[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101738
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:02

Ik duim voor je!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:04

Graag iets wat toch wat vitamine E bevat maar liever iets meer dan enkel selenium en vitamine E.
Gaf tot nu toe equistro megabase. Maar dat geef ik liever in een kuur dan constant.

Ben er ook niet over uit of de 2 jarige hetzelfde moeten krijgen als de 10+ paarden.
Algemene ervaringen zijn hier wel op bokt te vinden, maar quarters zijn toch nog een ras apart.

Wanneer is het stemmen afgelopen?

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:24

Ga even nadenken over supplementen want er zijn er zoveel ;)

om 12 vanavond is het stemmen afgelopen :D

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:29

In de tussentijd hier nog een foto van mijn paard van een shoot paar weken geleden <3
Afbeelding

Ik heb ondertussen al een tijdje les van Alice Zijlstra, en het rijden gaat zo veel beter! Super trots op mijn paardje en hoe we het nu doen :D

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:48

Wauw, die is gaaf!

Hier gister onze Gentle maar weer eens vlug op de foto gezet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die begint nu echt volwassen te worden <3

Frosty gister ook n bezoekje gebracht en die begint naast n bolletje ook n lelijk eendje te worden:
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:40

Die gaat richting jnaarling :)) Nee hoor, ze is nog steeds super gaaf en verdiend gouden Bokt veulen!

Gentle is echt puppy af nu hoor :oo Knapperd!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:56

Wat een knapperds allemaal!

Hier een nieuw (2ehands, maar echt nog gloednieuw) zadel gekocht. Was ff spannend of het zou passen (op moon), had op voorhand wel gemeten maar zeker weet je t natuurlikk nooit. Veel geluk gehad :D of het op flup past ( die 2 hebben wonderbaarlijk genoeg altijd dezelfde rug en zadels gehad en gepast) zien we wel als haar baby er af is. Nu is ze te dik :')
Afbeelding
<3
(Die riempjes voor de beugels doe ik er over een paar dagen als ik ze goed op maat heb er aan)

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:14

Komen weer mooie foto's voorbij!

&Jumpyhorse wat een geluk met het zadel!

Ik ben langzaam aan opzoek naar een ervaren bijrijder voor mijn reining merrie, doordat ik straks wat minder tijd krijg. Ze staat bij mij aan huis in het hoge noorden (omgeving Drachten). Misschien dat er hier iemand bij zit die het leuk lijkt. Is een super leuke, hardwerkende, sensibele merrie, maar je hebt er wel echt gevoel bij nodig :o

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:09

SumSum schreef:
Komen weer mooie foto's voorbij!

&Jumpyhorse wat een geluk met het zadel!

Ik ben langzaam aan opzoek naar een ervaren bijrijder voor mijn reining merrie, doordat ik straks wat minder tijd krijg. Ze staat bij mij aan huis in het hoge noorden (omgeving Drachten). Misschien dat er hier iemand bij zit die het leuk lijkt. Is een super leuke, hardwerkende, sensibele merrie, maar je hebt er wel echt gevoel bij nodig :o


Dat was ideaal voor mij geweest 2 jaar terug. Toen woonde ik in drachten en was op zoek naar een bijrijdpaard.
Ken wel veel ruiters maar geen western.

Ik heb pas een goede bijrijder gevonden voor mijn reining merrie ze heeft nooit op maneges gereden altijd voor particulieren, wist eerst niet wat ik ervan moest verwachten maar ze werkt super samen met mijn paard ondanks dat ze geen western rijdt en mijn merrie een echte draak is.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:33

hoikimmmy schreef:
SumSum schreef:
Komen weer mooie foto's voorbij!

&Jumpyhorse wat een geluk met het zadel!

Ik ben langzaam aan opzoek naar een ervaren bijrijder voor mijn reining merrie, doordat ik straks wat minder tijd krijg. Ze staat bij mij aan huis in het hoge noorden (omgeving Drachten). Misschien dat er hier iemand bij zit die het leuk lijkt. Is een super leuke, hardwerkende, sensibele merrie, maar je hebt er wel echt gevoel bij nodig :o


Dat was ideaal voor mij geweest 2 jaar terug. Toen woonde ik in drachten en was op zoek naar een bijrijdpaard.
Ken wel veel ruiters maar geen western.

Ik heb pas een goede bijrijder gevonden voor mijn reining merrie ze heeft nooit op maneges gereden altijd voor particulieren, wist eerst niet wat ik ervan moest verwachten maar ze werkt super samen met mijn paard ondanks dat ze geen western rijdt en mijn merrie een echte draak is.


Ik ken zelf ook zat Engelse ruiters, maar dat zie ik niet echt zitten voor haar. Heb ook geen haast ermee, moet wel echt klikken van alle kanten.

Fijn dat jij een leuke bijrijder hebt gevonden!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:39

Ik ken helaas niemand

Ik heb weer eens een verschrikkelijk stom idee :') weet iemand of je (onderling) met een kleine pony in de in hand klasses mag starten? Ik denk van wel maar checken voor de zekerheid haha. Zou nog wel eens wat voor tito kunnen zijn, als hij zijn hengstengedrag (is intussen al acht jaar ruin, heeft ie zelf niet door) ff aan de kant kan zetten dan :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:49

@Kirr, waarom zou je zomaar supplementen bij willen voeren? De meesten zijn gewoon commerciele rotzooi en totaal onnodig. Ze maken mensen erg bang dat een paard tekorten heeft etc.

Ik heb jaren in voer gezeten en toen ook eerst alle berekeningen geleerd en me er helemaal in verdiept tot je er gek van werd.
Je moet altijd eerst je basis bekijken. Dat is je ruwvoer, de bodem en het aantal uren beweging voor de darmwerking.
Heel veel mensen willen iets dat snel helpt of resultaat geeft, maar vaak is het een opname probleem en kan je erin gooien wat je wilt.

Als je tekorten vermoed, kan je beter een ruwvoer analyse doen en een kundig persoon je dieet vertellen. Dan evt een bloedonderzoek.
Soms is het ook een combinatie van voer wat de opname verstoord. Bij teveel krijg je minstens zoveel problemen of nog meer. Juist omdat mensen bang worden gemaakt voor tekorten.
Ook voeren mensen hele scheve verhoudingen. Dat zorgt weer wel voor eenzijdige tekorten.

Het is jammer dat winkels, veeartsen etc weinig verdiepen in goed voer en al helemaal in combinatie met vrij bewegen en het werk.
Het andere nadeel is de vele adviezen op internet op basis van standaard tabellen. Mensen die je paard niet zien, niet de belangrijkste vragen stellen om te weten of een paard iets nodig kan hebben etc.

Maar er wordt wel erg dik aan verdiend...........

jumpyhorse; Yep dat mag bij de Wran of als er all breed wordt uitgeschreven. In hand trail, showsmanship at halter kan bijv.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:00

jumpyhorse schreef:
Ik ken helaas niemand

Ik heb weer eens een verschrikkelijk stom idee :') weet iemand of je (onderling) met een kleine pony in de in hand klasses mag starten? Ik denk van wel maar checken voor de zekerheid haha. Zou nog wel eens wat voor tito kunnen zijn, als hij zijn hengstengedrag (is intussen al acht jaar ruin, heeft ie zelf niet door) ff aan de kant kan zetten dan :')


Ja hoor dat kan, sowieso bij de WRAN en bij de NQHA schrijven ze soms ook all-breed klassen uit.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:17

Ruwvoeranalyse vind ik onzin. Hooi komt telkens van andere stukken grond, op verschillende tijdstippen gehooid, gemest en ga zo maar door.
Er zijn voldoende supplementen waarvan het nut bewezen is. Ik schrijf ook nergens dat ik zomaar iets ga geven. Ik was op zoek naar ervaringen met concrete producten.

Leuk zadel en leuke paarden zag ik hierboven voorbij komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 01:44

Er zijn juist nauwelijks supplementen waarvan het nut is bewezen.

Feit is dat mensen hun paard slecht houden en slecht voeren. Dan iets aanvullen geeft soms een (kort ) effect.

Bekende trainers en ruiters worden vaak gesponsord door merken, waardoor de massa volgt met dat merk ook te geven als iemand presteert.
Maar ik weet trainers die zelf totaal anders voeren dan het merk wat langs de bak hangt, wat op hun jas staat etc.

Teveel geven is veel slechter dan een tekort. Paarden met een gezonde darmflora hebben ook echt niet snel een tekort. Wel zijn er veel paarden met een slechte darmflora en opname probleem. En heel veel mensen die scheve verhoudingen voeren.

Daarnaast is de ervaring van een ander nutteloos. Een ander houdt, voert en traint zijn paard anders. Als iemand weet wat ie voert aan ruwvoer, of het paard echt ene tekort heeft en dan iets bij geeft, heeft dat effect. Maar dat zegt helemaal niks over een ander paard.

Veel supplementen zijn een hop vulmiddel en smaakmakers. Je betaald veel voor niks. Of althans. Men betaald voor een eigen tevreden gevoel.

Als je echt advies wil, zou je iemand moeten laten langskomen met ECHT verstand van goed voeren e je paard echt irl laten bekijken.
Mensen voeren al zoveel teveel met voer. Ik zou eerder bang zijn voor teveel dan te weinig. Terug naar de basis en kijken hoe je paard het doet. Een dip kan voorkomen, maar verandering kost echt tijd, maanden........Daarna pas gaan aanvullen.

Ik verdiende er ook dik aan, dus weet echt wat er te koop is en hoe het werkt. Maar juist daardoor ook veel kritischer geworden en van veel afgestapt.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:02

Ik ga wat meer in de meeleesmodus....

Gisteren de beslissing moeten maken om Jill te gaan laten genieten van haar pensioen, die wandelt van de ene in de andere (lichte) blessure en na eigenlijk al vanalles geprobeerd te hebben is het genoeg geweest.

Ze heeft geen pijn en ik kan in principe er af en toe nog wel op gaan zitten maar voor voorlopig is het even genoeg geweest.

Ik moet voor mezelf nu wat dingen op n rijtje gaan zetten en daar gaat nog wel wat tijd inzitten denk ik... had zo gehoopt nog n hele tijd samen met haar aan het werk te kunnen maar goed, ergens ben ik ook wel blij dat we nu van de telkens terugkerende onzekerheid af zijn...

Zal zo af en toe nog wel n Jill/Gentle/Frosty update doen als jullie dat leuk vinden maar voor nu kruip ik even onder de meeleessteen <3

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:24

Wat een enorme tegenvaller Cubalibre..... maar misschien valt het allemaal toch nog de andere kant op, een tijd rust zal haar misschien veel goed doen? Van Jill/GEntle/Frosty updates worden we natuurlijk blij!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:39

Cubralibre :(:)

Ik heb een foto van 3 jaar geleden teruggevonden van flup :oo
Afbeelding
Smal ding :')
Afbeelding
En nu... ze kan bijna door als quarter

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:44

Wat een tegenvaller CL.. :(:) updates over je knapperds zijn altijd leuk!

Mooi zadel jumpyhorse!!

Ik ben inmiddels weer een week te paard! Morgen ook weer een lesje. Merk wel dat mijn ego een beetje gedeukt is na mijn val, maar het vertrouwen komt beetje bij beetje weer terug. Vandaag een lekker stap buitenritje gedaan na het rijden in de bak. :D

Afbeelding
<3

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:20

Pfff, CL dat is een tegenvaller zeg. Ga je dan verder met Gentle? Totdat je met Frosty aan de gang kan? Dan heb je in ieder geval nog wat te rijden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101738
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:23

Weet je al wat je met Jill gaat doen dan? Kan je nog bosritjes maken bijvoorbeeld? In alle gangen?

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:55


Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:22

Behalve fokmerrie worden weet ik nog helemaal niets... bosrit met Jill moet je alleen doen als ze daarvoor getraind heeft want anders ben je levensmoe want die kan niet gewoon even lekker het bos in hoor. Iets met sportpaard op en top ;)

Gentle is absoluut niet mijn type paard (en eigenlijk voor de verkoop tzt) en voor alsnog heb ik niet het gevoel daar op te willen zitten, manlief rijdt hem nu 2 dagen in de week en ik longeer hem 2 dagen per week. En dat longeren vind ik voor nu voor mijzelf meer als genoeg :)

Dus weet ik alles al? Nope... komt tijd, komt raad denk ik maar ;)

Jill is sowieso nu niet volledig rad, stap wel maar draf niet en galop heb ik niet eens meer geprobeerd.

Frosty duurt nog n tijd voor we daar iets mee kunnen doen, die blijft sowieso tot haar 2,5 in de opfok staan. Daarna komt ze naar huis om wat in de hand te komen en alvast wat grondwerk er op te zetten, daarna word ze gedekt, zadelmak gemaakt en daarna mag ze rust hebben en haar 1e veulen op gaan voeden.

Bedoeling was om tegen die tijd zowel Jill als Frosty aan te dekken, nu mag Jill volgend jaar al terug naar het dekstation.

Baalde er wel serieus van maar heb mezelf erbij neergelegd en ik hoef gelukkig niet perse te rijden dus we vermaken ons voorlopig nog wel :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:59

Dat kan best meevallen, hoor. Mijn hengst loopt reining op internationaal niveau en is altijd in voor een leuk bosritje :)

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:39

Jill vind sowieso niets aan n bosrit dus ga ik met mijn toch al slechte rug ook niet opzoeken ;)

Daarnaast zijn alle paarden anders, de ene vind iets leuk, de andere vind hetzelfde helemaal niets...

Ondertussen geniet madam vol van haar pensioen en vind ik haar eigenlijk elke ochtend zo in haar stal:
Afbeelding

Gentle doet mama's voorbeeld gewoon na en tja, dan ga ik er gewoon lekker bijzitten knuffelen <3
Afbeelding

All you can eat uit de wortelton terwijl het vrouwtje je stal aan het mesten is:
Afbeelding

Ze komen iig niets tekort :D