Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:56

Popstra schreef:
Nou geloof me, die 5 of 6 jarige zijn heus wel al vanaf hun 2e onder zadel hoor. Zijn echter niet geschikt voor (hoger) niveau reining nee omdat ze of het talent niet hebben of en hun koppie de druk niet aan kan ( bij Vervecken dan)


En dat is wat er dus bedoeld werd. Dank je popstra. Tenminste iemand die daar eerlijk over is en tuurlijk zijn dat goeie paarden voor de gemiddelde ruiter.
Maar ze verkopen toch nooit hun beste paarden, zou stom zijn en de betere gaan al weg naar hun eigen cliënteel. Bovendien moet je als trainer toch je geld niet verdienen aan paarden verkopen maar aan trainen.

Je ziet fonck ook nooit paarden verkopen. Slim is dat.

TS je vindt ze wel nog onder de 5000 euro maar dan heb je eentje van 5 jaar die eigenlijk zelfs nog niet gereden is en dan kost het je natuurlijk wel ook nog veel geld om ze te laten inrijden. Of eentje die nooit meer veulen kan krijgen of iets dergelijks.
Dus als je echt een Wedstrijdklaar paard wil, merrie en niet vos zal je iets dieper moeten tasten helaas. Maar dan heb je er verder ook geen extra kosten meer aan en ben je zo klaar om te rijden en op wedstrijd te gaan. Want ieder paard kost je echt wel zoveel geld voor ze 5 jaar zijn, aan eten, dekgeld, dierenartskosten en hoefsmid en dan zijn ze nog niet ingereden en mag je nog niets tegenkomen in die tijd.

Want dubbeldun, eerst lintje halen en dan kan je misschien zeggen dat je een sportpaard hebt. Is allemaal veel makkelijker van de zijlijn dan in werkelijkheid. Daarom staan er ook altijd meer langs de zijlijn dan in de piste.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 15:06

Fotsy schreef:
TS je vindt ze wel nog onder de 5000 euro maar dan heb je eentje van 5 jaar die eigenlijk zelfs nog niet gereden is en dan kost het je natuurlijk wel ook nog veel geld om ze te laten inrijden. Of eentje die nooit meer veulen kan krijgen of iets dergelijks.
Dus als je echt een Wedstrijdklaar paard wil, merrie en niet vos zal je iets dieper moeten tasten helaas. Maar dan heb je er verder ook geen extra kosten meer aan en ben je zo klaar om te rijden en op wedstrijd te gaan. Want ieder paard kost je echt wel zoveel geld voor ze 5 jaar zijn, aan eten, dekgeld, dierenartskosten en hoefsmid en dan zijn ze nog niet ingereden en mag je nog niets tegenkomen in die tijd.


bedankt Fotsy maar ik zeg uitdrukkelijk dat ik geen wedstrijdklaar paard zoek! Ik zoek een paard die de basics goed onder de knie heeft, that's it. (en met basics bedoel ik niet sliding stop of spin of wissels, écht de basics). Daarom dat de meeste gewoon "te goed" zijn, te goed getraind of te goed van stamboek.
Als ik een leuk en betaalbaar paard heb gevonden en die kan dit allemaal omdat ze in het verleden wedstrijden heeft gelopen, daar zeg ik natuurlijk ook geen nee tegen ;-)
Het mag meer kosten dan 5000 euro maar liefst ook geen 10 000 euro.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:10

Dan moet je vast en zeker wel eentje vinden hoor. +:)+ Dus komt helemaal goed. Is winter nu dus in het voorjaar zal er veel tekoop komen. Hooi wordt duurder. Ben alvast benieuwd.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 15:20

Fotsy schreef:
Dan moet je vast en zeker wel eentje vinden hoor. +:)+ Dus komt helemaal goed. Is winter nu dus in het voorjaar zal er veel tekoop komen. Hooi wordt duurder. Ben alvast benieuwd.


:j hoop ik ook!
*\o/* *\o/*

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:50

Ah zo, ik las eerder in je bericht dat je er een zocht die de basis moest beheersen maar niet hoefde te spinnen als een helicopter.
Echter zijn die paardjes die fatsoenlijk alleen braaf de basis doen, 100% gezond al moeilijk onder de 10 te vinden bij trainers....

Mensen die graag een Quarter willen en dan reining gefokt kopen omdat ze een klein budget hebben vaak veulens of jaarlingen, Het fokken (zaad, kosten dekking op station, DA enz..enz) en fatsoenlijk in een opfok stallen kost tegenwoordig ook niet weinig meer. Dat is ook wel een rede waarom ze moeiilijk goedkoop te vinden zijn. ( mits bij een particulier in de achtertuin..) Laat staan als er minimaal een 3 tot 6 maanden fatsoenlijke basis training van een trainer in zit voor een gemiddelde prijs van 700/maand.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:06

Vicky_Belle schreef:
troi schreef:
Klopt zeker! Ik moet wel zeggen dat ik de prijzen flink gestegen vind afgelopen jaren. Ik was drie jaar geleden op zoek en zag toen op mp veel leuks in de 4000-6000 range. Natuurlijk recreatie maar wel met papier en gezond. Die prijsklasse is nu wel anders! Zijn veulenprijzen geworden of voor paarden met mankementen.

Overigens kwam ik aan mijn paard via een zoekertje op bokt :)


Mocht ik er eentje vinden aan die prijzen, dan ben ik helemaal happy.

Ergens vind ik het vreemd dat ze verduren ipv minder gaan kosten. De eerste quarters moest je de overzet over t water er ook bij rekenen. Nu zou er toch al genoeg goed fokmateriaal aanwezig moeten zijn en zou je verwachten dat de prijzen langzaam zakken omdat de markt meer verzadigd ... nee dus ??


Alle paardenrassen zijn gestegen in prijs, crisis is voorbij en mensen willen weer kopen

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:24

Wie zegt dat Fonck geen paarden verkoopt? Ik heb er anders toch eens eentje gekocht en zo ken ik er nog wel een paar. :D
Van Amerika moet je wegblijven, tenzij je er iemand kent die je 200% vertrouwt. Ze houden er daar erg van de europeanen op te lichten.
Vervecken en Gobert hebben regelmatig een leuk aanbod en ook paarden die zeker goed in de sport kunnen meekomen. Nu staat bij Gobert eentje (maar buiten je budget, én geen merrie) die toch al op internationale shows meerdere keren een 73 heeft gelopen. Valt voor mij toch onder de noemer: geschikt voor de sport. Mijn hengst heb ik trouwens ook via Gobert gekocht. Werd ook aangeboden als FEI paard.
Voor jouw budget zul je wat soepeler moeten woren in je eisen, vrees ik. Én correct, én leuk papier, én merrie, én kleur, én moet de manoeuvres kennen voor 10K? Staat gestald tussen de eenhoorn en pegasus, vrees ik.
Ken je deze? Pick two : sound, cheap, broke.
Trouwens: What A Wave, Great Sun Burst en Gunner zijn alledrie sorrel. En dan noem ik er maar drie :)

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:29

sevke schreef:
Wie zegt dat Fonck geen paarden verkoopt? Ik heb er anders toch eens eentje gekocht en zo ken ik er nog wel een paar. :D
Van Amerika moet je wegblijven, tenzij je er iemand kent die je 200% vertrouwt. Ze houden er daar erg van de europeanen op te lichten.
Vervecken en Gobert hebben regelmatig een leuk aanbod en ook paarden die zeker goed in de sport kunnen meekomen. Nu staat bij Gobert eentje (maar buiten je budget, én geen merrie) die toch al op internationale shows meerdere keren een 73 heeft gelopen. Valt voor mij toch onder de noemer: geschikt voor de sport. Mijn hengst heb ik trouwens ook via Gobert gekocht. Werd ook aangeboden als FEI paard.
Voor jouw budget zul je wat soepeler moeten woren in je eisen, vrees ik. Én correct, én leuk papier, én merrie, én kleur, én moet de manoeuvres kennen voor 10K? Staat gestald tussen de eenhoorn en pegasus, vrees ik.
Ken je deze? Pick two : sound, cheap, broke.
Trouwens: What A Wave, Great Sun Burst en Gunner zijn alledrie sorrel. En dan noem ik er maar drie :)



hoi Sev, ik vrees dat je niet goed snapt wat ik zoek, ik zoek namelijk helemaal merrie met kleur die de manoeuvres moet kennen!!! Ik zoek geen sportpaard. Ik zoek geen eenhoorn of pegasus. Ik zoek een aqha merrie met basis, liefst geen vos. Toch bedankt voor je reactie ...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:54

Vicky_Belle schreef:
ik zoek namelijk helemaal merrie met kleur die de manoeuvres moet kennen!!! Ik zoek geen sportpaard. Ik zoek geen eenhoorn of pegasus. Ik zoek een aqha merrie met basis, liefst geen vos. Toch bedankt voor je reactie ...


Dit ga je bij particulieren toch wel kunnen vinden? 'geen vos' is de enige wat lastigere eis hieruit denk ik... daar zijn er gewoon de meeste van...

Ik zocht in 2015 ongeveer hetzelfde: leuk paard voor de basissport, merrie, jonger dan 8, mocht zelfs nog groen zijn overigens voor het juiste paard en de juiste prijs. Kleur speelde bij mij géén rol overigens. Uiteindelijk ben ik met een ruin thuisgekomen (apha solid) aan een hele reële prijs - ingereden en wel. Hem heb ik uiteindelijk in 2017 verkocht ivm absoluut géén match te zijn. Vanwege die reden ook verkocht voor absolute bodemprijs: beest was gezond, kende 3 gangen, stuur, stop, wat basic oefeningen, maar ik kon er niks mee en hij stond veel geld te kosten in training terwijl ik al een ander paard gekocht had omdat zij nou eenmaal écht mijn match was en ik niet wilde afwachten tot mijn andere verkocht was voor ik haar zou kopen met het risico haar mis te lopen. Quick sell aan een zelfverzekerde ruiter was voor mij dus veel belangrijker dan prijs. Zo zullen er particulier of bij kleinere trainers meer zijn die op die manier verkopen, óók merries.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:42

Vicky_Belle schreef:
sevke schreef:
Wie zegt dat Fonck geen paarden verkoopt? Ik heb er anders toch eens eentje gekocht en zo ken ik er nog wel een paar. :D
Van Amerika moet je wegblijven, tenzij je er iemand kent die je 200% vertrouwt. Ze houden er daar erg van de europeanen op te lichten.
Vervecken en Gobert hebben regelmatig een leuk aanbod en ook paarden die zeker goed in de sport kunnen meekomen. Nu staat bij Gobert eentje (maar buiten je budget, én geen merrie) die toch al op internationale shows meerdere keren een 73 heeft gelopen. Valt voor mij toch onder de noemer: geschikt voor de sport. Mijn hengst heb ik trouwens ook via Gobert gekocht. Werd ook aangeboden als FEI paard.
Voor jouw budget zul je wat soepeler moeten woren in je eisen, vrees ik. Én correct, én leuk papier, én merrie, én kleur, én moet de manoeuvres kennen voor 10K? Staat gestald tussen de eenhoorn en pegasus, vrees ik.
Ken je deze? Pick two : sound, cheap, broke.
Trouwens: What A Wave, Great Sun Burst en Gunner zijn alledrie sorrel. En dan noem ik er maar drie :)



hoi Sev, ik vrees dat je niet goed snapt wat ik zoek, ik zoek namelijk helemaal merrie met kleur die de manoeuvres moet kennen!!! Ik zoek geen sportpaard. Ik zoek geen eenhoorn of pegasus. Ik zoek een aqha merrie met basis, liefst geen vos. Toch bedankt voor je reactie ...
nogmaals, je schreef eerder dat het paard dat je zoekt de basis moet kennen. Voor Reiners zijn manouvres ook basis ;)

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:10

Vicky_Belle schreef:
Ik zoek een merrie die goed is doorgereden met een paar klinkende namen in haar stamboek. Ze zal dienen voor clinics, demo's en buitenritten, om de 2 a 3 jaar een veulentje. Ik rij geen wedstrijden maar ze moet wel correct zijn. Een leuk kleurtje of vlekje of een verdunning is ook zeker een groot pluspunt. Sorrel of Bay paarden spreken me meestal niet zo aan.

Wat versta je eigenlijk zelf over goed doorgereden? En dan nog klinkende namen in haar stamboek?
Als ik deze post lees zie ik vraag naar een klaar paard aangezien er clinics en demo's mee gegeven moeten gaan worden namelijk.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:33

Basics: stap, draf, galop, stuur, rem en achteruit. Wijken hoeft niet
Doorgereden: niet meer groen, genoeg km gedaan om het normaal te vinden ruitergewicht te dragen, dus opstappen zonder dat het paard nog een "oh-oh"momentje heeft ;-)
Dus de termen zoals ze worden gebruikt voor een niet-western paard?
En euh, er bestaat ook meer als reining in de westernwereld. De clinics en demo's zijn voor trail en horsemanship. Klinkende namen zoals de oude foudation bloedlijnen, maar deze hoeven kampioenen te hebben in de laatste generaties.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:38

Oh btw, de zoektocht is even stopgezet, ik heb waarschijnlijk wat gevonden *\o/* *\o/* *\o/*
Nog even wachten tot alles echt definitief is vooraleer ik een vreugdedansje doe maar t ziet er veelbelovend uit. Een paint merrie (met enkel laatste generatie paint bloed, rest is quarter), iets groter dan ik ze zou willen maar zeker nog niet te groot.
En ze heeft veel ervaring ... in reining :+ :+ :+

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:50

Vicky_Belle schreef:
Basics: stap, draf, galop, stuur, rem en achteruit. Wijken hoeft niet
Doorgereden: niet meer groen, genoeg km gedaan om het normaal te vinden ruitergewicht te dragen, dus opstappen zonder dat het paard nog een "oh-oh"momentje heeft ;-)
Dus de termen zoals ze worden gebruikt voor een niet-western paard?
En euh, er bestaat ook meer als reining in de westernwereld. De clinics en demo's zijn voor trail en horsemanship. Klinkende namen zoals de oude foudation bloedlijnen, maar deze hoeven kampioenen te hebben in de laatste generaties.

dat toontje van ,,En euh,, hoeft nou ook weer niet. Eerder schreef je over dat het niet hoefde te spinnen als een helicopter en nu praat je weer over trail en horsemanship dus beetje verwarrend wel maar succes met je nieuwe paardje :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:26

Wat leuk! Ben benieuwd waar je mee thuis komt :D welke bloedlijnen? Ik duim voor je dat het door gaat!

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 14:38

Emita schreef:
Wat leuk! Ben benieuwd waar je mee thuis komt :D welke bloedlijnen? Ik duim voor je dat het door gaat!


ik zal uitgebreid verslag doen :D :D :D

en Popstra, de toon was zeker niet zo bedoeld zoals jij die ervaart. Eerder komisch bedoeld. Maar met typen kan je geen klemtoon leggen. Ik schreef inderdaad eerder dat het toekomstige paard niet hoeft te spinnen als een helicopter. Maar kan die dat toch zeg ik ook geen nee natuurlijk. Ik probeerde duidelijk te maken dat dit niet een punt is waar ik naar zoek. Bij horsemanship en trail worden ook oefeningen gevraagd die de schouders verzetten maar dat kon ik eventueel zelf wel aanleren, maar die basis (stap, draf, galop, ...) moet er wel al zijn. Pffoee niet makkelijk exact duidelijk te maken waar naar ik zoek. Gelukkig is het nu (hopelijk) van de baan.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:19

Is het een overo? Of een tobiano? Of solid :D ?

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 15:38

Ok dat ik wel al vertellen: Tobiano, 15 jaar, staat nu nog in Duitsland. Maar ik ben bang om het te jinxen, het is nog maar 3 dagen geleden dat we (eigenaar en ik) een akkoord hebben dus nu nog de hele rimram van de verkoop, afspraken, etc ...
Als alles rond is kom ik het hier in geuren en kleuren vertellen :-) met fotoverslag en alles :D

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar kopen/zoeken jullie aqha/apha paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:48

Ik ben benieuwd! :D