Wat kun je in een slowcooker gooien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:55

Mijn vriend het ik hebben een slowcooker gehaald!

We hebben het kunnen investeren door wat kerstgeld wat we hebben gekregen. En mijn vriend is constant opzoek naar recepten om te proberen ervoor, maar hij komt constant op van alles wat meer moeite kost omdat je dan toch van alles apart met de pan moet bakken of koken etc. Daar hebben we hem niet voor gekocht. We hebben hem gekocht omdat we moeire hebben met koken elke dag weer (ookal koken we voor twee dagen). Met een slowcooker zou het juist makkelijker moeten zijn lijkt me.

Kun je niet gewoon simpelweg bijvoorbeeld wat pasta, gehakt en wat groentjes in de slowcooker doen en dat zijn werk laten doen?
Ik ben me ervan bewust dat je er niks in kunt bakken. Anders was het wel een slowbaker geweest denk ik :')
We kunnen er trouwens ook mee sauteren, pasta koken en pressure cooking. Dus zelfs als je een van de dingen bij wijze van eerst moet sauteren ofzo is dat geen ramp. Maar, ik wil niet teveel hoeven nadenken over hoe en wat precies met koken en simpelweg iets in elkaar kunnen flatsen. Ik ben niet goed met alles mooi plannen enz. Dat kost voor mij nogal veel moeite.

Gaat dat dan wel? We hebben namelijk van iedereen het advies gekregen om een slowcooker te gebruiken om het makkelijker te maken, maar ja, dan moet het wel ook echt makkelijker zijn.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:01

Een slowcooker is echt voor stoofgerechten.
gehakt en stevige groente zoals wortel kunnen er altijd in. dus een pastasaus is zo gemaakt.
pulled pork, draadjesvlees en variaties daarop zijn ideaal maar dan moet je inderdaad eerst het vlees aanbraden voor voldoende smaak. Rendang is geweldig. Capponata zal ook wel gaan erg lekker. Pasta en rijst moet je wel echt apart koken want dat wordt snot na een halve dag pruttelen. Maar aardappels in dit gerecht zullen denk ik wel goed gaan https://www.leukerecepten.nl/recepten/s ... i-met-kip/ al zou ik de boontjes dan weer niet plat koken. kwestie van later toevoegen.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 01-01-23 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:04

Ik heb zo'n ding gekregen met kerst. Want dat is echt handig en iets voor jou werd erbij gezegd. Maar ik heb geen idee waarom het handig is :')
Ik heb er nu 1 keer geprobeerd om er risotto mee te maken. De uitkomst was: hartige rijstepap. Ofwel niet voor herhaling vatbaar. :Y) Dus ik lees graag mee over tips en trics:D

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:11

Ik bak zelf niets aan buiten gehakt wat bevroren geweest is, omdat dat grote klompen vormt ipv uit elkaar te vallen.

Je kunt zeker aardappelen, groenten en vlees bereiden in de slowcooker maar let even op met de tijden die groenten nodig hebben om te garen.
Mijn wortels met kip en krieltjes in knoflookboter moet ik in 2 delen in de slowcooker doen omdat anders de krieltjes uit elkaar vallen en de wortels nog hard zijn. :+
Recept: half pakje roomboter smelten, eetlepel knoflook (versgeperst of uit tube/potje), theelepel peterselie en theelepel tijm erdoor roeren.
Wortels in halve plakjes in de slowcooker, botermengsel eroverheen gieten en 2-3 uurtjes op low laten garen.
Dan een zak minikrieltjes en 1-2 kipfilets in blokjes toevoegen, even omroeren en zout&peper naar smaak toevoegen.
Uurtje of 4 op low en je kunt opscheppen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:13


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:17

Sjofel schreef:
Ik heb zo'n ding gekregen met kerst. Want dat is echt handig en iets voor jou werd erbij gezegd. Maar ik heb geen idee waarom het handig is :')
Ik heb er nu 1 keer geprobeerd om er risotto mee te maken. De uitkomst was: hartige rijstepap. Ofwel niet voor herhaling vatbaar. :Y) Dus ik lees graag mee over tips en trics:D



Hahaha dat had ik kunnen zijn :')

Mijn wederhelft kreeg ook al zon ding in zijn kerstpakket. Ben op zoek gegaan naar recepten, maar heb het al heel snel opgegeven, geloof niet dat het wat voor mij is. Ben sowieso al niet zo van de stoofpotten, maar in vrijwel elk recept tomaten of tomatenpuree/saus. Leuk bedacht, maar ik ben allergisch voor tomaten en om dan elk recept aan te gaan passen..... Niet echt mijn ding, dan kan ik ook gewoon wat in de pan gooien.

paddington

Berichten: 2471
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:23

Ik heb ook net een slowcooker en haal de meeste recepten van de Facebook groep over slowcookerrecepten.

Ik heb er al stoofperen, rollade en soep in gemaakt.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:30

Hier een slowcooker fan. Je kan er heel veel in maken. Soep, vlees en kip, Curry, sauzen, stoofperen, appelmoes, maar pastasaus met vlees en groenten. Van sommige dingen moet je je afvragen of het wel sneller is in de slowcooker. Maar gemakkelijk is het wel. Zijn verschillende FB groepen voor slow en multicooker.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 16:35

lor1_1984 schreef:
Ik bak zelf niets aan buiten gehakt wat bevroren geweest is, omdat dat grote klompen vormt ipv uit elkaar te vallen.

Je kunt zeker aardappelen, groenten en vlees bereiden in de slowcooker maar let even op met de tijden die groenten nodig hebben om te garen.
Mijn wortels met kip en krieltjes in knoflookboter moet ik in 2 delen in de slowcooker doen omdat anders de krieltjes uit elkaar vallen en de wortels nog hard zijn. :+
Recept: half pakje roomboter smelten, eetlepel knoflook (versgeperst of uit tube/potje), theelepel peterselie en theelepel tijm erdoor roeren.
Wortels in halve plakjes in de slowcooker, botermengsel eroverheen gieten en 2-3 uurtjes op low laten garen.
Dan een zak minikrieltjes en 1-2 kipfilets in blokjes toevoegen, even omroeren en zout&peper naar smaak toevoegen.
Uurtje of 4 op low en je kunt opscheppen.

Zoiets als dit is dus vrij ideaal voor mij. Groentjes snijden lukt wel. We hebben voor kerst een slicer dicer "gekregen"
Voor surprise had ik mijn vriend, dus ik heb hem gekocht :')

Die vind ik tot nu toe wel tof. Maakt het mentaal in elk geval makkelijker. Ik kan er niet alle groente makkelijker mee snijden, maar wel veel. dat scheelt dus een hele hoop voor mij.

En het gaat me niet om hoe snel maar hoe makkelijk. Hoe minder moeite, en vooral mentale moeite, iets kost, hoe beter.

Ik denk zeker dat het ook een kwestie is van het ding leren kennen. Dat op zichzelf kosf natuurlijk moeite. En zo net na de kerstdagen ben ik nog flink moe. Ben ook blij dat ik donderdag pas weer hoef te werken. Ik heb die tijd om bij te komen echt wel nodig. Dus ja, moe en iets wat moeite kost maakt het nog lastiger natuurlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:36

rina schreef:
Sjofel schreef:
Ik heb zo'n ding gekregen met kerst. Want dat is echt handig en iets voor jou werd erbij gezegd. Maar ik heb geen idee waarom het handig is :')
Ik heb er nu 1 keer geprobeerd om er risotto mee te maken. De uitkomst was: hartige rijstepap. Ofwel niet voor herhaling vatbaar. :Y) Dus ik lees graag mee over tips en trics:D



Hahaha dat had ik kunnen zijn :')

Mijn wederhelft kreeg ook al zon ding in zijn kerstpakket. Ben op zoek gegaan naar recepten, maar heb het al heel snel opgegeven, geloof niet dat het wat voor mij is. Ben sowieso al niet zo van de stoofpotten, maar in vrijwel elk recept tomaten of tomatenpuree/saus. Leuk bedacht, maar ik ben allergisch voor tomaten en om dan elk recept aan te gaan passen..... Niet echt mijn ding, dan kan ik ook gewoon wat in de pan gooien.



ja mijn ervaring is wel echt dat tomaat en ui vrijwel altijd de basis zijn :P .
Stoofpeertjes kan ook, is heel makkelijk (gewoon gluhwein bijflikkeren) Maar niet de beste versie die er is. Wel de makkelijkste :P .

Verder perfect voor curry’s en chili’s en soepen, maar als vegatariër vind ik het ook altijd een beetje ingewikkeld haha.

die caponata ga ik ook proberen!

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:02

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn slowcooker een winterding is. Inderdaad stoofpotjes, rollade enz.
Grootste voordeel is dat de maaltijd niet kan verpieteren of aanbranden.
Je kan er ook dessert in maken, de zgn Apple crumble.
Er zijn op internet heel veel recepten vinden die je ook naar eigen smaak kunt aanpassen.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:12

Leuk, een slowcooker! Ik heb er zelf ook 1. Ik maak dan altijd grote porties zodat ik ook kan invriezen. Mijn favorieten: gehaktballen, Chili con carne, stoofpotjes, kip stoof. Stoofpotjes met bonen, wortel, tomaat, vlees etc zijn al heel compleet. Lekker met een stukje stokbrood of, als je nog energie hebt kan je wat rijst of aardappels koken. Het grote voordeel voor mij is dat je het s ochtends allemaal erin kan gooien en dan is t s avonds klaar. (Wanneer ik minder energie heb). Er is inderdaad een actieve Facebook groep. Maar op Pinterest vind ik ook heel veel recepten.

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:17

Wij maken vaak gehaktballen, kipfilet, appelmoes en pastasaus erin :) Recepten hebben we veelal van Facebook gehaald.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:39

Ik maak er ook vnl 'pruttelpotjes' in en soep moet ik zeggen maar ik ben een lastige eter en daardoor wat beperkt qua maaltijden. :+
Indische hachee, kip met champignons in roomsaus, de eerder genoemde krieltjes met worteltjes en kip in knoflookboter en Chinese tomatensoep zijn mijn favorieten.

Indische hachee:
Een pond riblappen (of sukadelappen/hacheeblokjes)
4 uien in stukjes gesneden
Een blikje tomatenpuree
Een blik tomatenblokjes
3 teentjes knoflook, geperst
Ketjap manis
Peper&zout naar smaak
Scheutje azijn
Eetlepel bruine basterdsuiker
2 bouillonblokjes rundvlees

Alles in de slowcooker, even omroeren en 8-12 uur op low.
Met 8 uurtjes sudderen is het vlees soms nog wat taai dus hou gerust wat langer aan. :)

Kip met champignons in roomsaus:
2-3 kipfilets in blokjes (heel of bijvoorbeeld kippenpoten kan ook)
Een kuipje Boursin
Een pakje kookroom
200ml melk
3-4 teentjes knoflook, geperst
Peper, zout en evt andere kruiden naar smaak toevoegen
2 bouillonblokjes kip

Alles in de slowcooker, even omroeren en op low laten pruttelen.
Na ±3 uur voeg je een eetlepel bloem toe om de saus in te dikken.
Ik doe er zelf vaak broccoli bij of doorheen en ik kook er pipe rigate bij, na het opdienen nog wat geraspte kaas eroverheen en smullen maar. :)

Chinese tomatensoep:
2 pakken passata
1 blik tomatenblokjes
Een potje appelmoes
1-2 kipfilet in kleine blokjes
Een ui, gesnipperd
Een bakje tauge
Een grote prei in halve ringen
Een liter water
2 bouillonblokjes kip
4 eetlepels ketjap manis
Een eetlepel donkere basterdsuiker
Naar smaak peper, zout, sambal etc.

Alles in de slowcooker, ff omroeren en ±4 uurtjes laten pruttelen.
Ik laat zelf de tomatenblokjes achterwege en maak vaak de helft van de beschreven hoeveelheden aan soep.
Lekker met een loempia of gewoon een broodje ofzo, ook licht genoeg als voorgerecht of lunch. :)

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:40

Idd, veel goede gerechten zijn op FB te vinden. Ik ben wel fan van bv goulash, hachee, laatst ook erwtensoep gemaakt (maar die maak ik liever met de snelkookfunctie van mijn pan :o , waarmee je trouwens ook geweldige risotto kunt maken :9 ). Kip-boursin is ook lekker, net als romige kip met zongedroogde tomaatjes , dat wordt zo lekker zacht! Gewoon mee aan de slag gaan en gaan uitproberen :j

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:27

pulled porc, pulled kip, stoof vlees, gehaktballen, saucijzenworst, spaghetti saus, soepen

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:29

Oh, en misschien wel het lekkerste, spareribs! Rauwe spareribs kopen bij de slager, lekker laten marineren. Dan een paar uur in de slowcooker en dan even onder de grill. Goddelijk!

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:22

spareribs die doe ik er ook in, was ik nog vergeten erbij te zetten en stoofpeertjes

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:30

en zelf knutselen, altijd diverse bouillonblokjes in huis, paddestoelen, kip, rund

de nodige kruiden erbij, hou je van zoet, wat scheppen bruine suiker, schep pindakaas, vind je dat lekker meer scheppen, ik heb in de vriezer in blokjes ingevroren tomatenprut doe ik er altijd 1 of 2 van bij, evt wat gewone cola, rode wijn of alleen wat water. Appelmoes is ook heerlijk bij vlees dat je laat sudderen.

Ik heb altijd in de vriezer ronde worteltjes van bonduell, doperwtjes, zak gesneden prei, snij eens in de zoveel tijd een bak paprika's in stukjes, als ik vlees maak doe ik van dat alles er een handje van bij.


o en vis werkt niet in de slow, dat wordt snot!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:56

Stoofpeertjes, soep, stoofgerechten. Ideaal voor "suddervlees" of kip bijv.
Ik heb al jaren een slowcooker en gebruik hem regelmatig. Ik heb een Crockpot en een van Russel Hobs. Ik ben ze toen in Amerika tegengekomen en was meteen verkocht; ze waren hier toen nog zeldzaam. In Amerika maken ze van alles in de slowcooker van ontbijt tot diner. https://insanelygoodrecipes.com/crockpot-recipes/
https://www.familyfreshmeals.com/2012/0 ... erole.html

Hier staan ook veel recepten: https://www.mamsatwork.nl/slowcooker-recepten-koken/

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:25

Ik heb nu zo'n 2 jaar een slowcooker van Crockpot.
Mijn man en ik werken samen in ons bedrijf en ik heb een hele tijd koolhydraatbeperkt gegeten.
Ik maak er heel veel soep in, oa preisoep, champignonsoep, tomatensoep, kippensoep, courgettesoep, aspergesoep. Als ik mijn boodschappen doe kijk ik welke groente er in de aanbieding is, en welke soep ik daarvan kan maken. 's Avonds gaat alles in de slowcooker en de volgende dag heb ik een heerlijke soep.
1 bakje met soep gaat mee naar ons bedrijf, de rest de vriezer in. Elke dag haal ik een soepje uit de vriezer voor tussen de middag. Tegenwoordig komt mijn schoonmoeder altijd op donderdag bij ons en die eet dan ook een soepje mee. Maar ook medewerkers vinden zo een soepje lekker om te eten.

Groente die ik over hou bij het schoonmaken voor het avondeten, daar maak ik 1 keer in de week een gevulde tomatensoep van, samen met bv een stukje worst of karbonade.

Maar een pan stoofvlees of stoofperen mak ik ook geregeld. Kip in kerriesaus. Appelmoes.
Aanzetten de slowcooker en ik hoef er niet naar om te kijken.
Alleen de rijst en aardappels kook ik apart.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:52

Ik bak echt niks aan in de slowcooker. Stoofvlees, soepen, van die gerechten zoals een jachtpannetje. Alles gewoon hoppa erin. Alleen geen water toevoegen. Behalve bij soep natuurlijk. Vaak geven de groentes of uien al genoeg vocht.

Maar ook beenham en rollades gaan er zonder aanbakken in. Soms wel met bijv sinaasappelsap. En anders groente/ui erbij.

Er zijn ook hele facebookgroepen van.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:17

Wij gebruiken altijd de slowcooker, heb een CPE maar die staat eigenlijk werkloos in de kast.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:53

voor wie Facebook heeft, er is een groep genaamd de slowcookers, het stikt van de gerechten daar :D

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Wat kun je in een slowcooker gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 01:58

Oh dankje voor de diverse gerechten. Dit is wel fijn om te zien. Onze eigen sauzen maken en dan invriezen lijkt me ook ideaal trouwens. Lijkt me ook goedkoper dan alle sauzen in de winkel :j

Ik ga morgen sowieso iets makkelijks proberen. En ik ga eens wat verder zoeken naar soepen en sauzen die ik zou kunnen maken en wat meer makkelijke gerechten.

Nogmaals bedankt :)