Fermenteren kan je leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:18


Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:21

Nee ken ik niet. Ook nog niet gevonden bij de kringloop.

Hoop dingen heb via internet. Waaronder ook de facebook groep wecken is hip en weckenonline.eu

ievie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:59

Anke98 schreef:
ievie schreef:
Wat leuk dat hier een topic over is. Ik heb vorig jaar voor m’n. Verjaardag een grote kan gekregen waarin kombucha gemaakt kan worden. Heb er toen wel over gelezen, maar weet niet waar te beginnen en durf ook niet zo goed uit angst iets fout te doen.
Hebben jullie wellicht een goede tip voor een site ofzo?


Ik heb zelf op kefirwinkeltje.nl besteld. Ziet er wat gek uit en communicatie loopt over de mail maar het was top ingepakt en goede service!

Die van Arla maar eens proeven dan! Ik lust eigenlijk echt geen losse (karne)melk dus vrees dat het niet iets voor mij is. Proberen kan nooit kwaad.


Dank voor de tip. Zal eens op die site kijken.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:57

Ooit hoop ik ook wat meer met fermenteren te doen maar nu niet de tijd en juist plek voor.
Met zuurdesem heb ik ervaring. Met tarwemeel vond ik geen groot succes, tarwebloem lijkt mij ongeschikt.
Beste resultaat was beginnen met water waarin minstens 24 uur (max 48 uur) op kamertemperatuur wat rozijnen hadden geweek en ik gebruikte roggemeel of tarwe- én roggemeel.
100ml water en 100gr meel per dag vond ik eigenlijk overdreven veel, ik kwam prima met de helft daarvan uit eventueel soms wel 100 aanhouden zonder scheiden als ik meerdere of grotere broden wilde bakken.