Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 13:55

Hallo,

Wie weet er lekkere ijs recepten om zelf ijs te maken?

Ik heb een ijsmachine en ben op zoek naar inspiratie

Liefs

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:41


Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:51

Ik vind zelf sorbet maken het lekkerst. Met bijv bramen uit eigen tuin. Suikerwater, gelatine, fruitpuree en draaien maar.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:08

Sorry, geen recept hier... ik ben alleen heel benieuwd naar zo'n ijsmachine, ik ga volgen!

Krijg je daarmee echt ijs zoals je in zulke bakken kunt kopen in de supermarkt, of alleen sorbetachtig ijs?

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:12

Roomijs kan ook. Doe ik zelf niet, maar het kan zeker.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:30

Ik gebruik de ijsmachine vooral voor roomijs. Het is eigenlijk een super simpel apparaat. De bak gaat van tevoren in de vriezer, en het apparaat koelt zelf niet, die draait alleen rond zodat het ijs goed mengt tijdens het bevriezen.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:32

Ik maakte dat voorheen van bevroren banaan, een klein scheutje amandeldrink en een schepje cacaopoeder. En eventueel honing/agavesiroop.

Blenden in de keukenmachine. En dan meteen eten of nog even invriezen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:52

Ik doe eigenlijk alleen simpele sorbets op basis van fruit en suiker. Wat eiwit maakt het nog wat lekkerder vind ik.
Met room lukt me niet in zo‘n voorgekoelde niet zelf koelende roerder, dat wordt niet koud genoeg (bij mij).

Heeft iemand tips hoe je het vervolgens langer dan een paar uur weg kan vriezen zonder ijskristalle te krijgen? Ik moet het eigenlijk altijd gelijk of kort erna serveren.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:06

Afbeelding

De Foodsisters - split ijsjes! Te lekker!
Ik heb hele handige vormpjes en gave stokjes van Nicolas Vahé. Om blij van te worden ;)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:31

Voeg bij sorbetijs wat fruitsuiker toe zoals pectine of makkelijker dextrose (dextro energie tabletje oplossen). Dit maakt het ijs zachter, beter schepbaar en je krijgt minder kristalvorming.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:00

GamblersCup schreef:
Sorry, geen recept hier... ik ben alleen heel benieuwd naar zo'n ijsmachine, ik ga volgen!

Krijg je daarmee echt ijs zoals je in zulke bakken kunt kopen in de supermarkt, of alleen sorbetachtig ijs?



Roomijs uit de ijsmachine is echt geweldig <3 super simpel om te maken. Enige is dat je het koel gedeelte vooraf 2 dagen in de vriezer moet hebben, spontaan ijs maken zit er niet altijd in omdat het koel gedeelte wel wat ruimte inneemt en ik niet wil dat die altijd in de vriezer plek inneemt.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:03

Welke ijsmachine hebben jullie? Ik had er ook zo eentje waarvan het element in de vriezer moest. Helaas is deze kapot. Ik wil graag een nieuwe. Geen idee wat een fijne is.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:30

Als je geen ijsmachine hebt:

- Cakevorm bekleden met vershoudfolie
- Au bain-marie in een grote kom 1 ei, 3 dooiers, vanille van een vanillestokje en 150 gram suiker doen en opkloppen tot het dik en lichtgeel wordt en de suiker opgelost is
- In een andere kom klop je 400 ml slagroom op, vervolgens spatel je de eimix voorzichtig in de slagroom
- Doe de helft in de cakevorm, doe er dan wat warmgemaakte Nutella (zodat 'ie schenkbaar wordt) in en doe vervolgens de andere helft in de cakevorm. Haal er vervolgens een mes doorheen om het te marmeren
- Doe er vershoudfolie overheen en plaats voor minimaal vier uur in de vriezer, liever een hele nacht

Om te serveren doe je er nog wat warmgemaakte Nutella en wat hazelnoten overheen

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:45

Exitium schreef:
Als je geen ijsmachine hebt:

- Cakevorm bekleden met vershoudfolie
- Au bain-marie in een grote kom 1 ei, 3 dooiers, vanille van een vanillestokje en 150 gram suiker doen en opkloppen tot het dik en lichtgeel wordt en de suiker opgelost is
- In een andere kom klop je 400 ml slagroom op, vervolgens spatel je de eimix voorzichtig in de slagroom
- Doe de helft in de cakevorm, doe er dan wat warmgemaakte Nutella (zodat 'ie schenkbaar wordt) in en doe vervolgens de andere helft in de cakevorm. Haal er vervolgens een mes doorheen om het te marmeren
- Doe er vershoudfolie overheen en plaats voor minimaal vier uur in de vriezer, liever een hele nacht

Om te serveren doe je er nog wat warmgemaakte Nutella en wat hazelnoten overheen



Jij post regelmatig in het show je maaltijd topic, heb je niet toevallig een foto :D

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Zelf ijs maken met of zonder ijsmachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:25

Helaas niet, had al even gezocht maar blijkbaar destijds geen foto van gemaakt

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 20:40

Exitium schreef:
Als je geen ijsmachine hebt:

- Cakevorm bekleden met vershoudfolie
- Au bain-marie in een grote kom 1 ei, 3 dooiers, vanille van een vanillestokje en 150 gram suiker doen en opkloppen tot het dik en lichtgeel wordt en de suiker opgelost is
- In een andere kom klop je 400 ml slagroom op, vervolgens spatel je de eimix voorzichtig in de slagroom
- Doe de helft in de cakevorm, doe er dan wat warmgemaakte Nutella (zodat 'ie schenkbaar wordt) in en doe vervolgens de andere helft in de cakevorm. Haal er vervolgens een mes doorheen om het te marmeren
- Doe er vershoudfolie overheen en plaats voor minimaal vier uur in de vriezer, liever een hele nacht

Om te serveren doe je er nog wat warmgemaakte Nutella en wat hazelnoten overheen



Die klinkt wel echt heel lekker met Nutella

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:45


Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:52

lovelucydan schreef:
Exitium schreef:
Als je geen ijsmachine hebt:

- Cakevorm bekleden met vershoudfolie
- Au bain-marie in een grote kom 1 ei, 3 dooiers, vanille van een vanillestokje en 150 gram suiker doen en opkloppen tot het dik en lichtgeel wordt en de suiker opgelost is
- In een andere kom klop je 400 ml slagroom op, vervolgens spatel je de eimix voorzichtig in de slagroom
- Doe de helft in de cakevorm, doe er dan wat warmgemaakte Nutella (zodat 'ie schenkbaar wordt) in en doe vervolgens de andere helft in de cakevorm. Haal er vervolgens een mes doorheen om het te marmeren
- Doe er vershoudfolie overheen en plaats voor minimaal vier uur in de vriezer, liever een hele nacht

Om te serveren doe je er nog wat warmgemaakte Nutella en wat hazelnoten overheen



Die klinkt wel echt heel lekker met Nutella

Hij viel enorm in de smaak hier, zeker het proberen waard :j

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:57

Mjetterd schreef:
Roomijs uit de ijsmachine is echt geweldig <3 super simpel om te maken. Enige is dat je het koel gedeelte vooraf 2 dagen in de vriezer moet hebben, spontaan ijs maken zit er niet altijd in omdat het koel gedeelte wel wat ruimte inneemt en ik niet wil dat die altijd in de vriezer plek inneemt.

Laat ik nou een grote vriezer in de kelder hebben en de drie vrieslades onder de koelkast in de keuken bijna niet meer gebruiken... *\o/*