Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 20:42

Titel zegt het al. Na 15 jaar vegetarisch te hebben gegeten, overweeg ik om weer vis aan mijn dieet toe te voegen. Vlees sowieso niet.
Maar, ik merk dat ik het lastig vind. Stel het uit. Vind het ergens ‘zwak’ omdat ik echt sterk in mijn overtuiging stond. En nu dus minder.
Beetje huiverig ook of ik last van m’n darmen krijg omdat ik nu helemaal geen darmflora heb voor het afbreken van dierlijke eiwitten.
Maar ook: met welke vis te beginnen? Ik dacht aan een kibbeling oid? Niet een super heftige smaak en licht verteerbaar.
Uiteindelijk wil ik Max 1-2 x per week vis gaan eten. En dan alleen de hoogste kwaliteit vette vis.
Voor m’n gezondheid is het momenteel verstandig.
Zijn jullie al eens van een veggie of vegan dieet (deels) terug gegaan naar vis (of vlees)? Hoe begon je? Viel je mee of tegen? Heb je het volgehouden? En hoe reageerde je omgeving?
Maar lekkere recepten mogen ook!

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:51


Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:04

Waarom maak je die overweging als ik vragen mag?

Oh sorry te snel gelezen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:07

Ben je al bij een plantaardige diëtist geweest? Misschien is het niet nodig om vis toe te voegen

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:22

Ik denk dat een gebakken visje beter is dan kibbeling, omdat je dan zit met vis in combinatie met vet. Niet iedere maag kan dat goed verteren.
Een witvis is altijd goed, welke soort maakt dan niet zoveel uit. Kijk wel goed of vis via een verantwoorde manier is gevangen. Het is een van de meest dieronvriendelijke industrieën dus laat je niet verleiden tot het idee dat vis minder 'zielig' is dan vlees.
Toevallig wil ik daar een topic over aanmaken, want ik keek vandaag een aflevering van Marianna van Zeller over de illegale visvangst, maar daarin bleek dat de legale visvangst nog zo ontzettend slecht is.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:33

Tegenwoordig is vis niet echt meer gezond te noemen, zeker vette vis niet. Voor zwangeren wordt het inmiddels zelfs afgeraden.
Wat dat betreft hoef je het daar niet voor te doen.

Ik zou dan eigenlijk liever kiezen voor eieren bij de boerderij om de hoek of een dier dat uit diervriendelijke houding komt.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:38

Vanuit welke overweging eet je nu geen vis/vlees? Ik zou dat laten meewegen in welke vissoort ik zou eten.
Als je het een tijd niet hebt gegeten zou ik gaan voor een bereiding in de oven. Of gewoon een stukje gerookte forel of warm gerookte zalm? Dus eerst een klein beetje voordat je een hele portie vette kibbeling gaat proberen. Of sushi met vis erin? Kleine beetjes om te kijken hoe het valt en wat je lekker vindt.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:38

Van zalm uit blik (op water, is ook duurzaam te verkrijgen) kun je heel gemakkelijk een lekkere zalm salade maken.
Zalm uit blik is al gekookt en kan zo gegeten worden. Mengen met gekookte aardappelen, wat mayonaise en kruiden zoals dille, oregano, peterselie, thijm en rozemarijn. 2/3 vis en 1/3 aardappel voor op brood, of 1/3 vis en 2/3 aardappel als koude salade.

Ik vermoed dat je heel goed heb nagedacht over je beslissing en vind zowiezo dat je jezelf niet moet vasthouden aan 'wat een ander' ergens van vind. Het is jouw lijf, jouw gezondheid en dus ook jouw beslissing en dat zou een ander ook moeten respecteren.
Laatst bijgewerkt door journee op 22-01-24 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:42

Om welke reden denk je dat je weer vis wilt gaan eten?

Met zeewier krijg je dan misschien ook de benodigde stoffen weer binnen?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 22:25

Dank voor jullie tips!
Het is echt een heel moeilijk besluit. Ik ben me heel bewust van de horror in de visindustrie. Dat maakt het zo lastig. Alleen lokaal gevangen vis zou ik overwegen, maar dan nog is er enorm veel schade aan zeeleven en milieu. Dat drukt op mijn geweten. Wel streef ik ernaar geld uit te geven aan vissers die het beter proberen of willen doen. Iemand tips? Want ik hoef voor die ene keer per week echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik ben bereid de echte en eerlijke prijs van de vis te betalen.

Helaas werkt suppletie niet zo goed hier en ik ben er zelf ook vrij nalatig in. En ook daar werd ik niet zo blij van toen ik me erin verdiepte. Ik voeg al veel lijnzaad, Chiazaad en noten aan mijn dieet toe voor de omega 3.
Voor wie het interessant vindt: vegetariërs en veganisten, en dan vrouwen, komen gemiddeld eerder in de overgang en vanaf een bepaalde leeftijd is dit dieet niet altijd even passend voor een hormonaal evenwicht. Aangezien ik nu wat hormonale problemen ervaar, adviseerde de HA me mijn dieet onder de loep te nemen en te overwegen vis toe te voegen. Dat vind ik het proberen waard. Mocht het niet het gewenste effect hebben (al is de oplossing net zoals met onze paarden meer holistisch en dit 1 puzzelstukje) dan ga ik net zo makkelijk weer terug naar mijn vis- en vleesloze eetgewoonten.

Dank voor de tips om met een gegaarde witvis te beginnen.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:29

Jup, hier ook. Ik heb jarenlang vegetarisch gegeten, maar miste wel iets, en ik wilde wat gevarieerder eten. Nu is het wel zo dat ik vegetarisch eet, maar het is bij mij principe. Ik eet geen vlees. Ik eet gerust de jus die is klaargemaakt van vlees, en tomatensoep waar de ballen uit zijn gevist. Voor mij was de stap om wel weer vis te gaan eten wellicht iets simpeler. En ja, ik ben op de hoogte van het feit dat de visvangst ook niet altijd even diervriendelijk is.
Ik heb op een rustige avond een bordje vis klaargemaakt en ben gewoon gaan uittesten wat ik wel of niet lustte. Heel eerlijk? Eigenlijk lust ik alleen geen mosselen, de rest vind ik allemaal lekker.

Het is alleen de eerste week even moeilijk en vreemd, en wellicht krijg je her en der wat opmerkingen. Mij viel het juist op dat het eigenlijk niemand wat interreseerde, wat het dus wel weer makkelijker maakte.
En het is onwijs fijn om in een restaurant niet altijd aangewezen te zijn op de geitenkaassalade of de vegaburger.

Probeer het gewoon, en als je een aversie blijft houden stop je even makkelijk weer.

Ik zou echter niet met ongepelde Gamba's beginnen, dat is wellicht iets teveel van het goede.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:31


Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 22:36

Fijn om jouw ervaring even te lezen en Utixo!
En die site ga ik zeker even bekijken @kelly_ann

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:42

Je vraagt om ideeën voor vis. Ben zelf ook lang vegetariër geweest en mijn kinderen zijn het al eindeloos lang, maar deze vis vonden ze allemaal lekker en missen ze nog steeds. Ook al zijn ze verder helemaal niet zo dol op vis.

Neem een of andere witvisfilet en haal hem aan beide kanten door een mengsel van wat bloem, gedroogde dille, peper en een klein beetje zout. Bak hem in weinig olie net lichtbruin. (Niet steeds omdraaien, pas draaien als een kant lichtbruin kleurt.) Je kunt elke witvis nemen die je aanspreekt.

Succes!

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:53

Als je naar een vis speciaal zaak gaat kun je zeker verantwoorde vis kopen.

Persoonlijk zou ik beginnen met een stukje kabeljauw dat is duurzaam gevangen even lekker marineren, dan heb je het gelijk op smaak ( kun je ook laten doen in de winkel als je erom vraagt) en 20 min in de oven.

Dit valt denk ik beter dan een gebakken lekkerbek of kibbeling.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:53

En zelf vangen? Er zijn vissoorten die je met een hengel mag en kunt vangen en kunt eten. Dan weet je zeker dat ze een goed leven hadden en is er geen sprake van bijvangst. Kost alleen wel meer tijd dan het even bij een winkel halen.

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:57

Misschien een keer een broodje gerookte zalm, forel, meerval of paling een keer proberen. Dan hoef je zelf de keuken niet in met de geur die soms te lang blijft hangen bij visbereiding…..
Mijn eigen ervaring bij Meerval was mindblowing lekker (vakantie op Ameland) terwijl ik het rete spannend vond zo’n ’enge’ vis

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:27


Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:29

Klein beetje spam: heb je met de huisarts gesproken over je huidige dieet..?

Als de algenolie (mijn supplement) of chlorellapoeder niet voldoende omega drie kan leveren, ligt dit mogelijk aan hetzij een teveel aan omega zes en/of transvetzuren,
of aan een gebrek aan zink, magnesium, vitamine C en vitamine B complex.


Als je dit soort zaken uitgebreid hebt onderzocht - excuses voor de spam.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:02


kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:17

vissticks? of van die lekkerbekjes van de iglo.. die smaken in ieder geval niet zo vissig( en zijn ook goed klaar te maken in oven of airfraier) ...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:25

Ik heb ook altijd algenolie capsules in huis. Daar zitten ook alle goede vetten in (dat zijn weer andere vetten/stoffen dan die in lijnzaad en chiazaad bv) maar veel minder van de slechte stoffen die juist wel weer in vis zitten, zoals kwik en pfas.

Ik heb zelf wel eens zalm gegeten na jaren geen vis te hebben gehad (was op een feestje, de restjes werden weggegooid dus dat vond ik erg zonde).. maar 's nachts in bed liggen draaien van de buikpijn := Achteraf denk ik dat het kwam doordat de zalm nog roze was van binnen. Dus als je weer eens vis eet dan zou ik in ieder geval zorgen dat ie goed door en door gaar is.
Misschien is het een idee om overblijvers te kopen, dus vis die aan het eind van de dag wordt weggegooid als niemand het koopt. Dat vind ik zelf in ieder geval iets fijner voor mijn geweten, iets 'van de vuilnisbak' redden :Y)

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:48

Ik zou eigenlijk gewoon visolie nemen dagelijks

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Weer vis eten na 15 jaar- tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:50