Intermittent fasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 13:10

De oude topics zijn ver weggezakt, dus vandaar een nieuwe. Ik wil 16-8 gaan vasten, dat is het handigst met mijn werk. Gebruiken jullie een app en zo ja welke?

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:15

Ik doe nu al een aantal jaar intermittent fasten. De ene periode super streng en andere periodes iets flexibeler, maar ik heb nooit een app gehad. Ik zou ook niet weten waar je een app voor nodig hebt. Voor intermittent fasten heb je alleen een klok nodig toch :P

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:18

Ik vind een app wel handig. Momenteel gebruik ik iFasting. Ik heb ook wel andere apps gebruikt, maar ik weet niet meer welke. :Y)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:18

Ik keek gewoon op mn horloge.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:21

Ik weet ook niet waar je een app voor nodig hebt. Het is heel simpel, je eet gewoon niet tot de volgende dag 12 uur ofzo. Ligt eraan hoeveel uren je wilt maar meer dan een tijd onthouden hoef je niet. Anders kan je de wekker zetten op je telefoon?

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:22

Imre schreef:
Ik vind een app wel handig. Momenteel gebruik ik iFasting. Ik heb ook wel andere apps gebruikt, maar ik weet niet meer welke. :Y)

Maar wat doet zo’n app dan voor je?

StalNollie

Berichten: 9146
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:28

Nog nooit van gehoord. Wat merken jullie?

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:30

StalNollie schreef:
Nog nooit van gehoord. Wat merken jullie?


Nog nooit van intermittent fasting gehoord?
Bedoel je dat?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:31

Ik volg mee. Bij mij mogen er ook een behoorlijk aantal kilo's af.... deze methode is "relatief" makkelijk om mee te starten omdat ik altijd laat ontbijt. (Nu afleren om 's avonds laat niet nog wat te eten)

Hoeveel tijd laten jullie tussen de laatste en weer de eerste maaltijd?

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:33

Ik eet mijn avondeten en dan de volgende dag rond 12 uur. Dus ongeveer 16 uur.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:55

Ik heb dit 5 maanden geprobeerd. Ik heb geen verschil gemerkt. Ik kon van nature vrij simpel van 23:00 uur tot 16:00 uur niks eten. Elke dag was ik stal, sleepte met mest en hooi etc. Dus was echt wel actief maar helaas niks gemerkt qua afvallen, meer energie (kwam dit ook niet tekort) of fitter gevoel.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 23:08

Afbeelding
Ik heb nu de bodyfast app, die zegt dit, je kunt er ook een coach bij krijgen tegen betaling

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 07:52

Hutcherson schreef:
Ik heb dit 5 maanden geprobeerd. Ik heb geen verschil gemerkt. Ik kon van nature vrij simpel van 23:00 uur tot 16:00 uur niks eten. Elke dag was ik stal, sleepte met mest en hooi etc. Dus was echt wel actief maar helaas niks gemerkt qua afvallen, meer energie (kwam dit ook niet tekort) of fitter gevoel.


Je valt af als je een calorieëntekort creëert. Dus als je in het tijdvak dat je mag eten 2200 kcal naar binnen werkt, terwijl je er maar 1800 verbrandt dan kom je aan.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:06

Je stofwisseling wordt sneller van vasten, maar als je nog steeds meer eet dan je verbrand in de ‘window’, dan val je inderdaad niet af.

Verder is if vooral goed voor je weerstand, meerdere organen en om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Ik doe het niet heel strak elke dag, maar wel regelmatig meerdere dagen achter elkaar en merk dat ik die dagen minder in kak in de middag, beter kan focussen en meer energie heb.

Ik gebruik overigens geen app, maar gewoon de tijd.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:43

Heb je misschien ook wetenschappelijke bronnen die het versnellen van je stofwisseling onderbouw en verbeteren van je weerstand enzo? Ik vind het interessant maar ik kan geen bronnen vinden die het echt claimen. Alleen “dat het mogelijk zou kunnen” en alleen bij een raam van 6 uur eten en 18 uur vasten. Maar ik kan niks (nog) geen papers vinden die deze bewering ook laten zien met grafieken van onderzoeksresultaten. En ook niet of langere tijden ook werken. Of bijvoorbeeld 2x 3 uur. Ik moet namelijk tussen 7 en 9 medicatie en tussen 17 en 20 uur. En dat moet ingenomen worden met eten. Maar kan me voorstellen dat opgeknipte uren weer weinig nut hebben.

Sowieso wil ik ook eerst met mijn artsen overleggen of dit iets is wat ik gewoon veilig kan proberen met mijn gezondheidsproblemen en medicatie, maar het klinkt allemaal wel goed en interessant.

Ik eet nu namelijk ook al in een calorietekort maar ik heb medicatie waardoor mijn stofwisseling zeer vertraagd is en de medicatie zorgt ook nog eens voor het vasthouden van heel veel vocht. En het is niet leuk om als twintiger in 2 jaar tijd 25 kilo aan te komen..

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:03

Even geen specifieke artikelen paraat, al heb ik die ook wel gelezen, kan ze eens opzoeken.

Maar dit artikel van de National Geographic legt de werking en voordelen van vasten in het algemeen als ook intermittent fasting uit. Er worden meerdere onderzoeken genoemd. https://www.nationalgeographic.com/magazine/article/can-fasting-help-you-live-longer-what-the-science-says

Wat ik interessant vind is dat het artikel benoemt dat minder eten sowieso al helpt voor je gezondheid en immuunsysteem. We zijn er behoorlijk aan gewend geraakt om te over eten en ook de aangeraden gemiddelde hoeveelheid kcal op een dag heb je gewoon niet elke dag nodig. Vasten, waaronder if, helpt al om in een andere mindset te komen van minder snacken en bewustere voedingskeuzes te maken doordat de tijd die je hebt om te eten beperkter is.

Noukjuhh

Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:18

Doen jullie vasten het gehele jaar door, of bepaalde periodes?

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:25

Suliko schreef:
Vasten, waaronder if, helpt al om in een andere mindset te komen van minder snacken en bewustere voedingskeuzes te maken doordat de tijd die je hebt om te eten beperkter is.


Dit is vooral waarom ik het regelmatig een tijdje doe. Even weer uit die graasmodus komen en minder vaak eten op een dag.

StalNollie

Berichten: 9146
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:13

Suzanne F. schreef:
StalNollie schreef:
Nog nooit van gehoord. Wat merken jullie?


Nog nooit van intermittent fasting gehoord?
Bedoel je dat?

ja dat bedoel ik inderdaad. (sorry was nogal korte snelle reactie)
onbewust deed ik er eigenlijk al bijna aan.

ik word wakker ( ergens tussen 6 en 7 )en eet vaak pas rond 12 uur a half 1. eerder geen tijd en ook geen honger. dan zou ik dus als ik intermittent fasting zou volgen tot 20.00 mogen eten?. ga het eens proberen. (avonden wil ik nog weleens om half 10 snoep/chips/koek/nootjes pakken)

Marlou91

Berichten: 447
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:36

Mocht je jezelf hierin willen verdiepen dan zou ik aanraden om wat podcasts te luisteren met dr. ludidi over dit onderwerp. Hij legt goed uit wat IF inhoudt, dat het dus niet goed is om altijd toe te passen (maar beter 2 of 3 keer per jaar een tijdsblok van een aantal weken) en dat vrouwen ook prima (of zelfs nog beter) bijvoorbeeld Max 14 uur kunnen vasten ipv de gebruikelijke 16 uur

Sowieso zijn de meningen verdeeld over IF bij vrouwen. Ik heb ook wel eens gehoord dat rondom je menstruatie beter gewoon 3 of 4 reguliere eetmomenten per dag kunt hebben omdat het anders een extra negatieve stressfactor is voor je lijf.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:03

Supervixen schreef:
Hutcherson schreef:
Ik heb dit 5 maanden geprobeerd. Ik heb geen verschil gemerkt. Ik kon van nature vrij simpel van 23:00 uur tot 16:00 uur niks eten. Elke dag was ik stal, sleepte met mest en hooi etc. Dus was echt wel actief maar helaas niks gemerkt qua afvallen, meer energie (kwam dit ook niet tekort) of fitter gevoel.


Je valt af als je een calorieëntekort creëert. Dus als je in het tijdvak dat je mag eten 2200 kcal naar binnen werkt, terwijl je er maar 1800 verbrandt dan kom je aan.

Ik heb chronisch een calorieentekort. Kom nooit aan de 1800 kcal. En beweeg dagelijks (twee grote honden, paarden op doehetzelf en tweemaal per week fitness...).leg t mij maar uit. Ben niet van de snoep, toetjes, frisdrank. Wel dol op patat maar max 1x per week.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:38

Hutcherson schreef:
Supervixen schreef:


Je valt af als je een calorieëntekort creëert. Dus als je in het tijdvak dat je mag eten 2200 kcal naar binnen werkt, terwijl je er maar 1800 verbrandt dan kom je aan.

Ik heb chronisch een calorieentekort. Kom nooit aan de 1800 kcal. En beweeg dagelijks (twee grote honden, paarden op doehetzelf en tweemaal per week fitness...).leg t mij maar uit. Ben niet van de snoep, toetjes, frisdrank. Wel dol op patat maar max 1x per week.

Je schijnt ook te weinig te kunnen eten..

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:08

Exact. Dus dat ben ik op peil aan het proberen te krijgen. 6x per dag. En honger dat ik heb! Niet normaal.
Kost wel veel geld qua boodschappen aan voedzame crackers, volkoren meerzaden brood, vet arme yoghurtjes etc.
Heb 6 crackers op, 3 boterhammen, yoghurt met banaan en appel, avondeten hollands pannetje.
Normaal eet ik lunch en avondeten. En fruit. Dat wel. Maar inderdaad veel te weinig dus al het voedsel wat binnenkort wordt opgeslagen voor 'slechte tijden'.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:18

Voor mij zou 1800 calorieën echt nog teveel zijn. Ik verbrand namelijk bijna niks dus dan kan de inname ook minder zijn natuurlijk. Je moet echt kijken naar je levenspatroon en je persoonlijke situatie.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:35

Er is wel wetenschappelijk aangetoond dat intermitting fasting werkt. Heb het zelf nooit geprobeerd heb ook geen overgewicht maar 3 kilo zou leuk zijn als dat eraf gaat.

Mijn advies is om een diëtist op te zoeken, dat wordt vergoed door de zorgverzekering en samen naar een passend dieet te zoeken. In het geval van Hutcherson zie ik al crackers en brood staan maar zonder af te vallen. Misschien werkt voor jou een koolhydraatarm dieet beter dan heb je minder glucosepieken en gaat je lichaam eerder vet verbranden. De precieze werking is vast iets anders dan ik nu uitleg. Hopelijk levert dat meer een verzadigd gevoel en minder honger op.