Nou, hier wat ik voer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:18

Misschien al een beetje late reactie, maar goed ik zit pas op de lijst...

Don heeft al allerlei merken en soorten voer gehad. Dat lag aan de stallen waar ik gestaan heb en wat ik zelf voerde.
Eerste stal (waar ik hem gekocht heb)Tilleman in Elst:
2 emmers snijmais met 1 kg Havens draversbrok per dag
Van deze verkeerde verhoudingen hebben zijn botten en gewrichten veel te lijden gehad...
2e stal:Nas in Elst Werd Pavo stibro gevoerd. Voerde zelf extra Stimix na het rijden
3e stal:zelfde voer. Deze stal was in het bos (Rozendaal)en we reden dus ook veel langer. Hoeveelheid groter: Stibro 2kg, Stimix 1 kg per dag
Deze stal ging failliet, sinds die tijd staan we op de Maesberg in Arnhem=
4e stal:: Ze voeren daar Masters brok van v Cooten. Dit vind ik rotbrok. Ben begonnen met weer Pavo stibro en stimix

Heb na een paar mnd de stimix vervangen door Equisanum Arab.
Hij kreeg toen 1,5 kg Stibro en 1 kg Arab.
Don wilde de Arab niet meer en ben over gestapt op muesli uit België. Na 2 mnd at hij dat niet meer...
Tijdje alleen stibro gevoerd, met als lekkers na het rijden de muesli van Masters.
Begin mei overgestapt op Equiral Stud en Equiral vuur element.
Dit beviel héél goed. ( bij ons op de manege waren de voerproeven gedaan met dit nieuwe voer (Don deed niet mee) en kon ik de resultaten zien, dus na de proef ben ik het gaan voeren.
Ik test zelf of hij het nodig heeft en na 3 mnd niet meer.

Sinds augustus krijgt Don per dag 1kg Equiral Stud en 0,6 kg Marstall type O.
Hij krijgt maar zo 'weinig' krachtvoer omdat hij snel te dik wordt. Als we erg intensief gereden hebben krijgt hij soms wel iets extra`s.

Nu gaan ze vanaf deze week standaard Equiral stud ipv van Cooten/Masters voeren, ikke ben helemaal gelukkig! Haha!

(Natte) Zemelen krijgt hij elke dag een halve schep van gemengd door zijn krachtvoer s`avonds om zijn eerste en enige supplement mee te mengen, nl D-ty van de paardendrogist.
Op hete dagen geef ik hem voor het rijden nog wel eens geweekte bietenpulp. Dit doe ik ook vaak voor een endurancewedstrijd. Na de wedstrijd krijgt hij dan natte zemelen met soms elektrolyten...

Als ruwvoer krijgt Don op stal voordroogkuil. `s`zomers staat hij overdag in de wei en eet hij dus gras. Als hij naar binnen gaat krijt hij nog wat kuil voor de nacht. Krachtvoer wordt over 2 voederbeurten verdeeld.

Zoals jullie zien heeft Don al heel wat wisselingen in het voer meegemaakt. Vaak gaf hij zelf aan dat hij iets anders wilde. Daarnaast is hij heel makkelijk met het wisselen van voer (geen diarree e.d) en ik als echte voedingsgek maak daar natuurlijk gebruik van.

Wat een verhaal hè, sorry hoor...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:00

M'n ponies zijn alsvolgt :

Veulen 6 maand : Pavo veulenbrok 1e leeftijd een koffiemok vol - pavo veulenbrok 2e leeftijd een koffiemok vol - geplette gerst een goed hand vol - en Cavalor Ponymix een stevig hand vol, wat brood af en toe, en wortels da's 'r avondmaal.

Pony merrie : Bietenpulp geweekt natuurlijk ongeveer een koffiemok droog, Cavalor ponymix handje erdoor, en een handje geplette gerst erdoor, wit brood (eet ze zo graag!), en wortels, en af en toe 's een appeltje (lust m'n veulen niet). Twee keer daags krijgt zij dit. En natuurlijk op tijd en stond hooi of weidegang.

M'n veulen staat tot nu toe constant buiten, de moeder 2-3-tal dagen per week, en staat op een stal met uitloop.

M'n pony heef took nog op stimix gestaan, en daar was ze helemaal wild van (niet wild van dat ze het lekker vond, maar wild van niet meer te hanteren!). Sinds ze op Ponymix staat is ze veel rustiger geworden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:08

2-maal daags:
1,5 schep Havens Sportmengeling
0,5 schep Havens Reform kruidenmuesli
en na zwaar werk 0,5 schep Havens Power Plus Mix

En uiteraard veel verwend met appels, peren, snoepies en slobber:-)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:17

Ha Fasel,

Je stond er al een keertje op hoor Knipoog

Raakje krijgt trouwens wel veel meer krachtvoer dan Donsje...
Zijn rantsoen is trouwens vandaag met een halve kg brok gestegen.
2x daags 3/4 kg brok met een halve schep muesli (300 gr) In totaal dus +/- 2,1 kg.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:40

Als de paarden niks gedaan hebben:

Beer op de paddock:

* ´s ochtends 1,5 schep müsli, 1 plak hooi

*´s middags 1 schep müsli, 1 plak hooi

*´s avonds 2 scheppen müsli, 2 plakken hooi

Dikke op de paddock:

* ´s ochtends 3/4 schep müsli, 1 plak hooi

*´s middags, 1,5 plakken hooi

*´s avonds, 1 1/4 schep müsli, 3 plakken hooi

Als ze op de wei staan, valt de middag maaltijd weg en als ze gewerkt hebben, krijgen ze naar verhouding (veel of wenig gedaan) ook meer müsli. (Nösenberger)
Verder krijgen ze appels, peren, bananen, wortels, bietjes, mais etc. door hun avond-maaltijd (net wat we op dat moment op stal hebben Knipoog ) en een maatbeker lijnzaad over de maaltijden verdeelt.
Als het fruit-seizoen voorbij is, krijgen ze er ´s avonds nog echinacea en een vit. preparaat bij.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:54

Jeetje, wat voeren de meesten vaak!! Ik hebgeen eigen paard, maar mijn verzorg paard krijgt volgens mij 2 keer per dag te eten. Bestaande uit brok, musli en appels.

En verder overdag lekker op de wei.

Masja

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:08

Lekker simpel:
4 kilo biks en sochtends en savonds hooi
overdag in t land(is niet veel bijzonders meer)

Als ie straks volledig op stal komt dan gooi ik kriudenmix en mais erdoorheen en dan krijgt ie drie tot vier keer per dag hooi

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 23:19

Nou dan ook Gabbers menu maar:

6 uur: (ja ze zijn vroeg bij ons) 1,5 kilo brok (waar wat muesli doorheen zit)
8 uur: kuil
12 uur: kuil, niet een volledige portie
15 uur: kuil, niet een volledige portie
17 uur: 1,5 kilo brok (waar wat muesli doorheen zit)
20 uur: kuil

Gabber krijgt van mij na het rijden een wortel of appel.

Zo eens in de maand krijgen alle paarden als tussendoortje of verwennerij een schep slobber.
Ook krijgen ze zo af en toe es een half kilootje muesli.

De paarden bij ons staan op een mengsel van stro en zaagsel, dus hij eet ook wel wat stro.

Als hij overdag in de wei staat krijgt hij niet al het kuilvoer.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:09

Wat voer ik dan weinig in vergelijking met de meesten....heeft dat er mee te maken dat Migaatje maar een klein paardje is? (157) Lijkt me toch niet zo heel veel uitmaken....Ze wordt 6 keer per week gereden, ik train toch meestal best stevig.

Maargoed, ik voer 's morgens 1kg Pavo-2 en een beetje kruidenmelange (dwz ongeveer een 1/2 schep) en 10 g E-plus.

Overdag staat ze in de wei

Rond 18 uur halen we ze binnen en krijgt ze hetzelfde qua krachtevoer als 's morgens

om een uur of 22 krijgen ze een plakje hooi.

In totaal krijgt ze dus niet meer dan drie kilo krachtvoer per dag.
Ik voer dat van de winter nog wel iets op, maar over de drie en een halve kg per dag kom ik zelden!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:29

mijn bollies staan nu nog in de wei en krijgen nu.

exel 1/8 slobber, met zeewier appelazijn en knoflook.
en 1/4 subli muslie

sym krijgt 2 handjes pavo podo
beetje zeewier en afwisseling appelazijn en lijnzaadolie
1/4 muslie

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:52

Rieja schreef:
Wat voer ik dan weinig in vergelijking met de meesten....heeft dat er mee te maken dat Migaatje maar een klein paardje is? (157) Lijkt me toch niet zo heel veel uitmaken....Ze wordt 6 keer per week gereden, ik train toch meestal best stevig.

Maargoed, ik voer 's morgens 1kg Pavo-2 en een beetje kruidenmelange (dwz ongeveer een 1/2 schep) en 10 g E-plus.

Overdag staat ze in de wei

Rond 18 uur halen we ze binnen en krijgt ze hetzelfde qua krachtevoer als 's morgens

om een uur of 22 krijgen ze een plakje hooi.

In totaal krijgt ze dus niet meer dan drie kilo krachtvoer per dag.
Ik voer dat van de winter nog wel iets op, maar over de drie en een halve kg per dag kom ik zelden!


Haa, ik blijf nog onder die 3,5 kilo hoor..De mijne krijgt om half negen een halve kilo biks, en tussen de middag en 's avonds een hele kilo. Daarnaast krijgt ze sochtends en aan het eind van de middag een plakje hooi..En dit is als ze werkt, als ze alleen stapt (door kreupelheid of id.) dan krijgt ze drie keer een half, als ze op de wei staat (dag en nacht) krijgt ze helmaal niks erbij. En ze is bepaald niet mager...Ojaa de mijne is 1.65m

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:44

Toon en Kaminka staan in de zomer de hele dag op heel kort gras en krijgen dan:

's morgens:
kuilgras speciaal voor paarden wat later gemaaid, 1/4 basisbrok van Havens, een handje muesli en twee handjes 5-granenmix.

's avonds:
kuilgras, 1/4 bix en als ze gewerkt hebben nog muesli en granenmix, maximaal 1 kg, met wat zonnebloemolie en een appel er door.


Winter:
Ze staan overdag van 10 tot 5 in een paddock.

's morgens: Flinke berg kuilgras, 1 kg bix, kwart muesli en een kwart granenmix.

5 uur 's middags: flinke berg kuilgras.

7 uur 's avonds: 1 kg bix

Na het werk maximaal 1 kg muesli en granenmix door elkaar gemengd, met olie, appeltje en indien aanwezig nog wat wortels en een snee brood of zo.

Als ik om een uur of acht/half negen wegga, geef ik ze nog een plukje kuilgras.

Mijn paarden staan allebei op stro.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:41

Ochtend: halve kilo sportbrok, kwart kilo Equiral struktuurmix
Middag: kwart kilo Equiral struktuurmix, appeltje of wortels
Avond: halve kilo sportbrok

Tussendoor 2 of 3 keer kuilgras. Hij krijgt nu vrij weinig omdat ie 3 weken kreupel is geweest en omdat ie beetje dik werd.

Ik ben groot Equiralfan, Baduh heeft er echt een mooiere vacht van gekregen en hij vindt het echt heerlijk! http://www.equiral.nl is de site trouwens, en die is echt super!