Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 11:19

Vanwege diverse redenen kan ik niet elke dag koken en kan dat op de dag zelf ook nog wisselen of het lukt of niet. Omdat het steeds vaker voorkomt dat het niet lukt heb ik kant en klare dingen in de vriezer liggen. Maar die zijn niet zo gezond, wat niet zo'n probleem is 1 of 2 keer per week, maar nu het eerder 4 tot 6 keer is wel, en steeds duurder wat qua budget echt een probleem wordt. En gewoon zonde, want de verse producten kan ik niet altijd op tijd gebruiken als er ineens slechte dagen achter elkaar komen. Juist omdat het zo wisselt ben ik dus vaak ook te laat met iets uit de vriezer halen wat niet kant en klaar is.

Ik ben opgegroeid zonder restjes invriezen en bewaren, er werd gewoon elke dag gekookt en dat ging altijd op of bijna op. Dus nooit geleerd hoe je het bewaart, wat wel kan en wat niet. Daarna met samenwonen ging ook alles op. Nu niet, want ik eet niet zoveel. Maar ik wil dus ook 1 dag in de week meerdere maaltijden gaan klaarmaken. Waarvan ik iets in de koelkast kan bewaren en in de vriezer kan stoppen. Zodat ik gewoon elke dag iets uit de vriezer kan halen om te laten ontdooien en dus niet meer te laat ben.

Maar hoe? Wat wel en wat niet? Hoe warm je het weer op? Welke verse producten kunnen er ingevroren worden zodat ik groter en dus goedkoper kan inkopen?
Het bewaren maar daarna weg moeten gooien omdat het niet meer lekker of goed is vind ik erg zonde van de energie maar vooral het geld. :+
Ik heb een hele grote vrieskist en een kleine vriezer met 2 lades.

Hebben jullie tips? Lasagne uit de vriezer wordt bijvoorbeeld bij mij erg knapperig en niet meer zo lekker, maar die kan je volgens mij voor het bakken al invriezen?
Kan je sauzen met een soort room/ melk invriezen?
Wat stoppen jullie allemaal in de vriezer?

Help :D en als jullie lekkere budget recepten weten mag dat ook natuurlijk! Ik ben misschien niet de makkelijkste eter, maar weet heel goed wat ik echt niet lust. Vlees eet ik maar heel weinig, dat is qua budget een voordeel. Want het enige wat ik nog wel eens gebruik is gehakt :+ De rest lust ik eigenlijk bijna allemaal niet. Je doet mij geen plezier met een stukje vlees of kip. Vis wel, maar meestal te duur.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33816
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:25

Wat ik zou invriezen:
- Stamppot
- Chili con carne (ook lekker met vega gehakt van de lidl of gewoon vlees weglaten)
- Curry (veel soorten heb je) en dan geroosterde kikkererwten erin ipv vlees
- Rijst met groente en kip + sausje. Je kan hier ook kikkererwten of champignons doordoen natuurlijk ipv vlees
- Mix voor op wraps / taco's
- pasta (opbakken in de pan is lekkerder dan magnetron)
- Gekookte aardappelen + groente en dan laten ontdooien, in de oven met kaas erover = snel en makkelijk eten.
- Quinoa met groente en kikkerwerten
- maaltijdsalade voor 2 dagen is ook heel makkelijk maken. Met eventueel tonijn dat is best goedkoop.
- Krieltjes met mexicaanse diepvriesgroente van de lidl mengen en dan lekker krokant bakken en dan invriezen. Eventjes in de pan opwarmen = lekker!
Melk / room / kaas kan je gewoon invriezen hoor!

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:34

Ik maak vaak grote pannen bolognesesaus, chili con carne of zulke maaltijden. Ideaal om in te vriezen en de rijst of pasta kook ik dan nog vers erbij op de dag zelf. Maaltijdsoepen of rijstgerechten zijn ook ideaal om in te vriezen.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:37

Ik lees even mee. Ik ben alleen en ik kook meestal voor 2 dagen. Er zijn ook gerechten die kook ik een grote porties en vries ik in.
Ik vries in;
Chili con carne
Gerechten met rijst
Nasi of Bami
Lasagna
Macaroni of Spaghetti
(maaltijd) Soepen
Ik woon in Zweden en verse groente zoals bijv boontjes, spruitjes (is hier niet vaak of veel verkrijgbaar of niet te betalen), prei, rode of bloemkool die kook ik en het restant vries ik in.

Picopico
Berichten: 885
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:42

Ik vries vrijwel alles in. Rijst, pastagerechten, stamppot/ andere aardappelgerechten, stoofpotten, chili's, curry's, soepen etc. Opwarmen doe ik in de magnetron. Gaat prima. Verse groenten kun je beter niet invriezen, die moet je eerst blancheren of koken (hoewel je paprika's bv wel gewoon zo kunt invriezen). Of je koopt diepvriesgroenten. Bij vlees of (vooral) vis moet je wel even kijken of het niet al ontdooid is (staat op de verpakking). Diepvriesvis is trouwens niet zo duur ;)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:45

Nasi en bami zijn ook invriesbaar, en lekker om daarna op te bakken in een pan. Gewoon witte rijst is gekookt ook invriesbaar en dan eventueel later te verwerken met verse roerbakgroenten of wat je maar bedenkt.
Klassieke fried rice, is ook goed invriesbaar, niet moeilijk om te maken en na opbakken alleen nog even de verse lente-ui erbij doen.

Verder gevulde soepen (eventueel met room) en dat invriezen, doe ik zelf ook regelmatig. Scheelt gewoon veel werk als je snel iets warms wilt met eventueel een stokbroodje erbij.

Sommige groentes zijn ook rauw invriesbaar, gesneden ui, prei, champignons, paprika, courgettes en asperges en roerbak-/wokgroenten o.a. Die zijn dan het handigst in bevroren toestand te verwerken in soepen, stoofschotels en andere dingen. Hoef je de verse producten niet weg te gooien, maar kan je ze gebruiken wanneer jij het nodig hebt.
Zo heb ik nu al asperges in de vriezer liggen voor een lekkere aspergesoep met kerst :9 En vul ik de vriezer met het overschot aan courgettes als de planten het goed doen.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:47

Ik zag de titel van dit topic en las serieus 'Koken in buik, bewaren, invriezen, help?' en ik dacht echt :o? :+

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:57

Ik vries vrijwel alles in. Alleen ga sla, spinazie dingen. Alles wat snot wordt niet.
In een zakje, tot een platte schijf vormen en dan kan het mooi gestapeld worden. In de ochtend eruit. Zomers in de koelkast in de win ter gewoon op het aanrecht ontdooien.

Ik heb ook paprika, courgette, sperziebonen, peulen, champignons voorgesneden in zakjes zitten. Die gooi in bevroren in de pan tot een roerbak maaltijd.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:01

Wat niet werkt hier, is witte kool en zelfgemaakte tzatziki.
Verder vries ik gewoon alles in :)

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 12:07

Dank jullie wel allemaal!

Kaatastrof schreef:
Ik zag de titel van dit topic en las serieus 'Koken in buik, bewaren, invriezen, help?' en ik dacht echt :o? :+


:') Die is erg apart ja

Nasi en bami lust ik dan helaas weer niet. Net als de fried Rice enzo. Ik houd best van oosters en die richting, maar meer curry met garnalen (hoewel daar vaak kokosmelk oid inzit en als ik kan kiezen eet ik dat niet). Maar veel van de dingen die jullie noemen heb ik geprobeerd maar wordt bij mij niet lekkerder met opwarmen jn de magnetron... Droogt uit ofzo. Dingen die ik vers gemaakt enorm lekker vind, maar opgewarmd gewoon echt enorm tegen vallen.

Risotto vries ik bijvoorbeeld ook in, maar dat is geen kwestie van alleen laten ontdooien en weer opwarmen, daar moet ik wel weer wat aan doen tijdens opwarmen en soms lukt dat gewoon echt niet. En de lasagne hetzelfde. Maar daar had ik ooit van gelezen dat een bokker ze invriest zonder te bakken en dat dus doet als ze het wil gaan eten? Dus wel de saus enzovoorts klaar gemaakt, maar niet afgebakken in de oven.

Misschien ligt het aan mijn combi magnetron hoor of de manier dat ik het opwarm.

Siamsmeesje schreef:
Verder gevulde soepen (eventueel met room) en dat invriezen, doe ik zelf ook regelmatig. Scheelt gewoon veel werk als je snel iets warms wilt met eventueel een stokbroodje erbij.

Sommige groentes zijn ook rauw invriesbaar, gesneden ui, prei, champignons, paprika, courgettes en asperges en roerbak-/wokgroenten o.a. Die zijn dan het handigst in bevroren toestand te verwerken in soepen, stoofschotels en andere dingen. Hoef je de verse producten niet weg te gooien, maar kan je ze gebruiken wanneer jij het nodig hebt.
Zo heb ik nu al asperges in de vriezer liggen voor een lekkere aspergesoep met kerst :9 En vul ik de vriezer met het overschot aan courgettes als de planten het goed doen.


Super, dat wil ik dus ook doen! Maar de soepen kan je zelfs met room invriezen? Ik vries wel erwtensoep en groentensoep in bijvoorbeeld, maar de tomatensoep durfde ik niet. Of de pastasaus die ik maak met room.

Picopico;
Diepvries vis is voor mij alsnog wel duur. Of het zijn soorten die ik niet zo geslaagd vind. En eerlijk, als je een heel klein budget hebt zoals ik koop ik van luxere dingen alleen iets als ik het echt lekker vind. Ik ben ervan overtuigd dat ik gewoon lekker kan eten, ook met klein budget. Als ik dingen moet eten die ik niet lekker vind maak ik liever een boterham klaar :')

Net als diepvries groente, ja die zijn goedkoop, maar met aanbiedingen zijn de verse vaak toch goedkoper als je grotere hoeveelheden koopt. Dan is inslaan veel makkelijker en kan ik ingrediënten uit vriezer halen (gesneden en wel), scheelt weer tijd en energie op de kook dag. Maar ik zie een aantal mensen reageren die het wel doen, dus fijn!

Ik moet het doen van rond de 25 euro per week voor alle boodschappen, dus eten, maar ook verzorging, huishouden en de standaard extra kosten vanwege gezondheid. (Gedeelte medicatie en supplementen helaas)

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:27

Ik vries heel veel in en heb geen magnetron, ik vind opwarmen in een pannetje echt veel lekkerder. Of eigenlijk nu het liefst in mijn stoomoven, maar die moet je maar net hebben. Ovengerechten als lasagna maar ook hartige taarten maak ik direct in aparte 1 persoonsschaaltjes. Wat ik later wil eten haal ik halverwege de bereidingstijd eruit, en doe ik verder als ik het wil eten. Ik eet geen vlees, met vlees is dat wellicht wel een beetje tricky.
Met opwarmen droogt iets vaak wat sneller uit. Vandaar dat ik het liefst mijn stoomoven gebruik. In de oven zou ik een lagere temperatuur kiezen en er aluminiumfolie over doen.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 12:29

Ah, top gaucho! Die van halverwege de kooktijd klinkt goed. Ik doe wel vlees in de lasagne, maar dat bak ik van te voren en is dus al gaar als het de oven in gaat. Anders zou ik het wel spannend vinden idd.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:32

Ik kook in principe drie keer per week. Eet één dag in de week niet thuis en verder eet ik gewoon twee dagen op rij hetzelfde. Weet niet of die frequentie wel een optie voor je zou zijn, maar dat scheelt sowieso invriezen in dat geval

Wat hier met name de vriezer in gaat zijn stoofgerechten en dergelijke: Pastasauzen, goulash, kalfsstoof, etc. Ik kook dan enkel op de dag zelf nog wat pasta of rijst, of pak er een zakje aardappelpuree bij. M'n moeder vriest pasta als geheel in, en ook zaken als chili con carne, tomatensoep, nasi, boerenkool, etc.

Ik neem aan dat het niet lukken om te koken een beetje een fysiek issue is? Wat nog een optie zou kunnen zijn is om wat meer gebruik te maken van bijvoorbeeld de magnetron. Zaken als aardappels, broccoli, bloemkool, prei, etc kun je ook prima in de magnetron bereiden, dan is het in een schaal met een klein beetje water leggen, afdekken met wat folie en in de magnetron. Ik kook mijn broccoli en bloemkool meestal voorgesneden en dan kun je gewoon wat gaatjes in de zak prikken. Dat is qua budget denk ik alleen een ding. Ook gebruik van de oven is misschien een optie als het een fysiek ding is, veel dingen die je in een pan maakt kun je ook in de oven maken. Dan is het over het algemeen een paar minuten om het in de oven te krijgen en enkel nog eruit halen als het klaar is en je gaat eten.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 12:37

Is fysiek idd. Zowel het snijden, als het staan en roeren is een ding. En heel stom, maar ik kan een ei nog verpesten als ik een slechte dag heb, want mijn hoofd doet het dan niet zo goed :+ Oven / magnetron lukt wel zolang het er idd alleen inzetten is, eruit halen en opeten. :+

Vandaar dat ik ook graag zou willen weten hoe mensen iets opwarmen, want heel dom,maar dan kan ik het opschrijven en briefje klaar leggen. Op zo'n moment kan ik me niet herinneren hoe iets moet.

Dieuwke_
Berichten: 4547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:48

Dan lukt rijst of pasta koken ook niet denk ik? Anders zou je pastasauzen van gepureerde groenten in kunnen vriezen en die ontdooien en door de pasta gooien.

Ik vind de pureersoepen van de Lidl trouwens wel heel fijn om in te vriezen. Ik heb vaak de tomatensoep of pompoensoep en beide blijven lekker na ontdooien en opwarmen. Maar daar doe ik geen room bij

hesterve

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:58

Er is heel veel in te vriezen en op te warmen.
Hoe je iets opwarmt scheelt ook. Een magnetron is bij mij een echte no go… of in de oven of in een pannetje.
Ik werk 3 avonden in de week en zorg dat er dan eten staat om op te warmen voor zoon en man.
Maak dan iets voor gelijk 3 of 4x eten. Ben ook wel makkelijk hoor want als t aan de weinige kant is eten ze er maar een bakje Griekse yoghurt achteraan, dat hebben we altijd in huis.
Losse gekookte aardappelen is niet echt wat uit de vriezer maar een stamppot weer wel. Hier is andijviestamppot en bietjes stamppot favoriet.
Verder gerechten die hier al meer genoemd zijn zoals chilli con carne( maar dan zonder vlees, man is vegetarisch) dat kan je ook op verschillende manieren maken zo heb ik een wat mildere zoetere variant waar oa kaneel doorheen gaat en een andere die wat pittiger is. Je kan t met rijst eten maar die er al zoveel groenten en bonen door dat het ook prima zonder kan.
Curry’s zijn ook heel makkelijk om in te vriezen en is qua budget ook vriendelijk. Met een beetje (volkoren) couscous of bulgur of naambrood erbij is t helemaal af.
Gehaktballen maak ik ook met meer tegelijk en doe ze dan per 2 met een beetje jus in de vriezer. Worstjes kan je ook prima gebakken invriezen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Koken in bulk, bewaren, invriezen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:01

Ik warm ook altijd in een pan of in de oven op (heb daarom ook geen magnetron meer). In de oven kun je er wat aluminiumfolie overheen doen als het anders te donker wordt.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:17

gaucho schreef:
Ik vries heel veel in en heb geen magnetron, ik vind opwarmen in een pannetje echt veel lekkerder. Of eigenlijk nu het liefst in mijn stoomoven, maar die moet je maar net hebben. Ovengerechten als lasagna maar ook hartige taarten maak ik direct in aparte 1 persoonsschaaltjes. Wat ik later wil eten haal ik halverwege de bereidingstijd eruit, en doe ik verder als ik het wil eten. Ik eet geen vlees, met vlees is dat wellicht wel een beetje tricky.
Met opwarmen droogt iets vaak wat sneller uit. Vandaar dat ik het liefst mijn stoomoven gebruik. In de oven zou ik een lagere temperatuur kiezen en er aluminiumfolie over doen.



Een beetje afhankelijk van het formaat van je oven, zou je er ook voor kunnen kiezen een ovenvast bakje met water erbij te zetten in de oven met opwarmen. Evt alvast warm water doen, dan verdampt het eerder.

Pasta invriezen vind ik zelf niet zo lekker, maar ik vries wel de pastasaus in en warm die op een laag pitje op op het fornuis en kook de pasta apart af.

Als je geen kokosmelk in de curry wilt, kun je die ook gewoon vervangen door bv kookroom. Crème fraiche kan ook, maar daarvan het je met opwarmen een wat grotere kans dat het gaat schiften. Dat zou ik dan zeker in een pannetje doen en/of het voor het opwarmen even goed doorroeren.

Verder vries ik stamppoten in, chilli, pastasaus, curry (ik maak 'm nog wel eens met tahoe, maar dan wel het blok eerst in een theedoek goed laten uitlekken, want er zit veel vocht in), voor extra eiwitten zou je er ook edamame boontjes uit de vriezer bij kunnen gooien met opwarmen. Veel roerbaksels gooi ik ook gewoon in de vriezer om ze vervolgens op te bakken.

Paprika en prei gooi in gewoon gesneden en ongeblancheerd in de vriezer en gooi ze dan bevroren de pan in.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:19


MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 13:42


Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:29

MyWishMax schreef:
Is fysiek idd. Zowel het snijden, als het staan en roeren is een ding. En heel stom, maar ik kan een ei nog verpesten als ik een slechte dag heb, want mijn hoofd doet het dan niet zo goed :+ Oven / magnetron lukt wel zolang het er idd alleen inzetten is, eruit halen en opeten. :+

Vandaar dat ik ook graag zou willen weten hoe mensen iets opwarmen, want heel dom,maar dan kan ik het opschrijven en briefje klaar leggen. Op zo'n moment kan ik me niet herinneren hoe iets moet.

Scheelt dat je een ei in principe niet hoeft te snijden of roeren, afhankelijk van welke bereiding je kiest :+

Hier warm ik het meeste op in de pan waar ik het de dag ervoor gemaakt heb. Bij pasta maak ik de saus in een wok of hapjespan en kook ik de pasta, pasta gaat dan allemaal in de wok/hapjespan erbij en roer ik door, en dan eet ik de helft op. Dag erna gaat er een scheutje water bij en warm ik het in een minuutje of vijf op. Dingen die ik in de magnetron of oven maak (ook stoofgerechten die met braadpan en al in de oven garen bijvoorbeeld), warm ik daar ook in een minuut of drie (magnetron) of tien/vijftien (oven) in op.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:30

Lasagne maak ik gewoon volledig vers en vries het dan ongebakken in in een ovenvaste schaal/bak. In de ochtend uit de vriezer halen en in de koelkast zetten en in de avond in de oven schuiven zoals je normaal gesproken zou afbakken. In mijn geval is dat 180 graden, 50 minuten.
Ook verse pizza kan je prima invriezen. Even half afbakken en dan in de vriezer. Dan hoef je het in de avond nog maar de halve tijd dus een minuut of 10 in de oven te schuiven. Overigens warm ik eigenlijk alles op in de oven of idd in de pan. Magnetron hebben we al jaren niet meer ondanks 3 kleine kinderen. Meeste opwarmdingen die al klaar zijn is ongeveer 20 minuten tot een half uur op 180 graden. Maar dit zal wel per oven verschillen. Zeker combi ovens willen nog wel eens afwijken is mijn ervaring.
Als je wel wil opwarmen in de magnetron is is het handig er een bakje water bij te zetten of, mocht dit niet passen, een klein beetje water over je eten te sprenkelen. Dan droogt het minder uit.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:41

MyWishMax schreef:
desi92 schreef:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=2050797

Misschien kun je nog tips en inspiratie uit het mealprep topic halen


Ah goed idee, alleen jammer dat er maar weinig bij staat hoe je het dan op warmt :+ Maar ik ga even verder lezen

Lasagne kan je gewoon in de oven doen km af te bakken. Dus niet van te voren bakken.
Nasi warm ik vaak op in de pan.
Sauzen laten ontdooien en opwarmen in pan, dan bijvoorbeeld past los bij koken.
Soepen pan of magnetron
Ovenschotel zelfde als Lasagne

Uien kun je ook preppen, alles snijden, en dan in een muffin vorm invriezen, als het een nachtje in de vriezer heeft gezeten kun je de porties in ziplock zakjes doen. Als je dan uien nodig hebt kun je de portie pakken en in de pan doen.
Zelfde met knoflook. Scheelt een hoop snijwerk uiteindelijk

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:54

Hier gaan vooral basisdingen in de vriezer als "hapklaar" pakket, bijvoorbeeld snijbonen, sperziebonen, paprika's, rode kool (voorgesneden) en ook vlees.

Ook spinazie kan prima in de vriezer maar die moet je klaar maken en dan direkt de vriezer in.

Van mijn moeder vonden we nog witte kool in de vriezer. Soort "half-fabrikaat" dus wel klaar gemaakt maar nog niet helemaal gaar. Moest even na-garen bij het klaar maken.
Er zat wel iets een smaakje aan, maar toen we er eens over nadachten, kwamen we erop uit dat dat spul waarschijnlijk al 6-8 jaar in de vriezer zat :oo
Zo zit er ook nog erwtensoep in de vriezer. Die is intussen zeker 10 jaar oud maar smaakt uitstekend!

Laat je ook daarin dus niet te bang maken, er kan veel meer dan ze je soms wijs proberen te maken.
Zorg wel voor een echte vriezer; eentje die echt de -20°C haalt. Dan kan er een hoop :j

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 15:27

Super! Dank jullie wel. Zulke simpele stomme dingen kwam ik dus niet eens op.

En dat ei verpesten, op een slechte dag vergeet ik de stomste dingen en kom er dan echt niet op. Ook niet hoe ik het dan op moet zoeken op internet. Dat is echt heel naar, want ik voel me dan echt enorm dom. Terwijl ik op goede dagen heel goed kan koken en het ook enorm leuk vind. Het is confronterend, dus wil het mezelf ook makkelijk maken op zulke dagen.

Maar met jullie tips kan ik heel veel, van ingrediënten kant en klaar in vriezer (zoals ui enzovoorts) tot dingen waar je maar een klein beetje aan moet doen zoals pasta koken tot echt alleen opwarmen. Dat probeerde ik op te zoeken op internet, maar het werd te veel om het duidelijk te krijgen, zag door de bomen het bos niet meer.
Heel fijn! En een stuk gezonder als wat ik nu doe