Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 12:49

sharonsemme schreef:
Toen ik je verhaal las dacht ik eigenlijk aan mijn jonkie. Ook opbollen en ik had het gevoel alsof hij achter op hakken liep zegmaar.
Uiteindelijk had hij best wel wat maagzweren. Lang op de medicatie gestaan hiervoor en hierna was het gewoon weer wegdragen, enige probleem nu is dat hij weer het plezier moet terug vinden en rijden niet meer met spanning en pijn associeert.


Ook heb ik serieus daar aangedacht. Dat sluit ik niet uit.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:18

Zijn zijn voeten op de foto geweest (hko)?
Verder zou ik ook eerst denken richting maag of misschien ook kniebanden.
Pssm2 blijft een lastige omdat je ook met een positieve test geen garantie hebt dat je de oorzaak te pakken hebt. Je kunt natuurlijk evtl wel het bijpassende dieet proberen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:36

Ik denk dat hij ook mega zijn lijf compenseerde omdat hij zo een pijn aan zijn achtervoeten heeft (gehad) en wellicht daarom zo pijnlijk op zijn spieren kan zijn. Pijn van achter werkt namelijk over het lijf door naar voren
Ik zou hem nu ook een warme deken om doen zo met die stramme spieren. Regendekentje volstaat nu niet. Kan hij zijn vacht niet onder omhoog doen om zich warm te houden. Ook kun je vit E en Selenium bij geven. Zit vaak niet genoeg van in krachtvoer

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:17

Het eerste waaraan ik denk als ik dit verhaal lees is PSSM, dit komt onder Quarters ook veel voor. Dit is wel iets om heel serieus te nemen, paarden kunnen hier met een niet passend management verschrikkelijk door lijden. Succes!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:40

Lijkt een typische PSSM2'er. Komt heel veel voor bij quarters.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 01:44

We zijn hier natuurlijk geen veearts, maar zien je paard ook niet.

Ik zou eigenlijk eerst goede stand foto's willen zien en linksom en rechtsom beweging.

Tegenwoordig kan je al wat uitgebreider testen en ook pssm2, hoewel daar nog wat discussies over zijn.

Als we je paard niet zien, kunnen we ook niet zien hoe hij in zijn bespiering zit bijv. Bij quarters kan er echt ook veel mis gaan met voeren. Maar ongezien durf ik niet te roepen wat je het beste kan voeren.

Maagzweren komen veel voor en kan veel meer problemen veroorzaken dan alleen pijn rond de maag. Maar de andere genoemde problemen ook. Hoefzweren kan je natuurlijk hebben, maar zo vaak, zou ik toch eens verder willen kijken.
Onze draver 25jr geleden had steeds een terugkerende hoefzweer. Hij bleek ooit hb geweest te zijn en had een sincker in beide voorhoeven. Nog langer verhaal, maar het compenseren was ook een tijd een probleem geweest.

Maar dat compenseren kan echt een probleem zijn, ongeacht de oorzaak. Al zou de blessure minimaal zijn, kan het hele fijn daar problemen door krijgen.
Met mn oude ruin ook gezocht naar de oorzaak van een minimale onzuiverheid. Dat was dus aan beide achterbenen een peesblessure en artrose. Dat voelde je alleen met rijden en vooral onder je en voelde je het in je handen. Vanaf de grond zagen mensen niet eens wat ik bedoelde lange tijd.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:28

Heb je al eens aan Kissing Spines gedacht?? Zeker in kombinatie met boomloos rijden gaat dat problemen geven.
Verder sluit ik maagzweren/gevoelige maagwand niet uit (wat voer je aan brok en hooi/voordroog??)

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:06

Bij een hoge spierspanning zou ik sowieso Vitamine E en Selenium bijvoeren om het voor het dier allemaal wat aangenamer te maken. En een Bucas Therapy of vergelijkbaar soort deken. Is symptoom bestrijding maar maakt het voor het dier wel fijner.

PSSM2 heb ik geen verstand van en ervaring mee, maar wel ooit een paard met Tying Up gehad dat ook continue strak stond van de spierspanning. Daar hielpen de vit E + sel heel goed voor, plus voor en na het rijden even lekker onder het solarium (nu zou ik de bucas therapy erop doen, maar die bestond toen nog niet)

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 14:09

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb besloten om een holistische dierenarts/Chiropractor naar mijn paard te laten kijken.
Ik ben van gedachte dat je alles in 1 geheel moet zien.
Ik ben erg benieuwd wat zij gaat adviseren of doen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:09

Ik zou eerder op pssm2 laten testen dan mijn geld aan zulke ,types, uit geven...
Denk dat als je dat kan weg strepen je verder kunt

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:47

Ik zou je aanraden om je paard rx te laten keuren.
Quarters zijn alles behalve het gezondste ras en hebben nogal dikwijls (serieuze) bemerkingen op rx die voor problemen tijdens het rijden kunnen zorgen. Denk maar aan kissing spines, spat, ocd's,...
Die pannel 5 test is heel tof maar dat zegt niets van hoe het met het beendergestel van je paard gesteld is.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:19

Xandyandme schreef:
Ik zou je aanraden om je paard rx te laten keuren.
Quarters zijn alles behalve het gezondste ras en hebben nogal dikwijls (serieuze) bemerkingen op rx die voor problemen tijdens het rijden kunnen zorgen. Denk maar aan kissing spines, spat, ocd's,...
Die pannel 5 test is heel tof maar dat zegt niets van hoe het met het beendergestel van je paard gesteld is.

Wat een nonsens zeg!!

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:26

Popstra schreef:
Xandyandme schreef:
Ik zou je aanraden om je paard rx te laten keuren.
Quarters zijn alles behalve het gezondste ras en hebben nogal dikwijls (serieuze) bemerkingen op rx die voor problemen tijdens het rijden kunnen zorgen. Denk maar aan kissing spines, spat, ocd's,...
Die pannel 5 test is heel tof maar dat zegt niets van hoe het met het beendergestel van je paard gesteld is.

Wat een nonsens zeg!!


Jammergenoeg zijn dat geen nonsens. En dat ligt aan het fokbeleid.
Er wordt, nog steeds, heel dikwijls gefokt met paarden die erfelijke problemen hebben zoals spat. Net omdat het stamboek geen hengstenkeuringen ea heeft zoals we dat kennen bij warmbloeden.
Maar dat is een discussie die hier niet gevoerd moet worden want daar heeft ts weinig aan ;)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:06

Popstra schreef:
Ik zou eerder op pssm2 laten testen dan mijn geld aan zulke ,types, uit geven...
Denk dat als je dat kan weg strepen je verder kunt

Het probleem is dat de test voor PSSM2 dermate onbetrouwbaar is dat je dit eigenlijk nooit kunt wegstrepen :n

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:26

Xandyandme schreef:
Jammergenoeg zijn dat geen nonsens. En dat ligt aan het fokbeleid.
Er wordt, nog steeds, heel dikwijls gefokt met paarden die erfelijke problemen hebben zoals spat. Net omdat het stamboek geen hengstenkeuringen ea heeft zoals we dat kennen bij warmbloeden.
Maar dat is een discussie die hier niet gevoerd moet worden want daar heeft ts weinig aan ;)

Ik zeg niet dat het het gezondste ras is maar ze zijn echt niet ongezonder dan welk ander ras dan ook!
Ik heb zelf al 14 jaar ervaring met heel wat reining gefokte quarters en nooit geen noemenswaardige sh*t gehad met ze. En dan worden ze nog geshowd vanaf hun 3e ook ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:18

Xandyandme schreef:
Ik zou je aanraden om je paard rx te laten keuren.
Quarters zijn alles behalve het gezondste ras en hebben nogal dikwijls (serieuze) bemerkingen op rx die voor problemen tijdens het rijden kunnen zorgen. Denk maar aan kissing spines, spat, ocd's,...
Die pannel 5 test is heel tof maar dat zegt niets van hoe het met het beendergestel van je paard gesteld is.


Je kletst echt onzin.

Heb al 25jr quarters en heb heel veel ellende gezien, maar ontzettend veel goede en gezonde quarters. Onze oudste is in Mei op haar 29e ingeslapen en haar zoon en dochter van 24 en 16 lopen hier rond met kleinzoon van 8 maanden.
En dan heeft zij nog kinderen van 15 tm 23. Ook na sport of recreatie sport.

We hebben nog quarters gehad buiten deze familie en ook op de rontgen gehad. Het paard met problemen kwam zeker niet door het ras, maar door de mens.

Ben vaak genoeg betrokken geweest bij aankopen van een leuke quarter en ze worden weleens afgekeurd, maar ook genoeg worden goedgekeurd. Alles in verhouding, want het is tevens een heel groot en veelzijdig ras, waar je dus ook automatisch meer tegenkomt.

Toen ze nog minder in Nederland waren zoals onze merrie van 29 is er wat meer lukraak gefokt dan tegenwoordig.

Ga eens naar een DRHA show en zie hoeveel paarden aan start komen, die gewoon goed en gezond rondlopen. Ik ben echt niet voor alle methodes en trainers, maar daar zie je hoeveel goed kan rondlopen.

De fok in Nederland is serieuzer dan vroeger. Nog steeds; ik vind niet alles geweldig, maar de hengstenkeuze is al veel breder dan voorheen.

En PSSM eruit fokken is wel degelijk belangrijk en nodig. Veel van die afwijkingen die worden genoemd hoeven niet door het ras te komen, maar wel door slecht management van merrie, veulen, slechte opfok, slechte voeding, training, slecht houden, etc etc etc.

En dat zie je ook allemaal bij andere rassen.

Dus ja, er zijn problemen, maar die zijn overal en je moet wel alles in verhouding zien. Hengsten die iets door hebben gegeven zijn vaak uit de dekdienst gehaald en anders weet men het snel genoeg dat je daar niet mee moet fokken.

Een probleem is wel dat de quarters met problemen voor weinig/minder geld weg gaan en men dan niet moet verwachten dat ze geen problemen hebben. Als men dan ook nog eens per se een veulen wil, want ik heb een merrie hou je problemen wel in stand.
Maar een goed gezond paard fokken is altijd een stukje kennis en ervaring en vooral ook veel mazzel hebben dat alles goed gaat en blijft gaan.

De goede quarters komen vaak ook niet op marktplaats. Dan moet je mensen kennen en verkopen paarden zichzelf wel.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:44

Cloud schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb besloten om een holistische dierenarts/Chiropractor naar mijn paard te laten kijken.
Ik ben van gedachte dat je alles in 1 geheel moet zien.
Ik ben erg benieuwd wat zij gaat adviseren of doen.


Is dit al gebeurd?

Ben ook wel benieuwd of dit paard RX gekeurd is.

Over de gezondheid van Quarters verschillen de meningen en dat is prima, lijkt me inderdaad niet een discussie voor in dit topic.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:14

superpony schreef:
Xandyandme schreef:
Ik zou je aanraden om je paard rx te laten keuren.
Quarters zijn alles behalve het gezondste ras en hebben nogal dikwijls (serieuze) bemerkingen op rx die voor problemen tijdens het rijden kunnen zorgen. Denk maar aan kissing spines, spat, ocd's,...
Die pannel 5 test is heel tof maar dat zegt niets van hoe het met het beendergestel van je paard gesteld is.


Je kletst echt onzin.

Heb al 25jr quarters en heb heel veel ellende gezien, maar ontzettend veel goede en gezonde quarters. Onze oudste is in Mei op haar 29e ingeslapen en haar zoon en dochter van 24 en 16 lopen hier rond met kleinzoon van 8 maanden.
En dan heeft zij nog kinderen van 15 tm 23. Ook na sport of recreatie sport.

We hebben nog quarters gehad buiten deze familie en ook op de rontgen gehad. Het paard met problemen kwam zeker niet door het ras, maar door de mens.

Ben vaak genoeg betrokken geweest bij aankopen van een leuke quarter en ze worden weleens afgekeurd, maar ook genoeg worden goedgekeurd. Alles in verhouding, want het is tevens een heel groot en veelzijdig ras, waar je dus ook automatisch meer tegenkomt.

Toen ze nog minder in Nederland waren zoals onze merrie van 29 is er wat meer lukraak gefokt dan tegenwoordig.

Ga eens naar een DRHA show en zie hoeveel paarden aan start komen, die gewoon goed en gezond rondlopen. Ik ben echt niet voor alle methodes en trainers, maar daar zie je hoeveel goed kan rondlopen.

De fok in Nederland is serieuzer dan vroeger. Nog steeds; ik vind niet alles geweldig, maar de hengstenkeuze is al veel breder dan voorheen.

En PSSM eruit fokken is wel degelijk belangrijk en nodig. Veel van die afwijkingen die worden genoemd hoeven niet door het ras te komen, maar wel door slecht management van merrie, veulen, slechte opfok, slechte voeding, training, slecht houden, etc etc etc.

En dat zie je ook allemaal bij andere rassen.

Dus ja, er zijn problemen, maar die zijn overal en je moet wel alles in verhouding zien. Hengsten die iets door hebben gegeven zijn vaak uit de dekdienst gehaald en anders weet men het snel genoeg dat je daar niet mee moet fokken.

Een probleem is wel dat de quarters met problemen voor weinig/minder geld weg gaan en men dan niet moet verwachten dat ze geen problemen hebben. Als men dan ook nog eens per se een veulen wil, want ik heb een merrie hou je problemen wel in stand.
Maar een goed gezond paard fokken is altijd een stukje kennis en ervaring en vooral ook veel mazzel hebben dat alles goed gaat en blijft gaan.

De goede quarters komen vaak ook niet op marktplaats. Dan moet je mensen kennen en verkopen paarden zichzelf wel.


Ieder zijn ervaring. En dat de onze niet hetzelfde is, is duidelijk. Beetje jammer alleen dat een andere ervaring hier afgedaan wordt als "onzin" en "nonsens".
Anderzijds fijn om te lezen dat er toch mensen zijn die verder kijken dan bv. kleur en/ of bloedlijn als ze quarters fokken... Ik ben zeker geïnteresseerd om dit gesprek verder te zetten via pb, Superpony. Ik vind die verschillende visies op dit onderwerp best interessant.:)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:57

Dat komt omdat je een heel ras over 1 kam scheert.

Er loopt een topic over quarters, dus je hoeft niks per pb te doen, het is voor veel mensen interessant.

En ja, op kleur fokken of kopen vind ik weer iets wat ik maar niet ga uittypen.....En ja, ik heb nu "per ongeluk" een gewild kleurtje gefokt. Was hij gewoon vos geweest en verder hetzelfde had ik minder slijm reacties gehad en zeker geen belachelijke biedingen.

Maar onze shet overleed na 21jr bij ons sept 2021. Ik miste zo erg een shet dat ik een shet maatje ging zoeken voor mn veulen.
Moet je eens een gezonde shetlander gaan zoeken........Het is echt vreselijk hoe daar gefokt wordt.

En ik heb mensen les gegeven toen tinkers in de mode kwamen. Heb nog nooit zoveel paarden met ellende gezien. Maar dat roep ik nu, dus krijg ik veel tinker liefhebbers met gezonde tinkers tegen me. Logisch. Maar ik schrok ook van alle ellende waar mensen tegenaan liepen.

De Fries.....Al jaren problemen met goede bouw en gezondheid.

En ga zo maar door. Maar men moet bewust zijn dat het wel echt door de mens komt die foute keuzes maakt bij het fokken en niet per se het ras zelf slecht is of zwak etc.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 17:52

Elisa2 schreef:
Cloud schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb besloten om een holistische dierenarts/Chiropractor naar mijn paard te laten kijken.
Ik ben van gedachte dat je alles in 1 geheel moet zien.
Ik ben erg benieuwd wat zij gaat adviseren of doen.


Is dit al gebeurd?

Ben ook wel benieuwd of dit paard RX gekeurd is.

Over de gezondheid van Quarters verschillen de meningen en dat is prima, lijkt me inderdaad niet een discussie voor in dit topic.


Nee nog niet! Ik zit in een uithoek van Nederland en komt de eerst komende tijd niet deze kant op.
Wel staat er een afspraak gepland met de osteopaat.
Bovenlijn zit helemaal vast, deze moet eerst los gemaakt worden.
Paard laat nog steeds wat buikpijn zien, waarschijnlijk is dat de lever. Hier wordt hij in Februari weer op gecontroleerd.
Hij heeft nu halve dosis pijnstilling om zijn spieren te ontspannen. Echter moet ik toegeven dat hij weer erg vervelend aan het worden is in de kudde.... veel spelen en eigenwijs gedag. Ben hier wel bij mee.
Holistisch dierenarts staat nog steeds in de planning, ik ga haar advies zeker opvolgen. RX zijn er niet gemaakt. Maar hangt echt van haar af, als het nodig is, ga ik dit zeker doen.
Ik geloof nog steeds dat de problemen met mijn paard op te lossen zijn

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:58

Een variant van pssm is inderdaad goed mogelijk.
Maar als ik lees dat hij narriger wordt an oijnstilling is dat ook een rooie vlag voor maagproblemen (samen met het staken enzo).
Maar, maagproblemen komen ergens vandaan. Het kan het begin zijn en aanstichter van de spierspanningen ivm pijn, het kan ook gevolg zijn van pijn in zijn lijf...

Ik zou hoe dan ook beginnen met een volledige keuring net fotos. Dat is de basis.
Als daar niks spannends uitkomt verdere pssm testen en maagscopie.

We kunnen tegenwoordig 'in' een paard kijken om te zien wat er aan de hand is. Ik snap dan nooit zo goed waarom mensen dit niet doen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:54

Het is altijd lastig om uit te vogelen wat kip en het ei is inderdaad.

Rug vast kan komen door organen, door een maagzweer, maar ook door compensatie uit een beenprobleem of PSSM. Ik zou een arts laten komen die zowel holistisch kijkt als regulier en dan in samenspraak daarmee de onderzoeken doen die hij/ zij nodig acht.

Ik zou dat wel eerst doen en dan pas een osteo erbij halen, want uitsluiten is belangrijk.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gezondheidsproblemen jonge Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:42

En het liefst een arts die vaker quarters ziet, want helaas heb ik met meerdere veeartsen de ervaring dat ze toch af en toe ernaast zitten hoe een quarter eruit hoort te zien en moet bewegen of hebben ze zelfs dezelfde vooroordelen die buitenstaanders ook hebben die ze ooit ergens in de wandelgangen hebben gehoord.

Een quarter is een paard ja, maar qua bouw zijn niet alle veeartsen eraan gewend en dat geeft soms wel aparte opmerkingen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:43

En? Is de DA al geweest? Ik heb er eentje gehad met exact dezelfde symptomen. Bleek een N/P2 en N/P4 positieve te zijn. Met een aangepast voerbeleid kom je heel ver, maar een sportpaard wordt het nooit. Is wel tot nu toe klachtenvrij en geniet van zijn leven als recreatiepaard.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:59

Cloud schreef:
Nicje87 schreef:
Misschien een gekke gedachte, heb je er weleens een engels zadel op gelegd. Een vriendin van mij haar paard werdt nukkig met een westernzadel. Met een engelszadel liet hij dit gedrag niet zien.


Ik heb ook een engels zadel liggen en bbp.
Forrest reageerd op alles het zelfde.
Ik heb trouwens een Freemax westernzadel.

Heb je ook al eens een zadel met vaste boom geprobeerd? Want een Freemax is boomloos, en een BBP natuurlijk ook.

Ik zou zeker ook op spierziekten laten testen. Hoe is zijn weerstand? Spierklachten kunnen ook komen door een verminderde weerstand en vitaminetekort.