Pressure canning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:26

als je gaat voor vacuum machine, doe dan je licht eens op voor een machine die zakjes vacuum maakt maar waar ook een slangetje op kan voor een die je op potten kan zetten, heb je alles in 1, zag op youtube bij die dame van red rose dat ze daarmee werkte en dat werkt super, ik had dat ding voor op de potten al besteld was al onderweg.

Er bestaan maar 2 maten voor op de potten en dat zijn de maten van de mason jars die in nederland moelijk te verkrijgen zijn. Op de herbruikbare voorraadpotjes zoals hak en zo past het niet, heb nu wel uit gevonden dat het wel past op de kleine milka potten waarop plastic deksel zit, die heb ik allemaal weg gedaan omdat ik daar geen metalen deksels voor kon vinden en ze voor wecken dus onbruikbaar waren... daar past wel zo'n deeldeksel op.. had ik ze wel kunnen gebruiken op die manier en ik had er best wel...

moeten de garage opruimen hier, dan kan ik 2 boekenkasten neerzetten die ik net aangeschaft heb, kunnen al mijn lege potjes in gesorteerd worden en dan uitzoeken wat voor deksels, of die deeldeksels er op die maat op kunnen etc. Nu staat alles door elkaar, in boodschappentassen doosjes etc. dus heb niet echt uitgezocht waar die deeldeksels nog meer op kunnen.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:31

RoseRed Homestead, heeft echt goede info :j

Ah zonde is dat altijd he als je iets weg hebt gedaan dat bij nader inzien heel goed bruikbaar was geweest.... ik heb dat hier met de glazen potten met kokosvet. Mooie literpotten met zwarte deksel... daar hebben we de afgelopen jaren meer dan 20 potten van naar de glasbak gebracht.

Ik probeerde ze elke keer te bewaren maar dan keilde mijn moeder ze in de glasbak als ze hier waren -O-

Maar ik heb nu gewoon een vrachtje Weck potten besteld. Vind ze heel prettig geprijsd en het idee dat je ze in principe eeuwig kan gebruiken zonder steeds een plaatje weg te gooien, dat staat me wel aan +:)+

De Pearl potten vind ik ook wel leuk maar schroefdeksels en ik matchen nooit zo denderend samen...

En bij Weck heb je ook mooie kunststof vershoud-deksels tegenwoordig, om een pot makkelijk mee af te sluiten als hij niet geweckt moet worden. Die zitten echt super stevig +:)+

En een super handige trechter die precies op de potten met 10 cm brede hals past +:)+
En dat is op zich ook al een hele fijne breedte, zo'n vul-opening van 10cm.

Afbeelding

Ik heb de stort / sturz-potten besteld, die lopen iets taps toe naar beneden en hebben altijd een opening van 10 cm breed. En de wanden zijn helemaal recht waardoor ze sterker zouden moeten zijn dan potten met "schouders".

Afbeelding

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:39

ja in deze heb ik nu cakejes zitten, je hebt de mini en dan de volgende maat stortglaasjes. Mij staat dat rubber en de klemmen erop doen zo tegen. Zelfs bij die kleintjes al, heb hier nog 20 staan van 2l. geloof ik en stuk of 25 extra deksels, potten daarvan(waren niet goed meer of die met dat randje ben ff naam kwijt) zijn door knutselgroepje opgehaald.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 03:13

O dat is wel een flink formaat, 2 liter.

Ik heb de meeste van 1 liter besteld, vind dat wel een mooi maatje.
Ook een paar van 850ml en 580 ml.
Kleiner daarvan zou ik niet weten waarvoor ik het zou moeten gebruiken :)

Ik krijg steeds meer een graftakkehekel aan schroefdoppen, op 1 of andere manier heb ik bij veel schroefdraad dingen de laatste tijd dat ik eerst 5 keer scheef zit voordat hij goed zit _-:( Bij gewone melkflessen ofzo niet, op 1 of andere manier zitten die ondiepe doppen snel goed. Maar het wat langere schroefdraad dat pakt vaak scheef ofzo :?

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 08:42

Ik vind kleiner juist wel fijn, laatst bijv fajita saus, een halve liter is wel erg veel op wraps.

Ik heb ook een aantal hak potten, die vind ik fijn voor een 1 persoons portie voor soep.

Geen koters hier, alleen mijn man en ik, ik zou echt niet zo goed weten wat ik in een liter pot zou moeten doen, behalve misschien pastasaus voor 3 maaltijden ofzo.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:34

Ik wil juist graag maaltijden in potten op voorraad zetten :)

Dat je snel een fatsoenlijke maaltijd op tafel kan zetten. Dus ik wil graag een literpot kip met groenten om Kip Madras te maken. Pot opwarmen, rijst erbij en aan tafel +:)+

Zo ook een pot met Chili Con Carne. Ik twijfel nog of ik dan ga voor een literpot inclusief de bonen, of dat ik de bonen in een 850ml pot doe en de rest ook in een 850ml pot of zelfs een liter. En dan dus rijst erbij koken (of niet want zonder is het ook prima te eten).

Diverse soepen / bouillons voor 1, 2 of 3 personen.

Ik wil ook aardappels in literpotten doen, zodat als ik wat laat thuiskom / drukke middag heb, ik zo een pot uit de kast kan pakken en daar een prak / stamppot / salade van kan maken. Of ze lekker op kan bakken :)

Dat soort dingen. Om snel eten op tafel te kunnen zetten als dat zo uitkomt. En dan niet eerst nog te hoeven ontdooien.

En natuurlijk ook omdat ik het een heel prettig idee vind om een berg eten op voorraad te hebben in het geval van calamiteiten. Als er iets raars gebeurt waardoor je geen eten kan halen. En ik denk eigenlijk ook al verder, als onze ouders hulpbehoevend worden ofzo. Dan is het misschien handig om daar wat potten naartoe te schuiven zodat zij ook back-up hebben.

Of wie weet gaat die kleine op een gegeven moment op kamers ofzo en dan zou ik hem ook wel een vrachtje potten mee willen kunnen geven.

En trouwens ook voor op vakantie, lijkt me ideaal! Neem je gewoon een paar potten mee zodat je wat hebt staan en daar ter plekke lekker makkelijk wat open kan trekken en opwarmen +:)+
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-01-24 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:36

Dat doe ik met wecken alleen bij mij gaan de aardappelen even 10 minuten op 200 graden in de oven met kruiden. :9

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:38

Ja maar ik vind wecken toch net iets te spannend met dingen waar je dan met dat botulisme risico zit.
De kans zal best klein zijn maar ik heb er dan geen fijn gevoel bij en dan weet ik nu al dat ik het gebruik van die potten ga vermijden.... en dan heeft het weinig nut om een voorraad aan te leggen die je toch niet goed durft te gebruiken -O-

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 12:06

Ja meals in a jar wil ik ook vooral doen inderdaad, maar dat kan voor mij ook in pints, dan kun je ieder eentje pakken waar je zin in hebt (daar heb ik er ook het meeste van).

Ik ben vooral erg benieuwd of het zo gaat werken of dat ik inderdaad ook grotere potten wil. Maar die zijn dan zo bij gekocht.

Ik wil inderdaad ook een grote voorraad aan gaan leggen voor jouw redenen.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:36

die voorraad heb ik ook, en ben daar beetje naartoe aan werken, voor het geval dat, maar heb ook veel dingen voor het kookgemak hier staan, aardappelblokjes ff afspoelen in de bloem en opbakken zo klaar of idd in ovenschotels lekker snel en geen vieze drap meer in de )koel) kast vd oude vergeten aardappels, zo vaak eten wij geen gewone aardappels dus heel vaak vergeten

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:21

Ik sta zelf ook op de lijst bij Boerderijineenrijtjeshuis, maar ben nu toch even verward door wat ik hier in het begin van het topic lees, en wat ik dacht. Hoe ik het begrip, haalt deze pan (de CanMate dus) uiteindelijk niét die ‘magische’ 121 graden welke nodig is ivm botulisme, omdat het PSI gewicht wat er standaard bij zit dus eigenlijk te licht is voor in Nederland? Que? Hoe ik het begreep uit haar filmpjes moést je dus echt die temperatuur bereiken om veilig te werken en deed deze pressurecanner dat dus ook standaard…dat leek me ook het hele nut er van? Maar hoe ik het nu lees, is dat dus kennelijk niet zo ‘maar maakt dit waarschijnlijk niet uit’? Ik ben even verward %)

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:57

MissWeenie schreef:
Ik sta zelf ook op de lijst bij Boerderijineenrijtjeshuis, maar ben nu toch even verward door wat ik hier in het begin van het topic lees, en wat ik dacht. Hoe ik het begrip, haalt deze pan (de CanMate dus) uiteindelijk niét die ‘magische’ 121 graden welke nodig is ivm botulisme, omdat het PSI gewicht wat er standaard bij zit dus eigenlijk te licht is voor in Nederland? Que? Hoe ik het begreep uit haar filmpjes moést je dus echt die temperatuur bereiken om veilig te werken en deed deze pressurecanner dat dus ook standaard…dat leek me ook het hele nut er van? Maar hoe ik het nu lees, is dat dus kennelijk niet zo ‘maar maakt dit waarschijnlijk niet uit’? Ik ben even verward %)


dit staat er bij de gebruiksaanwijzing bij stap 8:

Stap 8: Plaats de drukregelaar op de ontluchtingsleiding. Als de verwarming is verlaagd voor
het ventileren, stel deze dan in op een hogere stand. Verwarm de CanMate totdat de meter de
gewenste druk registreert en pas vervolgens de hitte op uw fornuis aan om deze druk te
behouden. De regelaar schommelt tussen de 11 en 13 psi. Naarmate de druk in de CanMate
toeneemt, beweegt de wijzer over de meter en gaat de automatische ontluchter omhoog om
de CanMate af te sluiten.

dus de druk komt wel standaard over de 10psi uit (115 graden) dus bij 11 tot 13 zal de temp ook hoger uitvallen dan 115 graden.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:19

maar ik zie hier bij het lijstje voor de pre order dit staan (en ondertussen de vraag aan lisa gesteld hoe dat nu zit dan):

PRE-ORDER HIER



De CanMate Presspan 22QT is een gecertificeerde pressure canner waarmee je veilig kunt conserveren.



* Pressure canner met drukmeter van 15 psi en 1 bodemplaat voor het plaatsen van de potten op de bodem

* 22 QT Inhoud ongeveer 22 liter: geschikt voor 18 pints (potjes van ong. 500 ml) of 7 quarts (potten van ong. 1 liter)

* Druk tot 15 psi

* Geschikt voor inductie, elektrisch, keramisch en gas

* Aluminium

* ECM & CE gecertificeerd

* Maten: diameter 32 cm, hoogte 28 cm.

* Gewicht: 4,3 kg.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:06

"De regelaar schommelt tussen de 11 en 13 psi" als ze daarmee het gewichtje bedoelt en als die van de Can-Mate inderdaad al bij 11 psi goed hoorbaar gaat schommelen, dan ben ik blij :)

Wat betreft het moeten verwarmen op 121 graden Celcius om de bacteriesporen te doden: ik denk dat het RIVM deze temperatuur benoemt omdat wij het pressure cannen hier zeg maar niet kennen, maar wèl het koken in een hoge druk pan kennen.

Als daarin de druk oploopt tot zeg maar die 121 graden, en ze hebben getest of er daarna nog actieve sporen zijn = nee. Dan is het logische vervolg dat men hier in NL documenteert dat de bacterie vernietigd wordt door wat ze hebben getest: 20 minuten in een snelkookpan op 121 graden doodt de bacteriesporen.

In de USA hebben ze blijkbaar meer getest (USDA richtlijnen) door het werken met een pressure canner ipv alleen maar een snelkookpan. En zijn er achter gekomen dat de bacteriesporen "al" boven de 115 graden onschadelijk gemaakt worden MITS je dan lang en doordringend genoeg een bepaalde aaneengesloten tijd boven deze temperatuur komt, afhankelijk van wat er precies in de betreffende potten zit. Een waterig soepje zal sneller door-en-door boven die 115 graden zitten dan dikke bonken van ander spul. Vandaar dat andere ingrediënten een andere "kooktijd" hebben.

En dat is ook meteen de reden waarom ze bepaalde voedingswaren echt afraden:

- Niet droog cannen want de temperatuur in de pot wordt door het ontbreken van vocht niet hoog genoeg
- geen zuivel want de vetbolletjes daarvan kunnen de bacteriesporen inkapselen / beschermen
- geen rijst, pasta en dergelijke want dat zit de juiste "heat transfer" blijkbaar in de weg

Dus daar hou ik me dan maar liever aan. Overigens over wat er ook gezegd wordt, dat er vastgesteld is dat 5-10 minuten koken op een temperatuur boven de 85 graden ervoor zorgt dat in een opengemaakte voorraadpot aanwezig botulisme toxine onschadelijk gemaakt wordt.... dat klinkt allemaal wel leuk zo van: oh dus ik kan het risico wel nemen, gewoon alles voor de zekerheid minimaal 5 minuten koken voor ik het opeet - probleem opgelost *\o/*

Maar dan vergeet je even dat dat eigenlijk geen oplossing is om toch maar risico-dingen te wecken, want stel dat de bacterie-sporen inderdaad kans hebben gezien om het Botulisme toxine te maken in je potten. (en dat kan schijnbaar al 3-4 dagen na het vacuüm trekken beginnen) en je hebt dus een met Botulisme "besmette" pot in je voorraad staan.

Je ziet het niet. Je ruikt het niet. Je proeft het niet dat die pot gevaarlijk is.
Je denkt veilig te werken en zet je pannetje klaar om de inhoud van de pot minimaal 5 minuten te koken. Doet de pot open, mikt de inhoud in de pan en zet je kookplaat aan. En.....op dat moment bèn je al blootgesteld aan het toxine, want het verspreid zich ook via de lucht, via aerosolen :)*

Ik begrijp dat je in een ernstig geval dan al binnen 24 uur voor je leven kan liggen te vechten, maar dat het ook een week kan duren voordat je verschijnselen krijgt..... maar het kan natuurlijk ook zijn dat je geen problemen er mee krijgt. Ik vind het een iets te grote gok persoonlijk....

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:13

Dank voor jullie meedenken! Juist het niet hoeven verhitten naderhand lijkt me ideaal. Heel benieuwd wanneer de tweede lichting aankomt, had me in het begin ingeschreven maar de eerste ronde was toen net vol.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:44

ziek/overlijden door botulisme komt zelden voor, en als het voorkomt is er aantoonbaar bewijst dat er echt iets niet goed is gedaan. Dus niet bij goed in achtneming van de regels en werkwijze.

je doet alsof er bosjes mensen dood neervallen als je voedsel eet dat geweckt of gecant is terwijl er, ik weet niet hoeveel mensen er serieus mee bezig zijn. Wij hier in nederland is het een beetje hobby matig maar in Amerika voor de meesten buiten de steden een way of life, al jaren.

De Amish people zou toch onderhand wel uitgestorven moeten zijn, die doen niet anders.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:02

Tja, ieder bepaalt zijn eigen bereidheid om een risico te nemen. Ik weet niet hoe de Amish het precies doen. Wie weet gebruiken die wel een methode om eten aan te zuren zodat eventuele botulisme sporen geen toxines kunnen produceren :)

Ik doe absoluut niet alsof er bosjes mensen dood neervallen, daarom benoem ik ook steeds dat het risico klein is :) Maar ik vind wèl dat het benoemd moet worden.

Want de andere kant is, steeds maar doen alsof er géén risico's aan zitten. En dat vind ik niet fair tegenover een eventuele argeloze meelezer die zich dan niet bewust is van het potentiële probleem. Een ieder moet het potentiële risico wel voor zichzelf bewust afwegen vind ik :)

Het is in Nederland nou ook niet echt meer een algemeen gebruik, om eten te cannen.... dus kans dat mensen fouten maken door gebrek aan kennis is dan toch groter. Daarom is het zinvol om regels en werkwijze zo compleet mogelijk te delen vind ik :j

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 09:05

Ik ben zeker voor beginners (mezelf inclusief uiteraard) ook wel van, hou je aan de regels. Dit is in ieder geval veilig.

Ben je al ervaren en denk je dat iets wel kan, lekker doen.

Ik heb niet de illusie dat ik nu al allerlei dingen ga maken buiten de recepten om :P

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:23

Het potentiele probleem zit er altijd in ook zonder wecken en cannen zeker nu steeds meer geadviseerd wordt om minder te verspillen en dat je gerust de houdbaarheidsdatum kunt negeren. Dat bewust maken is het punt hoe herken je dat iets niet meer bruikbaar is.. dat is al grootste zo niet belangrijkste stap.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:36

Ik denk eigenlijk dat elke vorm van bewust maken / blijven van waar het potentiële gevaar zit, belangrijk is. Als je goed op de hoogte bent van de potentiële gevaren, en het precieze hoe & waarom dat daar achter zit, dan kan je ook beter beoordelen of het onder bepaalde omstandigheden eventueel wel okee is om af te wijken van bepaalde regels en adviezen :)

Ik persoonlijk vind "wij doen dit al jaren en leven nog" gewoon wat te weinig info om dan klakkeloos maar dat voorbeeld te volgen. Niet alleen bij dit onderwerp hoor :)

Overigens nog een tipje voor eventuele meelezers die ook Weck potten willen gaan gebruiken: ik heb nu 2 "zachte" deksels geprobeerd die door Weck verkopers worden verkocht om de (aangebroken) potten mee af te sluiten. Het witte "Frischhaltedeckel" dat is echt een topding! +:)+ Die is soepel maar op een stevige manier zeg maar, en die zit echt super goed vast op de potten.

Deze heeft ook een extra randje waarmee hij zich vast klemt om de rand van de pot. Dat "klikt" echt in plaats zeg maar +:)+

Ik heb ook een siliconen deksel mee besteld (die hebben ze in leuke kleuren) en die heeft wel de goede pasvorm maar die ligt er meer als een slap vodje bovenop. Die grijpt zich niet of nauwelijks vast. Die bestel ik dus niet meer, dat blijft er 1. Van de witte heb ik er wel een aantal besteld voor in de koelkast.

Ben afgelopen dagen een beetje aan het experimenteren geweest welk formaat pot goed is voor welk "gerecht" zeg maar want ik vind dat altijd best lastig inschatten :=

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:47

Ik heb juist al mijn weck eten aangepast aan hoeveelheid gebruik per x en maat pot dus hier gaat het open en gelijk is het leeg. Porties zijn precies hoeveelheid per maaltijd voor 1 of 2 pers. Maar die dekseltjes zijn altijd makkelijk

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:00

Ja dat wil ik ook, daarom ben ik aan het experimenteren wat waar het beste in past :j

Maar ik was ook op zoek naar iets anders om melk in te halen en bewaren, want nu gebruik ik al jaren van die glazen sapflessen. Maar die doppen worden vies en roestig weet je wel, daar wilde ik vanaf. En ik wilde ook wel een wat wijdere vul-opening. Dus ga nu werken met Weck cylinders van 8 cm met een liter inhoud, met van die witte deksels +:)+

Heb geen zin om dan elke keer te klooien met de glazen deksels en klemmetjes als we wat melk willen.
Maar die deksels moeten daar prima voor zijn verwacht ik +:)+

We halen 2x per week verse, biologisch-dynamische geitenmelk recht uit de melktank :9

Ik hou helemaal niet van geitenkaas enzo, en geitenmelk uit de supermarkt vind ik ook niks aan, met dat aparte geitensmaakje.... maar de verse melk is echt zalig :9 En die kleine van ons zuipt al snel een halve liter per dag :=

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:42

Heb de 60 en de 100 van witte deksels voor weckpotten en flessen.

Flessen heb ik in 250, 500 en 1000 ml.

Hier is ook pot aanbreken en direct leeg.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:14

ik heb laatst mijn hdpe jerrycans gebruikt om rauwe buffelmelk mee te halen, punt was wel idd de dop is te smal om alles eruit te kunnen halen

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:38

Buffelmelk, dat is ook tof :D

Weckflessen heb ik ook nog overwogen maar daar heb ik verder niet zoveel aan denk ik, behalve voor melk. Vandaar de keuze voor de cylinders. Ik hoop dat ik die dankzij de 8cm opening dan ook direct vanuit de tank kan vullen zodat ik niet meer hoef te klooien met een maatbekertje om het mee over te hevelen :)

Maar er staat nogal wat druk op die tank en de straal is niet echt 100% te controleren, dus dat is nog even duimen dat het gaat werken. Ik hoop het wel :) Flessendrager erbij voor 6 literflessen en gaan met die banaan....hoop ik :=