gehaktballen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:57

mijn vriend is verzot op gehaktballen. helaas ze mislukken altijd bij mij.

hoe maken jullie ze en hoe lang laten sudderen/braden, in welke boter en welke pan?

geen gefrituurde gehaktballen aub!!!

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:02

ik kan daar dus ook niks van!! ga het zeker volgen!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:27

Ik kon me herinneren dat er al eens een topic van deze strekking is geweest. Misschien heb je er iets aan:
viewtopic.php?f=31&t=134538

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:47

Ik heb ze de laatste keer met een zakje van de AH gemaakt. Zitten kruiden en paneermeel in hoef je alleen gehakt en een eitje toe te voegen. Was in ieder geval erg lekker.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:48

Wat ook lekker is om er zo'n currypasta doorheen te mengen, worden ze wat pittiger en heerlijk met rijst en groenten!

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:51

Gehaktballen!!!
Mn pa maakt ze altijd super lekker. *of zou het zijn een beetje van maggi? * Nja anyway, ik zal wel eens vragen hoe ie dat doet.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:53

een uitje erdooor is ook altijd lekker, verder doe ik er altijd zout peper, aromat curry mosterd, ei, paneermeel en gehaktkruiden door, dan moet het goed komen haha

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:53

Sizzy schreef:
Wat ook lekker is om er zo'n currypasta doorheen te mengen, worden ze wat pittiger en heerlijk met rijst en groenten!

En dan een beetje pindasaus erbij.

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:54

ik maak ze meestal met een eitje, paneermeel en gehaktkruiden. goed kneden en dan stevige ballen kneden. ik maak ze daarna plat net als een tartaar. dan garen ze beter vind ik. dan in bijv. croma (doe ik tenminste), ong. een half pakje, en dan eerst aan allebei de kanten ff aanbraden en dan op zacht vuurtje laten pruttelen. regelmatig omdraaien. dan zijn ze in 15 min. wel gaar. als je ze zacht wil dan kun je ze in een braadpan met jus verder laten pruttelen. trekt de jus lekker in de ballen. succes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:12

Er is inderdaad al eens eerder een topic over geweest, maar ik begrijp je probleem.
Mijn tip is: "probeer het eens heel erg BASIS" en weersta de verleiding om er van alles doorheen te gooien wat je denkt lekker te vinden.
Dus: gehakt, zout, peper, ei voor de binding, en op dikte maken met paneermeel. Desnoods een snufje nooitmuskaat.
Geen hehaktkruiden, want daar zijn 1000 soorten van en je weet niet wat er in zit. Wel doe ik er altijd een heel fijngesnipperde ui bij.
Hou je van scherp, doe er dan wat Tabasco bij. Dat beïnvloed de smaak op zich niet.
De ballen rondom aanbraden in goed hete boter (evt. klein scheutje olijfolie erbij tegen het aanbranden) en daarna afblussen met heet water, deksel op de pan en op een heel laag pitje gaar laten sudderen, af en toe keren en onthouden hoeveel zout je erbij gedaan hebt voor de volgende keer

Je weet nu de basissmaak van je bal. Met een saus naar wens is hij zo vast goed te eten.
Voor volgende keren kun je naar wens andere zaken toevoegen en bepalen of het beter of juist minder naar je smaak is, maar weer natuurlijk niet alles tegelijk

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:49

zoals hierboven doen wij hem ook meestal (ipv paneermeel kun je ook beschuit doen ) enne, wij doen er vaak ook nog een ui in, en bamikruiden, maar dat is gewoon persoonlijke smaak, tis maar net wat je lekker vind enne, als jij het niet kan en je vriend is er zo gek op, waarom maakt hij het dan niet een keer zelf?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:06

magicrover schreef:
helaas ze mislukken altijd bij mij.


Da's knap

't Is echt niet moeilijk.
Ik maak ze ongeveer hetzelfde als de ballen van Lageveld ( )
Geen kant-en-klaar toestanden, maar met een eitje, wat paneermeel, een klein beetje peper en wat zout.
Daarna ballen draaien (goed aandrukken), even aanbakken in de bruine jus, vuur lager zetten, scheutje water erbij en een half uurtje laten garen met het deksel op de pan en af en toe omkeren.

Als het nu nog niet lukt dan mag je hier een keer gehaktballen komen eten

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:11

nou mensen heel erg bedankt voor de tips, zaterdag ga ik het proberen. ik begin met de basisbal. als die nu lukt, dan ga ik de week erop voor de specialbal. vriendje is al helemaal enthousiast.

meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:03

Bij mij mislukken ze nooit...maar ik maak ze wel onwaarschijnlijk super simpel Het gehakt komt bij de slager weg (dus het is echt gehakt, geen gehakt aangelengt met water ), gehakt doe ik in een kom, gehaktkruiden (van dezelfde slager) er door, goed kneden en mooie stevige ballen van draaien. Beetje boter in een pan (of croma braad) en dan op een laag vuur de ballen mooi rondom bruin bakken, daarna de deksel erop en voila.

Niks paneermeel, eieren, paprika etc...vind ik teveel werk en bij een balletje wil ik graag gehakt proeven...

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:48

ik maak ze ook niet zo moeilijk:
voor 500 gram gehakt( half om half) doe ik een half ei erbij.
beetje peper en zout, en......orientaalse kruiden van de c1000!

lekker kneden, zijn ze wat te zacht en te sappig, dan beetje paneermeel met kruiden erdoorheen( ook van de c1000)

in pan,aanbraden, na tien minuten water erbij en nog een 20 minuten tot half uurtje laten pruttelen.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:29

Mijn vriend eet ze ook elke dag..



Ik doe er peper,zout,knoflookpoeder op en dan balletjes draaien (logisch ) dan uhmm ja laten braden tot ze bruin zijn ( niet te donker ) kijken of de binnekant niet meer rood is..
Nog even laten sudderen, water er bij en klaar (en sue dan of hoe je dat ook schrijft)

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 03:54

Wat de gehaktballen ook lekker stevig maakt is om ze eerst in runderboullion te koken totdat ze drijven en ze dan licht aanbakken. Door de boullion krijgen ze nog een smaakje extra.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:06

Ik heb nog wel een andere tip voor je (Weet niet of het al genoemt is heb niet alles gelezen)
Mijn moeder doet er altijd beschuit en ei door!! Is heel lekker (klinkt vies maar is niet zo !!)

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:29

nou de eerste ballen zijn gelukt. wat een heerlijke ballen. ik heb er tegelijk een aantal gemaakt en vriendlief heeft ze op de boterham gedaan.

dit weekend ga ik de speciale ballen proberen.

bedankt ons gehaktballenleed is voorbij!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:53

Kijk, dat is supergoed nieuws

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 02:16

Inderdaad, prima nieuws. Maar hoe heb je het nu precies gedaan ? .. Typ het hier neer en dan kun je altijd nog eens je eigen recept nalezen mocht het ooit nog weer eens mislukken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: gehaktballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:06

Ondanks dat het leed geleden is, wil ik je nog even deelgenoot maken van mijn gehaktballenrecept. De mijne zijn basic, maar je eet je vingers erbij op:

Gehakt
Grote ui
1 ei
Paneermeel
Zout en peper

Alles mengen, dan paneermeel om de ballen, even goed aanbraden en dan op een zacht vuurtje een half uur laten gaarsudderen. Héérlijk!!!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:02

Ik heb er geen verstand van (zegt een vegetariër).
Maar volgens de rest van de familie schijnen 'De gehaktballen van de Ikea' like heaven te zijn.
Mss een tip? (ik weet niet hoever jij van de ikea vandaan woont? )

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:11

Mijn vriend is ook helemaal weg van mijn gehaktballen. Hier gaan in:

gehakt (uiteraard)
1 ui
1 ei
gehaktkruiden (tuinkruiden, 1 zakje in 500 gram anders half zakje)
ketchup
ketjap
nootmuskaat
persilade
En veel panneermeel anders vallen ze uit elkaar

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:31

Wat is persilade ?
(ik maak altijd hamburgers, die zijn sneller gaar )