Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:17

Ik doe altijd boodschappen per week en maak m'n lijstjes vooruit, heb gisteravond m'n lijstje gemaakt voor wat volgende week zaterdag geleverd wordt. Omdat dat wat meer planning is heb ik een Excelbestand waarin ik min of meer plan wat ik wanneer wil eten, en omdat ik soms inspiratieloos ben heb ik daar ook een lijst met linkjes naar recepten enzo ingezet. Is dat laatste niet wat voor jou met dat soort zaken?

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:41

MyWishMax schreef:
Siamsmeesje schreef:
Verder gevulde soepen (eventueel met room) en dat invriezen, doe ik zelf ook regelmatig. Scheelt gewoon veel werk als je snel iets warms wilt met eventueel een stokbroodje erbij.

Sommige groentes zijn ook rauw invriesbaar, gesneden ui, prei, champignons, paprika, courgettes en asperges en roerbak-/wokgroenten o.a. Die zijn dan het handigst in bevroren toestand te verwerken in soepen, stoofschotels en andere dingen. Hoef je de verse producten niet weg te gooien, maar kan je ze gebruiken wanneer jij het nodig hebt.
Zo heb ik nu al asperges in de vriezer liggen voor een lekkere aspergesoep met kerst :9 En vul ik de vriezer met het overschot aan courgettes als de planten het goed doen.

Super, dat wil ik dus ook doen! Maar de soepen kan je zelfs met room invriezen? Ik vries wel erwtensoep en groentensoep in bijvoorbeeld, maar de tomatensoep durfde ik niet. Of de pastasaus die ik maak met room.

Ik doe dat een enkele keer, maar mijn ervaring is wel dat je het niet te snel moet willen opwarmen en regelmatig even doorroeren. Dus niet in de magnetron, maar in een pannetje. Ik gebruik dat alleen bij paddenstoelen-/courgette- en aspergesoep. Tomatensoep maak ik nooit met room, eerder juist met spaanse peper :')
En verder ben ik gek op stoofschotels, zoals bv ratatouille, en dan mik ik gewoon de rijst erbij aan het eind. Niet apart koken, maar gewoon in het stoofvocht. Geen smaakverlies, weinig pannen nodig en makkelijk in te vriezen als je voor 4x maakt bijv.

En wat bij opwarmen vaak ook helpt (zoals iemand al zei) een bakje vocht mee in de magnetron of een beetje water in de pan erbij. Water warmt sneller op, en voorkomt bij doorroeren dat het snel te droog wordt.

Picopico
Berichten: 886
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 01:06

Ik lees hier meerdere keren dat het eten droog wordt bij opwarmen in de magnetron. Mag ik vragen hoe jullie het opwarmen in de magnetron? Ik gebruik altijd een (glazen) schaal met deksel en het blijft meestal juist iets te nat.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:34

Nog een handige tip: gebruik zo’n vlees/eet thermometer om te controleren of je eten goed warm/gaar is tijdens het opwarmen.

Ik heb zelf ook al moeite met opwarmen (vriend kookt bijna altijd) en dit werkt voor mij top :+

Goof

Berichten: 28823
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:46

MWM, als je maaltijd droog wordt in de magnetron, doe er dan wat water bij, een eetlepel ongeveer.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:51

En bij pasta is opbakken met wat extra olijfolie aan te raden!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:59

MarlindeRooz schreef:
En bij pasta is opbakken met wat extra olijfolie aan te raden!


Even beginners vraag dan hè :+
Voor het invriezen: Kook je dan de pasta en saus helemaal klaar of kook je de pasta ‘half’? Zodat het geen snot wordt als je ontdooit en weer opbakt?

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:18

MyWishMax schreef:
desi92 schreef:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=2050797

Misschien kun je nog tips en inspiratie uit het mealprep topic halen


Ah goed idee, alleen jammer dat er maar weinig bij staat hoe je het dan op warmt :+ Maar ik ga even verder lezen

Gewoon even vragen aan degene die het recept neergezet heeft :)

Pompoensoep doet het ook heel goed in de vriezer.

Koekjesdeeg alleen niet, de boter werd zuur.
Stamppot kun je ook goed invriezen, ik doe het in ziplock zakjes per portie, goed plat maken dan kun je ze goed stapelen.

Oja, voor het opwarmen in de magnetron nog een tip, een gaatje/kuiltje maken in het midden van je gerecht als het een beetje ontdooit is helpt om het meer gelijk te verwarmen. Ik heb eerder problemen met te nat als te droog, daarvoor helaas dus geen tips maar zou die van Goof eens proberen.

IKEA heeft glazen en RVS schalen met deksel die je zowel in de vriezer als magnetron als oven kunt doen. Bij de oven wel even het deksel eraf halen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:28

Ik kook het gewoon normaal, maar dan een beetje harder dan sommigen doen.

Ik doe dit met pasta met groene pesto en gegrilde courgette.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:33

Ik vraag me als Belg af wat jullie bedoelen met opbakken. Echt bakken in een vleespan? Of gewoon opwarmen in een pannetje op het vuur?

Ook een aanrader: moussaka. Gewoon alle ingrediënten klaarmaken dus je saus maken, je aubergine bakken, je gehakt bakken etc. Verdelen in bakjes per portie en de dag zelf 's ochtends uit de vriezer halen om te ontdooien en 's avonds de oven in.

Wij gebruiken hiervoor, en voor lasagne, aluminium ovenbakjes met een kartonnen dekseltje. Die kan je perfect stapelen en op het dekseltje kan je instructies noteren. De inhoud, hoelang in de oven + graden. Dekseltje er wel vanaf halen voor je het in de oven schuift :D

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:22

Soepen en sauzen waar geen vlees of zuivelproducten in zitten gaan bij mij in (weck)potten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:41

Opbakken = krokant aanbakken in een koekenpan of hapjespan ja.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:43

Dus pasta opbakken is echt bakken in wat olie?

Nog nooit van gehoord... Misschien wel eens het proberen waard.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:45

Ik kook altijd voor 2 dagen en verdeel direct over bord en bakje voor de vriezer. Op deze manier kook ik altijd om de dag. Maar je kan natuurlijk ook 3 of 4 porties maken.
Ovenschotels verdeel ik al voor het afbakken. Quiche bak ik in zijn geheel af vanwege het deeg en verdeel ik daarna. Maar dat kan je eventueel ook goed koud eten. De rest krijgt ongeveer de helft tot driekwart van de baktijd.Ik heb laatst als experiment quiche gemaakt in een (glazen) cakevorm. Je kan er dan plakjes van snijden.

Ik stop letterlijk alles in de vriezer, behalve sla, en warm het meestal op in de magnetron. Ik heb een magnetron deksel die je over je bord kan zetten. Er verdampt dan minder water. Vlees/vis doe ik ook wel in aluminiumfolie en gaat in de airfryer ca. 15 min @ 180°C. Groenten kunnen wel erg nat zijn na het ontdooien en dat verdampt niet allemaal in de magnetron.

Melk/room gebruik ik alleen plantaardig ivm lactose intolerantie. Maar room etc gaat schiften in het invriezen/ontdooien proces. Je kan het dan nog prima eten maar het ziet er niet zo goed uit.

Ik gooi ook van die verspakketten met voorgesneden groente in de vriezer. Voor macaroni, wok, soepgroente. Ik haal er dan uit wat ik wil gebruiken, even kokend water erover in een vergiet. En dan direct in de pan/wok. Even omroeren, sausje erbij, in een andere pan ondertussen de rijst of pasta koken en je kan eten.

Verder heb ik een magnetron stomer, die zat bij mijn magnetron. Daarin kan je van alles stomen, maar ik doe meestal groente. Wat iemand al schreef, groente kan je ook stomen in de magnetron in een glazen ovenschaal met deksel. Klein laagje water eronder. Heb je geen omkijken naar. Idem met traybake gerechten, bijvoorbeeld groenten en aardappelschijfjes. Ovenschaal invetten, groenten etc erop, beetje kruiden en in de oven. Tussendoor een keer omscheppen. Maar daar hoef je niet continu bij te staan en te roeren.

https://www.bol.com/nl/nl/l/magnetrondeksels/35439/

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext ... tron%20sto

Exitium schreef:
Ik doe altijd boodschappen per week en maak m'n lijstjes vooruit, heb gisteravond m'n lijstje gemaakt voor wat volgende week zaterdag geleverd wordt. Omdat dat wat meer planning is heb ik een Excelbestand waarin ik min of meer plan wat ik wanneer wil eten, en omdat ik soms inspiratieloos ben heb ik daar ook een lijst met linkjes naar recepten enzo ingezet. Is dat laatste niet wat voor jou met dat soort zaken?

En dit doe ik dus ook. Ik heb inmiddels een soort jaarmenu, super handig.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:49

Ik warm het vaak op in de wokpan. Zowel pasta als rijst gerechten.

Ik koop vaak grote porties, daar eten we 1 dag van en de rest gaat de vriezer in. Dat is dus gewoon gaar.

Ingevroren groente gooi ik zo in de olie. Zijn dan we al voorgesneden.

Peultjesen sperziebonen gaan onbewerkt de vriezer in. Die kook ik heel even.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:38

belle_boef schreef:
Ik warm het vaak op in de wokpan. Zowel pasta als rijst gerechten.

Ik koop vaak grote porties, daar eten we 1 dag van en de rest gaat de vriezer in. Dat is dus gewoon gaar.

Ingevroren groente gooi ik zo in de olie. Zijn dan we al voorgesneden.

Peultjes en sperziebonen gaan onbewerkt de vriezer in. Die kook ik heel even.

Dat heet blancheren :D en werkt bijvoorbeeld ook prima met erwten en snijbonen.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:04

ikke schreef:
belle_boef schreef:
Ik warm het vaak op in de wokpan. Zowel pasta als rijst gerechten.

Ik koop vaak grote porties, daar eten we 1 dag van en de rest gaat de vriezer in. Dat is dus gewoon gaar.

Ingevroren groente gooi ik zo in de olie. Zijn dan we al voorgesneden.

Peultjes en sperziebonen gaan onbewerkt de vriezer in. Die kook ik heel even.

Dat heet blancheren :D en werkt bijvoorbeeld ook prima met erwten en snijbonen.


Dat was het. Ik ben dus echt geen keukenprinses, dat soort termen onthoud ik echt niet.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:18

Picopico schreef:
Ik lees hier meerdere keren dat het eten droog wordt bij opwarmen in de magnetron. Mag ik vragen hoe jullie het opwarmen in de magnetron? Ik gebruik altijd een (glazen) schaal met deksel en het blijft meestal juist iets te nat.

Ze hebben ook plastic covers die je over je bord kan zetten die dezelfde functie hebben. Bord in de magnetron, cover erover en dan opwarmen :)

MarlindeRooz schreef:
En bij pasta is opbakken met wat extra olijfolie aan te raden!

Enkel als je het crispy zou willen lijkt me. Gaat het enkel om opwarmen, dan is water perfect :) Opbakken doe ik wel als ik hutspot of boerenkool opwarm, heerlijk :D

Roodvos schreef:
Idem met traybake gerechten, bijvoorbeeld groenten en aardappelschijfjes. Ovenschaal invetten, groenten etc erop, beetje kruiden en in de oven. Tussendoor een keer omscheppen. Maar daar hoef je niet continu bij te staan en te roeren.

Traybakes zijn wat dat betreft ook ideaal ja. :j Hier gaat altijd gewoon wat bakpapier of aluminiumfolie op de bakplaat en daarop de groenten/aardappels/vlees/vis

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 11:40

Ja, de meeste dingen die ik op wil warmen en die uitdrogen wil ik ook niet crispy hebben. := De dingen waarbij ik dat wel wil bak ik al of stop het in de oven, onder de gril of in de airfryer.
Ik vind pasta met knapperig randje echt niet lekker :') dat hoort niet in mijn hoofd. Net als dat aardappels uit oven of patat wel knapperig moet zijn en niet lekker zijn als ze juist weer slap blijven

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:53

Lasagne met knapperige randjes :9 :9

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 12:07

Nee, de kaas mag knapperig zijn, maar de bladen wil ik zacht :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:56

Ja ik bak het op zodat de kaas knapperig wordt en de pasta niet. Kwestie van veel omscheppen en vuur laag houden.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:17

Kan rijst en bloemkool in de vriezer? Ik gooi van alles in het vriesvak maar over die 2 heb ik wel eens gehoord dat je het beter niet kan doen?
Sochtends eruit halen en dan wel in een pan weer opwarmen.

Kookaburra

Berichten: 5400
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:18

Ik haal ook vaak een verspakket (in de aanbieding of met korting ivm houdbaarheid. Dan doe ik er vaak nog wat extra groente, vlees en rijst/pasta/etc bij. En dan heb ik voor 3 a 4 dagen eten. 1 portie zo, en de rest in porties in de vriezer voor een volgende keer.

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:22

Nyaleti schreef:
Kan rijst en bloemkool in de vriezer? Ik gooi van alles in het vriesvak maar over die 2 heb ik wel eens gehoord dat je het beter niet kan doen?
Sochtends eruit halen en dan wel in een pan weer opwarmen.


Rijst vries ik altijd in en dat gaat prima.