Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:59

Nyaleti schreef:
Kan rijst en bloemkool in de vriezer? Ik gooi van alles in het vriesvak maar over die 2 heb ik wel eens gehoord dat je het beter niet kan doen?
Sochtends eruit halen en dan wel in een pan weer opwarmen.

Ja hoor ik bewaarde bloemkoolrijst altijd in de vriezer :)

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:32

MWM, is een slowcooker geen optie voor je?
Kun je soepen, pasta/Oosterse sauzen, stoofpotjes in maken maar wat ik weleens lees ook lasagnes, cakes en andere dingen.
En het is simpel om alle ingrediënten van te voren in ziploc zakken te steken en in de vriezer te mikken, dan hoef je alleen de avond ervoor of de ochtend zelf een zak uit de vriezer te trekken en zo nodig water erbij te doen. :)
Ik doe dat zelf met Chinese tomatensoep bijvoorbeeld:
1 Kipfilet in blokjes en halve prei in (halve) ringen snijden, half bakje taugé erbij, evt een stukje peen raspen, 1 eetlepel basterdsuiker, 2 theelepels gembersiroop (of gehakte gember, verse geraspte gember oid), klein potje appelmoes, 2-3 bouillonblokjes kip en naar smaak peper&zout erbij en een paar teentjes geperste knoflook.
Wil je het pittiger dan kun je altijd nog iets van cayennepeper of sambal toevoegen. :)
Alles in een ziploc zak de vriezer in en wanneer je het in de slowcooker doet 0,5-1l water erbij, minimaal 4 uur op low en tussendoor een paar keer roeren als je toch in de keuken bent om drinken te pakken ofzo.
Erbij een broodje kaas, stokbroodje met kruidenboter oid of een loempia en klaar ben je. :9

Hetzelfde voor de kip-champignonsaus:
2 kipfilets, 400gr champignons, 2 uien in stukjes snijden, kookroom, 200ml melk en boursin erop (of de zuivel toevoegen wanneer het vlees etc de slowcooker in gaat), naar smaak kruiden erop en invriezen.
Wanneer het in de slowcooker ligt voeg je naar smaak nog sperziebonen, doperwten of andere groenten toe (ik gebruik daarvoor een half diepvriesdoosje van elk).
Pipe rigate of andere pasta erbij koken en bestrooien met wat geraspte kaas na het opscheppen. :9

De tomatensoep is overigens prima vegetarisch te maken door de kipfilet weg te laten en groenten bouillonblokjes te gebruiken, of dat ook zo makkelijk gaat met de kip in champignon-roomsaus durf ik niet te zeggen.

Na het garen kun je beide gerechten ook prima invriezen trouwens, ikzelf doe soep in bakjes of bijvoorbeeld ijs/yoghurt emmertjes, boterkuipjes etc en sauzen in ziploc zakken.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:16

Ik lees hier veel over slowcooker, hier een air fryer waar veel voor wordt gewaarschuwd die niet te lang te gebruiken. Daardoor durf ik niet echt voor een slow te gaan, maar dat gaat dus goed?

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:27

Ik heb een slowcooker. Die gebruik ik inderdaad voor bulk koken. TS, ze zijn soms in de aanbieding bij een Lidl/Aldi etc. Makkelijk om bijv. Soep of stoofpotjes in te maken. Daarna invriezen en opwarmen in de magnetron als het uitkomt.
Ik vind zelf macaroni heel lekker als restje. S ochtends uithalen en dan s avonds opwarmen in de magnetron. Opbakken vind ik zelf het lekkerste, maar ik begrijp dat die handeling misschien wat lastig is. Ik gebruik een echt 80’s recept met achterham uit blik van mijn moeder wat erg voordelig is. Laat maar weten als ik m voor je kan delen.

Edit: het macaroni recept gaat trouwens niet in de slowcooker maar gewoon met een pan op t vuur.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:38

Picopico schreef:
Ik vries vrijwel alles in. Rijst, pastagerechten, stamppot/ andere aardappelgerechten, stoofpotten, chili's, curry's, soepen etc. Opwarmen doe ik in de magnetron. Gaat prima. Verse groenten kun je beter niet invriezen, die moet je eerst blancheren of koken (hoewel je paprika's bv wel gewoon zo kunt invriezen). Of je koopt diepvriesgroenten. Bij vlees of (vooral) vis moet je wel even kijken of het niet al ontdooid is (staat op de verpakking). Diepvriesvis is trouwens niet zo duur ;)

* Prei
* Doperwten
* Wortels
* Mais
* Paprika
* Bloemkool
Deze kunnen zonder blancheren zo vriezer in. :j

Bonen en peulen blancheren en dan invriezen. Ik persoonlijk wil geen bonen of peulen meer uit de vriezen sinds ik wecken ontdekt heb. Smaak blijft vele malen lekkerder. Nadeel daarvan is dat je voor eten 10 minuten koken of zoals ik met de bonen wel eens doe in de oven 10 minuten met spek omheen.

Spinazie is kort de kook over dan dan kan het de vriezer in en dan opwarmen magnetron.

Vlees doe ik vaak in grote partijen opbakken, vacümeren en dan invriezen (ping klaar).

Stamppotten maak ik ook vaak in grote porties klaar en verdeel ik over zakjes die ik plat maak en dan invries. Soepen maak ik vaak ook grote pan wat ik dan weer invries in porties. Dit hoef ik niet perse te doen. Kan namelijk zo in een handomdraai een pannetje soep hebben (15 minuten) met mijn eigen bouillon voorraad geweckt.

Pastasausen weck ik, want scheelt vriezer ruimte. Nadeel weer 10 minuten koken voor eten.

Bevroren groente altijd bevroren in de pan doen en nooit eerst laten ontdooien. Anders heb je kans dat het snot word.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:54

Pastasauzen, stoofvlees, maaltijdsoepen, stamppotten, allemaal goed in te vriezen.
Ik koop wel eens puntpaprika,s en vries die ongesneden in, als ze half gedooid zijn is dat nog gemakkelijk te snijden voor in een saus/chili of dergelijke.

Als je low budget pizza wil maken, pizzadeeg zou je ook heel gemakkelijk moeten kunnen invriezen, kost haast niks, en is hier een goeie manier om restjes tomatensaus, champignons e.d. op te maken.
Ik weet niet of je bijvoorbeeld kappertjes lust, maar dat geeft meteen al wat meer smaak aan een pizza.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:01

Ik heb eigen gemaakte pizzadeeg in de vriezer liggen dit kan heel goed (wel vacuüm verpakt).

Bienotje

Berichten: 10873
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:48

Je kunt zelfs eigengemaakte pizza in folie in de vriezer doen klaar voor als het eens uitkomt.

Ik ga vaak voor ovenschotels,van de week soort aardappel anders zonder bakken in de vriezer. Maar laatst bv ook een look a like easy veggy zoete aardappelschotel van aviko voorgebakken in de pan en als ovenschotel met kaas in de vriezer gedaan voor ovenbereidibg later.

Verder kies ik vooral pastasaus en nasi goreng om klaar te maken en in te vriezen voor gemak later.

Quiche nog geen ervaring mee, maar wil ik vd week proberen zelf in te vriezen.

Wel lastig hoor zo'n strak budget icm beperkte energie. Ze bijten elkaar nogal in mogelijkheden.

nijnthju
Berichten: 538
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:04

Hoe zit het met andijvie. Kun je een stamppot andijvie nou wel of niet invriezen? :?
Ik meende dat andijvie niet opnieuw opgewarmd kan worden

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:22

Ik heb andijvie het ingevroren in de vriezer liggen als stamppot en gekookt.

Picopico
Berichten: 886
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:23

Verse kruiden kun je ook prima invriezen. Evenals koffie (gewoon dat poeder), kaas (een stuk) en (afbak)brood. Maar goed, dat maak je zelf natuurlijk niet.

Qua budget kan ik zeker de markt aanraden. Stukken goedkoper dan de supermarkt. Voor een paar euro heb je een tas vol groente. Kruiden kun je het beste halen bij een Turks winkeltje en ook pasta is daar vaak goedkoper. Maar wellicht doe je dit al :)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 01:09

Een favoriet gerecht van mij is een spinazie gehaktschotel.

Het officiele gerecht is:
400 gram verse spinazie
200 gram gehakt
10 cherrytomaten
60 gram mozarella
Gehaktkruiden

Spinazie laten slinken in kokend water en uitlekken. Gehakt rullen met gehaktkruiden. Gehakt en spinazie in ovenschaal doen. Cherrytomaatjes even aanbakken zodat ze wat zachter worden. Verspreid deze met de Mozarella over de spinazie en gehakt. Daarna 10-15 minuten op 200 graden in de oven.

Super makkelijk, goedkoop, lekker, vullend en gezond en ik maak voor 4 personen en gebruik wat ik heb, dus neem het niet zo nauw met de standaarden. Ook gebruik ik Italiaanse gehaktkruiden. Invriezen weet ik niet of het goed wil ivm Mozarella, maar ik heb het steeds in de koelkast bewaard, en dit gaat prima! 3 minuutjes opwarmen in de magnetron is genoeg :)

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:03

Nog niet alles bijgelezen, maar kijk ook even of een slowcooker interessant kan zijn voor jou.
er zijn massas recepten waarbij je gewoon smorgens de boel in de slowcooker gooit, aanzet voor een aantal uur (4-12 uur) en dan zo kan uitscheppen en opeten.

Dit houdt vaak wel in dat je groenten vers moet snijden etc, maar dit zou je op goede dagen wel kunnen preppen en zo invriezen (bijna alle groenten kan je gewoon rauw invriezen).
Dan is het een kwestie van een pakje groenten eruit, bv 2 kippenbillen erbij, alles in de slowcooker, bouillonblokje of een potje tomatenpuree en wat vocht en aanzetten.

Idem met een soepmaker. Zakje bevroren soepgroenten erin, water en bouillon, en 20 minuten later heb je verse soep.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:59

Ik heb ontdekt dat je avocado ook super kan invriezen. Dus ik prak het, doe het in een ijsblokjesvorm en als ik avocado op brood wil, laat ik gewoon een paar van die ijsblokjes ontdooien en verspil ik veel minder. Beetje offtopic misschien :')