quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:54


Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:58

Ik kan geen duits! Helaas....

Die fb link doet het trouwens niet bij mij.
Weten jullie of het zin heeft om naar utrecht te bellen of ze me daar misschien wat meer info kunnen geven?

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 10:24

dierenkliniek wolvega (Marco de Bruin) kan je er wel wat meer over vertellen

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:28

Kan ik daar zomaar heen bellen denk je?

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:44

Net vandaag gepubliceerd: http://www.paardenlifestyle.com/gespierde-kritiek/

gaat over iemand die sanéqui muscle gebruike en alsnog een aanval kreeg. Anneke Hallebeek legt uit waar je nog meer naar moet kijken dan alleen het voer.

Het zou leuk zijn als je je ervaringen/vragen en misschien tips als opmerking onder het artikel zou willen plaatsen :)

daantje31
Berichten: 125
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Oosterbeek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:52

De uitslag van mijn paard terug gehad. Hij is geen drager of lijder van pssm.
Toen de bloeduitslag zo hoog was, heb ik hem gelijk van de brok gehaald. En op vito gezet. Na 2 weken weer een bloedonderzoek gedaan en de waarden zijn nu weer goed. Inmiddels staat hij weer op wat brok, over 2 weken doen we weer een bloedtest om te kijken of hij heftig op brok reageert.
Verder niets aan hem gemerkt...hij is niet beter en ook niet slechter geworden.

Kan iemand mij vertellen hoe het eruit ziet als het paard een pssm aanval krijgt....of is dat alleen te zien in de bloedwaardes?

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:32

Bij mijn vorige paardje (let wel: erge vorm):

Heel soms tijdens training maar bij ons met name altijd bij uiting van stress, strammer lopen en met max 15 min het volgende:

- niet meer kunnen lopen (geen pas), zo wel dan stap je voor stapje met heel veel moeite (alsof er een grote handrem op staat)
- hele harde spieren met name op de borst en de bilspier
- Verhoogde snelle hartslag en vergrootte neusgaten
- Heftig zweten en schuim erbij
- [soms] gaan liggen en niet meer overeind kunnen komen

Bloedwaardes waren altijd torenhoog overigens dus ook daarin duidelijk zichtbaar, maar helaas ervaring genoeg om de aanvallen te herkennen ook als ze nauwelijks zichtbaar waren.

Indien paard eenmaal strammer ging lopen was er geen mogelijkheid tot beperken van de aanval en dus helaas altijd als het gebeurde ik het ook niet meer tegen kon gaan.

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:13

Klinkt heel bekent specje!
Mag ik vragen wat er uiteindelijk gebeurt is aangezien je zegt dat het je oude paardje is?

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:57

Uiteindelijk heeft ze tijdens twee rustige rondjes draf aan de longeerlijn een zoveelste aanval gekregen, maar dit was er een waarbij ze bijna een hartaanval kreeg en deze aanval ter nauwernood heeft overleefd. Dat was voor mij het moment om te besluiten dat ze met haar 7 jaar op pensioen moest en niet meer als rijpaard gebruikt moest worden (voor zover ze ooit een echt rijpaard is geweest). Omdat ik haar een leven wilde geven waar ze alle ruimte en vrijheid had en kon leven als een echt paard (ipv op een paddock of kleine weides zoals in nl) heb ik besloten haar naar Frankrijk te brengen. Ze kon namelijk nog prima pijnvrij op de weide, zolang er maar niets van haar gevraagd werd en ze stressvrij was. Ze bleef van mij maar mocht daar leven in een kudde op zo'n 50 hectare, met goede medische zorg. Helaas heeft ze daar een ongeval gehad, wat niets met de PSSM te maken had, en moest ik besluiten haar in te laten slapen. (Overigens heeft ze daar de allerbeste zorg gehad die ik voor haar kon wensen, was het een waar paardenparadijs en was dit ongeval gewoon hele domme domme pech)

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:57

ik heb erg goede ervaringen met Amber Koppen, holistisch dierenarts wbt ondersteuning met suplementen en accupunctuur.
en specje wat jij beschrijft is herkenbaar maar bij mijn paard gelukkig in mindere mate
dat het hart aangetast wordt is wel mijn grootste angst

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:03

en idd voer ( en kwaliteit van) hooi is belangrijk
ik hoef absoluut geen voordroog of rijk hooi te voeren
Daarnaast krijgt ze 2x een handje pavo natures best met phytonics muscle support en phytonics glucobalance met een half kopje lijnzaadolie, voorheen sanequi muscle gevoerd maar ze lijkt het voor nu beter te doen op de natures best.
Op gras komt ze nooit, 1x geprobeerd en direct was het mis. wel staat z ehele dagen in de bak omdat juist dit soort beweging voor pssm paarden erg belangrijk is.
de beweging is volgens een heel vast schema op de minuut af. min 10 minuten in en uitstappen en heel rustig opbouwen( zelfs mijn rondje buitenrijden is niet langer dan dat ik normaal in de bak train)
Nu buzzs al een anatal maanden geblesseerd is aan wat anders is het lastig hier continuiteit in te krijgen en zie ik dat ze sneller stijf is.
iedere 2-3 maanden laat ik de bloedwaardes controleren gelukkig zijn die nog steeds oke.

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:14

Woow schrik toch best van je verhaal specje!

Bri wil momenteel echt helemaal niks en vanavond ging ze zelfs kreupelen in stap... Normaal was ze echt een pony die ik de eerste 20 rondjes terug moest rijden omdat ze veel te snel liep en nu wil ze niet aandraven en als ze na een aantal rondjes eindelijk gaat loopt ze onwijs stijf.... Vanavond even gefilmd door iemand maar das echt niet fijn om te zien maar moet het blijven doen van mij DA.
Ze staat nu zoveel mogelijk los in de bak op stal maar niet de hele dag. Op de wei mag ze niet van de DA en voer nu sanequi en 3x per dag kuil, wel nieuw want oud eet ze niet dat heeft ze al eens een week laten staan. En iedere dag +- 23 ml neutradex.
Maar weet echt niet zo goed wat ik er mee aan moet momenteel ik vind haar zo depri over komen echt totaal niet haar zelf.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:38

Ik heb inmiddels ook veel geleerd en gesproken met diverse DA's over voer en stress bij pssm paarden: De Sanequi muscle vind ik zelf ongeschikt, zit 20,8 % suiker en zetmeel in, enorm veel vind ik.
Ik geef zelf fibermix van lannoo, zo'n 400 gram per dag en doe er mag.ox vit.e selenium(wanneer nodig) en msm souplesse bij. op dit moment krijgt mijn merrie nog ongeveer 500 gram spelt erbij over 2 voerbeurten verspreid,ze zoogt haar veulen en kan het wel gebruiken. Het veueln eet hetzelfde, wel ongeveer de helft, naast het voer eten ze practisch onbeperkt droog hooi en voordroog dat 7 dagen heeft gedroogd, en na testen bleek er maar 11% suiker in te zitten, een goeie koop dus.
Mijn merrie heeft in de 3 jaar dat ik haar heb 2x een aanval gehad, 1x na het grondwerken, ze was heel blij en vrolijk, maar een beetje te enthousiast, ging op de grond liggen met uitgestrekte hals en enorm zuchten, ze is vrij goed van vertrouwen, dus ik kon haar geruststellen en na 15 minuten stond ze op en wandelde, zij het wat stijf naar haar drinkton en nam eenslokje, na 3 dagen was ze weer de oude, CK en AST waren licht verhoogt daarna, na 5 dagen weer bijna normale waarden.
De andere aanval was heel ernstig, de achterbuurman had al zijn resten kippengraan in haar wei gedumpt, en ze heeft dus in een dag zo'n 5kilo!!! granen gegeten, ze lag die nacht helemaal opgekruld in haar schuilstal en kon niet staan, bijna niet ademen. DA gebeld, maar die is eigenwijs en zei:koliek. einde vd dag ging het beter met haar en vonden we de graanresten, buurman de huid volgescholden(hangen overal borden:verboden te voederen notabene!) en tot de conclusie gekomen dat hij ongeveer 2 volel emmers graan heeft gedumpt in de wei. hierna heeft ze nooit meer een aanval gehad, we zijn nu 3 maanden na de 2e zware aanval, ze voelt zich vrij goed denk ik, is wel gevoelig voor kou, dus loopt nu al sinds eind september in een warm slaapzakje rond, maar ze is ontspannen, en ieder weekend doen we een beetje stapwerk, geen bakverlichting en doordeweek moet ik werken tot het donker, dus getraind wordt ze nu niet. mijn grote angst is dat ik haar na de winter weer voorzichtig in training moet nemen, en dat ze dan misschien weer een aanval zal krijgen, het hart en de luchtpijp zijn ook mijn grote angsten, net als bij hobbelheks.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:49

Bij mijn hafxfjord is ook pssm geconstateerd (heterozygoot).
Zij heeft 2x een aanval gehad (vorig jaar nov en dit jaar). De laatste keer was ze erg fris, bokken en nog eens bokken en toen ineens stond ze daar, zweten en niet meer willen lopen. na een klein half uurtje was het ook voorbij. na bloedonderzoek wel hoge waarden aan de spierenzymen. Van hieruit PSSM onderzoek laten doen.
Beide gevallen waren na minimale belasting eigenlijk, en in een periode met veel fructaan in het gras.
Ze heeft ook trektochten gelopen, endurance en daar verder geen last mee gehad. Wel het struikelen en chagrijnige wat ik elders als symptomen heb gelezen.
Verder staat ze 24/7 buiten.
Ik vraag mij nu af, kan zij niet meer de intensieve(re) beweging aan of maakt het najaar het verschil. Ik heb ook gelezen dat PSSM paarden het sneller koud zouden hebben. Daar heb ik nog niks van gemerkt.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:48

Miiesj: heb je al bloedonderzoek laten doen? Dan kun je de spierwaardes beoordelen, maar ook kijken naar evt. tekorten in bv magnesium en selenium, die ook de klachten die jij beschrijft kunnen veroorzaken.

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:59

Alles is goed behalve haar lever, mac...

Kom nog steeds niet vooruit, dinsdag ging echt goed, niet als voorheen maar wel fijn maar nu loopt ze al 3 dagen weer super stijf, en of ik er nou doorheen rij of stop niks helpt..

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:17

Miieejs, geef je nog altijd de sanqui muscle? dat is nl echt niet geschikt als voer,kuil ook niet, heel droog voordroog of droog hooi, en geen voer geven met meer dan ongeveer 14% suiker en zetmeel samen.
fructaan heeft bijna geen invloed op pssm-paarden dit is nl. een andere suikerverbinding. krijgt je paard wel magnesium en vitamine E, dat is sowieso nodig, of de waarden in het bloed nu goed zijn of niet, ze hebben extra nodig, voor de stijfheid kun je bijvoorbeeld MSM souplesse proberen, en warm houden, ze hebben sneller dekens nodig dan andere paarden.

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:47

Ik ga me hier ook even melden aangezien ik een zoon van het paard van miiejs heb.
Op aanraden van haar ga ik hem zowieso begin januari ook laten testen, aangezien hij nu ergens anders in training staat wacht ik nog even tot hij thuis is.
Omdat hij gevoelig is voor eczeem heb ik hem altijd op voordroog maar lijkt net hooi/hooi en een vitaminen/mineralen korrel staan dus wordt redelijk schraal gehouden.

Mijn haflinger is nu bijna 4, zou hij als hij ook pssm van zijn moeder door heeft gekregen hier al kenmerken van hebben moeten tonen?
Of kan dit ook pas op latere leeftijd komen?

Hoop dat iemand er iets van weet, kan erg weinig over vinden helaas.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:52

Hoe groot is de kans eigenlijk op vererving van pssm?
Dus welk percentge dat een merrie het doorgeeft aan een veulen?

En andersom, als een paard pssm heeft, hoe groot is dan de kans dat de moeder het ook heeft?

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 00:00

simodi 50% dat een paard het doorgeeft
en jouw geval acht ik d ekans dat je merrie pssm heeft erg groot helaas

DubbelFun

Berichten: 88743
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:14

Elke ouder geeft één genenpaar door, dus altijd 50%. Omgerekend als een veulen het heeft komt het dus altijd minstens bij óf de vader óf de moeder vandaan.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:46

Helaas heeft mijn paint ruin ook PSSM en is ook gebleken dat er meer volle broers van hem zijn die ook PSSM hebben.
De genen zijn duidelijk door de moeder doorgegeven.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:54

Zoals gezegt heeft mijn paint ruin van 5 ook PSSM.
Ik heb het nu redelijk onder controle en hij heeft maximaal 1 a 2 aanvallen per jaar.
Ik voor hem onbeperkt Timotei hooi, 1 kg PAVO Nature's Best en Vitamine-E&seleen en 400 ml olie.
Hier doet hij het goed op.
Maar ik probeer op dit moment de CARE 4 LIFE van Pavo uit ipv de Nature's Best.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het voeren van Care 4 Life en PSSM?

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:57

ben ik ook net mee begonnen, ben benieuwd hoe het uitpakt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:35

Hoe hebben jullie de haren getrokken voor het monster? En op welke plaats?