Is airfryer friet echt lekker??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:54

Friet uit de airfryer smaakt voor mij identiek aan in de oven geroosterde aardappeltjes. Lekker, maar het is geen friet :)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:27

Ik eet eigenlijk alleen nog maar patat uit de airfryer en merk eigenlijk weinig verschil met de frituur. Ik neem echter nooit speciale airfryer patat, dus gewoon de 'normale' die voor de frituurpan bedoeld is.
De frituur wordt hier alleen nog gebruikt voor oliebollen :))

Edit:
Exitium schreef:
Gezien er veel vergelijkingen met een frietpan gemaakt worden, zijn er ook mensen die kunnen vergelijken met een (hetelucht)oven? :+

Uit de oven hoef ik nooit meer...die dingen kreeg ik gewoon echt niet krokant...kleffe bende :')

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:38

justdiesel schreef:
Ik ben 1 van die zeldzame die friet uit de airfryer niet te eten vind, geef mij maar een frietpan


Hier hetzelfde.

Wij doen wel hapjes erin of een hamburger. Afbakbroodjes etc

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:43

ClaudiaHS schreef:
Lamb Weston Twister fries. Die zijn echt súper lekker uit de airfryer.



Valt me nog mee dat dit pas op de derde pagina genoemd wordt :')

Ik ben echt fan van alles van Lamb Weston uit de Airfryer!


En ja, eens in de zoveel tijd vind ik friet van de friettent wel echt ff heerlijk.
Al heb ik dan vaak last van mijn darmen daarna en met Airfryer friet absoluut niet.

Verder vind ik krieltjes en partjes uit de Airfryer ook echt top!

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:20

Roodvos schreef:
Exitium schreef:
Gezien er veel vergelijkingen met een frietpan gemaakt worden, zijn er ook mensen die kunnen vergelijken met een (hetelucht)oven? :+
De airfryer is een soort kleine heteluchtoven.
Alles wat in de oven kan, kan ook in de airfryer. Vuistregel: 20°C lager en 2/3 van de tijd. Dus als het 15min@200°C in de oven moet, dan doe je het 10min@180°C.
Ik schep het wel even vaker om.
En de airfryer hoef je niet voor te verwarmen.

Ik vind veel dingen lekkerder uit de airfryer komen, krokanter.


@TS: mijn airfryer baktijden app zegt voor verse friet 26min@180°C.
Ik zou beginnen met 10 minuten, even omscheppen en dan weer 10 minuten. Omscheppen en even kijken hoe het er dan voor staat.

I know, maar met name het krokante is iets waar ik dus nieuwsgierig naar ben. Friet uit de oven knapperig krijgen kan wel, maar dan moet 'ie er vaak een stuk langer in, en een kroket echt goed knapperig krijgen is lastig in de heteluchtoven. Ben daarom dus benieuwd naar of er verschil zit tussen de heteluchtoven en de airfryer, en of dat verschil het waard is :)

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:29

Is prima te eten maar uit de frituurpan is gewoon lekkerder.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:33

Ik vind de oven echt niet te vergelijken met de airfryer.
Airfryer maakt ons eten aan de buitenkant knapperig en binnen lekker warm en zacht.

Oude verse broodjes van de lidl bijv maken wij nat met wat water en doen die even in de airfryer. Alsof ‘t weer vers is daarna. Heerlijk.
Vlees doet mij het meeste denken aan fonduen, ook zo lekker knapperig aan de buitenkant.

Picopico
Berichten: 886
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:10

Exitium schreef:
I know, maar met name het krokante is iets waar ik dus nieuwsgierig naar ben. Friet uit de oven knapperig krijgen kan wel, maar dan moet 'ie er vaak een stuk langer in, en een kroket echt goed knapperig krijgen is lastig in de heteluchtoven. Ben daarom dus benieuwd naar of er verschil zit tussen de heteluchtoven en de airfryer, en of dat verschil het waard is :)

Ik vind het zelf een stuk krokanter uit de airfryer. Ik denk deels doordat het heter wordt (nou heb ik een slechte oven waarin niets bruin wordt :+ ). Die snacks (en friet en broodjes trouwens ook) moeten gewoon heet en dat halen veel ovens niet. Op de verpakking staat meestal 220 graden, maar dat is omdat dat de maximale temperatuur is van veel ovens, maar eigenlijk is heter beter. In een professionele oven gaan broodjes diepgevroren 4 minuten op 250 graden :)
Verder blaast de airfryer de lucht rondom, ook aan de onderkant. Snacks in de oven moeten ook eigenlijk op een rooster zonder bakpapier, maar mensen zijn bang voor lekken en leggen ze dan toch op een bakplaat en frietjes kunnen niet anders dan op een bakplaat, maar dan bakken ze in hun eigen vet en worden ze minder krokant.
Wel vind ik het resultaat beter als je de airfryer wel voorverwarmt :)

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:59

Voor frituursnacks en patat verwarm ik de airfryer 5 minuten voor. Dat werkt voor mijn gevoel echt beter.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:28

Ik heb nog nergens airfryer friet gegeten die ik voor mijn lol eet. En snacks even goed niet :o

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:02

Azmay schreef:
Ik heb nog nergens airfryer friet gegeten die ik voor mijn lol eet. En snacks even goed niet :o


Dan heb je denk ik nog niet de goede merken geprobeerd :D
De croquetten van kwekkeboom bijvoorbeeld, echt krokant en lekker!

Bloemetje75
Berichten: 1989
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:41

Lamb Weston inderdaad! Mandje niet te vol doen en minstens 1x schudden halverwege.
Ik vind het lekkerder dan van de frituur.
Ja met 5en friet en snacks uit een XL Philips airfryer vraagt om geduld maar dat vraagt in de rij staan bij de frituur nog meer.
We eten eerst deel frietjes, dan een snack en dan eventueel nog deel frietjes.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:46

Slmt9 schreef:
Azmay schreef:
Ik heb nog nergens airfryer friet gegeten die ik voor mijn lol eet. En snacks even goed niet :o


Dan heb je denk ik nog niet de goede merken geprobeerd :D
De croquetten van kwekkeboom bijvoorbeeld, echt krokant en lekker!


Kroketten vind ik echt het beste uit de frituur, die maak ik juist vrijwel nooit in de airfryer. Ik heb namelijk nog geen airfryerkroketten gevonden die echt dat lekkere draadjesvlees hebben als frituurkroketten.

Maar kipnuggets, frikandel, loempia, kaassouffle zijn mi echt heerlijk uit de airfryer.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:06

Exitium schreef:
I know, maar met name het krokante is iets waar ik dus nieuwsgierig naar ben. Friet uit de oven knapperig krijgen kan wel, maar dan moet 'ie er vaak een stuk langer in, en een kroket echt goed knapperig krijgen is lastig in de heteluchtoven. Ben daarom dus benieuwd naar of er verschil zit tussen de heteluchtoven en de airfryer, en of dat verschil het waard is :)

Ik heb voor de oven alleen een combimagnetron, dus een vergelijk met een echte heteluchtoven heb ik niet.
Maar uit de airfryer wordt veel bruiner en knapperiger dan uit mijn oven. In een kortere tijd.
Dus ja, ik vind de airfryer wel echt een aanwinst.

Nog een sidenote: ik heb geen cafetaria oid in de buurt, dus ik eet zelden (gekochte) frituur (minder dan 1x per jaar) . En ik maak alleen maar vegetarische kroketten.
Dus mijn ervaring gaat mogelijk wat mank voor anderen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:59

Naar de frituur gaan doen wij ook bijna nooit.
In het dorp zit er een (of misschien wel niet meer) daar 1 keer gegeten bah bah echt vet. Nooit meer daar.
Stuk verderop zit er ook 1 echt lekker, maar idd te ver weg.

dus ik bak het zelf in de frituur.
En het niet vet, dat lees ik hier vaak, want dan doe je wat verkeerd. Friet hoort geen slappe vette zooi te zijn. Idem met de snacks.

Bij de airfryer mis ik toch de echte smaak.
daarnaast die over/aifryer varianten zijn overdreven duur vind ik.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:59

Ik heb net de airfryer gebruikt. Had de Patatjes op 200 graden maar ze waren niet echt warm of snel afgekoeld

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:23

Hoe lang had je ze dan erin zitten?
Ik bak gekruide aardappelpartjes van AH op 180-200 graden en gedurende 14 minuten (zonder voorverwarmen), en dan zijn ze heet en krokant. En inderdaad halverwege even de boel omschudden.

En dat met een airfryer die inmiddels z'n beste tijd gehad heeft... :=

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:33

Vanavond toevallig ook airfryer frietjes gegeten. Prima warm en knapperig. Stond je airfryer wel aan/hoog genoeg?

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:43

ca 14 minuten op 200 graden. Het was ook de eerste keer dat ik hem gebruikte dus misschien moet ik het nog een beetje gaan leren..
Ik zag ook niet in de eerste instantie hoe ik dat ding kon voorverwarmen. :')

Artimes

Berichten: 496
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:56

Ik vind het opzich te eten als ik het ergens krijg, maar vind uit de frituur toch echt veel lekkerder

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:01

Onder het mom van "monopoly geld is ook geld, maar wil er niet in worden uitbetaald".

Nee, mijn mening is dat friet uit de frituur hoort. Wij gebruiken de airfryer wel voor krieltjes afbakbroodjes etc. Maar als ik dan toch even lekker fout wil moet het gewoon uit de frituur komen. Heel veel snacks vind ik ook echt niet lekker uit de airfryer.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:23

purny schreef:
ca 14 minuten op 200 graden. Het was ook de eerste keer dat ik hem gebruikte dus misschien moet ik het nog een beetje gaan leren..
Ik zag ook niet in de eerste instantie hoe ik dat ding kon voorverwarmen. :')

Ik heb een Philips airfryer. Die zetje aan, stelt de temperatuur in en drukt op start. Als hij dan pingelt is de temperatuur goed.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:56

BrankaZ schreef:
purny schreef:
ca 14 minuten op 200 graden. Het was ook de eerste keer dat ik hem gebruikte dus misschien moet ik het nog een beetje gaan leren..
Ik zag ook niet in de eerste instantie hoe ik dat ding kon voorverwarmen. :')

Ik heb een Philips airfryer. Die zetje aan, stelt de temperatuur in en drukt op start. Als hij dan pingelt is de temperatuur goed.


Oh echt? Dit doet mijn philips niet. Die zet ik aan op 200gr, gooi de patat erin en haal ze eruit wanneer ze krokant zijn. Af en toe even schudden.

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:15

Ik heb trouwens een inventum

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:17

Ik koop gewoon huismerk AH of Jumbo friet voor de airfryer. Prima!
Maar…er gaat niets boven de friet van Shirley :D uit de vetput. Mmmmmmmm.