Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:46

Oeh met chocola!?

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:46


friezenfan2

Berichten: 2620
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:37


mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:19

Wat is je doel; dagelijkse kost of een gerecht voor speciale gelegenheden? Er is genoeg te vinden en te bedenken natuurlijk, maar het een kost wel meer (tijd) dan het ander.

Je makkelijkste tip voor dingen zonder kaas is om achter je zoektermen 'vegan' te zetten. Doe ik ook altijd. Ik lust wel kaas, maar gebruik het liever niet (zoveel).

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:11

Dames even een vraag. Wellicht is hier een speciale topic voor. Maar aangezien je ook veel bezig zijn met vegan eten wellicht ook met vegan producten.
Weten jullie een bont Wasmiddel-veganistisch-micro plastic vrij en lekker ruikend?

8nnemiek

Berichten: 43428
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 21:20

Zelf gebruik ik wasnoten. Ik doe al jaren met een kilo := Het werkt niet tegen de echt hardnekkige vlekken, maar verder ben ik er blij mee. En voor de geur heb ik een paar potjes geurolie. Ik heb lavendel en rozen, en dat druppel ik op het waszakje waar de noten in gaan.
Als wasverzachter gebruik ik azijn.

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:34

Hier ook even een vraag :D Ik ben op zoek naar het recept van de tomatenstoof met linzen en kalamata olijven van Wakker Dier. Dit is zó lekker, maar helaas hebben ze de recepten van de website gehaald. Kent iemand hier het recept misschien?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:48

Speirs schreef:
Hier ook even een vraag :D Ik ben op zoek naar het recept van de tomatenstoof met linzen en kalamata olijven van Wakker Dier. Dit is zó lekker, maar helaas hebben ze de recepten van de website gehaald. Kent iemand hier het recept misschien?



"Informatie over diervriendelijk eten kunt u nog wel vinden op onze website. Is er een bepaald recept wat u altijd graag maakte en waar u nu geen toegang meer tot hebt? We zoeken het graag voor u op en sturen u een PDF ervan toe!"

Dit geprobeerd? Of heb je hem nu nu nu nodig, haha.

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:14

Haha wat goed! Helemaal overheen gelezen. Dank je!

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:37

Dat klinkt lekker, ik heb ook wel interesse:)

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:32

Ik las iets over vitamine tekort

Vitamine d halen mensen uit zonlicht. Vandaar dat mensen ook een winterdip kunnen hebben. Als je vitamine d slikt kom jr van die winterdip af.

Ik zelf kom ijzer te kort als ik er niet goed om denk en eet vega. Ik voel mij dan vooral heel moe. Ik heb daar rosevice ferro voor. Is echt heel vies en smaakt ook naar ijzer maar dit helpt mij altijd.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:43

Hoi hoi! Ik heb vrijdagavond een potluck/picknick. Wil een aantal vegan kleine hapjes meenemen. Nu ben ik op zoek naar goede ideeën voor vulling van bladerdeeghapjes (triangels).

Zat zelf te denken aan iets van spinazie/walnoot/tofu, of iets met vegan gehakt erin. Maar heb een beetje weinig inspiratie! Jullie nog goede, écht lekkere recepten? Mag alle kanten op, Aziatisch, Mediterraans etc. bijna alle smaakmakers heb ik wel in huis. Wat is nou echt lekker?

Dank!


Edit; Oh, en bij voorkeur iets dat ook na een aantal uur/ koud lekker is *D

8nnemiek

Berichten: 43428
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 11:03

Deze zijn enorm lekker en makkelijk te veganizen: https://njam.tv/recepten/empanada-met-o ... mozzarella
Ik vind ze zelf het lekkerst met een namaak creme fraiche van Alpro go on (of een andere vegan kwark) gemengd met citroensap, zout en edelgist als een soort romige kaasvervanger.
Die van het recept zijn vrij groot, maar ik maak ze altijd als een-haps gerechtje.

Zo kun je ook boreks maken trouwens, met spinazie en creme.

Ik weet alleen niet hoe lekker ze zijn als ze koud zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:24

Thanks, die zien er lekker uit ja! Bedoel je dan echt kwark zoals die Go-On, of bijv. haver fraîche/sour cream?

Many
Berichten: 8276
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:34


8nnemiek

Berichten: 43428
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 11:41

Ik gebruik inderdaad altijd de go-on om zelf creme fraiche van te maken :Y) Is wat goedkoper en dat werkt voor mij altijd erg goed. De haver fraiche enzo vind ik vaak net wat te vloeibaar voor zo'n toepassingen. Die is wel fijn in de ovenschotels en soepen bijvoorbeeld.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:08

Linzencurry, ook wel dal, is ook lekker als vulling! Moet je het wel met gedroogde linzen maken en zorgen dat je het goed in laat dikken. Anders worden je hapjes te zompig.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:12

Dank allemaal!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:06

Speirs schreef:
Hier ook even een vraag :D Ik ben op zoek naar het recept van de tomatenstoof met linzen en kalamata olijven van Wakker Dier. Dit is zó lekker, maar helaas hebben ze de recepten van de website gehaald. Kent iemand hier het recept misschien?

Oeh, deel je die hier als je ‘m vindt? :)

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:21

8nnemiek schreef:
Deze zijn enorm lekker en makkelijk te veganizen: https://njam.tv/recepten/empanada-met-o ... mozzarella
Ik vind ze zelf het lekkerst met een namaak creme fraiche van Alpro go on (of een andere vegan kwark) gemengd met citroensap, zout en edelgist als een soort romige kaasvervanger.
Die van het recept zijn vrij groot, maar ik maak ze altijd als een-haps gerechtje.

Zo kun je ook boreks maken trouwens, met spinazie en creme.

Ik weet alleen niet hoe lekker ze zijn als ze koud zijn.

Ik neem dit recept even mee!

Ik zoek wat recepten, vooral simpel :o voor wat lekkere snacks na een prima maaltijd voor bij de spelletjes.
Komkommer paprika met dip? Welke dip? Het recept hierboven spreekt me ook aan. Maar ik zoek wat voor een persoon of 6, en wil geen hele dag in de keuken staan maar ben wel bereid het een en ander te maken!

Edit; het gaat trouwens niet om echt vegetariër of veganist. Maar wel om bewuste keuzes. Dus ik vind het fijn maar ook oprecht leuk/belangrijk om daar op te letten en op die manier een bewuste ‘borrelplank’ te maken.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:45

Ik vind humus altijd erg lekker om mee te dippen. Het is ook heel makkelijk en lekker zelf te maken.
Zelf satesaus maken met 100% pindakaas is ook lekker als dipje.
Qua hapjes die ook nog een beetje gezond zijn zou ik verder niet echt iets weten... veel mini loempia's zijn vega, maar niet echt gezond natuurlijk. Ah heeft vegan bitterballen, erg lekker, maar ook niet echt gezond.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:01

Als variant op hummus kun je ook witte bonen in plaats van kikkererwten gebruiken.
Linzen köfte (bijvoorbeeld deze: https://vegetus.nl/rode-linzenkofte-mercimek-koftesi/ ) zijn ook heerlijk. Er zijn ook makkelijkere varianten; mijn snelle variant bestaat uit linzen/ui/peterselie/zout/komijn. Lekker met (vegan) yoghurtsaus met knoflook en/of komijn, zout en evt. olijfolie.

Sowieso zou ik je voor hapjes aanraden om buiten de Nederlandse deur te kijken :D

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:49

Oeh die köfte ga ik eens proberen!

Hier een jackfruit turkey die echt heel goed is
https://www.bosh.tv/recipes/one-tray-roast-dinner

Ik maak deze voor twee kerstdiners :) (1 vorige week).

Ook ga ik de 3d geprinte steak bij Loetje proberen *\o/* eindelijk.

Jullie nog leuke kerstgerechten?

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:36

Iemand nog op zoek naar een vega(n) steak tartare? Dit is een aanrader: https://foodtube.nl/bieten-tartaar-van-bambino/
In plaats van de eidooier kun je ook een mengsel maken van (vegan) mayo, kurkuma en kala namak.
De schijf van de 'vlees'molen moet wel echt grof zijn, anders kun je beter met de hand de boel fijn hakken.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:43

Nog een tip: vleesvervangers van seitan zijn heel erg veel lekkerder dan vleesvervangers van soja. En die ik tot nu toe heb gehad zijn niet alleen vegetarisch maar ook vegan en met minder rare toevoegingen/smaakmakers. Zo blij mee dat ik die gevonden heb. En gehakt met als hoofdbestanddeel erwteneiwit is ook het beste alternatief dat ik gevonden heb. Wel zelf nig wat nakruiden.