Paint in de dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:46

colleen3 schreef:
Ik ben van mening dat een quarter/paint met hun enorme will to please vaak best wel met de basis mee komt, maar als je echt de dressuur/spring sport in wil zou ik voor een warmbloed kiezen.
Zelf heb ik een paint waar ik vooral recreatief en op laag niveau trail en hms mee doe (gebrek aan wedstrijdambitie van mijn kant). Mijn bijrijdster reed Engels/recreatief en deed wel eens een springles met hem of een dressuurwedstrijd. Met z'n enthousiastme kwam hij een heel eind, en hij bleek verrassend handig te kunnen springen (t/m 1 m zonder moeite en technisch prima), maar bij de western onderdelen komt hij pas echt goed uit de verf.

Hartstikke leuk natuurlijk, maar een meter springen is natuurlijk helemaal niet zo hoog en betekent niet dat hij ook een L- parcours rond komt. En begrijp me niet verkeerd, dat is ook lang niet alle warmbloeden gegeven hoor :D

Hier thuis heb ik een warmbloed en een quarter staan. En die zijn echt zo totaal verschillend qua capaciteiten :j wat je schrijft herken ik dan ook echt,de quarter komt goed tot zijn recht in de western onderdelen, maar kan niet tippen aan de warmbloed als het gaat om springen of lopen in het gewenste frame voor dressuur. De buiging in de gewrichten bijvoorbeeld die Elisa noemt heeft hij van nature, dat gaat de quarter nooit krijgen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:50

@Elisa2: dat is 100% een quarter, met vol AQHA papier. Een typische hunter. Die zijn al generaties lang op heel andere karakteristieken geselecteerd dan bv de reiners of cutters. :) Het AQHA stamboek laat enkel thoroughbreds toe als cross bred. Maar die vind je vooral bij de race quarters terug.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:16

Los van de discussie over het best geschikte paard voor TS (als die nog meeleest) vind ik de uitleg over de quarters heel interessant. Dank Sevke en anderen, leuk om te lezen en vooral de plaatjes te zien.

Jouw paarden zijn <3 , Sevke, maar dit geheel offtopic.

Verder denk ik dat alles staat of valt met de precieze ambities van de TS. Die zijn me nog steeds niet helemaal duidelijk en ik denk dat er zo geen adviezen te geven vallen.

Zelf wil ik met mijn Arabier zo een beetje alle disciplines gaan rijden (waarbij hij mag aangeven wat hem wel en niet ligt): basis dressuur, simpele western (ranch en trail), WE, springen (max. 1 meter, hij is een ukkie). En natuurijk buitenritten, maar dat kan elk paard. Racen? Ik wil inderdaad ooit eens naar een galopbaan. Ironisch genoeg (want Arabier) sla ik enkel de endurance over. Geen tijd voor om dat goed te trainen en geen goede buitenrijmogelijkheden hier.

Mijn ambities zijn zeer bescheiden, ik wil vooral mijn paard correct rijden en veel afwisseling. En dát kan met ieder paard.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 22-09-23 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:18

sevke schreef:
Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.

[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


.... :o
Ik zou willen dat alle paarden in de B en L dit beeld lieten zien, en dan vanaf de M wat meer naar verzameling en oprichting.
(... maar dat duurt nog wel een poos.)

GabberGill

Berichten: 5758
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:43

Janneke2 schreef:
sevke schreef:
Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.

[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


.... :o
Ik zou willen dat alle paarden in de B en L dit beeld lieten zien, en dan vanaf de M wat meer naar verzameling en oprichting.
(... maar dat duurt nog wel een poos.)


Ik reed mijn paard in het L2 en krijg in allebei mijn proeven dat die nog meer bij elkaar moest ondanks dat ze al der oefeningen top liep met ruimte in der kaak. Dit wordt dus in de ring niet meer gewaardeerd in het L |(


Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:21

Janneke2 schreef:
sevke schreef:
Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.

[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


.... :o
Ik zou willen dat alle paarden in de B en L dit beeld lieten zien, en dan vanaf de M wat meer naar verzameling en oprichting.
(... maar dat duurt nog wel een poos.)


No offence, maar dat is natuurlijk geen vergelijk want er is hier geen aanleuning zoals deze wenselijk is in de dressuur. Wellicht bedoel je meer voorwaarts-neerwaarts rijden..daar ben ik het wel mee eens.

Dankjewel Sevke! Ik wist niet dat QH zo groot konden worden..weer wat geleerd. :)
Dat QH met thoroughbreds gekruist (ooit) zijn wist ik wel..wel leerzaam om de verschillende types te zien.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:28

Elisa2 schreef:
Janneke2 schreef:
Ik zou willen dat alle paarden in de B en L dit beeld lieten zien, en dan vanaf de M wat meer naar verzameling en oprichting.
(... maar dat duurt nog wel een poos.)


No offence, maar dat is natuurlijk geen vergelijk want er is hier geen aanleuning zoals deze wenselijk is in de dressuur. Wellicht bedoel je meer voorwaarts-neerwaarts rijden..daar ben ik het wel mee eens.

:) ik ben echt niet boos.
Het ging mij niet over het teugelcontact - al zou dat wellicht een kwestie van 'alleen het gewicht van de teugel' kunnen zijn.
(Een ideaal wat ik met drie gram contact probeer na te volgen.)

En ik vind 'voorwaarts neerwaarts' niet van toepassing.
Het oog is iets hoger dan het heupgewricht, de hals is horizontaal.

Het ging mij om de basiskwesties dat de achterhand correct gebruikt wordt, voorste achterbeen landt onder het zwaartepunt van de ruiter, het bekken is correct gekanteld, de onderhals is los en de keel ('troatlatch') is open. (De 'onderlijn' zou korter mogen naar mijn idee.)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:35

Ehm maar dit is in de dressuur totaal niet wenselijk..paard loopt op de voorhand, passen achter zijn langer dan passen voor. Geen buiging in de gewrichten en geen aanspanning in de hals.

Licht teugelcontact ben ik ook een voorstander van, maar dat is ook gewoon of er van achter naar voren gereden wordt of van voor naar achter verschilletje.

Keel open = neus er uit en inderdaad..dat in combinatie met voorwaarts-neerwaarts in aanspanning zou ik ook liever zien in de basis dressuur.

lovechicco

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:57

Eens met heel veel wat hier gezegd wordt, dus ik heb vrij weinig toe te voegen. Om nog een beeld te geven van hoe het eruitziet:

Dit is Spike, een Solid paint. Ontzettend lief karakter, maar simpelweg geen goede bouw voor dressuur/springen etc. Wij rijden normaal gewoon recreatief western en soms een beetje Engels. Door zijn wilskracht en stabiliteit hebben we weleens leuk meegedaan in een B proefje (Tot zelfs 205 pt. aan toe!) en laatst ook een crosstraining gedaan. Hij kan prima meekomen met de basis, maar heel veel meer is oneerlijk om zomaar te verwachten. Hoe dan ook ben ik toch trots op hem omdat hij stiekem toch al -1 achter staat ten opzichte van 'normale' paarden.

Ja, het is lang niet perfect en hij loopt regelmatig op de voorhand, maar neemt niet weg dat je met heel wat geduld (en evt onder goede begeleiding) trainingstechnisch altijd wat dressuurmatig kan verbeteren :) Spike is extreem erg overbouwd, wat je misschien zo niet aan de foto zou zien. Achter van voor lopen en actief zijn snapte hij niet, want western is toch simpelweg gewoon paard laten sloffen aan een lang teugeltje? :')

Het is geen gemakkelijke klus maar dat geeft des te meer voldoening als het wel lukt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Foto's door Maudheggerfotografie)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:03

Toch leuk om die foto's te zien! Hij loopt wel met aanspanning en aanleuning in die dressuurproef. Ondanks dat hij zijn bouw niet mee heeft vind ik het een fijn en vriendelijk beeld dus ik snap wel dat dit wel gescoord heeft.

Ik denk dat B/L ook gewoon het niveau is wat eerlijk blijft voor een paard met zo'n bouw.

In ieder geval mijn complimenten dat je hem zo aan het lopen hebt gekregen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:18

Ziet er leuk en vriendelijk uit hoor! Ook wel fijn om een mooi rustig beeld te zien in de dressuuurring

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:40

TS wat trekt jou in een paint?
Je wilt namelijk graag all round aan de slag en
Er zijn ook andere rassen die bonte paarden voortbrengen die mogelijk wat meer aanleg hebben voor de all round activiteiten die jij graag beoefend.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:43

lovechicco schreef:
Eens met heel veel wat hier gezegd wordt, dus ik heb vrij weinig toe te voegen. Om nog een beeld te geven van hoe het eruitziet:

Dit is Spike, een Solid paint. Ontzettend lief karakter, maar simpelweg geen goede bouw voor dressuur/springen etc. Wij rijden normaal gewoon recreatief western en soms een beetje Engels. Door zijn wilskracht en stabiliteit hebben we weleens leuk meegedaan in een B proefje (Tot zelfs 205 pt. aan toe!) en laatst ook een crosstraining gedaan. Hij kan prima meekomen met de basis, maar heel veel meer is oneerlijk om zomaar te verwachten. Hoe dan ook ben ik toch trots op hem omdat hij stiekem toch al -1 achter staat ten opzichte van 'normale' paarden.

Ja, het is lang niet perfect en hij loopt regelmatig op de voorhand, maar neemt niet weg dat je met heel wat geduld (en evt onder goede begeleiding) trainingstechnisch altijd wat dressuurmatig kan verbeteren :) Spike is extreem erg overbouwd, wat je misschien zo niet aan de foto zou zien. Achter van voor lopen en actief zijn snapte hij niet, want western is toch simpelweg gewoon paard laten sloffen aan een lang teugeltje? :')

Het is geen gemakkelijke klus maar dat geeft des te meer voldoening als het wel lukt!

[ [url=m/0BLE7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hyw5Ym.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BcvekJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Bw4HJk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ifL82E.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/snAgmI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DesKrZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/14S3uO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/P7e8Cf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YBH31p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5kdkfu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mKFocJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n1GPcG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LIr63J.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Foto's door Maudheggerfotografie)


Die heeft inderdaad een heerlijk western bouwtje haha, maar ziet er wel eerlijk en mooi ontspannen uit!

Mijn paintje is wel wat minder overbouwd, maar als er meer spiermassa bij komt dan zie je toch wel dat ie echt geen dressuurpaard is :")


Afbeelding

Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:47

sevke schreef:
princequillo schreef:
In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.


Dat klopt, maar vergis je niet, dat zijn speciaal daarvoor gefokte hunters. Die zien er heel anders uit dan de gemiddelde quarter die je hier vindt. Men doet daar ook niks anders mee dan hunteren en hunter hack.
Ik zou ook zo 1 2 3 niet kunnen zeggen waar in BE-NE je een goede hunter zou kunnen kopen.
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.

[ [url=m/B8gE1I.jpg]Image[/url] ]

Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog

[ [url=m/TVa0bW.jpg]Image[/url] ]

Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.

[ [url=m/0M402b.jpg]Image[/url] ]

Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.

[ [url=m/R2iQOU.jpg]Image[/url] ]

Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend

[ [url=m/N4JDRQ.jpg]Image[/url] ]


Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.
Ik ben bekend met de verschillende fok lijnen. Ik weet ook dat er wel speciaal gefokte QHs in de HJ meelopen, maar er zijn er ook genoeg die dat niet zijn. Ik ken ook meerdere mensen die met een doodgewone grade meedoen, omdat het gewoon een van de meest voorkomende en makkelijk te verkrijgen rassen daar is. het is echt niet alsof er enkel en alleen hunters in de ring mee doen, zeker niet bij amateuren.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:01

Overbouwd is an sich niet eens echt een probleem, maar manier van lopen en lichaamsgebruik door het fokdoel maakt het vaak wst beperkter. Maar zoals ik al zei in de basis dressuur tm zzl hoeft dat met goede training ook geen groot probleem te zijn. Eventing/cross zie dan weer anders. Dan blijf je wel bij het begin hangen.

Als voorbeeldje mijn kwpner Jam:
Als 3 jarige vreselijke bouw als je er vanuit dressuur oogpunt naar kijkt.

Maar zijn techniek en beweging namen de bouw weg kon heel makkelijk kantelen vanuit het bekken en stijgen aan de voorkant. Ondanks zijn hoge achterhand en van oorsprong weke rug. En daardoor ontwikkelde hij zich uiteindelijk tot een paard met een goede bouw door de spieren op de juiste plekken. En door training kwam de rug er ook mooi uit.

Jam als 3 jarige
Afbeelding

Ook Jam als 3 / 4 jarige maar dan in beweging:

Afbeelding

Nooit tegen een probleem met rijden aan gelopen met hem. Ook niet eind basis.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paint in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:22

@princequillo: klopt, in de kleinere shows niet, maar als je naar een grotere show gaat, kom je er niet met je ranchgefokte paard. Ook niet in Europa. In Benelux durf ik ook nog eens hunteren met mijn paard, maar op een grote show, in Kreuth op een EK bv, niet, omdat ik het niet haal met mijn pony tussen die hunterkastelen. Bij ons op stal staan ook een paar echte hunters, en je ziet toch dat het ook die paarden zijn die met de prijzen gaan lopen in de hunter.
Hunter hack wordt trouwens bijna niet uitgeschreven in Europa. Naar ik weet enkel op het EK, maar correct me if i'm wrong :D

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:08

snorkel1986 schreef:
princequillo schreef:
Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?

TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.

Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?

Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.

Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch? :=



Het z hoef ik niet te halen. Ik ben graag allround dus een rondje springen een crossje en lekker rijden maar tot m1 moet wel mogelijk zijn en en stukje qua bouw had ik niet helemaal aan / over gedacht


Ik denk dat je - als je nog de keuze hebt - beter kunt gaan voor een paard waarbij de bouw ook kan beantwoorden aan je doelen. M.a.w. waarom zou je het jezelf moeilijk maken als het makkelijk(er) kan.
Er zijn rassen die bont zijn met een makkelijkere bouw voor dressuur (denk aan een beetje een sporttype tinker). Maar ook kwpn of spring gefokte bonte paarden.