[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:07

Lagonda schreef:
Super fijn, dank voor jullie hulp **\O/** planning is midden januari online gooien dus er zijn nog een paar weken :)


Ik was benieuwd naar de deadline, maar leuk!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101765
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:02

Ok dus foto's van het Paint NK kan ik gewoon sturen?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:42

Ik zou het even nakijken voor de zekerheid, maar volgens mij mag dat gewoon.

Kijk wat er bij de post zat. Het duurt even, maar dan heb je ook wat *\o/*
Afbeelding

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:35

Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe de organisatie dit in zijn algemene voorwaarden/privacy verklaring heeft opgenomen. Of ze daarin met inschrijving tot de wedstrijd dus toestemming hebben gegeven?

De nieuwe AVG wetgeving is wat ingewikkeld daarin, begrijp ik na een snelle google. Nu heb ik nooit mijn wedstrijdfoto's elders gepubliceerd maar zou het denk ik voor de zekerheid wel aangeven bij de persoon... dan weet je het zeker :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:35

Maar geldt dat ook voor wedstrijden voor de inwerkingtreding van de AVG?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:19

Met de nieuwe avg wetgeving is het dus niet toegestaan zonder toestemming van degene die je gefotografeerd hebt. Jij mag de foto gebruiken voor evt eigen website of een eigen Facebook (hiervoor helden zelfs regels dat je het niet openbaar mag gooien maar alleen in een kleine groep) echter foto’s verstrekken aan derde mag NIET zonder toestemming en hiermee kan je echt heel veel problemen mee krijgen.
Nu zijn we in de paardenwereld allemaal niet zo moeilijk maar als je iemand treft die dat wel is heb je een hoop rompslomp waar je niet op zit te wachten!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:29

Zoals de KNHS het aan mij uitlegde is dat als je je inschrijft voor een en wedstrijd je toestemming geeft dat er foto's van je gemaakt worden. Daarbij ben je dus je rechten kwijt en liggen die bij de persoon die de foto heeft gemaakt. En die verkoopt zijn rechten dan weer aan de opdrachtgever.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:32

Voor het gemak houden we het dan gewoon op foto's waar je zelf op staat :)

Bedankt voor je stukje Daihyo! Die gaat er bij :D

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:36

MarlonNaldo schreef:
Zoals de KNHS het aan mij uitlegde is dat als je je inschrijft voor een en wedstrijd je toestemming geeft dat er foto's van je gemaakt worden. Daarbij ben je dus je rechten kwijt en liggen die bij de persoon die de foto heeft gemaakt. En die verkoopt zijn rechten dan weer aan de opdrachtgever.


Afbeelding

Ik heb me als fotograaf hier in moeten verdiepen en ook door een advocaat laten inlichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101765
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:44

Hmm okee...ik zal wel kijken of ik toestemming kan krijgen van de mensen waarvan ik een foto wil insturen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:57


candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:22

Daihyo voor jou eigen doeleinden wel alleen als je ze aan derde wil verschaffen zal je de personen “onherkenbaar” moeten maken of toestemming vragen.
Het is erg ingewikkeld geworden er zijn veel haken en ogen.
Jij bent als fotograaf verantwoordelijk voor de door jou gemaakte foto’s als jij deze aan derde ga verschaffen kunnen er dingen met die foto’s gebeuren die jij zelf ook niet had gewild (denk aan reclame doeleinden) degene die jij gefotografeerd heb heeft toestemming gegeven dat jij de foto’s gebruikt maar niet dat een ander deze mag gebruiken bv.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:59

Voor reclame mogen ze sowieso niet gebruikt worden zonder toestemming. Dat heeft niets met de AVG te maken.
Maar jij zegt dus dat foto’s van zeg 15 jaar geleden op een evenement gemaakt (dus ruim voor de AVG, vallend onder andere regelgeving wat betreft auteursrecht en portretrecht) ineens niet meer gebruikt zouden mogen worden door de fotograaf op een bepaald medium (internet, tijdschrift, enz)? En dan heb ik het niet over verkopen, maar gebruiken.

Edit, dit zegt de privacywet.
Vooral 3.1 is een interessante wat Bokt betreft.
Citaat:
3. criteria om te beoordelen of de uitzondering van toepassing is.
De publicatie van persoonsgegevens op internet valt onder de journalistieke exceptie als zij een uiting is van algemeen maatschappelijk belang die in journalistieke hoedanigheid wordt gedaan (dus niet perse als journalist). Of een uiting met recht en reden een uitsluitend journalistiek doeleinde beweert te dienen, dient te worden beoordeeld door de uiting in zijn context te bekijken en daarna tot een afwe­ ging van belangen te komen. Bij die beoordeling hanteert het CBP de volgende criteria:
a is de activiteit gericht op (objectieve) informatieverzameling en verstrekking?
b gaat het om een regelmatige bezigheid?
c gaat het erom iets van maatschappelijke strekking aan de orde te stellen?
d kent de publicatie een recht van repliek of rectificatie achteraf?

3.1 Objectieve informatieverzameling
Is de publicatie gericht op min of meer objectieve informatieverzameling en verstrekking? Bij dit crite­ rium telt niet alleen de publicatie zelf, maar ook de aard van de reacties als het om een interactieve publicatie gaat. Om in aanmerking te komen voor de journalistieke exceptie is van belang of er onder­ scheid wordt gemaakt tussen feiten, beweringen en meningen, zoals de Raad voor de Journalistiek ook vaststelt in zijn Leidraad.95) Of een publicatie met reactiemogelijkheid of discussieforum zich kan be­ roepen op de journalistieke exceptie, hangt mede af van de kwaliteit van de moderatie van reacties van bezoekers. Kan iedere bezoeker van de website vrijuit bijdragen toevoegen die evident schadelijk zijn voor derden, of vindt er controle plaats op de reacties?
3.2 Regelmatige bezigheid
Of een publicist betaald wordt voor zijn publicatie, is niet wezenlijk voor het bepalen van de reikwijdte van de journalistieke exceptie. Het is slechts aan weinigen gegeven om geld te verdienen met een (zelf­ standige) publicatie op internet, terwijl met de publicatie wel een groot maatschappelijk belang ge­ diend kan zijn. Beoordeeld wordt of het een regelmatige activiteit betreft. Een weblog met een paar verouderde bijdragen kan zich minder snel beroepen op de journalistieke exceptie dan een publicatie waarop regelmatig nieuwe bijdrages verschijnen.
3.3 Maatschappelijke strekking
Vrij debat over maatschappelijke onderwerpen is van algemeen belang. Uitingen van activisten of be­ langenorganisaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt, kunnen van grote waarde zijn om ern­ stige misdrijven en misdragingen aan het licht te brengen, om de openbare veiligheid en gezondheid te beschermen en misleiding te voorkomen van het publiek door handelingen en uitspraken van perso­ nen of organisaties. Daaruit vloeit evenwel niet voort dat elke dergelijke publicatie van persoons­ gegevens op internet een louter journalistiek doeleinde dient.
Of het bij een publicatie van persoonsgegevens gaat om een verwerking voor uitsluitend journalistieke doeleinden, hangt mede af van de overige drie beoordelingscriteria en de hoedanigheid van personen over wie persoonsgegevens worden gepubliceerd. Als een publicatie bijvoorbeeld misdragingen bekendmaakt van een volksvertegenwoordiger of directeur van een bekend of groot bedrijf en de pu­ blicatie gebaseerd is op voldoende documentatie om aannemelijk te zijn, dient de publicatie allicht een algemeen maatschappelijk belang. Als een publicatie daarentegen gedetailleerd het privéleven bloot­ legt van een onbekende persoon, wiens gedragingen niet van invloed zijn op het functioneren van de maatschappij, valt een algemeen belang niet snel te construeren.
3.4 Recht van repliek
Om in aanmerking te komen voor de journalistieke exceptie dient er tenslotte een recht van repliek te zijn.96) Dat recht houdt in dat betrokkenen een recht van antwoord of rectificatie achteraf hebben van onjuiste informatie, juist omdat de rechten op inzage of correctie niet van toepassing zijn op uitingen met een uitsluitend journalistiek, artistiek of literair doeleinde.
Volgens de aanbeveling van de Raad van Europa heeft iedere betrokkene het recht om (kosteloos) te re­ ageren op onjuiste feiten over hem of haar in de media, voor zover die feiten zijn of haar persoonlijke rechten aantasten.97) De reactie moet een vergelijkbaar prominente plaats krijgen in de publicatie als de oorspronkelijke uiting. De aanbeveling kent een aantal uitzonderingen op de verplichting om de repliek te publiceren; als de repliek veel langer is dan nodig of inhoudelijk niet beperkt tot verbetering van de betwiste feiten. Het recht is ook niet van toepassing als de betrokkene geen geldig belang heeft bij de repliek of als de repliek in een andere taal is gesteld dan de oorspronkelijke publicatie.
Bij de beoordeling of een publicatie onder de journalistieke exceptie valt, dient zwaar mee te wegen of er een recht van repliek is, dan wel anderszins wordt voorzien in een adequaat mechanisme om on­ juiste, onvolledige of overbodige persoonsgegevens achteraf te verbeteren of te verwijderen. Het recht van repliek is een laagdrempelige invulling van de journalistieke rectificatienorm98), die recht doet aan het belang om de journalistieke vrijheid niet op voorhand te beknotten door alle regels uit de Wbp van toepassing te verklaren.
Als betrokkenen echter geen mogelijkheid hebben om achteraf, na publicatie op internet, commentaar te leveren op persoonsgegevens over hen die evident onjuist zijn, kan niet worden aangenomen dat de publicatie een uitsluitend journalistiek doeleinde dient. In dat geval zijn dus alle verplichtingen uit de Wbp van toepassing. De verantwoordelijke voor een niet­journalistieke publicatie kan niet volstaan met het toevoegen van een opmerking van een betrokkene dat gegevens onjuist zijn; hij moet de betref­ fende persoonsgegevens verwijderen of verbeteren (Zie hoofdstuk II, paragraaf 9.1).


Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... nitief.pdf

Maar dan blijft interessant of dit ook geldt voor foto’s die al voor de inwerkingtreding van deze nieuwe wet al zijn gemaakt en gepubliceerd.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:08

Lagonda schreef:
Gefeliciteerd Marlies **\O/** **\O/**

Gezien het vrij druk geweest is op werk heeft paard veel vrij gehad de laatste tijd, weinig te melden dus! Hij is voor het eerst in zijn leven goed gevuld (normaal te slank in de winter), het 24/7 eten doet hem goed :D
[ [url=m/QShFCn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik ook bezig voor wat artikelen voor de voorpagina over de western (gaat een serie worden) waarbij ik jullie hulp goed kan gebruiken! Ik kan namelijk wel al mijn foto's en verhalen gebruiken maar dat gaat saai worden :+
Ik zoek:
- Verhalen van bokkers hoe ze bij western zijn gekomen en hun ervaringen ermee
- Foto's van alle disciplines die we mogen gebruiken (dus bijvoorbeeld trail, pleasure, reining enzo). Waarbij je beetje kan zien wat je doet (hindernissen, spin, meerdere paarden op rijtje)
- Een verslag van hoe een wedstrijd gaat(kan ik uiteraard ook zelf doen, maar er staan al meerdere foto's van Mr T in _O- )

Als julie mij kunnen helpen heel graag **\O/** mag in PB naar mij


super leuk kan kijken of ik een verhaaltje kan maken :D

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:53

Wij zitten momenteel helaas in een winterstop omdat het weer te slecht is (de paarden staan op de prairie en we hebben geen bak) en de dagen te kort zjn. Het veldje waarin we rijden willen we sparen, de longeerbak is te glad, en de velden waar we soms in rijden zijn ook allemaal te zompig. Daarnaast is het overal een grote modderboel.

Vandaag heb ik een van de merries (de zwarte merrie waar ik een tijdje terug voor het eerst mee gestart heb) gelongeerd in de big barn. Het middenstuk is vrij ruim en onbestraat, dus plek genoeg voor stap-draf longerengrondwerk. Echt werk kunnen we nu toch niet doen dus het is meer een beetje aanklooien zodat ze niet vergeten wie ik ben. Het was winderig en de stal maakte nogal veel herrie, en de zwarte merrie is super herd-bound. In het begin wilde ze alleen maar rennen omdat ze gespannen was en geen andere paarden kon zien. Na een tijdje kalmeerde ze en kon ik wat circels en ontspanning oefenen. Aankomende week gaat het helaas weer sneeuwen dus dan zal ik weer een weekend over moeten slaan :/

Afbeelding
Veel mensen hebben kleine vliegtuigjes om de velden te besproeien. De paarden staan pal naast een airstrip. Vliegtuigen kijken ze niet meer van op dus.

Afbeelding
Truffles weet niet wat ze van de buitenritjes zonder zadel vindt.

Afbeelding
De zwarte merrie. Dik of zwanger?

Afbeelding
Deze fokmerries staan lekker in de wei te weten en veulentjes af te bakken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:19

Oh wauw, wat een fantastische plaatjes! Waar zit jij ergens?

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:50

Washington State, helemaal in het binnenland (op een steenworp van Idaho)

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:24

oh wauw, jaloers
wat ziet dat er prachtig uit.
maar daar hebben ze toch ook veel rodeo´s en barrel races? <3

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:18

Dankje! De winters zijn nogal bleh en door de sneeuw ook wat zwaarder dan bij ons, maar wanneer is een winter nou niet bleh? Het is balen dat we nu niet zo veel kunnen maar dat is nou eenmaal zo. In het voorjaar pakken we het wel weer op.

Ja, rodeo's heb je hier overal (of ja, in de zomer dan). Binnen een straal van een paar uur heb je wat ze hier 'the big four' noemen, en daarnaast ook een boel kleinere rodeos. Ik ben antropoloog en bestudeer de culturele rol van paarden in rodeo dus voor mij komt dat mooi uit!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:49

Ik kom toevallig op deze pagina uit en las het stukje over de AVG waar ik even op wil reageren. :o Het klopt inderdaad wat Candalisa zegt maar... om het nog ingewikkelder te maken is er wel een uitzondering voor de journalistiek:
Afbeelding

Ik zal even de hele link van de pagina geven, daar staat het uitgebreider op beschreven:
https://www.charlotteslaw.nl/mag-je-nog ... na-de-avg/

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:41

Ik heb al 2 verhalen binnen, heel leuk **\O/** meer is altijd welkom O:)

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:07

juniper schreef:
Dankje! De winters zijn nogal bleh en door de sneeuw ook wat zwaarder dan bij ons, maar wanneer is een winter nou niet bleh? Het is balen dat we nu niet zo veel kunnen maar dat is nou eenmaal zo. In het voorjaar pakken we het wel weer op.

Ja, rodeo's heb je hier overal (of ja, in de zomer dan). Binnen een straal van een paar uur heb je wat ze hier 'the big four' noemen, en daarnaast ook een boel kleinere rodeos. Ik ben antropoloog en bestudeer de culturele rol van paarden in rodeo dus voor mij komt dat mooi uit!


oh geweldig, hier is het dichtstbijzijnde belgie en duitsland haha maar niet zo vaak als daar in amerika

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:11

Ik wens jullie allemaal een geweldig 2021 toe :)F

Ik heb het eerste deel van mijn eenzame oudejaardavond vast goed besteed: Een lang uitgesteld fototopic van mijn vakantie Australië (Maart!) gemaakt _O- [BRT] Pre-Corona vakantie: Paardrijden Australië

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101765
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 01:05

Gelukkig nieuwjaar allemaal! **\O/**

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 01:06

Gelukkig nieuwjaar!!! En veel paardenplezier gewenst dit jaar. *\o/*