Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28864
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:51

moonsparkle schreef:
Mealpreppen, ik doe het al jaren denk ik maar ik noemde het altijd gewoon grote hoeveelheden koken. Zo kook ik oa chili en Nasi altijd in grote hoeveelheden evenals rijst dat scheelt weer koken op andere dagen.


Maar tegenwoordig moet alles een Engelse benaming krijgen en dan wordt het vanzelf vet hip.

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:54

Soepblik schreef:
beste tip die ik ooit heb gehad wat betreft sauzen of soepen invriezen; als je ze in zo'n ziplock zakje doet, plat legt in een bak en invriest, kan je ze daarna heel handig in je vriezer opstapelen.

[ [url=m/p2hdl4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo doe ik dus tegenwoordig mijn stamppotten invriezen. :D

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:14

Soepblik schreef:
beste tip die ik ooit heb gehad wat betreft sauzen of soepen invriezen; als je ze in zo'n ziplock zakje doet, plat legt in een bak en invriest, kan je ze daarna heel handig in je vriezer opstapelen.

[ [url=m/p2hdl4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat doe ik inderdaad ook. Al heb ik er nog niet aan gedacht om ze rechtop te zetten :)*

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 17:20

Ik doe dat wel altijd met geblancheerde groentes, maar vind het wel altijd zonde om zo veel zakjes te moeten weggooien.

Ik moest trouwens even lachen om je gebruikersnaam, Soepblik :)) Dat had dus Soepziplockzakje moeten zijn :')

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:22

Ik doe dit ook veel, wat bij mij goed werkt:
Alle soorten stamppot
Bami
Nasi
Groentensoep met balletjes
Fajita vulling
Burito vulling
Pasta
Chili con carne

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:37

Leuke kijktip wat hierbij past is: koken voor een week op 24 kitchen.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 18:08

Ik ben inmiddels een paar keer in de keuken aan de slag geweest :D

Ik heb 6 porties nasi ingevroren. Bomvolle pan groente, volle pan rijst.. dat was nog even een uitdaging om de twee te mixen :))
Afbeelding

En vandaag 8 porties lasagne gemaakt :9 En meteen een grote schotel voor vandaag gemaakt van de restjes.
Afbeelding
Afbeelding

De aluminium bakjes heb ik bij de Makro gehaald, die zijn erg fijn.

Het volgende op mijn lijstje is 'Kip' tandoori, met paddestoelen ipv kip.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132135
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:23

Dat ziet er goed uit!
Die bakjes zijn inderdaad heel fijn.

Hier ook nog wat pogingen:
Afbeelding

En ook nog appeltaart, maar die heeft de vriezer niet gehaald :D
Afbeelding

hafpower
Berichten: 206
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:56

Ik probeer ook steeds wat meer te maken en dan in te vriezen maar ik heb nu al een paar keer gehad dat de aardappelen van de zuurkoolstampot erg papperig werden en er veel water in het bakje zat.
Hebben jullie tips hier voor?
Ik gebruik bakjes van de chinees.

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:06

Deksel met ventilatie gaatje over bord heen dan verdampt al het vocht wat teveel is.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 02:01

Bij mij gaat ook bijna alles in de vriezer.. En ik kook in principe ook bijna altijd voor 2 of meer keer. Vooral zodat ik ook tijdens mijn avonddiensten 'normaal' te eten heb, bakje uit de vriezer mee en op mijn werk in de magnetron/koekenpan/oven.

Maar; zo'n aluminium bakje werkt toch helemaal niet voor in de vriezer? Hoe dicht je dat voldoende af dat het niet binnen no-time volledig onder het ijs zit of gevriesbrandt is..? Of doe je dat vervolgens nog weer een keer in een bakje of in zakjes?

Ceetje_bokt
Berichten: 5177
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:02

Die ziplocktruuk gebruik ik ook, ideaal. Persoonlijk vind ik gerechten met ei niet ..eh.. invriesbaar. De structuur verandert en dat kan ik niet waarderen, dus quiches, sambal telor (vries alleen de saus in en voeg later eieren toe) is voor mij geen optie. Stamppotten verwarm ik op in een koekenpan ipv in de magnetron, deel van het vocht verdampt en je krijgt een beetje knapperige randjes. Ovenschotels maak ik voor twee keer en verdeel het dan meteen over twee schalen en vries er eentje met schaal en al in.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:08

Ik vries heel vele los in aan groente, vlees al in porties. Dan trek ik de zakjes er in de ochtend uit. Ter plekke kies ik de groente waar ik zin in heb.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:40

Ceetje_bokt schreef:
Die ziplocktruuk gebruik ik ook, ideaal. Persoonlijk vind ik gerechten met ei niet ..eh.. invriesbaar. De structuur verandert en dat kan ik niet waarderen, dus quiches, sambal telor (vries alleen de saus in en voeg later eieren toe) is voor mij geen optie. Stamppotten verwarm ik op in een koekenpan ipv in de magnetron, deel van het vocht verdampt en je krijgt een beetje knapperige randjes. Ovenschotels maak ik voor twee keer en verdeel het dan meteen over twee schalen en vries er eentje met schaal en al in.


Er gaat een soort kartonnen deksel op en de randen van het bakje vouw je daaroverheen. Werkt echt heel erg prima.

Zolang je het niet in de magnetron stopt **\O/**

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 09:06

Klopt, ik heb er ook deksels bij; die hebben een zilverkleurig laagje aan de onderkant zodat het eten er niet aan blijft plakken, en de bovenkant is gewoon karton zodat je erop kan schrijven.
Afbeelding
En het bakje kan zonder deksel gewoon de oven in; 45 minuten afbakken en klaar :9

Oscar, dat ziet er ook goed uit! Ohh die appeltaart, heerlijk <3

Ceetje_bokt
Berichten: 5177
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:06

Prairy schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Die ziplocktruuk gebruik ik ook, ideaal. Persoonlijk vind ik gerechten met ei niet ..eh.. invriesbaar. De structuur verandert en dat kan ik niet waarderen, dus quiches, sambal telor (vries alleen de saus in en voeg later eieren toe) is voor mij geen optie. Stamppotten verwarm ik op in een koekenpan ipv in de magnetron, deel van het vocht verdampt en je krijgt een beetje knapperige randjes. Ovenschotels maak ik voor twee keer en verdeel het dan meteen over twee schalen en vries er eentje met schaal en al in.


Er gaat een soort kartonnen deksel op en de randen van het bakje vouw je daaroverheen. Werkt echt heel erg prima.

Zolang je het niet in de magnetron stopt **\O/**

Ik denk dat dit een antwoord is op de vraag van Yinthee. ;)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:46

Breng jullie mij weer op ideeën. Ik kan prima op mijn vrije dagen vooruit koken. Ik kookte altijd al voor 2 personen ipv 1 (stoofgerechten, pasta enz. zelfs voor 4) en dan vroor ik restjes in. Maar altijd in diverse soorten bakjes enz. waardoor het allemaal verschillende ruimtes in nam en dus snel de vriezer vol is.

Die ziplock zakjes heb ik liggen en ik was ze met de hand schoon dus ik zou die inderdaad plat drukken en dan gaan stapelen. In mijn vakantie maar misschien een basis pasta saus maken, gewoon om uit te proberen.

Kan je die schalen waar die lasagne in zit ook hergebruiken?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 11:07

Ik ben ook wel benieuwd of ik de bakjes kan hergebruiken. Ik ga het in ieder geval proberen!
Maar ik heb bij de Makro een stapel van 100 bakjes gekocht, dus daar kan ik hoe dan ook wel even mee vooruit :D

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:58

Vandaag pompoen mix met veel kruiden. Lekker met een stukje vlees of vega, of op bladerdeeg als plaat taart of met een paar bouillon blokjes en water pureren tot soep.
Afbeelding

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:53

Gisteren in mijn grootste pan lasagne saus gemaakt en deze in mijn grootste ovenschaal gedaan. Dit omdat ik nog niet die mooie schaaltje heb.
Dus ik heb ervoor gekozen om de lasagne minder ver te bakken dan ik normaal doe. Laten afkoelen en vervolgens per portie ingevroren. En 1 portie opgegeten :+

Nu had ik nog wat saus over, dus 2 blikjes tomaten puree erbij en wat verdund (ik heb vrij dikke saus met lasagne) en pasta gekookt. Hier kwamen uiteindelijk 2 grote porties uit. Dit heb ik ook weer ingevroren.

Al met al heb ik voor 8 dagen eten gemaakt met dezelfde moeite waar ik normaal 1 maaltijd bereid. Super fijn dus. Ga dit zeker nog een keer doen. (mede omdat ik even wil aankijken of ik dit kan blijven volhouden)

Zaterdag ga ik boodschappen doen, dus kan ik gelijk kijken wat er in de aanbieding is en wat zich makkelijk in grote porties laat bereiden.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 09:24

Dat klinkt goed! En inderdaad, enorm fijn dat het zo veel minder tijd kost om een grotere hoeveelheid in een keer te maken, en vooral ook maar één keer opruimen en afwassen achteraf :))

Prairy, die van jou ziet er ook heerlijk uit! Ik kan niet wachten totdat de pompoenen uit eigen tuin weer rijp zijn <3

Ik ga vandaag of morgen nog wat aardappel ovenschotels maken. Heb nog een aantal bakjes creme fraiche staan die op moeten. Beetje sojamelk, peper en zout erdoor, aardappelschijfjes voorkoken, stapelen, en dat kan zo de vriezer in :9

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:22

Afwassen is een ding ja, aangezien ik geen vaatwasser meer bezit _O-
Ik kwam vandaag met opruimen van de vriezer heel veel pakjes gehakt tegen (wat sommige hebben met pasta meenemen bij de supermarkt, heb ik met gehakt) en sommige begonnen oud te worden. Dus ik ga dadelijk gehakt ballen draaien. Oosterse wijze wel te verstaan. Een paar voor vanavond en de rest weer terug in de vriezer. :D

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:34

Dank voor de tip van de Ikea bakjes. Die met siliconendeksel kunnen ook zo de oven in, lees ik.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:22

Tiggs schreef:
Dank voor de tip van de Ikea bakjes. Die met siliconendeksel kunnen ook zo de oven in, lees ik.


Check wel even tot hoeveel graden, is volgens mij niet zo heel hoog vaak.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 22:29

Vandaag heb ik 5kg aardappelen weggewerkt tot aardappelgratin :9
Afbeelding
Afbeelding