(Wereldkeuken) Kookboeken inspiratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

(Wereldkeuken) Kookboeken inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 15:39

Ik heb even rond gesnuisterd, maar kon niet meteen een relevant topic vinden, dus bij deze!

Ik zoek inspiratie voor wat nieuwe kookboeken, maar de keuze is ZO gigantisch, dat ik door het bos de boeken niet meer zie :'). Ik ben de gewone vlaamse/nederlandse kost wat beu gegeten en probeer wel graag wat nieuwe dingen. Het laatste half jaar heb ik super veel recepten van Ottolenghi gemaakt (uit de boeken 'simple' en 'flavour'), waardoor mijn goesting voor die wereldkeuken alleen maar gegroeid is.

Onlangst heb ik (volgens mij hier ergens?) het boek "puur india" tegengekomen als aanrader, maar then again, er zijn ZOVEEL boeken over die keuken. Welke zijn de goeie er tussenuit? De Ottolenghi's van India/Thailand/Mexico/Rusland bij wijze van spreken....

Aanraders qua recepten mogen ook altijd, ik leer graag bij!

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: (Wereldkeuken) Kookboeken inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:46

Ik vind de Zilveren Lepel altijd een musthave. Het is echt de basis van de Italiaanse keuken. Heerlijk om gerechten uit te pikken, van makkelijk tot moeilijk.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: (Wereldkeuken) Kookboeken inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:51


Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:58

Ottolenghi is idd echt een aanrader, maar die ken je blijkbaar al.

Ik haal verder veel inspiratie, en natuurlijk lekkere recepten, uit de volgende kookboeken;
- Thomasina Miers (winnares Master Chef 2005) (Mexicaans)
- Rianne Buijs (Grieks)
- Marcella Hazan (de klassieke Italiaanse keuken)

Ik lees verder mee. Ben altijd op zoek naar nieuwe, goede kookboeken (met name Mexicaanse keuken en keuken uit het midden Oosten)
Laatst bijgewerkt door Duran123 op 05-04-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:58

Ik heb laatst ergens 'de bijbel van de indiase keuken' van Paulami Joshi meegenomen, redelijk bewerkelijke recepten omdat je je eigen kruidenmixen ook maakt maar zo vreselijk lekker!

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:02

Ik lees graag mee :D Persoonlijke favorieten, maar wel in dezelfde hoek als Ottolenghi:
Vegarabia
Veggiestan
de boeken van Sabrina Ghayour
Ik zal als ik thuis ben nog eens even in de kast kijken, Turks / Grieks heb ik ook nog wat goede boeken volgensmij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:14

-De Antilliaanse Keuken en Nos Kushina Moderno van Jurino Ignacio (http://antilliaans-eten.nl)
-Tour de France Culinaire, een boekje met recepten uit alle streken van Frankrijk
-Singapore Food van Wendy Hutton is echt onmisbaar als je origineel, Singaporees wilt koken
-Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations van Jenny Dorsey
-Caribbean Cooking for Pleasure van Mary Slater
-South Africa: Flavours and Traditions van Sophia Lindop
-Sirocco: Fabulous Flavours from the East van Sabrina Ghayour

Geen boeken, maar websites die ik regelmatig gebruik:
-Marion Grasby: https://www.marionskitchen.com Zij is van Thais-Australische afkomst en heeft dus veel fusion gerechten.
-Razan Masri: https://razanmasri.com/ voor fatet jaj en allerlei andere Midden-Oosterse recepten

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:17


Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:22

Ik ben een paar weken geleden in Israël geweest en als je interesse hebt in Israelisch of Joods eten is dit echt een aanrader:

Israeli Soul van Michael Solomonov en Steven Cook

Het is een dik boek met veel verschillende recepten: van recepten die veel voorkomen in de Israëlische of arabische keuken tot echte Joodse (ashkenazi) recepten. Het kookboek draait niet alleen om de recepten zelf, maar vooral om de liefde voor bepaalde recepten. Zo interviewen ze mensen die al 3 generaties lang de beste broden van Israël bakken. Het kookboek richt zich echt op koken met de ziel en probeert de liefde voor de recepten over te brengen aan de lezer :D

Het boek is mooi vormgegeven, met prachtige foto's. De recepten zijn duidelijk en niet al te bewerkelijk. Van ontbijt tot dessert, er staan recepten in voor allerlei verschillende gelegenheden.

Edit; linkje toegevoegd.

https://www.amazon.nl/Israeli-Soul-Easy ... 5406&psc=1

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:16

Ik heb mijn vriend enkele jaren geleden 'Greek' van George Calombaris cadeau gedaan, echt álles dat we uit dat boek hebben gemaakt is lekker (en dat is echt veel) :D We hebben veel kookboeken, maar dit is eigenlijk de enige waaruit we zo veel gemaakt hebben en het ook lekker is.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:53

Fortitude schreef:
Ik heb mijn vriend enkele jaren geleden 'Greek' van George Calombaris cadeau gedaan, echt álles dat we uit dat boek hebben gemaakt is lekker (en dat is echt veel) :D We hebben veel kookboeken, maar dit is eigenlijk de enige waaruit we zo veel gemaakt hebben en het ook lekker is.

Goeie, ik vond hem in Masterchef een leuke gast, dus dat lijkt me een leuk boek!

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: (Wereldkeuken) Kookboeken inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:11


Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:21


Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:15

Fortitude schreef:
Ik heb mijn vriend enkele jaren geleden 'Greek' van George Calombaris cadeau gedaan, echt álles dat we uit dat boek hebben gemaakt is lekker (en dat is echt veel) :D We hebben veel kookboeken, maar dit is eigenlijk de enige waaruit we zo veel gemaakt hebben en het ook lekker is.

Mocht iemand weten waar dit boek nog verkrijgbaar is houd ik me aanbevolen.
Zou hem graag m’n kook-grage man kado willen doen