Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:38


c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:39

wij gaan over het voorgerecht dit jaar :')

Worden carpaccio bonbons met plukbrood met brie en pancetta.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:39


Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:46

Oew... Die frambozen - pistache tiramisu... Die zou het zomaar kunnen worden...

Die doorschijnende koekjes maken wij inderdaad ook al een paar jaar zelf.
Heel makkelijk en leuk om als cadeautje mee te nemen als je ergens heen gaat. Vindt men al snel heel speciaal ;)

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:52

c_alsemgeest schreef:
wij gaan over het voorgerecht dit jaar :')

Worden carpaccio bonbons met plukbrood met brie en pancetta.


Ik vermoed hier hetzelfde ongeveer. Of een licht soepje er nog bij en dan de carpaccio bonbons als amuse

Lielle, ik heb 2 van je recepten voor de salade even opgeslagen. Zitten wel hele lekker ideeen bij.
Wederhelft heeft hier inbreng dus die heeft weer wat te kiezen, na mijn voorselectie.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:35

Wat een heerlijke dingen komen er voorbij! Hierbij onze planning;

Kerstavond - lekker met zijn tweetjes. Ik ga een rollade maken in de slowcooker en daarbij eten we
aardappelkroketjes uit de oven en een simpele salade. Oh, en daarna gaan er wat hapjes op tafel en gaan we lekker Die Hard kijken.

Eerste kerstdag - brunchen/hapjes bij de schoonfamilie. In principe hoeven we niks mee te nemen maar ik ga wel wat hapjes maken;
Italiaanse broodjes met olijf, tomaat en mozzarella - https://uitpaulineskeuken.nl/recept/italiaanse-broodjes
Bladerdeeg kerstboompjes met ricotta, pesto en parmezaanse kaas - https://www.laurasbakery.nl/bladerdeeg-kerstboompjes/
Gestapelde bladerdeeg kerstboompjes met een vulling van roomkaas, zongedroogde tomaten, oude kaas en olijven - https://uitpaulineskeuken.nl/recept/bla ... oorgerecht

Tweede kerstdag vieren we bij mijn familie. We gaan lekker gourmetten zoals altijd met vlees van de slager. Ik maak het toetje, hiervoor heb ik dit jaar gekozen voor een Appel-karamel MonChou dessert; https://www.laurasbakery.nl/appel-karam ... u-dessert/ Lekker simpel en kan het mooi al vooraf maken.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:18


haffiefreak

Berichten: 1662
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:18

Ik moet dit jaar voor het voorgerecht zorgen.

Ik wou graag kip en/of garnalencocktail maken met stokbrood kruidenboter en een schaaltje met meloen met ham.

Kan deze combinatie? Of als jullie nog lekkere ideeën hebben.
Soep doen we al vaak vooraf ik wou iets anders doen
Het gaat om volwassenen en kinderen

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:20

Als je die meloen en ham zeker wil doen, dan denk ik dat dat beter combineert met de garnalen cocktail dan met de kip...

haffiefreak

Berichten: 1662
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:35

Nickeltje schreef:
Als je die meloen en ham zeker wil doen, dan denk ik dat dat beter combineert met de garnalen cocktail dan met de kip...


De meloen/ham is nog niet zeker.
Ik wou de 2 cocktails wel doen, want ik weet niet of iedereen garnalen lekker vindt. Vandaar en kip en garnalen.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:44

Ik zou de meloen met ham weg laten als ik heel eerlijk ben.

Als je graag wat zoeters en fruitigs wil, dan zou ik de kipcocktail combineren met mango :j
Stokbrood met smeersels kan altijd overal bij, wellicht kan je naast de cocktails nog een gazpacho doen?
ik heb vorig jaar een gazpacho van appel gemaakt, erg lekker :j

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:09

Hier komt het gourmetstel op tafel... Ein-de-lijk!
Loop al jaren te zeuren erom, maar elke keer zijn het hele taferelen. Nu eindelijk weer eens een keertje ouderwets gourmetten <3 <3.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:04

Yv_ schreef:
Hier komt het gourmetstel op tafel... Ein-de-lijk!
Loop al jaren te zeuren erom, maar elke keer zijn het hele taferelen. Nu eindelijk weer eens een keertje ouderwets gourmetten <3 <3.

Jaa, lekker stinken *\o/*!

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:05

Op 1ste kerstdag gaan we uit eten met z'n 6sen(wij, mn 2 dochters en hun vrienden). Dit zou een kerstdiner s avonds zijn, maar dit is vanwege de corona-maatregelen omgezet naar kerst-lunch. Ook prima, alleen moet dit dan iets eerder, al om 14.30u. Eigenlijk ook wel prima, hebben we de avond gezellig thuis.
2de kerstdag moet ik werken, dus dan eten met z'n viertjes. Dan denk ik aan kip-ovenschotel of iets met biefstuk. Ben er nog niet uit. <|-

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 19:43

Nickeltje schreef:
Ik heb nog meerdere porties frambozen uit eigen tuin in de vriezer zitten... Daar wil ik deze feest dagen ook nog iets bijzonders mee maken. Weet nog niet goed wat dan.


Clafoutis met frambozen of panacotta met een cantuccini crumble en verse frambozen saus? Met pistache is dat trouwens helemaal een lekkere combi!

Dit topic wisselt ieder jaar een paar keer van forum, eigenlijk een bokt kerst traditie :')

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:16

Kerstavond doen we bakplaten met m’n vriend en mijn kant van de familie. En de rest van kerst eet ik kliekjes uit de vriezer omdat ik beide avonden moet werken… Zo jaloers op alle lekkere menu’s die hier voorbij komen. Ik wil ook -O-.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:38

Dit jaar verzorg ik het kerstdiner in ons 'nieuwe' huis. Schoonouders en schoonzusje komen.

Wil geen voor-hoofd-nagerecht menu doen, maar allemaal verschillendengerechtjes tegelijk op tafel uitstallen op het nagerecht na.

Nu kom ik alleen wel een oven te kort voor wat ik nu allemaal bedacht heb, en zat te denken of ik bijv de vlees overgerechten ook op de gas bbq kan doen buiten? Jullie een idee?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:01

Ik zou denken van wel. Mss met een vleesthermometer werken, om de kerntemperatuur wat nauwer te volgen, maar het principe blijft het hetzelfde.

Hier zijn de eerste dingetjes af, cranberry saus en parmesan mousse. Straks nog de karamel voor het toetje, en de rest wordt donderdag vrijdag.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:19

Als je een BBQ met deksel hebt zou het moeten kunnen.
Een open BBQ durf ik het niet van te zeggen.
Afhankelijk van de grootte vd gerechten zou je ook een airfryer of een slowcooker (en daarna even onder de grill/in de oven) kunnen gebruiken. :)

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:04

Ik wil wat verschillende rollades en varkenshaas met groenten voor in de oven uit de supermarkt halen, die al in zo'n schaal zitten.
We hebben een grote gas bbq met een deksel en thermometer. Misschien anders vd week eens één proberen als proef met het avond eten.. aitfryer heb ik maar dan kom ik nog te kort

gaucho

Berichten: 9532
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:12

Dat moet goedkomen KletsKoekje

jen

Berichten: 3213
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:47

Kerstavond heb ik nog geen flauw idee wat het gaat worden, denk iets makkelijks :+

1e kerstdag komen m'n ouders.
We doen denk ik geen voorgerecht. Beginnen smiddags met koffie/thee slagroomtaart en borrel dingetjes.

Het eten wordt varkenshaas op z'n oosters uit de oven met gefrituurde aardappeltjes en harico verts.

En voor het toetje heb ik een nougatine ijstaart besteld bij de bakker Y)(^)

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:18

Wij nemen allemaal wat mee.

1e Kerstdag verzorg ik de groente. Ik ga bloemkool met mosterd en kaas en spruitjes met bruine boter en zwarte knoflook maken.

Ik heb nog een ijsprijs kaart van de Postcode Loterij liggen, ik ga daar nog een bak ijs voor halen voor het dessert.

2e Kerstdag wordt meer een borreltafel. Ik ga daarvoor een brood bakken met gedroogde tomaten en italiaanse kruiden en voor het dessert ga ik tiramisu maken.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:41

Wij zijn nog druk aan het sparren.

Kerstavond wordt hapjes avond want dan gaan we cadeautjes uitpakken.

1e kerstdag wordt het hoofdgerecht haas & kalfsrollade gevuld met oa mozarella.
2e kerstdag hebben we gevulde kalkoen met een notenkorstje.

Voor en na moeten nog over gediscussieerd worden haha

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:55

Enige wat ik nog zoek is wat ik voor groente erbij ga doen als bijgerecht. Iemand makkelijke groente ideeën? :+