Hallo nieuwe wereld! Wat moet ik als beginner leren/ weten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moniek87
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-01-17
Woonplaats: Boxmeer

Hallo nieuwe wereld! Wat moet ik als beginner leren/ weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 13:48

Hallo nieuwe wereld!
Even voorstellen, ik ben Moniek. Pas mama geworden van een dochter, nu 2 maanden oud. Ook heb ik een zoontje van 1,5.
Ik heb ervaring met engels rijden en reed eerder dressuur. Na het overlijden van mijn lieve paard Zimbo in september 2019 en moeder te zijn van twee jonge kindjes zit het er niet meer in om intensief dressuur te gaan rijden.
Western rijden heeft me altijd aangetrokken, maar omdat ik hier geen ervaring in heb heb ik altijd gekozen wat ik wel kende, de dressuur.
Nu heb ik besloten dat ik toch graag kennis wil gaan maken met recreatief westernrijden. Een goede basis vind ik wel belangrijk en het idee is om uiteindelijk (wanneer de kinderen iets groter zijn en ik iets meer tijd heb) weer een paard te kopen. Een vriendelijk betrouwbaar paard wat koel, verkeersmak, braaf en gehoorzaam is en alleen te laden is. Ik woon nabij Boxmeer en heb thuis de ruimte. Ik wil voornamelijk de basis goed leren en het een en ander weten over optoming en een correcte basishouding en hulpen. Welke rassen en bloedlijnen passen bij mijn wensen
Hebben jullie tips?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:59

Ik ben zelf ook geen westernruiter, maar heb een paar keer een les gevolgd bij Wendy Van Osch in Enscharen! Geen idee of dat bij jou in de buurt is, maar als springruiter vond in het supertof om daar te rijden! Heel duidelijk en paarden die het al kunnen, zodat ik het van hun kon leren :D
Ze heeft ook regelmatig paarden te koop staan, eventueel voor jou voor de toekomst :)

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hallo nieuwe wereld! Wat moet ik als beginner leren/ weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:40

Western rijden kan met alle rassen. Bij western denken veel mensen aan quarters en paints. Heerlijke paarden, voldoen zeker aan je plaatje, maar redelijk prijzig voor ‘maar’ een recreatiepaard. Reken 4000 voor een simpele, vaak groene. Voor een brave doorgereden zit je zo op 6000 tegenwoordig :(

Verder kan ik je aanraden om les te zoeken en vooral lekker uit te proberen wat bij je past!

Veel plezier! Het is vrij verslavend :P

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Hallo nieuwe wereld! Wat moet ik als beginner leren/ weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:49

Anne Grether zit in Boekel gevestigd, dat is vanaf Boxmeer nog prima te doen. Misschien kun je bij haar eens informeren? Zij start succesvol internationaal reining.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hallo nieuwe wereld! Wat moet ik als beginner leren/ weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:17

En dan ook gelijk het plaatje compleet, want ik merk dat er van "buitenaf" nog veel wordt gedacht dat western = reining, maar er is dus nog veel meer dan dat! Pleasure, Trail, Horsemanship, en dan ook nog dingen aan de hand zoals Showmanship en In Hand Trail. (En dan heb ik nog lang niet alles ;)) Dit zijn ook hele uitdagende en interessante takken van de sport die het absoluut waard zijn om je eens in te verdiepen :j

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:25

Ik zou je inderdaad ook willen aanraden je te verdiepen in dat er veel meer is dan alleen reining! Want zoals Rije zegt merk ik ook dat iedereen gelijk daaraan denkt als je zegt 'ik wil western rijden'

Zelf vind ik Trail 1 van de leukste onderdelen :D mikado voor gevorderden ;) Western is zoveel meer dan cirkels, stops en spins. *\o/*

Qua ras kan je met alles western rijden, bij de WRAN kan je sowieso met elk ras terecht en bij de DAWRA rijden ze met arabische volbloeden en schrijven ze ook all-breed klassen uit. Bij ons bij de NQHA rijden we enkel met Quarters. Het ligt er een beetje aan wat je verdere ambities zijn in de sport ook denk ik.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hallo nieuwe wereld! Wat moet ik als beginner leren/ weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:27

@Moniek87: buiten de bloedlijnen zou ik me zeker ook verdiepen in de erfelijk overdraagbare/genetische 'ziekten' die veel voorkomen bij QPA's (Quarters, Paints & Appaloosa's). En alle paarden vóór koop laten testen op de (tegenwoordige) 6-paneltest (of zitten wel al op 7 ?? )

Verder; koop ook nooit een QPA zonder officieel ras-papier , welk mooi verhaal de verkoper er ook bij heeft 8-) en paarden zonder papier al helemaal links laten liggen óf vooraf laten testen.

Voor je zover bent om een eigen paard aan te schaffen is het handig om op voorhand te leren westernrijden zodat je bij bezichtiging kunt zien hoe een paard door de eigenaar gereden wordt en of dit past bij jouw manier van rijden. Niet zelden blijkt een nieuw aangeschaft paard wat 'issues' te krijgen als hij eindelijk onder een bepaalde manier van rijden uit is.

Ga ook eens naar wat wedstrijden om te zien hoe het er aan toe gaat en welke onderdelen je voorkeur zouden hebben.