Hachee, stoofvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 19:45

Morgen wil ik na vele jaren weer een pan stoofvlees/hachee maken. Heb een lekkere La Trappe Nilis liggen die daar wel in zal passen.

Op internet legio aan recepten, maar welke is nu goed?

Wie kan me helpen aan een goed recept?

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:53


Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:27


Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:29

Per regio is er ook nog verschil. Wij maken het door het stoofvlees te snijden en dan te bakken, biertje erin en natuurlijk ui. En dan oude ontbijtkoek (die al lekker droog is) in hele kleine stukjes snijden en dat erbij. Dit zorgt ervoor dat het lekker inbind. Dit is geloof ik het meest traditionele recept voor hachee.

En vergeet niet.. de ui moet dood gekookt/stooft zijn. Niet meer echt herkenbaar als ui. Dan is je hachee ook direct het lekkerst.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:32

Ik lees hier allemaal nieuwe dingen joh. Bier, ontbijtkoek? Grappig.

Hier gaan er uien in, kruidnagelen, laurierblaadjes, peper, zout, azijn en water om in te pruttelen. Ik snij het nooit in stukken, het moet zelf uit elkaar vallen. Uiteindelijk voeg ik wat appelstroop toe voor de smaak.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:32


gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:15

Hachee, lekker!
Ik doe de stukjes hacheevlees kruiden met wat zout en peper. Dan een eetlepel bloem erdoor. Ui snijden, appel snijden. Vlees aanbraden, ui erbij, bouillonblokje rundvlees erbij met water, de appel en een dikke plak ontbijtkoek in stukken. Paar kruidnagels en blaadjes laurier erbij en pruttelen maar.

Sansevieria
Berichten: 4203
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:17

Muronia schreef:
Ik lees hier allemaal nieuwe dingen joh. Bier, ontbijtkoek? Grappig.

Hier gaan er uien in, kruidnagelen, laurierblaadjes, peper, zout, azijn en water om in te pruttelen. Ik snij het nooit in stukken, het moet zelf uit elkaar vallen. Uiteindelijk voeg ik wat appelstroop toe voor de smaak.

Jazeker, ook lekker met westmalle:
https://marielleindekeuken.nl/2021/03/1 ... le-dubbel/

In België en het zuiden des lands veel variaties op stoofvlees/zuurvlees.
Met ontbijtkoek, stroop, gedroogde pruimen, noem het maar op :D
Een boterham dik besmeerd met mosterd erin...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 04-01-24 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:17

Hier standaard bruin bier.
Een plak oud bruin brood, mosterd er op, kruidnagel, lavas en laurier er in. Runderbouillon er bij en sudderen maarrrrr.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:22

En hoeveel van dit alles gebruik je dan? Komen super lekkere ingrediënten voorbij, maar de verhoudingen kan ik niet zelf bedenken.

Ik kom inderdaad uit het zuiden, en daar zit er inderdaad bijna altijd bier in.

_kimm

Berichten: 1789
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:51


akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:18

Ipv ontbijtkoek is het ook lekker met bastognekoeken.

suusantana
Berichten: 298
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Maasbree

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:20


kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:21

Wij vinden hem hier het lekkers met de zwolsche stoof kruiden

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:25


Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:46

Hier wordt voor stoofvlees altijd alles "op de gok" erbij gedaan, niks afgemeten of afgewogen.

Ui, knoflook, vaak nog wel meer groenten, gaandeweg het proces (paprika, boontjes, wortel, net wat er nog in huis is).
Vlees even aanbraden, biertje erbij, of bouillon, lekker pruttelen. De ontbijtkoek gaat er soms ook bij in.

Alles bij elkaar in een pan en het moet er een beetje mooi uitzien kwa verhouding.

We eten geen enkele keer precies hetzelfde, simpelweg omdat we nooit 100% dezelfde ingrediënten gebruiken, maar dat wat nog voorhanden is.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:15

PSvanLot schreef:
En hoeveel van dit alles gebruik je dan? Komen super lekkere ingrediënten voorbij, maar de verhoudingen kan ik niet zelf bedenken.

Ik kom inderdaad uit het zuiden, en daar zit er inderdaad bijna altijd bier in.

Ik heb meestal 500-700 g vlees. Dat kruid ik met zout peper en een goede eetlepel bloem.
Ik bak eerst 1.5 middelgrote rode uien en 2 tenen knoflook aan in mijn slowcooker met bak functie.
Daarna bak ik t vlees aan.
Dat haal ik er weer uit en bak dan 1 prei (in dunne ringen), bakje champignons (in kwarten, liefst kastanje), en 2 kleine winterwortels ( in stukjes) aan. Als dat goed aangebakken is, gaat het vlees weer in de pan. Dandoe ik een 0.5 l Guinness/klein flesje rode wijn/flesje bruin bier erbij en verkruimel 2 runderbouillonblokjes zonder zout erover. Goed roeren en dan net aan onder water zetten. Als ik t op t fornuis/oven zou doen, doe ik wat meer water. Dan steek ik ong 6 kruidnagels in de overgebleven halve ui en doe dat samen met 1 groot blad/2 kleine blaadjes laurier, paar takjes verse tijm en verse rozemarijn in de stoof. Die zet ik dan 4 uur aan in de slowcooker en dan nog een kwartiertje op de snelkookfunctie. In dat kwartiertje snelkoken pak ik een bruine boterham met dik mosterd erop en doe die erbij in. Ik woon in Ierland en hier hebben we geen ontbijtkoek.

Hoop dat dit helpt! Is niet perse originele hachee maar wel heeeeel lekker.

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:35

Muronia schreef:
Ik lees hier allemaal nieuwe dingen joh. Bier, ontbijtkoek? Grappig.

Hier gaan er uien in, kruidnagelen, laurierblaadjes, peper, zout, azijn en water om in te pruttelen. Ik snij het nooit in stukken, het moet zelf uit elkaar vallen. Uiteindelijk voeg ik wat appelstroop toe voor de smaak.


Maar dit is zuurvlees, geen hachee :D waar ik trouwens wel altijd nog wat ontbijtkoek bij doe om het wat zoeter en dikker te maken. Ik hou er niet van, mijn man vindt het heerlijk. Dus zo af en toe trek ik de sudderpan uit het aanrecht en wordt er zuurvlees gemaakt.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 01:35


lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 03:31

Ik maak altijd deze, maar daar gaat geen bier in:
Afbeelding
Zonder de pot doperwten en wortels trouwens, wel verse sperziebonen. :)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hachee, stoofvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:47

Oh, stoofvlees is zo lekker en simpel!

Ik stoof een uitje aan, in goede boter, lekker bruin maken, dan mijn stoofvlees ook aanbakken langs alle kanten.
Daarna bruin bier erover tot die onder staat (leffe, ik gebruik soms ook rodenbach, bruin kasteelbier, zelfs kriekbier kan!).
Bouillonblokjes erbij (eentje per 500 ml bier, vleesbouillon), laurierblaadje, en een dikke bruine boterham met mosterd gesmeerd ondersteboven erop en bij wat bitterder bier een paar lepels bruine suiker (naar smaak) (je kan ook zoetkoek/ontbijtkoek gebruiken).
Dat 12 uur in de slowcooker op low.

Eenmaal het vlees goed zacht is, dan zet ik de pot terug op hoger vuur en roer de saus op met bruine maizena express. Afkruiden met peper en zout, et voila.

De simpelere variant in de slowcooker:
Vlees er rauw in, bouillonblokjes, laurierblad, bier eroverheen, boterham met mosterd en 12 uur op low.
Afkruiden met bruine suiker, peper, zout en oproeren met bruine maizena express.

Ook heel lekker!