[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:10

*\o/*

Kan ik er eindelijk even uit! Ik zit al zo lang thuis met dat Coronagezeik...voelt een beetje als vakantie +:)+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102421
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:11

Fijn dat jij mee gaat!

xxPaige
Berichten: 809
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:46

Jaa, mijn vermoeden klopte over je hengstenkeuze. *\o/*
Je was ook zo mega enthousiast over hem toen je er was geweest, kon haast niet anders. :P

Succes vandaag!

joey2010

Berichten: 4355
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:56

Succes vandaag !

Lief dat gimme_joy met jullie mee gaat.

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:30

Gimme_Joy schreef:
*\o/*

Kan ik er eindelijk even uit! Ik zit al zo lang thuis met dat Coronagezeik...voelt een beetje als vakantie +:)+


Het is bijna een uitje :P

Vraagje aan de ervaren fokkers: Ik las op internet dat vers sperma ongeveer 48 uur leeft toch? Ze is woensdag om 12.00 geïnsemineerd, dat betekent dus dat het sperma nog kan leven tot vandaag 12.00? En we hebben de nieuwe dek-afspraak precies op die tijd straks. Dus dan neem ik aan dat de slagingskans groter is omdat het dan nog een keer ongeveer 48 uur leeft toch? := Of zeg ik nou iets heel geks :o

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:36

Vers sperma kan wel 3 dagen goed blijven in het lichaam. Verschilt ook per hengst hoe goed het sperma is.
Om missers te voorkomen wordt er vaak om de dag gedekt/geinsemineerd als het ei er nog niet af is.

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:05

xxPaige schreef:
Jaa, mijn vermoeden klopte over je hengstenkeuze. *\o/*
Je was ook zo mega enthousiast over hem toen je er was geweest, kon haast niet anders. :P

Succes vandaag!


Hahaha ja ik denk dat al veel mensen dit vermoeden hadden. Ik was heeeeeeeelemaal verliefd toen ik daar was geweest. <3

Wauw, 3 dagen StalMelyn? Nouja, dan moet het haast wel goed komen :D Ik weet niet hoe groot haar ei was (hij gaf me geen afmetingen) maar hij zei dat het echt een gi-gan-tisch ei was. Ik ga zo naar stal en dan gaan Gimme_Joy en ik samen naar het dekstation!

Bedankt voor alle succes-wensen, duimen jullie weer mee om 12.00? *\o/*


Oh ja, nog wat fotootjes van gisteren. Kunnen jullie haar van alle kanten bekijken hoe ze gegroeid is sinds de eerste pagina van dit topic :D
Links
Afbeelding

Rechts (niet zo'n geslaagde standfoto, misschien doen we die vanmiddag wel even opnieuw)
Afbeelding

Links close-up
Afbeelding

Rechts close-up
Afbeelding

In de opvoelbox :D
Afbeelding

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:51

Met vers sperma heb je altijd een veel betere kans.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:15

Ik mocht even verslag doen van vandaag! :D

Zo dat was een bijzonder leuk uitje! *\o/*

Nova stond vrij snel op de trailer (patience did the trick) dus dst liep allemaal gesmeerd.

Aangekomen hebben we even moeten wachten op de sprong van Bo. En het is toch wel bijzonder als hij de trailer uitkomt hoor. Kreeg er best kippevel van <3 . Leuk weetje: de huidige eigenaresse van Bo is ook eigenaresse geweest van de papa van Joy! :))

Het springen is bijzonder om te zien. Echt heel kundig en daardoor rustig ging het. Maar toch wat een geweld! :wow: . En het is daar echt lopende band werk. De één na de andere hengst werd aangevoerd.

Terug bij de trailer moesten we natuurlijk wel even op de foto met de knappe man <3

Daarna Nova gepakt, en die was superbraaf! Ze liep direct de opvoelbox in en de DA zei gelijk: ah ja, ik zie aan de kont welk paard het is... := :')

Het insemineren ging ook heel vlotjes en voor we het wisten stonden we weer buiten. Nova liet zich nog makkelijker laden en daarna zijn we naar het lab gegaan om de vruchtbaarheids gegevens te ontvangen. Het zaad van Bo lag onder de microscoop, en wij mochten ook even kijken. Super interessant om dat een keer te zien!

Alles was goed, alle factoren zijn aanwezig voor een vrucht, dus nu is het afwachten of het is gelukt. Spannend!

Hier nog even wat beeldmateriaal:
Nova, net aangekomen:
Afbeelding

Op weg naar het springen:
Afbeelding

Vlak voor het springen:
Afbeelding

En wij met de knapperd:
Afbeelding
Afbeelding

Ben ook een beetje verliefd geworden op Chrome Don't Corrode (was ik eigenlijk al, maar nu heb ik hem van dichtbij gezien!! :):) hoe Penny :') ) dus wie weet ooit voor Joy...

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 18:24

Oh ja die opmerking van hem _O- _O- Ik was hem alweer vergeten. Maar hij had haar natuurlijk twee dagen daarvoor geïnsemineerd. En toen stond hij dus achter haar en keek naar haar achterwerk. "Oh ja ik zie aan haar kont dat dit hetzelfde paard is" :Y) :Y) :Y) Hilarisch!

Ik ben echt heel blij dat je mee was Suus! Heel erg bedankt **\O/** Nu allemaal duimen.... Zondagavond ga ik naar de kliniek om opnieuw de eisprong te controleren en als dat gebeurd is dan moeten we over twee weken op controle. Maar gezien haar ei gisteren zooooooo groot was :wow: Kan het voor mijn gevoel haast niet meer mis gaan. Ik hoop dat het geslaagd is!!!

Balou_k

Berichten: 14116
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:32

Ik volg het topic van het begin, maar geloof niet dat ik eerder gereageerd heb.

Maar, wat ongelooflijk knap hoe jij een negatieve spiraal om kunt draaien naar een positieve! Ik hoop op een prachtig veulen voor volgend jaar!

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:52

Spanneeend! Dat zijn echt zenuwslopende 18 dagen altijd hoor :P
En idd des te verser, des te beter +:)+

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:57

Tinniie schreef:
Spanneeend! Dat zijn echt zenuwslopende 18 dagen altijd hoor :P
En idd des te verser, des te beter +:)+


Verser kon bijna niet, of het was een natuurlijke dekking geweest :D

joey2010

Berichten: 4355
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:02

Fijn dat het allemaal zo goed en rustig verlopen is.
Ik duim voor je dat gelukt is.
En op naar n knappe beeb voor 2021.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:20

Knappe paps <3
Ik duim dat het gepakt heeft +:)+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:52

Super. Leuk als je de hengst ook telkens kan zien.

Heb je wel even vermeld dat ze werd gedekt van een ruin gisteren? Zo kunnen ze haar spuit geven als ze af is zodat de baarmoeder zeker proper is. Allee zou ik toch doen.

Spannend aftellen.

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 23:00

Balou_k schreef:
Ik volg het topic van het begin, maar geloof niet dat ik eerder gereageerd heb.

Maar, wat ongelooflijk knap hoe jij een negatieve spiraal om kunt draaien naar een positieve! Ik hoop op een prachtig veulen voor volgend jaar!


Dankje :) Ik heb er echt flink om gevloekt en gehuild hoor... Maar ik kijk liever naar de dingen die wél mogelijk zijn dus had eigenlijk vrijwel dezelfde avond mijn knop omgeschakeld en de knoop doorgehakt om dit te gaan doen. Natuurlijk baal ik er nog steeds van, maar ik heb ook wel weer zin in ons nieuwe avontuur en ik hoop dat het ons iets moois gaat brengen <3 Misschien heeft het gewoon zo moeten zijn...



Tinniie schreef:
Spanneeend! Dat zijn echt zenuwslopende 18 dagen altijd hoor :P
En idd des te verser, des te beter +:)+


Het was suuuuuuuper vers :D En onder de microscoop was het net een grote groep kikkervisjes. Heel interessant hoe dat allemaal beweegt!



Fotsy schreef:
Super. Leuk als je de hengst ook telkens kan zien.

Heb je wel even vermeld dat ze werd gedekt van een ruin gisteren? Zo kunnen ze haar spuit geven als ze af is zodat de baarmoeder zeker proper is. Allee zou ik toch doen.

Spannend aftellen.


Ja ik heb het vermeld.. Zowel aan de dierenarts als aan de man die insemineerde. Hij adviseerde om haar niet meer in de kudde te zetten, ook niet als ze wel drachtig is. Ik weet niet wat mijn dierenarts daarover zegt. Maar deze ruin heeft nog nooit eerder gedekt en toen dit gezien werd is Nova direct uit de groep gehaald en bij haar twee oude weidemaatjes gezet (de twee bejaarde ruinen waar ze bij stond toen ze nog in revalidatie was). Zowel ik als de eigenaar van de ruin balen er heel erg van, want Nova en Guus waren echt de beste maatjes. Voordat ze in revalidatie ging stond ze ook al bij hem, en ze waren echt onafscheidelijk. Je zou zeggen dat als ze niet meer hengstig is, hij ook niet meer zal proberen om erop te springen toch? En als ze drachtig is, wordt ze niet meer hengstig. Ik weet nog niet wat ik hiermee moet... Maar ik vraag het zondag avond nog even aan mijn eigen dierenarts wat hij hierover zegt en wat ik nu het best kan doen. Op zich staat ze prima bij de twee oudjes, alleen ze verveelt zich dood -O- Maar ik wil ook geen risico's lopen op problemen bij de dracht. Even overleggen nog dus!

Bedankt joey2010 & Noisy & alle anderen die daarvoor nog hebben gereageerd :D


Ik vind het echt super leuk om te lezen hoe jullie allemaal meeleven. Nu even heel goed duimen en hopen dat het geslaagd is!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:07

Dat schijnt toch wel een natuurlijke reactie te zijn.

Ze zou drachtig kunnen zijn van een hengst buiten haar eigen kudde. Om zich in te dekken (leuke woordspeling) laat ze zich dekken door een mannetje uit haar eigen kudde.

Dat is waar ik wel eens wat over gelezen heb in ieder geval.

Maar heeft hij er alleen maar op gesprongen of echt gedekt?

Ik zou ze ook apart houden geloof ik. Je leest ook wel eens dat merries verwerpen als ze terug komen bij een ruin?

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 23:17

Ik weet niet of hij er echt 'in' heeft gezeten zeg maar... Maar wat jij zegt is precies waar de inseminatie-man (hoe heet dat beroep eigenlijk :P ) het over had

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:25

Daarom zou ik dus liever niet bij een ruin terug zetten.

Op verwerpen zit je ook niet te wachten toch?

Better safe than sorry ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:34

Leuk verslag zo!

Dat wachten duurt dan opeens zo lang.

Balen dat haar vriendje haar dekt. Maar je weet niet of het hem echt gelukt is? Onze merries dringen zich heel erg op aan de ruinen als ze hengstig zijn. Mijn ene ruin reageert en doet niks meer. Vroeger wel. De andere heeft wel wat geprobeert, maar komt er niet echt op. Maar het is toch wel de merrie die het wil en er echt om vraagt.

Even duimen nog :0

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 15:30

ClauH schreef:
Daarom zou ik dus liever niet bij een ruin terug zetten.

Op verwerpen zit je ook niet te wachten toch?

Better safe than sorry ;)


Is ook zo hoor! Ik ga morgen even overleggen met de dierenarts wat hij vindt. Als hij het geen goed idee vindt om haar in die groep te hebben staan, dan laat ik haar bij de twee bejaardjes. Even bespreken :j


superpony schreef:
Leuk verslag zo!

Dat wachten duurt dan opeens zo lang.

Balen dat haar vriendje haar dekt. Maar je weet niet of het hem echt gelukt is? Onze merries dringen zich heel erg op aan de ruinen als ze hengstig zijn. Mijn ene ruin reageert en doet niks meer. Vroeger wel. De andere heeft wel wat geprobeert, maar komt er niet echt op. Maar het is toch wel de merrie die het wil en er echt om vraagt.

Even duimen nog :0


Ik durf het niet te zeggen.. Op de foto zat hij er in ieder geval niet in, maar wel erop. Het is ook wel opvallend dat hij het voor het eerst doet nadat ze was geïnsemineerd (de eerste keer), terwijl hij in zijn hele leven nog nooit een merrie gedekt heeft. Gelukkig is ze voor een tweede keer geïnsemineerd en ik heb er nu wel een goed gevoel over dussssss... Hopelijk :):)


Nog een fotootje van vanmorgen. Ziet ze er al drachtig uit :+ :)) Haha ik moet zeggen, ze ziet er wel beter uit dan een paar weken geleden. Haar zomervacht is nu mooi doorgekomen en ze is niet meer zo dik als dat ze was (de vreetzak :Y) ).
Afbeelding

EDIT: even ter vergelijking.
een paar weken terug:
Afbeelding

Mei 2019:
Afbeelding

December 2018
Afbeelding

September 2018
Afbeelding

Zomer 2017
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:19

Ja, ziet er echt heel zwanger uit. Jammer dat ze niet kunnen praten. Ik wist het meteen toen ik zwanger was :)

Als ze niet meer wil sexen, zal de ruin ook niks meer proberen.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:20

Wát een mooie merrie! Maak maar een mooi effen gekleurd veulentje Nova <3 :D :')

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 21:43

superpony schreef:
Ja, ziet er echt heel zwanger uit. Jammer dat ze niet kunnen praten. Ik wist het meteen toen ik zwanger was :)

Als ze niet meer wil sexen, zal de ruin ook niks meer proberen.


Klopt inderdaad! De DA zei dat ze minstens 35 dagen drachtig moet zijn voordat ze weer in de kudde kan (daarvoor kan een dekkende ruin het vruchtje nog laten afstoten). Voorlopig blijft ze dus even waar ze nu staat :j


Evelien__ schreef:
Wát een mooie merrie! Maak maar een mooi effen gekleurd veulentje Nova <3 :D :')


:’) Hahaha, dan weet ik je in ieder geval te vinden als dat het geval is :P


Update! Op de kliniek was het ei weg. De DA zei: “die is drachtig tot het tegendeel is bewezen” :’) over 16 dagen gaan we scannen of het inderdaad gelukt is (26 mei dus). Nu op het wachtbankje! Dit worden 16 heeeeeeele lange dagen :Y)