[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:12

qua Tobiano ben ik grooooots van van QTS Diamond Cutter, die staat in Amerika en dit jaar shippen ze voor het eerst semen naar Europa. Maar ik durf het niet aan met frozen, gezien het vorig jaar al niet lukte met vers :+ Misschien wel een leuke voor jou Daihyo!

Noisy dat is dus precies wat mij ook tegen staat. Maar inmiddels heb ik ook wel de voordelen ervan gezien, dat doofheid.. De vraag is: wil je dat? Ik denk niet dat ik dat zou willen... Maar aan de andere kant, zeg nooit nooit. Als er voor mij weinig hengsten over blijven omdat het op een bepaalde manier niet lukt, dan heb ik vrij weinig keus en dan zou ik dus bijna wel 'moeten' kiezen voor een Gunner. Maar goed, dat is nog niet aan de orde. Eerst proberen met Crome Dont Corrode :D En plan B is Shining San Tari, die vind ik ook heel gaaf en dekt dus natuurlijk!

Sirius dat is heel erg kl*te... Ik weet hoe je je voelt, zat in dezelfde situatie met Nova twee jaar terug. Ik ga voor je duimen dat het goed komt!

noows ik vind hem wel heel gaaf hoor! Zo te zien heeft hij de lekkere dikke manen van z'n papa geërfd. Hij lijkt inderdaad ook wel wat op die Spat Olena zoon van Bo. Mooi donker vos, vlekje op de buik.. Ben echt heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen!

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:36

Noura moet eerst nog groeien :D
Ik weet ook nog niet wanneer. Als ik dat vroeg doe, dan is dat als ze 3 is. Dat is over 2 jaar (ze is van maart, dus vroeg veulen). En dan daarna beleren als ze het veulen heeft gehad. En anders eerst beleren, dan veulen en dan verder. Maar ik denk dat optie 1 beter is.
Dat is deze Emita? https://www.secrethillsranch.com/shr-qts-diamondcutter/
Wat een plaatje! Wel hoog op de benen. Noura heeft ook al van die lange achterstelten. Geen idee hoe dat uitgroeit, maar als dat zo blijft dan is een iets horizontaler gebouwd paard denk ik beter.

Shining San Tari is ook een plaatje <3
Vind ik qua bouw zelf ook mooier. Iets compacter, iets korter achterbeen. Mooie hengst.
Ik heb totaal nog niet naar papier gekeken overigens. Dat gaat tegen die tijd ook wel gebeuren :D

Wat enorm zuur Sirius. Ik duim ook dat het goed komt.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:53

Is het niet zo dat doofheid vooral voorkomt als het wit voorbij de ogen komt?
Ik vind het echt een no-go een doof paard en daarmee fokken. Je hebt dan toch een paard met een grote handicap voor zichzelf, waarom zou je dat willen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:37

Ja, ik zou het ook nooit doen. :n

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:45

Ik zou er niet eens eentje aanschaffen, want dat houdt de hele fok van die beesten in stand. Misschien schop ik hiermee mensen tegen de schenen :x

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:05

Ik zie geen enkel voordeel aan een doof paard, alleen lekker makkelijk voor de mens.

Deze doofheid komt omdat er geen pigment (melanocyt) in het middenoor aanwezig is en daardoor sterven de trilhaartjes af waardoor het dier dus doof is.

Zo heb ik het tenminste geleerd

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:24

Gimme_Joy schreef:
Ik zou er niet eens eentje aanschaffen, want dat houdt de hele fok van die beesten in stand. Misschien schop ik hiermee mensen tegen de schenen :x

Is dat dan vanaf Katie Gun al? :Y)
Moet zeggen dat ik daar niet eens bij stil heb gestaan. Wij vielen voor een veulen en veulen viel voor ons. :D

Ben nou trouwens even kwijt of dit over de gunner hype gaat of over bewust een doof paard kopen, sorry :o

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:37

Sirius_ schreef:
Gimme_Joy schreef:
Ik zou er niet eens eentje aanschaffen, want dat houdt de hele fok van die beesten in stand. Misschien schop ik hiermee mensen tegen de schenen :x

Is dat dan vanaf Katie Gun al? :Y)
Moet zeggen dat ik daar niet eens bij stil heb gestaan. Wij vielen voor een veulen en veulen viel voor ons. :D

Ben nou trouwens even kwijt of dit over de gunner hype gaat of over bewust een doof paard kopen, sorry :o


Over doofheid ;)

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:38

Hmmmmm nee ik zou er toch ook grote moeite mee hebben om een dove reiner te kopen of te fokken, maar sommige mensen vinden het zelfs fijn omdat ie dan minder snel schrikt heb ik wel eens gehoord.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:48

Doofheid zou voor mij nooit een voordeel zijn, want ik werk teveel met stemcommando's bij mijn paarden. _O-
Maar ik vind de witte hoofdjes over het algemeen wel leuk. :D

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:13

Maar heeft dat nu met de kleur te maken (het witte hoofd?) of met erfelijkheid in bepaalde lijnen?
Ik vind overigens dat je sowieso niet moet fokken met een paard met een erfelijk gebrek. Gelukkig gebeurt dat steeds minder. Neem nu de paneltesten. De fokkerij verbetert wel :j

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:18

Het heeft met het witte hoofd te maken. Helemaal witte katten zijn ook doof tenzij ze groene ogen hebben geloof ik. T is iets erfelijks.

noows
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-06-09

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:25

@Sirius, wat balen zeg van een stomme actie in de wei. Ik hoop dat ze goed gaat herstellen! Wat zou het toch fijn zijn als je gewoon in bubbeltjesplastic zou kunnen pakken he.

Ik denk ook niet dat een doof paard een succes gaat zijn bij mij :'). Ik vraag me dan af of zo'n paard niet juist scherper is op visuele prikkels en aanrakingen. Begrijp ik het goed dat je dan kans op een doof paard hebt als beide ouders splash genen hebben, maar zelf niet doof zijn? Omdat je dan kans hebt op wit rond de oren?

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:40

Dat is met mensen wel. Als het ene zintuig niet werkt, dat een ander overontwikkelt. :j
Ik snap wel dat er mensen zijn die er voordelen van zien. Als ik bijvoorbeeld zie hoe heftig die van mij kan zijn op iets wat hij wel hoort, maar niet ziet. Hij kan echt flippen als hij iets niet kan duiden. Dat zijn wel aardig wat prikkels minder.
Maar inderdaad, dat is mijn gemak dan. Want doof zijn voor een prooidier lijkt me erg ingewikkeld met het instinct. Dat zou wel problemen op kunnen leveren.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:40

Daihyo schreef:
Noura moet eerst nog groeien :D
Ik weet ook nog niet wanneer. Als ik dat vroeg doe, dan is dat als ze 3 is. Dat is over 2 jaar (ze is van maart, dus vroeg veulen). En dan daarna beleren als ze het veulen heeft gehad. En anders eerst beleren, dan veulen en dan verder. Maar ik denk dat optie 1 beter is.
Dat is deze Emita? https://www.secrethillsranch.com/shr-qts-diamondcutter/
Wat een plaatje! Wel hoog op de benen. Noura heeft ook al van die lange achterstelten. Geen idee hoe dat uitgroeit, maar als dat zo blijft dan is een iets horizontaler gebouwd paard denk ik beter.

Shining San Tari is ook een plaatje <3
Vind ik qua bouw zelf ook mooier. Iets compacter, iets korter achterbeen. Mooie hengst.
Ik heb totaal nog niet naar papier gekeken overigens. Dat gaat tegen die tijd ook wel gebeuren :D

Wat enorm zuur Sirius. Ik duim ook dat het goed komt.



Dat is hem inderdaad, SHR QTS Diamond Cutter. Hij is zoooooooooo gaaf <3

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:53

Ook veel IMM en PSSM2 in de Gunnerlijnen. Ik ken iemand met twee Gunner kleinkinderen. Beide PSSM2 positief mét klachten die hen onbruikbaar maken voor de sport en waarschijnlijk zelfs ook voor recreatie.
Mijn hengst is ook Katie Gun afstammeling, en ik heb ook nog een witkop rechtstreekse Gunnermerrie, maar beiden zijn getest en N/N, gelukkig. Ik weet dus niet of het van Katie Gun komt of van Colonel Freckles. Doof paard zou ik niet hoeven. OK, je kunt het managen, maar het blijft een handicap waar je niet moet mee verder fokken IMO.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:25

Goed te weten! Maar die PSSM2, 3 en 4 is een aparte test ook neem ik aan ?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:42

IMM wist ik inderdaad, maar bij mij was nog niet bekend dat de Gunner lijn ook veel pssm-2 heeft.. nog een reden om er niet mee te fokken :7

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:19

Hobbyhorse schreef:
Goed te weten! Maar die PSSM2, 3 en 4 is een aparte test ook neem ik aan ?

ja, inderdaad

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:39

:wave:

Net weer even op King gezeten...er liep een meneer de trap op in de binnenbak. :roll: Dus King in galop er vandoor. :+ Kreeg hem wel terug maar hij reageerde niet op Ho! Moest hem gewoon de volte op trekken...maar goed, ik ben blijven zitten...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:01

Oei, King een beetje fris? :)
emita: helaas wel, ja. Ik heb geluk gehad met die twee van mij, maar ik zou de gok niet zo gauw weer nemen wetende wat ik nu weet.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:03

Oei Marlies :=
Dat zijn een leuke grappen. Aan de andere kant een goed teken. Als hij zich zo goed genoeg voelt om uit zijn dak te gaan, dan heeft hij minder last van zijn been.

PSSM vind ik ook wel een ding :j
Nog ernstiger dan doofheid eigenlijk.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:15

Noisy schreef:
Oei! Hoe kan dat dan ineens?
Nieuw zadel is wel een flinke investering inderdaad


er is teveel druk op komen te staan.
hij lag in de wagen en me oom en me moeder hadden de wagen meegenomen voor een verhuizing, op het aanrecht lagen spullen die bij een bocht naar beneden gekletterd zijn vol op me zadel waardoor die klem kwam te zitten en door het rijden is hij waarschijnlijk gebroken

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:18

Oh dat is zonde zeg :\
Duur grapje.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:49

herstellen niet mogelijk?