Pressure canning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:16

ik heb van alles nog in de flesjes, overal sap van, kan ik eventueel later siroop van maken of weer bij de volgende batch erbij doen als extra smaakmakers, of idd om te drinken.

maar mijn bouillons doe ik er ook in, makkelijker in gebruik, soms niet veel bouillon nodig 1 flesje of zoals bij soepen bv 2 of 3 flesjes tegelijk en ik heb kippenbouillon, tomatenbouillon, zalmbouillon en bouillon van groentes zonder vlees, alles is zoutloos, dus fam dat zoutloos eet, kan het zo komen halen en hier voeg ik bij maken zout bij naar onze smaak (wat ik vaak zelfs vergeet)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:34

Ohja! Bouillons, da's een goede inderdaad!! Zonde om daar m'n mooie ruime potten voor te gebruiken +:)+

Op welke manier maken jullie je bouillons als ik vragen mag?
Om ze zo gezond / lekker mogelijk te maken?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:58

mijn tomaat is gewoon het afvalwater van de pastasaus, inkoken duurt uren dus ik hang er een zeef in en schep het nat eruit zo komt er geen prut en groenten in, zalm bouillon was over nadat ik zalm voor iets moest blancheren, champignon bouillon is wat overblijft als je champignons blancheert om te wecken, dat daarna nog tijdje pruttelen met wat groenten. Kippenbouillon, was kip met groenten laten sudderen..

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:05

@ speurneusc: handige tip van flessen/flesjes gebruiken!
Zelf bouillon maken is ook een mooie aanrader.
Dat ga ik hier uitproberen nav jouw tip.

@ allemaal: Zijn er hier Al mensen die Hun CanMate pressure canner binnen hebben? Ik ben heel benieuwd hoe die bevalt?
En vooral bij intensief gebruik& middellange termijn?
En dat ten opzichte van de bekendere merken: all American, Presto, nesco,Miro etc.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 01:06

Afbeelding

Ik denk dat ik deze ronde ff uitzit, heb nl vd week een rookpan aangeschaft elektrisch, zelf buikspek roken, ligt gepekeld in de koelkast is over 5 dagen klaar om te roken, heb wel spare ribs in de slow cooker gedaan om de pan snel te gaan gebruiken, dat ga ik morgen proberen. Had zoiets van.. ik heb mijn weck ketel, die kan ik nog wel ff blijven gebruiken. Pan is iets groter, hoger en breder dan mijn slowcooker.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 06:36

Grappig, een rookpan, nooit van gehoord!

Ik ben benieuwd wanneer de 3e levering aan gaat komen van de CanMate.... wil wel graag gaan beginnen met meals in a jar pressure cannen eigenlijk :j

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 08:12

Ik begreep dat voor de derde levering het betaalverzoek op de 14e maart gaat komen, en dat ze vrij snel daarna verzonden worden!

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 10:24

Ik hoop het! Valt precies in de periode dat ik helemaal geen tijd heb helaas, maar zou fijn zijn om hem in huis te hebben.

Werd nog bijna verleid door een Presto op Marktplaats, dat wel :=

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:10

Whoopie! Ik heb zojuist mail gehad en de pressure canner, extra plaat om te stapelen, glastang en trechterset besteld *\%/* :D

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 08:55

Ik heb de mijne ook net besteld :D

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 13:35

Hij is er *\o/* En hij werkt op mijn inductie plaat, dat was mijn grote twijfel want niet alle pannen geschikt voor inductie zijn geschikt voor mijn inductie kookplaat blijkbaar.


Afbeelding

Afbeelding

Vandaag is nog tuin klus dag, morgen ga ik water en bonen doen voor de eerste keer *\o/*

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:48

Hier ook binnen gekomen! Al kom ik er de komende tijd ben ik bang niet aan toe. Wil eigenlijk wel wat aardappelen van vorig jaar gaan pressurecannen, die beginnen nu beetje zachter te worden/uit te lopen. Gaat opzich nog prima, maar lijkt me ook wel makkelijk om piepers in pot te hebben! :) Alleen al dat schillen….

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:05

Hier is hij er ook! Nog niet uitgepakt, eerst verjaardag vieren dit weekend. Dan nog moestuinbakken in orde maken want het voorgezaaide spul moet nodig gaan buitenspelen. En dan eens kijken of ik nog iets van paprika, komkommer en tomaat ga voorzaaien. Is al rijkelijk laat dus dat gaat even voor :=

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 09:07

pmarena schreef:
Hier is hij er ook! Nog niet uitgepakt, eerst verjaardag vieren dit weekend. Dan nog moestuinbakken in orde maken want het voorgezaaide spul moet nodig gaan buitenspelen. En dan eens kijken of ik nog iets van paprika, komkommer en tomaat ga voorzaaien. Is al rijkelijk laat dus dat gaat even voor :=

Ik heb 2 warmte matjes gekocht, dat werkt echt als een tierelier! Tomaten waren met 2 dagen boven :D Paprika gaat ook heel erg goed.

Ik heb een kleintje die niet instelbaar is en een grote die wel temperatuur instelbaar is. Watermeloen heeft er een weekje over gedaan.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:10

Ja ik zal het waterbedmatje eens van zolder halen. Zit sowieso nog te twijfelen welke tomatensoort ik zal doen. Wij houden helemaal niet van tomaten := Maar de jongens zijn wel dòl op tomatensoep, pizza en pasta.

Ik kweek planten liefst uit gewoon een verse vrucht. Dus zal van de week wel de zaadjes bewaren van de bio Lidl paprika's en komkommers. En dan nog even kijken of ze bij de AH ofzo iets van een bio tomaat hebben waar ik het zaad van kan gebruiken. Tips welkom O:)

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:49

Ik hou ook niet van tomaten, maar wel van puree/saus.

Heb dit ook geweckt staan met en zonder kruiden. :9

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 12:42

Mijn man vindt ze wel lekker, ik vind ze rauw echt vies. Maar hou wel van soep en saus ervan. Dus dat is weer een voordeel.

Geen tips welke soorten, ik heb er gewoon heel veel :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 02:42

Ik ben er ook in soep en saus niet gek op, volgens mij vindt mijn lijf het echt een nachtschade en iets waar je eigenlijk vanaf zou moeten blijven, en heeft daarom een natuurlijke weerstand er tegen := Maarja we eten eens per week een zelfgebouwde pizza en ook eens per week hasta la pasta en daar hoort het wel een beetje bij natuurlijk :)

Ik heb de CanMate even bekeken en het voelt wel aan als goede kwaliteit. Ik zie op het gewichtje niks staan, ben benieuwd of deze nu idd. 12 PSI is ipv 15 PSI. Mocht iemand hem een rondje proef laten draaien: wil je er eens op letten....?

De bijgekochte extra plaat vind ik wel een simpel flutding vergeleken met de bodemplaat die in de pan er bij zit.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 08:23

En, heeft iemand hem al gebruikt...? :)

Iemand trouwens de pressure canning cursus aangeschaft....?

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 16:42

Nee... Onze bomen man is geweest voor onderhoud in het bos, ik heb nog een kleine 200 bomen op te ruimen (iig de toppen van de dennen) voor ik weer andere dingen Jan doen in mijn hoofd, voor we op vakantie gaan. Naast de moestuin dingen. En enten.

Ik heb wel al kip gehaald dus misschien dat als ik nog ergens een beetje energie heb :')


Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:44

Ojee het bos half afgeslacht :=

Ik denk dat ik eerst maar met een paar potten aardappels ga beginnen als ik zover ben.
Dat lijkt me een mooi instap-project :)) Maar ik vind de bio aardappels de laatste tijd zo slecht bij de Lidl....

Daarna dan denk ik iets van tomatensoep / pastasaus. En kippensoep.

En dan maar eens kijken voor meals in a jar :)

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 10:15

Mijn kookboeken beginnen met kip voor beginners en sperziebonen, dus ik begin met kip.

Gisteren beetje erg enthousiast aan het kettingzagen geweest dus energie is op, dus ik ga zo mijn pan in elkaar schroeven, potten wassen en dan de eerste lading klaarmaken :D

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:41

Oeh spannend! Check even voor mij of het gewichtje echt bij 12 PSI schommelt, wil je....? O:)
Ik ben nog niet zo ver dat ik er aan toe kom om hem in te wijden, wat andere klussen gaan voor.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:06

Ik ben ook erg benieuwd! Heb er alleen nu ook nog geen tijd voor, wil wel weten wat ik aan het doen ben en niet zomaar wat aanklooien, dus de cursus erbij kan wellicht geen kwaad. Heb wel haar YouTube filmpjes gekeken maar wat overzichtelijk in een pdf is ook wel handig lijkt me. Wil eigenlijk ook de laatste aardappelen van vorig jaar pressurecannen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:11

Ik denk dat ik wel goed voorbereid bent, heb voor mezelf een Word file gemaakt vorige maand waar volgens mij weinig aan ontbreekt qua hoe je het moet doen. Samengesteld adhv verschillende bronnen die niet zomaar wat aanklooien zeg maar.

Moet alleen nog wat details van de CanMate er in verwerken en hem even nalopen, puntjes op de i :)

Als iemand er wat aan heeft (opmaak gaat niet mee natuurlijk, is platte tekst zo) :

Citaat:
Pressure Cannen



EERST ALLES KLAARZETTEN:

- Zorg dat alles onbeschadigd, schoon en netjes is, werk zo “steriel” mogelijk
- Pan, verhoging voor in de pan, 10/11 PSI gewichtje voor op de pan.
- Check deksel, is het niet vervormd? Is het stoomgat open? Werkt het overdruk ventiel?
- Meer dan genoeg Weck (of andere) potten + deksels + rubbers + klemmetjes voorzien
- Voor pressure cannen bij Weck potten 3 klemmetjes per pot (ipv. 2 bij wecken)
- Potten en deksels goed controleren: als er chipjes glas af zijn – niet gebruiken!
- Check de rubbers, deze moeten soepel en niet uitgedroogd / uitgelubberd zijn
- De groene Weck trechter om de potten makkelijk mee te kunnen vullen
- Staafje om de potten te ontbubbelen en de hoogte v/h vocht af te meten na het vullen
- Tang om de hete potten mee uit de pan te halen
- Rekje voor de potten om op af te koelen na het pressure cannen
- Kookgerei en ingrediënten voor het eten dat je wilt gaan cannen
- Opgevouwen theedoek om tijdens het vullen de potten op aan te stampen
- Iets om de potten mee te labelen / merken na het pressure cannen


VERVOLGENS DE POTTEN VOORBEREIDEN EN VULLEN:

- Potten en deksels goed ontsmetten (uitkoken of afwassen met zeep / afwasmiddel)
- Potten warm houden (bijvoorbeeld in schone gootsteen met schoon heet water)
- Liefst vullen met warm eten. Gehakt altijd rullen zodat het niet samenklontert!
- Tot een inch onder de rand afvullen met eten + vocht (water / bouillon / tomatensap)
- Alles moet omsloten zijn door vocht want dat zorgt voor de minimaal 115°C in hele pot
- Met niet-metalen lepel / spatel belletjes laten ontsnappen / vocht goed verdelen
- Randen van de potten schoonwrijven met doekje / papier met azijn om te ontvetten
- Deksels (de losse rondjes) liefst niet aanraken maar met magneetstokjes er op leggen
- Ball potten: ring handvast aandraaien. Deksels maar 1 keer gebruiken (vervormen)
- Pearl potten: ring stevig aandraaien. Deksels zijn herbruikbaar. Rubber ringen checken


POTTEN IN DE PRESSURE CANNER:

- Pressure canner pan laagje water geven: aantal ml volgens boekje voor genoeg stoom
- Nooit potten onder water zetten, want ze moeten door hetere stoom omhuld worden
- Potten in de pan zetten, op een verhoogd rekje dat bij de pan hoort
- Potten goed verspreiden zodat de stoom overal tussen / onder / boven / omheen kan
- Water laten koken
- Deksel GOED stevig dichtdraaien
- Stoom laten vormen
- 10 Minuten lang een constant stroompje van stoom de zuurstof uit de pan laten duwen
- Gewichtje van minimaal 10 PSI er op zetten (voor Nederland, bij berggebied meer)
- Als het gewicht gestaag heen en weer beweegt dan is de pan op de juiste druk
- Nu kan je de aanbevolen “pressure-can-tijd” van deze potten in laten gaan
- De tijd vind je in receptenboek van USDA en / of Ball. Alleen officiële richtlijnen volgen!
- De “kooktijd” moet aaneengesloten zijn om Botulisme-sporen te doden
- Is de temperatuur even gedaald…? Dan opnieuw beginnen voor de veiligheid
- Na het volbrengen van de aaneengesloten kooktijd, warmtebron uitschakelen
- Alles verder laten rusten, pan laten staan. Deksel en gewichtje er op laten
- Na 15 minuten kijken of stoom gestopt is + het drukventiel weer naar binnen is gegaan
- Dan kan je het gewichtje even laten wiebelen om te zien of daar nog stoom uit komt
- Gewichtje er voorzichtig af halen. Geen stoom? Deksel voorzichtig opendraaien
- Deksel van je af openen zodat je geen rest-stoom in je gezicht krijgt
- Hete potten met tang uit de pan halen en op rekje zetten om verder af te koelen
- Niet in de pan laten zitten, ze moeten nu vlotjes afkoelen voor de houdbaarheid
- Niet extra koelen met water ofzo, gewoon op open, luchtige verhoging laten rusten
- Na een nacht moeten ze wel vacuüm getrokken zijn
- Bij Weck wijst het flapje van de rubber ring meestal naar beneden bij goed vacuüm
- De rubber ring mag niet te ver naar buiten zijn gekomen
- Bij metalen deksels moet het midden naar binnen gezogen zijn, anders NIET goed
- Klop op metalen deksel en luister of het hol (lucht er onder) of stevig (vacuüm) klinkt
- Klemmetjes / ring losmaken en vacuüm checken door pot bij alleen deksel op te tillen
- Houdt het deksel het gewicht van de pot? Dan is er een goed vacuüm gevormd
- Merk de pot met de actuele datum en wat er inzit + eventuele bijzonderheden
- Sla de pot op in een liefst koele en donkere plaats
- Binnen 1 of 2 jaar eten zorgt voor beste kwaliteit. Maar in principe wel 10 jaar houdbaar.


Let op! Droog wecken / cannen is niet veilig! Lucht wordt minder intens warm dan water!
(je kan je blote hand in een oven van 200°C steken, maar water van 70°C is te heet)