Koken MET je kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 20:18

In het kader van opvoeding en iets samen met de kinderen willen doen heb ik bedacht dat ze me ieder 1 dag van het weekend gaan helpen met koken....
Nu heb ik natuurlijk wel ideeen over wat we dan allemaal kunnen maken en wat ze aan kunnen maar ben toch benieuwd of er hier meer ouders zijn die dit doen (regelmatig of af en toe) en wat ze dan zoal maken. En wie weet brengt het andere ouders nog op ideeën.

(Onze monsters zijn trouwens 5, 4 en 2)

Ben heel benieuwd naar jullie ideen en verhalen...

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:26

Cupcakes :))
In het ergste geval kunnen ze altijd nog als hulp de kom uitlikken _O-

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:30

Ik verzon dat broccoli een boom was voor kabouters en ze vraten hun vingers er bij op(kids van mijn ex)
Samen groentes wassen en boontjes pitten was ook altijd een feest.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:34

Mijn ouders lieten ons vroeger van wit brood “pizza” maken. Dus sneetjes wit brood, met tomatensaus, kaas en dan mochten mijn broertje en ik deze versieren. Wit brood ging vervolgens even in de oven Dus niet echt “koken” maar dit vond ik vroeger wel altijd leuk
Toen wij op een gegeven moment wat ouder waren (jaar of 8 a 10) deden we op een gegevenmoment een “kookbattle” de ene week kookte ik 1 dag samen met 1 van mijn ouders en de andere week mijn broertje met 1 van mijn ouders. De bedoeling was dat we dan een 3 gangen diner maakte, en we kregen vervolgens punten van de ander

Doppers
Berichten: 469
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:38

Ik laat mijn 3-jarige regelmatig helpen met koken. Ze mag dan ook proeven tijdens het koken. Favoriet is geraspte kaas maar er gaat vaak ook een hoop rauwe groente (bijv paprika) naar binnen. De spanningsboog is wel vaak kort, maar vaak snijd ik, mag zij het in een kom doen.
Wat ook erg leuk is is samen pizza beleggen: ze mag dan zelf tomatensaus erop doen, uitsmeren en zelf beleggen met groente, vlees/vis en kaas. Ze vindt het dan ook leuk om er een gezichtje van te maken.

Toevoeging: met drie kids is het wel meer een uitdaging. Ik zet mijn dochter vaak op een stoel aan het aanrecht / ook wel bij fornuis op afstand. Bij drie zou je ook kunnen (laten) snijden en beleggen van bijv pizza aan tafel met z’n allen.
Laatst bijgewerkt door Doppers op 23-05-22 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 20:39

Sizzle schreef:
Cupcakes :))
In het ergste geval kunnen ze altijd nog als hulp de kom uitlikken _O-


Cake(jes) en koekjes maken we al regelmatig. Ook hun eigen pizza beleggen is iets wat al vaker langskomt.

Bedoeling is nu toch wel echt een volwaardige maaltijd zetten.

Doppers
Berichten: 469
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:42


Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:47

Hmm, ik lees even mee.

Onze kleine man eet vanaf de 6 maand met de rapley methode en pakken wat dingen mee in onze opvoeding van het Montessori. Daarin past eigenlijk heel mooi dat hij zelf ook betrokken is in ook zijn eten maken. Hij kiest eigenlijk vanaf het moment dat hij belegd brood eet zelf zijn beleg uit (vaak keuze uit 2 dingen die ik hem laat zien). Banaan eet hij aan een stuk. Met het ontbijt zit hij bij me op het aanrecht als ik zijn yoghurt met fruit maak. Zelf zijn fruit in het bakje doen. Schillen bij groen afval etc. Maar verder betrekken bij het koken doe ik eigenlijk nog niet. Terwijl hij daar nu wel mooi voor open zou staan. Spelen met potjes, pannetjes en zijn snij-groentes vindt hij geweldig.

Ben benieuwd naar jullie tips om hem ook meer te betrekken bij het maken van o.a. het avondeten. Qua ontbijt en lunch heb ik wel wat ideeën om binnenkort eens te proberen. Met het avondeten komt hij vaak kijken en is hij altijd erg nieuwsgierig en wilt altijd wel wat proeven, dit mag hij uiteraard ook. Onze zoon is nu ruim 1,5 jaar oud (21 maanden).

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:49

lizy29 schreef:
Sizzle schreef:
Cupcakes :))
In het ergste geval kunnen ze altijd nog als hulp de kom uitlikken _O-


Cake(jes) en koekjes maken we al regelmatig. Ook hun eigen pizza beleggen is iets wat al vaker langskomt.

Bedoeling is nu toch wel echt een volwaardige maaltijd zetten.


Pastasaus, of rijst met saus.
Hier kunnen ze allemaal wel champignons , courgette, wortels of tomaten in stukjes snijden op die leeftijden. :j

Komkommer, tomaten of eieren snijden in stukjes voor een salade lukt ook goed.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:51

Hartige taarten? Ik hielp mijn moeder vroeger altijd met maken van “broccolitaart” ik mengende room met ei geraspte kaas en hamblokjes. De kaas kan natuurlijk ook zelf geraspt worden en de ham kan natuurlijk ook zelf in blokjes gesneden worden.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:52

Vroeger had ik een kookboek voor kinderen waar ik af en toe een recept uit mocht kiezen om te maken.
Wellicht is zo'n boek leuk om inspiratie op te doen en de kinderen extra te motiveren. Misschien dan nog niet om in het boek te lezen maar plaatjes kijken is ook leuk.
Sowieso een leuk idee om samen te koken! :D

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:53

De peuter staat hier vanaf dat ze 2,5 was al regelmatig bij me in de keuken. Uien en knoflook pellen (zijn ze heel lang zoet mee), groenten wassen, de dingen die ik snijd in kommetjes doen, bouillonblokjes uit het papiertje pellen, blokjes diepvriesspinazie uittellen :+ Het hoeft niet per se nuttig te zijn, als ze maar het idee heeft dat ze belangrijk is.

Inmiddels laat ik haar ook wel zachte dingen snijden met een kindermesje, champignons en courgette gaan heel goed bijvoorbeeld. En roeren doen we nu ook, niet in vloeibare zaken want dat vind ik gevaarlijk, maar wel in een pan waar we een ui in fruiten of groenten in bakken. En dan leer ik haar direct hoe je dat veilig doet.

Hier dus niet echt specifieke kindergerechten die we maken, ze helpt gewoon mee als ze daar zin in heeft, ongeacht wat we eten. De theorie dat ze beter eten als ze het zelf gemaakt hebben, gaat hier trouwens niet op. "Nee hoor mama, ik hoef niet te proeven, ik weet wel dat het lekker is." :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:56

LiannePuthzy schreef:
Hartige taarten? Ik hielp mijn moeder vroeger altijd met maken van “broccolitaart” ik mengende room met ei geraspte kaas en hamblokjes. De kaas kan natuurlijk ook zelf geraspt worden en de ham kan natuurlijk ook zelf in blokjes gesneden worden.

Ja inderdaad een hartige taart! En dan met een vork gaatjes in het bladerdeeg prikken voor de vulling er op/in gaat!

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:59

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 21:05

Kikka schreef:
Hier dus niet echt specifieke kindergerechten die we maken, ze helpt gewoon mee als ze daar zin in heeft, ongeacht wat we eten. De theorie dat ze beter eten als ze het zelf gemaakt hebben, gaat hier trouwens niet op. "Nee hoor mama, ik hoef niet te proeven, ik weet wel dat het lekker is." :')


Oh die theorie is hier ook al heel lang geleden ontkracht :+ en echt kindereten doen onze kinderen niet aan. In een restaurant zullen ze ook nooit het kindergerecht kiezen. :')

Helpen snijden doen ze hier inderdaad ook wel eens. Ik wil er hier nu vooral iets structuureels van maken. Ook het tafel dekken en afruimen word steeds vaker meegenomen.

Voor komend weekend denk ik aan gnocchi in gehakt-tomatensaus met groene salade voor zondag en rijst met kip-kerrie en komkommer voor zaterdag.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:27

Misschien is het interessanter als ze zelf kunnen bepalen wat er gegeten wordt. ( keuze uit bv 3 gerechten). En dan inderdaad laten snijden ( eventueel met een keukenmachine indien voorhanden)
Doe dan de eerste 2/3 maanden de zelfde recepten en rouleer dat. Zodat ze allemaal hetzelfde moeten koken. Of maak een schema om hetzelfde te koken.
Dus een keer macaroni en een keer gebakken aardappeltjes met… of een ovenschotel. Maar wat a moet koken, moet b ook koken. Al dan niet aangepast Dus een keer stamppot ….boerenkool, andijvie, spruitjes, hutspot, zoete aardappel.. allemaal variaties en toch een stamppot.
Of rijst met…. Kan met kip, rundvlees, groente noem maar op.
Ik heb ergens nog een boekje voor de kids. Zal wel foto’s maken als je wil. Is alleen niet een culinaire beleving :D
Heel goed als je er een soort van gewoonte van wil maken. Maar persoonlijk zou ik er nog een jaar of 3 mee wachten. Maar helpen kan geen kwaad.
Als de ene de tafel moet doen, kan de ander de groente snijden of zo. Van helpen worden ze alleen maar zelfstandiger.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 21:42

Het gaat mij ook zeker niet alleen om het moeten helpen maar ook om de 1 op 1 tijd die ik op die manier heb met ze. Wij werken veel en op de dagen dat de kinderen thuis zijn betekend dat dus dat ze vaak mee op sleeptouw gaan en er niet specifiek tijd voor hun gemaakt word/kan worden. Juist door het eens per week met 1 kind samen koken hoop ik er ook echt even een moment van te maken voor ze waarbij ze mama helemaal voor zich alleen hebben. Bovendien willen ze altijd helpen met dingen dus waarom dan niet het nuttige met het leuke verenigen.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:42

De zoon van Jamie Oliver, Buddy, heeft een kanaal op YouTube cooking buddies: https://youtube.com/c/CookingBuddies Ik vind ze erg leuk gedaan, misschien kan je daar inspiratie uit halen. Zelf geen ervaring met koken met kinderen.

_Caro_

Berichten: 170
Geregistreerd: 11-12-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:08

Toppertje hier is quiche met broccoli en zalmblokjes.
Dat helpt hij al van wanneer hij ongeveer 2j was denk ik. Bladerdeeg open rollen, samen in de vorm duwen, hem er gaatjes in laten prikken met de vork. Vervolgens hem de broccoliroosjes (die ik al geblancheerd heb) over het bladerdeeg laten uitstrooien, hij mag er dan ook zelf de zalmblokjes nog bij doen. En dan mag hij met de elektrische klopper het quichemengsel (eieren, room en kaas) opkloppen en dat vervolgens nog in de vorm gieten.

En nog iets super simpel: gisteren hebben we yoghurt in ijsvormpjes gelepeld. En vandaag was hij helemaal door het dolle heen dat hij zelf ijsjes had gemaakt :+ :D

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:01

Onze kinderen (inmiddels 7 en 8) helpen al een aantal jaar regelmatig met koken, vaak ieder 1 dag in het weekend. Eerlijkheidshalve moet ik daarbij zeggen dat ze dat vaak met papa doen, die kan ze beter om zich heen hebben in de keuken en hij heeft stalen zenuwen :+
Eigenlijk helpen ze overal wel mee. klaarzetten, snijden, dingen in de pan gooien, roeren. De oudste kan een aantal gerechten nu bijna zelf wel maken, al is ze nog wat bang voor vuur en daardoor soms net te terughoudend. En afgieten mag ze echt nog niet zelf.
De jongste verliest vaak wat sneller zijn interesse en houdt het vaak bij snijden en dingen in de pan gooien, daarna stort hij zich weer op zijn lego :+

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:28

Samen tomatensoep maken is ook erg leuk! Net als macaroni. Kunnen ze helpen groente snijden en in de blender gooien om te pureren, vinden ze prachtig. ;)

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 19:36

Blender nee joh. Die hebben we volgens mij niet eens :=

Vandaag stond in ieder geval in het teken van cupcakes en pizza.

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:51

Zodra ik begin met eten koken/bakken staat mijn dochter (bijna 4) er al bij, die vindt dat prachtig.
Maar ik laat haar dingen afwegen, mengen, roeren, of in de pan gooien. Ook gehaktballetjes maken vindt zij erg leuk.
Mijn zoon komt vooral langs om te “snoepen” :')

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:12

Hier is hesp snijden iets wat ze alledrie heel leuk vinden(en de helft van de hesp is verdwenen na het snijden), ook eieren pellen, saus roeren, makkelijke groenten snijden, vleesballetjes rollen, croques klaarmaken,…. Zijn dingen waar ze graag bij helpen.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Koken MET je kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:16

Ken je okae for kids (insta/fb/website) al? Heel veel leuke tips, recepten en producten!