[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:27

_O- _O-

De mensen die mij in het echt kennen weten welke keus ik heb gemaakt :D de rest nog heeeeeeeel even geduld O:) ik hoop dat het allemaal in 1x lukt maar wil niet te ver op de zaken vooruit lopen :=

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:14

Ik duim!! En ben wel erg benieuwd naar je keuze :))

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:43

Ik denk dat ik het weet, maar ik wacht geduldig af :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:37

Tinniie schreef:
Ik denk idd dat er dan een heel groot verschil moet zitten tussen Nederland en België , zeker als je dan ook Wallonië mee bekijkt, das nog een heel andere mentaliteit... sport is echt een heeeel kleine fractie van het geheel. De meeste recreatie ruiters hier zijn echt niet zo hevig voor een platgeshowd sportpaard.. dat zijn dan net de beginners die willen proeven van de sport, die voor zoiets gaan.



Sevke ook jij kijkt met een sport-bril hè .. vind je dan zelf niet dat hetzelfde veulen in een buckskin-jasje pakken beter verkoopt dan vosversie?


We hebben er duidelijk allemaal een ander beeld van :P Ik weet alleen dat ik vandaag alleen al 6 berichten heb aangekregen of ik een leuk paard te koop heb of veulen van onze hengsten te koop weet.. Ze weten goed wat ik fok en dat Arany-veulens een geweldige reputatie hebben.. de vraag is enorm.. diegene die we hier puur voor papier gefokt hebben, heb ik het hardst mee moeten zeulen.. en die waren dan nog origineel gefokt, niet de zoveelste gunner whiz of wimpy


Ik denk dat Emma de ‘discussie’ wel interessant vind, niet ?


Ik zie jouw hengst en nakomelingen ook voorbij komen hoor. Maar ik denk dat je vooral moet beseffen dat je echt wel een uitzondering bent eigenlijk.
Jij fokt gezond en braaf en misschien ook voor een nette prijs. Maar de meesten doen dat niet. Er zijn ook jaren geweest dat mensen bewust met hengsten fokten met genetische afwijkingen, puur vanwege de prestaties. ( voor zolang zoiets dan gaat duren ) Of een paard ook (gezond ) oud wordt is bijna nooit van belang geweest voor de sport.

De duurdere paarden gaan gewoon op een andere manier in de verkoop. Ik ken amper mensen die daar mee adverteren bijvoorbeeld. En als ze al adverteren zijn het hele professionele presentaties die de recreatie ruiter met lager budget al afschikt.

Je wete dat er ook collega's zijn die alleen op kleur fokken en daar ook de reclame op maken. En het werkt, want mensen kicken er echt op. Als ik een advertentie zie die begint met X kleur paard, haak ik af.

Net als ik nu in korte tijd voor de 2e keer een gezocht adv zie waarin specifiek om een kleurtje wordt gevraagd. De vorige keer erop gereageerd en had die dame geen budget voor een compleet paard met 4 benen, hoofd, staart etc.

Ik weet niet goed de verschillen in Belgie per regio, maar ben vaker flink geschrokken over de gang van zaken; zowel het fokken als trainen als de manier van paarden houden.

Jouw Arany staat vooral bekend om een fijn karakter. Ik heb volgens mij nog niet vaak gelezen dat je begint met; geweldige buckskin hengst.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 20:37

Joehoeee, ik heb weer 'nieuws'. Aangezien Nova haar toekomst nu als fokmerrie is, wilde ik haar helemaal uitgebreid laten testen op kleur en pattern. Ze was al 5 panel n/n (getest bij aankoop) maar sindsdien is de IMM test aan de panel toegevoegd en daar had ik haar nog niet op getest, dus die heb ik ook meteen aangevraagd. Op LWO heb ik haar nooit getest omdat ik al zeker wist dat ze het draagt (anders had ze niet zo'n mooi vlekkenpatroon gehad), maar deze zat standaard bij de pattern test in dus nu is het ook nog even op papier bevestigd.
En daarnaast wilde ik weten of ze dominant white draagt, omdat de meeste overo broers en zussen van Nova behoorlijk loud colored zijn. Het gaf me een vermoeden en deze is bevestigd *\o/*

Nova is drager van het W20 gen (dominant white) *\o/* *\o/* *\o/* dus méér kans op witte aftekeningen/vlekken!

Daarnaast is ze negatief getest op IMM, wel fijn om ook te weten.

Verder draagt ze agouti Aa dus ze kan ook zwarte veulens geven. Ik ben echt heel erg blij met deze uitslag :D :D :D

Afbeelding

Kimmsel

Berichten: 830
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:39

Gefeliciteerd! Wie weet wel een leuk bont veulen straks. :D

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:44

Heb je topic doorgelezen, had in het begin keer gemeld want heb familie van jouw merrie. Wat heb je al veel met haar meegemaakt zeg. Heel jammer dat je je plannen hebt moeten bijstellen. Ze is wel super knap <3

*agouti is voor bruin :o
Vos geeft enkel vos door dus je hebt sowieso een zwarte/bruine hengst nodig om geen vos te fokken. Even kort door de bocht :P

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 20:47

Zamora schreef:
Heb je topic doorgelezen, had in het begin keer gemeld want heb familie van jouw merrie. Wat heb je al veel met haar meegemaakt zeg. Heel jammer dat je je plannen hebt moeten bijstellen. Ze is wel super knap <3

*agouti is voor bruin :o
Vos geeft enkel vos door dus je hebt sowieso een zwarte/bruine hengst nodig om geen vos te fokken. Even kort door de bocht :P


Ja dat weet ik, maar als ze AA was geweest dan had ze nooit een zwart veulen kunnen geven en met Aa wel. Dat bedoelde ik eigenlijk :P geheel afhankelijk van de hengst die erop gaat natuurlijk! (of zeg ik nou iets heel geks? :+ ) En bedankt <3

Kimmsel schreef:
Gefeliciteerd! Wie weet wel een leuk bont veulen straks. :D


Ik hooooooop het *\o/* Maar ik moet er even vanuit gaan dat het 'slechts' een solid wordt, dan kan het alleen maar meevallen :')


Nog even over dominant white, ik weet niet zo heel veel hiervan af (alleen wat Tinniieee me heeft verteld), maar dit kan ik erover vinden:

Citaat:
Horses with N/W20 or W20/W20 genotype display white face and leg markings and some may have a variable amount of white spotting. It is thought that horses with these genotypes that have more extreme white spotting patterns, likely have mutations in other pigmentation genes.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:10

Oh zo! Nee ik snap wat je bedoeld :D klopt inderdaad wat je zegt haha.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 21:38

Misschien vinden jullie dit wel interessant.. Ik heb vorige week in een excel bestand een een overzichtje gemaakt van alle VOLLE broers en zussen van Nova. Ik zal ze hieronder posten in screenshots. In totaal zijn het er 9, waarvan 4 solids en 5 overo. De overos hebben allemaal best veel wit. Uiteraard vind ik Nova het leukst, maar die van 2012 en 2020 zijn ook wel echt <3 <3 Als ik dat zelf had gefokt, dan had ik ze gehouden :+

2012 (Princess In Diamond, merrie, overo)
Afbeelding

2013 (Bambolina In Diamond, merrie, solid)
Afbeelding

2014 (BB Easter Olena, merrie, solid)
Afbeelding

2015 (Especial Pretty Olena, merrie, solid)
Afbeelding

2016 (Augustus In Diamond, hengst, overo)
Afbeelding

2017 (Nova - Diamon Dina, merrie, overo)
Afbeelding

2018 (Alpha Diamond, hengst, overo)
Afbeelding

2019 (She Is A Baby Diamond, merrie, solid)
Afbeelding

2020 (Miss Diamond Olena, merrie, overo)
Afbeelding

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:03

Pfoehh dat zijn knapperds!!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:04

Nou word ik nóg nieuwsgieriger en hoop zooooo dat het allemaal lukt! *\%/* <3

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:07

Wat leuk dit topic, ben heel benieuwd waar de keuze op is gevallen!

Vind de hengstendiscussie ook echt superinteressant!

Toen ik mijn paard kocht (directe Conquistador Whiz) verzuchtte de DA dat het echt heel bijzonder was dat hij het niet gemaakt had in Europa als dekhengst. Alles gewonnen wat er te winnen valt in de reining in de open klassen, goed gebouwd, beresterk en een zeer vriendelijk karakter ( ik noem m niet voor niks mijn knuffelhengst). Maar ook bay en geen witte kop (ik heb het nu over ong 10 jaar geleden), dus niet snel echt interessant.
Mensen gaan nu eenmaal voor 'hippe' hengsten, niks aan te doen.

Mij maakt het overigens niet uit hoor, heb m niet gekocht als dekhengst, maar ruin 'm niet omdat ie al 16 is en ik dit niet zo goed aandurf (en hij dus superbraaf is).

Ik duim dat Nova gauw dragend is! Jammer dat het allemaal anders gelopen is als je had verwacht toen je haar kocht, maar het kunnen fokken is dan wel weer heel fijn van een merrie!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:06

Citaat:
Horses with N/W20 or W20/W20 genotype display white face and leg markings and some may have a variable amount of white spotting. It is thought that horses with these genotypes that have more extreme white spotting patterns, likely have mutations in other pigmentation genes.

Dus op basis van jou foto’s hebben ze allemaal of overo en/of w20 of w20 want de solids hebben ook allemaal bles. Das wel leuk.
Mijn palo draagt ook w20 en heeft een bles en klein wit voetje.

xxPaige
Berichten: 809
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:08

Gefeliciteerd met je testresultaten!
Interessant dat dominant white gen. :j

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:11

Wat goed!!!

En je hebt geen zwarte hengst gekozen, hahahaha :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:33

Vandaag op de kliniek geweest. Ik mocht meekijken op het scherm, maar eerlijk gezegd ziet het er voor mij hetzelfde uit als die echo van haar knie _O- anyways, ze was nog niet ver genoeg in haar cyclus dus we gaan dinsdag weer terug.
Ze was wel echt super braaf. Liep als een mak lammetje mee, ging in de opvoel box staan. De DA steekt zo in één keer zijn hele arm bij haar naar binnen en ze staat er gewoon op haar gemakje bij :') Knap paard! Ze heeft alleen wel haar staartwortel flink opengehaald aan de stang in de trailer }:0 dus we mogen ook even twee keer per dag aan de slag met een wonden spuitbus.


Maar goed. Nog even geduld dus :D :D :D Hopelijk is ze dinsdag wel goed hengstig!


My_little_P: ik snap je helemaal hoor! Ik zou zo'n hengst ook niet meer laten castreren. De meeste quarter hengsten zijn gelukkig prima hanteerbaar en vaak is het niet eens te merken dat het een hengst is. Krijg je nog wel aanvragen voor dekkingen van hem? Het is inderdaad een geluk bij een ongeluk dat Nova een merrie is :D

Fotsy: nu je het zegt, inderdaad! Alle solids hebben een bles (en die lijkt ook heel erg op de bles van de moeder). Laat me bijna afvragen of een van de ouders van Nova misschien homozygoot is voor W20? Zou zomaar kunnen...

superpony, niet voor dit jaar nee maar ik zou het best eens willen proberen met een zwarte :D Best Spook vind ik echt zo gaaf. Oké, hij is smoky black, maar toch. Wel kans op een zwarte of smoky black, maar ook op een buckskin/bay/palomino. Misschien volgend jaar als alles dit jaar goed verloopt :Y) Dan heb ik ook de tijd om te sparen voor een hoger dekgeld bedrag :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:44

Ik ken iemand die Best Spook op een palomino heeft, maar veulen komt pas in Juni geloof ik, dus afwachten.

Wij hebben alleen saaie kleuren en ben ook heel slecht in kleuren genetica. Ik vind zelf vos niet mooi, maar nu een vos en eerder vosjes gehad en dan vind ik ze natuurlijk prachtig :)

Eerst maar deze denk ik?? haha

Mijn merrie is 13 en heeft vorig jaar eerste veulen gehad. Nu willen we niet en vind 1 merrie met 1 veulen niks, dus wachten nog even af wat de toekomst brengt. Maar omdat ze nu al een veulen heeft gehad, durf ik dat als ze 14 of 15 is prima aan. Is ook fit.
Maar ik moet niet teveel van dit soort topics lezen..........

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 15:06

Nova was vanmorgen ineens goed hengstig dus we gaan vanavond opnieuw naar de kliniek om op te voelen! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101990
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:30

Oh spannend!! :):)

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:27

Spannend. Wel een leuk vooruitzicht.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:55

Spannend, ik duim voor je!

Quiz moet binnenkort naar het hengstenstation om te springen. Maar goed dat het showseizoen is geannuleerd, want ik begrijp dat dat nog wel eens zwaar is voor ze (al zie ik niet zo waarom dat dan zou zijn).

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:02

Goh een druk dekseizoen is toch redelijk intensief hoor... zowel fysiek als mentaal. Na zo’n seizoen schiet er toch bijna 100kg minder paard over. Tis qua intensiteit vergelijkbaar met topsport vertellen ze me op het dekstation altijd.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:11

Inderdaad. De dekhengst bij mij op de manege vroeger die was echt na elk dekseizoen een gans pak afgevallen dat ik de 1ste keer dacht dat er iets mis was met hem :P was ook al een zenuwpees van nature in de stal dusja

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101990
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:15

Tinniie schreef:
Goh een druk dekseizoen is toch redelijk intensief hoor... zowel fysiek als mentaal. Na zo’n seizoen schiet er toch bijna 100kg minder paard over. Tis qua intensiteit vergelijkbaar met topsport vertellen ze me op het dekstation altijd.

Kan je dat uitleggen? Want ik begrijp het ook niet.