De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 17:32

Twee weken geleden werd in in het programma “De Prijsknaller” onderzoek gedaan naar goedkope wijn, de zgn bulkwijn:

https://www.npo3.nl/de-prijsknaller/18- ... KN_1728913

Ik schrok behoorlijk van de manier waarop er werd geoogst en vooral dat er veel pesticiden worden gebruikt. Daarnaast zijn het meestal wijnen die elders worden gebotteld en bij de supermarkt in de schappen liggen als bijvoorbeeld eigen merk huiswijn voor een paar euro.

Wat ik jammer vind is dat er in het programma niet werd aangegeven hoe ik in de winkel erachter kan komen of ik kwaliteitswijn koop of bulkwijn. Misschien aan de prijs maar dat is wat mij betreft geen betrouwbare graadmeter.
Weet iemand op Bokt hier meer van?

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:51

"Mis en bouteille au chateau" of "estate bottled" kan een aanwijzing zijn (in tegenstelling tot "gebotteld voor AHold / wiedanook").
Appelation (d'Origine) Controlé (AC of AOC) /QbA (Qualitätswein bestimmter Anbaugebied)/ de equivalente aanduidingen uit andere landen zegt ook iets over kwaliteit.
Medaille d'or/d'argent of gold/silver medal op één of ander concours zegt meestal wel wat. Net als de omfietswijnen van hoeheetieookalweer.
Biologische wijn.

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 19:00

Dank je wel Ibbel. Ik heb in de winkel op de etiketten gekeken maar er staat niet altijd op waar de wijn gebotteld is. Maar ik zie inderdaad ook wel eens staan dat de wijn in Nederland is gebotteld in opdracht van Appie. Onder het mom van: beter voor het milieu :+
Bedoel je de omfietswijn van Hamersma? En ik vraag me af of een fles met kurk ook een indicatie kan zijn?
Ik ga er de komende tijd extra op letten.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:10

Ja, Hamersma. En anderen die wijn testen, Parker uit de VS heeft ook een goede naam als wijnproever.

Een fles met een (echte) kurk begint (gelukkig) zeldzaam te worden en is geen reden voor kwaliteit. Hoewel de echt grote Bordeaux / "cru" huizen ze nog wel gebruiken uit traditie.

Echte kurk heeft als nadeel dat je wijn 'kurk' kan hebben. Dan is de kurk beschimmeld en dat proef je in de wijn - die smaakt dan naar vochtige kelder. Goor. Als je dat een keer geproefd hebt weet je precies wat ik bedoel en ga je het in de minste hoeveelheden al herkennen.

Dus ook de kwaliteitswijnen zijn overgestapt op kunstkurk en draaidop.

Anoniem

Re: De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:34

Dat die wijnen die bijna net zo goedkoop zijn als een pak frisdrank die aan elkaar hangt van water, suiker en smaakstoffen, ook niet veel soeps (kunnen) zijn, is toch gewoon een kwestie van logisch nadenken? := Ik snap nooit dat mensen zich daarover kunnen verbazen.

Verder kan een app als Vivino je ook eea vertellen over diverse wijnen.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:43

Prijs zegt echt niet alles. Er zijn wijnen van 4 euro de fles die niet onder doen voor wijnen van 12 euro.
Over het algemeen zijn Franse wijnen aan de prijs, terwijl dat niets zegt over kwaliteit. En ook niet over gebruik van pesticiden. Bordeaux is tenslotte berucht om de 'Bordeauxe pap' (nu wel verboden uiteraard), terwijl "de Bordeaux" tegelijkertijd water geven in tijden van droogte verbiedt. En als er nou íets is dat natuurlijke weerstand tegen insekten en andere plagen ondermijnt is het wel watergebrek....

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 20:24

Mkango schreef:
Dat die wijnen die bijna net zo goedkoop zijn als een pak frisdrank die aan elkaar hangt van water, suiker en smaakstoffen, ook niet veel soeps (kunnen) zijn, is toch gewoon een kwestie van logisch nadenken? := Ik snap nooit dat mensen zich daarover kunnen verbazen.

Verder kan een app als Vivino je ook eea vertellen over diverse wijnen.


Natuurlijk is goedkoop duurkoop maar het gaat mij er vooral om dat ik misschien denk dat ik een niet-bulkwijn koop omdat ik 8+ euro voor een fles wijn betaal maar toch word genept.
Geeft Vivino aan hoe een fles gebotteld wordt en of er veel pesticiden gebruikt worden?

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:35

ik ben daar ook best van geschrokken. veel franse wijnboeren krijgen hierdoor de ziekte van parkinson, dus al dat gif heeft nogal wat impact. ik koop de laatste tijd al vaak biologische wijn, en denk dat ik daar nog beter op ga letten.

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:35

ik heb hem even gekeken omdat ik wel benieuwd was.

ik denk dat ik binnenkort op het werk alle wijnen ga bestuderen :+
want ze waren zo vriendelijk om die van ons te laten zien in het filmpje
Dus dat betekend niet veel goeds denk ik %)

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:36

Silvia schreef:
Mkango schreef:
Dat die wijnen die bijna net zo goedkoop zijn als een pak frisdrank die aan elkaar hangt van water, suiker en smaakstoffen, ook niet veel soeps (kunnen) zijn, is toch gewoon een kwestie van logisch nadenken? := Ik snap nooit dat mensen zich daarover kunnen verbazen.

Verder kan een app als Vivino je ook eea vertellen over diverse wijnen.


Natuurlijk is goedkoop duurkoop maar het gaat mij er vooral om dat ik misschien denk dat ik een niet-bulkwijn koop omdat ik 8+ euro voor een fles wijn betaal maar toch word genept.
Geeft Vivino aan hoe een fles gebotteld wordt en of er veel pesticiden gebruikt worden?


hier ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:38

Ibbel schreef:
"Mis en bouteille au chateau" of "estate bottled" kan een aanwijzing zijn (in tegenstelling tot "gebotteld voor AHold / wiedanook").
Appelation (d'Origine) Controlé (AC of AOC) /QbA (Qualitätswein bestimmter Anbaugebied)/ de equivalente aanduidingen uit andere landen zegt ook iets over kwaliteit.
Medaille d'or/d'argent of gold/silver medal op één of ander concours zegt meestal wel wat. Net als de omfietswijnen van hoeheetieookalweer.
Biologische wijn.


ik ben dus een dummie wat dit betreft
ik snap hier dus al niks van..

kan je dit misschien meer in jip en janneke taal uitleggen? :=

ik drink zelf vrij weinig wijn, maar wil dit nog wel eens met vriendinnen doen.
maar als ik dan voor die ene keer dan een wat duurdere wijn haal, die dus voor iedereen vele malen beter is.
Ben ik zeker heel erg bereid dat te doen, dan de fles van ongeveer 4/5€ die ik normaal haal.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:39

Niet alle bulkwijn is bagger hè. Er is ook meer dan genoeg budgetwijn die in bulk wordt aangevoerd en pas hier wordt gebotteld zónder dat die wijn stijf staat van de bestrijdingsmiddelen.

En omgekeerd is er net zo goed ook 'estate bottled' wijn die wél stijf staat van de bestrijdingsmiddelen.

Lang verhaal kort: je zult je moeten verdiepen in de wijnhuizen die in de schappen liggen. Of ze nu in de duurdere slijterijen of in de Appie liggen.

En nee, Vivino is vooral bedoeld om als je in een restaurant een fles wijn besteld, te kijken hoe je geflest wordt. Maw, of de wijn 2 of 3 keer over de kop gaat. Of nog meer :+

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:48

Ibbel schreef:
Niet alle bulkwijn is bagger hè. Er is ook meer dan genoeg budgetwijn die in bulk wordt aangevoerd en pas hier wordt gebotteld zónder dat die wijn stijf staat van de bestrijdingsmiddelen.

En omgekeerd is er net zo goed ook 'estate bottled' wijn die wél stijf staat van de bestrijdingsmiddelen.

Lang verhaal kort: je zult je moeten verdiepen in de wijnhuizen die in de schappen liggen. Of ze nu in de duurdere slijterijen of in de Appie liggen.

En nee, Vivino is vooral bedoeld om als je in een restaurant een fles wijn besteld, te kijken hoe je geflest wordt. Maw, of de wijn 2 of 3 keer over de kop gaat. Of nog meer :+


ah oke.
maar als je zou googlen op de wijnhuizen dan krijg je daar wel eerlijke informatie over te vinden?
of is dit eigenlijk nog een taboe , zoals het staat niet op de etiketten wat eigenlijk dus wel moet, als ik het filmpje ook goed begrepen heb..

nee dan is vivino inderdaad niet een app om dit mee te bekijken

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:49

Ibbel schreef:
Niet alle bulkwijn is bagger hè. Er is ook meer dan genoeg budgetwijn die in bulk wordt aangevoerd en pas hier wordt gebotteld zónder dat die wijn stijf staat van de bestrijdingsmiddelen.

En omgekeerd is er net zo goed ook 'estate bottled' wijn die wél stijf staat van de bestrijdingsmiddelen.

Lang verhaal kort: je zult je moeten verdiepen in de wijnhuizen die in de schappen liggen. Of ze nu in de duurdere slijterijen of in de Appie liggen.

En nee, Vivino is vooral bedoeld om als je in een restaurant een fles wijn besteld, te kijken hoe je geflest wordt. Maw, of de wijn 2 of 3 keer over de kop gaat. Of nog meer :+


ah oke.
maar als je zou googlen op de wijnhuizen dan krijg je daar wel eerlijke informatie over te vinden?
of is dit eigenlijk nog een taboe (is niet het juiste woord ervoor denk ik, kom even niet op iets anders), zoals het staat niet op de etiketten wat eigenlijk dus wel moet, als ik het filmpje ook goed begrepen heb..

nee dan is vivino inderdaad niet een app om dit mee te bekijken
Laatst bijgewerkt door lovelyfiefy op 15-03-22 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:49

lovelyfiefy schreef:
Ibbel schreef:
"Mis en bouteille au chateau" of "estate bottled" kan een aanwijzing zijn (in tegenstelling tot "gebotteld voor AHold / wiedanook").
Appelation (d'Origine) Controlé (AC of AOC) /QbA (Qualitätswein bestimmter Anbaugebied)/ de equivalente aanduidingen uit andere landen zegt ook iets over kwaliteit.
Medaille d'or/d'argent of gold/silver medal op één of ander concours zegt meestal wel wat. Net als de omfietswijnen van hoeheetieookalweer.
Biologische wijn.


ik ben dus een dummie wat dit betreft
ik snap hier dus al niks van..

kan je dit misschien meer in jip en janneke taal uitleggen? :=


Hoe veel meer J&J wil je het hebben? :+

"Mis en bouteille au chateau" is een Franse term die als zodanig op flessen Franse wijn staat.
"Estate bottled" idem op Amerikaanse, Chileense, Argentijnse en Australische/Nieuw Zeelandse wijn.

Beide betekenen: ter plekke gebotteld. Maw, dat wordt dus niet in een tankwagen vervoerd en elders pas in een fles gestopt.

Appellation controlé betekent dat de afkomst (appellation, benaming) klopt (gecontroleerd is, controlé). Maw, een Bordeaux AC komt écht uit de Bordeaux, en niet uit de Elzas (of welke andere streek dan ook)
QbA is het Duitse equivalent hiervan. QbA Mosel is Moezelwijn, en geen rijnwijn. En dus geen 'pleur de restjes allemaal maar bij elkaar en noem het Liebfraumilch' :+ )

Als een wijn op één of ander concours (wedstrijd wijnproeven voor experts, zeg maar) een gouden medaille wint, is dat meestal geen bocht. Wil niet zeggen dat jíj hem per se ook geweldig moet vinden, want smaken verschillen nou eenmaal, maar zulke wijn is in ieder geval meestal 'netjes' gemaakt.

En daarnaast heb je dus mensen als Hamersma en Parker, die gewoon 1000-2000 flessen wijn per jaar proeven en zeggen wat zíj de lekkerste vinden. Dat helpt ook om te kiezen, vooral als je na een paar jaar je eigen voorkeuren ook gaat herkennen en gaat zien waar jouw smaak afwijkt van die van Hamersma.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:52

Overigens zijn er (zeker in Europa) heel veel kleinere wijnboeren die hun wijn via een cooperatie laten bottelen. Die wijn is dus nooit 'estate bottled', die wijnbouwers zijn veel te klein om hun eigen bottelarij te kunnen hebben. Die wijn heeft dus een aanduiding op de fles dat ze 'ergens' in een cooperatie gebotteld zijn. Zegt niets over kwaliteit, integendeel. Die kleine wijnboeren produceren vaak heel goede wijn.

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:55

Ibbel schreef:
Hoe veel meer J&J wil je het hebben? :+

"Mis en bouteille au chateau" is een Franse term die als zodanig op flessen Franse wijn staat.
"Estate bottled" idem op Amerikaanse, Chileense, Argentijnse en Australische/Nieuw Zeelandse wijn.

Beide betekenen: ter plekke gebotteld. Maw, dat wordt dus niet in een tankwagen vervoerd en elders pas in een fles gestopt.

ah oke dit begreep ik er niet uit, maar ja zo is dat duidelijk :j

Appellation controlé betekent dat de afkomst (appellation, benaming) klopt (gecontroleerd is, controlé). Maw, een Bordeaux AC komt écht uit de Bordeaux, en niet uit de Elzas (of welke andere streek dan ook)
QbA is het Duitse equivalent hiervan. QbA Mosel is Moezelwijn, en geen rijnwijn. En dus geen 'pleur de restjes allemaal maar bij elkaar en noem het Liebfraumilch' :+ )

ah oke ja ook duidelijker zo :j

Als een wijn op één of ander concours (wedstrijd wijnproeven voor experts, zeg maar) een gouden medaille wint, is dat meestal geen bocht. Wil niet zeggen dat jíj hem per se ook geweldig moet vinden, want smaken verschillen nou eenmaal, maar zulke wijn is in ieder geval meestal 'netjes' gemaakt.

oke en die medailles worden dan meestal ook vermeld op de fles?
ik ken wel het stickertje prijs winnende wijn zeg maar, maar is dat dan hetzelfde?


En daarnaast heb je dus mensen als Hamersma en Parker, die gewoon 1000-2000 flessen wijn per jaar proeven en zeggen wat zíj de lekkerste vinden. Dat helpt ook om te kiezen, vooral als je na een paar jaar je eigen voorkeuren ook gaat herkennen en gaat zien waar jouw smaak afwijkt van die van Hamersma.

samken verschillen zeker, dus dat inderdaad ik misschien de wijn niet lekker vind die zij wel lekker vinden is logisch. maar je eigenlijk smaken leren kennen doe je ook pas door te proeven.
Ik heb ondertussen ook iets duidelijker voor mezelf wat ik lekkerder vind en wat ik minder lekker vind
maar van deze 2 namen/bedrijven had ik ook geen weet



ik heb maar even via dik gedrukt specifiek op de dingen geantwoord
en ja dit was zeker meer jip en janneke taal
zoals ik al zei ben ik wel echt een dummie. als ik dit allemaal zo lees :+
maar het is wel iets waar ik meer over zou willen leren/weten.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:32

Ibbel schreef:
En daarnaast heb je dus mensen als Hamersma en Parker, die gewoon 1000-2000 flessen wijn per jaar proeven en zeggen wat zíj de lekkerste vinden. Dat helpt ook om te kiezen, vooral als je na een paar jaar je eigen voorkeuren ook gaat herkennen en gaat zien waar jouw smaak afwijkt van die van Hamersma.

Representeert dat alleen eerlijke wijnen?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 15-03-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:47

Verhelderend, maar ook onthutsend.
Ik had mij al langer afgevraagd hoe het kan dat biologische wijn in de supermarkt meestal net zoveel kost als andere wijn.
Blijkbaar zegt dit weinig over de kwaliteit en duurzaamheid.
Ik ga de komende tijd maar weer naar de echte biologische winkel voor wijn én voor koffie.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:19

F_Orumster schreef:
Ibbel schreef:
En daarnaast heb je dus mensen als Hamersma en Parker, die gewoon 1000-2000 flessen wijn per jaar proeven en zeggen wat zíj de lekkerste vinden. Dat helpt ook om te kiezen, vooral als je na een paar jaar je eigen voorkeuren ook gaat herkennen en gaat zien waar jouw smaak afwijkt van die van Hamersma.

Representeert dat alleen eerlijke wijnen?


Beide beschrijven de wijnmakers meestal wel redelijk uitgebreid. En de echte gifmengers zullen ze niet uitkiezen, dat kost hun ook de reputatie.

Hamersma test in ieder geval ook supermarktwijnen (van alle ketens), en dat is best handig. Als je daar zelf dan nog alleen de toppers van uitkiest (dus de wijnen die Hamersma een 8 of hoger geeft) kan ik me niet echt voorstellen dat daar dan nog hele slechte gifwijnen tussen zitten...

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 09:30

Ibbel schreef:
Overigens zijn er (zeker in Europa) heel veel kleinere wijnboeren die hun wijn via een cooperatie laten bottelen. Die wijn is dus nooit 'estate bottled', die wijnbouwers zijn veel te klein om hun eigen bottelarij te kunnen hebben. Die wijn heeft dus een aanduiding op de fles dat ze 'ergens' in een cooperatie gebotteld zijn. Zegt niets over kwaliteit, integendeel. Die kleine wijnboeren produceren vaak heel goede wijn.


Nou dat dus, ik wil de kleine wijnboer niet uitsluiten. En als ik alleen kijk naar wel / niet op locatie gebotteld dan laat ik hen links liggen en doe ik mezelf wellicht tekort.


F_Orumster schreef:
Ibbel schreef:
En daarnaast heb je dus mensen als Hamersma en Parker, die gewoon 1000-2000 flessen wijn per jaar proeven en zeggen wat zíj de lekkerste vinden. Dat helpt ook om te kiezen, vooral als je na een paar jaar je eigen voorkeuren ook gaat herkennen en gaat zien waar jouw smaak afwijkt van die van Hamersma.

Representeert dat alleen eerlijke wijnen?


Dat vroeg ik me ook af. Ik heb op de website van Hamersma gezocht op bulkwijn en krijg behoorlijk wat hits. Het lijkt erop dat hij daar wel op selecteert. Hier even een willekeurige pagina:

https://degrotehamersma.nl/wine/39963/2020/merinas

Idem voor pesticiden: https://degrotehamersma.nl/wine/39896/2 ... che-audran
Laatst bijgewerkt door Silvia op 16-03-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:32

Ho. Dat lees je dus volkomen verkeerd. De regio waar deze wijn uitkomt was tot voor kort een 'bulkwijnregio' - waar dus niets bijzonders vandaan kwam.

Deze beschreven wijn is biologisch. Daar zullen dus sowieso geen bestrijdingsmiddelen in zitten, of de wijn nu in bulk is aangekomen of niet. Wat in dit geval vermoedelijk ook niet eens zo zal zijn.

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 09:35

Ibbel schreef:
Ho. Dat lees je dus volkomen verkeerd. De regio waar deze wijn uitkomt was tot voor kort een 'bulkwijnregio' - waar dus niets bijzonders vandaan kwam.

Deze beschreven wijn is biologisch. Daar zullen dus sowieso geen bestrijdingsmiddelen in zitten, of de wijn nu in bulk is aangekomen of niet. Wat in dit geval vermoedelijk ook niet eens zo zal zijn.


Ah oké, niet goed genoeg gelezen, iets met haastige spoed… Het viel me inderdaad op dat de pagina’s met de woorden (voormalig) bulkwijn en pesticiden allemaal naar biologische wijnen leiden.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:43

Ik denk dat wijninkopers (en daarmee ook Hamersma en consorten) ook allemaal even duidelijk willen maken dat zíj dus geen (slechte) bulkwijn verkopen :D

Maar hou ook echt even in je achterhoofd dat bulkwijn niet per definitie slecht is. Grote hotel/restaurantketens die een eigen 'merk' huiswijn hebben, kopen die wijn ook vaak in bulk en bottelen en labelen die pas hier. Want labels afweken en vervangen of herbottelen is ook duur (of gewoon onmogelijk) en elders jouw wijn met jouw etiket laten beplakken is ook niet altijd mogelijk. En de huiswijn van een restaurant is hun visitekaartje.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De prijsknaller: Bulkwijn (NPO3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:04

zijn pesticiden en bestrijdingsmiddelen hetzelfde? want ik las iets op de pagina van ilja gort (geen idee of dat goede wijnen zijn, ze staan igg niet op de Hamersma pagina :') ) over kopersulfaat in de biologische wijnbouw..