreef:
princequillo schreef:
In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.


Dat klopt, maar vergis je niet, dat zijn speciaal daarvoor gefokte hunters. Die zien er heel anders uit dan de gemiddelde quarter die je hier vindt. Men doet daar ook niks anders mee dan hunteren en hunter hack.
Ik zou ook zo 1 2 3 niet kunnen zeggen waar in BE-NE je een goede hunter zou kunnen kopen.
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.

[ [url=m/B8gE1I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog

[ [url=m/TVa0bW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.

[ [url=m/0M402b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.

[ [url=m/R2iQOU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend

[ [url=m/N4JDRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.


Beetje offtopic, maar is die bovenste van 1.70cm echt 100% QH? Of gekruist met iets anders?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:46

sevke schreef:
princequillo schreef:
In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.


Dat klopt, maar vergis je niet, dat zijn speciaal daarvoor gefokte hunters. Die zien er heel anders uit dan de gemiddelde quarter die je hier vindt. Men doet daar ook niks anders mee dan hunteren en hunter hack.
Ik zou ook zo 1 2 3 niet kunnen zeggen waar in BE-NE je een goede hunter zou kunnen kopen.
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.

[ [url=m/B8gE1I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog

[ [url=m/TVa0bW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.

[ [url=m/0M402b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.

[ [url=m/R2iQOU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend

[ [url=m/N4JDRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.


Oh wow wat een verschil! En bedankt voor deze informatie, ik had er geen idee van.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:17

Ik ben van mening dat een quarter/paint met hun enorme will to please vaak best wel met de basis mee komt, maar als je echt de dressuur/spring sport in wil zou ik voor een warmbloed kiezen.
Zelf heb ik een paint waar ik vooral recreatief en op laag niveau trail en hms mee doe (gebrek aan wedstrijdambitie van mijn kant). Mijn bijrijdster reed Engels/recreatief en deed wel eens een springles met hem of een dressuurwedstrijd. Met z'n enthousiastme kwam hij een heel eind, en hij bleek verrassend handig te kunnen springen (t/m 1 m zonder moeite en technisch prima), maar bij de western onderdelen komt hij pas echt goed uit de verf.