keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:43

Bij onze favoriete Italiaan:

Fresh pasta is never al dente because it has never dried

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:00

fjordjes schreef:
En als het onweert bederft de soep. Dat zegt m'n man, geloof er geen zak van.


Ik kom het topic net tegen en vind het een leuk topic!

Fjordjes, ik denk dat jouw man dan hiervan heeft gehoord ooit: https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... ondsdagen/ .

Ik zal eens bedenken of ik nog een "wijsheid" of kookregel over eten weet.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:10

handige trucs om de gaarheid van vlees te testen. weerstand van het vlees als je erop duwt vergelijk je met de weerstand van de muis van je hand als je je duim tegen een andere vinger houdt:

medium-raar = duim tegen wijsvinger
schoenzool = duim tegen pink

en alle gradaties daartussen

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:34

En wie wast er nog meer zn kipfilets en rijst voor het koken en bakken?

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:40

Mijn ouders laten altijd een drupje olie in de pan met aardappelen vallen zodat het niet over kookt.
Over de eieren laten schrikken, mijn vader zei ook altijd als ik in de keuken was boe.

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:42

Pasta kook je in de zee en het pastawater weggooien is een doodzonde :j

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:44

Celiien schreef:
Pasta kook je in de zee en het pastawater weggooien is een doodzonde :j

Wat doe je daarmee dan?

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:46

Boompje1985 schreef:
En wie wast er nog meer zn kipfilets en rijst voor het koken en bakken?


Niet meer sinds ik hoorde dat het juist onhygiënisch is.

Eigenlijk ook logisch: schadelijke bacteriën verwijder je er namelijk niet mee. Maar die schadelijke bacteriën verspreid je er wel mee door je keuken met je gespetter. Plus je vergroot de kans op kruisbesmetting. En vochtige kip bakt minder fijn.

Goed bakken, daar dood je bacteriën wel mee.

Rijst was ik ook al niet :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-10-21 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:47

axel_1997 schreef:
[*]Bij twijfel voeg kaas toe. :P


Fixed it! :j :P

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:49

purny schreef:
Celiien schreef:
Pasta kook je in de zee en het pastawater weggooien is een doodzonde :j

Wat doe je daarmee dan?


Daar doe je een beetje van door je pastasaus omdat hij dan mooi aan je pasta hecht! :)

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:51

Doen jullie ook wat zout in het kookwater van eieren?

Als de dooier dan per ongeluk kapot gaat, dan loopt het ei niet (zo) uit. Heb ik ooit gelezen.

Nu moet ik zeggen dat ik water en ei weggooi als het ei kapot gekookt is. Ik vind slierten ei, in welke vorm dan ooit, weerzinwekkend :n Dan begin ik helemaal opnieuw. Reden waarom ik liever bruine eieren dan wittere eieren heb. Die zijn/lijken steviger.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:52

Soepblik schreef:
Daar doe je een beetje van door je pastasaus omdat hij dan mooi aan je pasta hecht! :)


Ga ik zo meteen uittesten :Y)
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-10-21 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:52

Toevoegen aan de saus inderdaad. Naast binding, is het ook echt een smaakverrijker.

Net zoals dat je de net gekookte pasta ook ff door de saus moet roeren in de pan, en dan pas opscheppen, niet flop op een bord en flop de saus erover :j

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:56

Oh dat wist ik niet!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:00

8nnemiek schreef:
axel_1997 schreef:
BOE!

:') Hier lieten we ze altijd even aan mijn vader zien. :')


Whahahhahahahahaha

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:07

mylittlejoy schreef:
axel_1997 schreef:
[*]Bij twijfel voeg kaas toe. :P


Fixed it! :j :P

als je twijfelt over meer of minder boter, is het antwoord altijd 'meer'.

Gaat ook op voor room :-)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:08

Boras schreef:
Doen jullie ook wat zout in het kookwater van eieren?

Als de dooier dan per ongeluk kapot gaat, dan loopt het ei niet (zo) uit. Heb ik ooit gelezen.

Nu moet ik zeggen dat ik water en ei weggooi als het ei kapot gekookt is. Ik vind slierten ei, in welke vorm dan ooit, weerzinwekkend :n Dan begin ik helemaal opnieuw. Reden waarom ik liever bruine eieren dan wittere eieren heb. Die zijn/lijken steviger.

Maak je al een gaatje in de luchtkamer?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:08

opzetten met koud water

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:09

Lielle schreef:
handige trucs om de gaarheid van vlees te testen. weerstand van het vlees als je erop duwt vergelijk je met de weerstand van de muis van je hand als je je duim tegen een andere vinger houdt:

medium-raar = duim tegen wijsvinger
schoenzool = duim tegen pink

en alle gradaties daartussen

Hier klopt echt niks van. Je kan niet zomaar voelen hoe gaar iets is (ook omdat elk stuk vlees anders is). Als je het echt wil weten, investeer in een goede vleesthermometer en dan heb je een veel nauwkeurigere methode ;)

Pastawater gaat bij ons ook altijd in de saus idd. Wij scheppen de pasta/spaghetti zo uit de pan met kookwater in de pan met de saus, zo komt er vanzelf kookvocht mee. Pasta afspoelen met koud water is zonde, dan blijft de saus niet meer goed 'kleven'.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:14

Mijn zoon werkte in een reaturant en ik bak vlees met een vork. Sowieso maak ik overal grijs, taai vlees van. Maar je mag er niet in prikken met een vork, dan gaat malsheid eruit. En dus laten rusten na om en om bakken, zodat het kan nagaren.
Heb dus een vleestang gekocht toen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:16

Prima2Donna schreef:
Lielle schreef:
handige trucs om de gaarheid van vlees te testen. weerstand van het vlees als je erop duwt vergelijk je met de weerstand van de muis van je hand als je je duim tegen een andere vinger houdt:

medium-raar = duim tegen wijsvinger
schoenzool = duim tegen pink

en alle gradaties daartussen

Hier klopt echt niks van. Je kan niet zomaar voelen hoe gaar iets is (ook omdat elk stuk vlees anders is). Als je het echt wil weten, investeer in een goede vleesthermometer en dan heb je een veel nauwkeurigere methode ;)

dat kun je wel degelijk; het is zeker afhankelijk van ervaring en 'oog van de meester' maar dit is er een prima vuistregel (pun intended) voor.

Ik heb een instant vleesthermometer, een Meater (bluetooth connection naar mijn telefoon), een suikerthermometer en nog wat 'gewone' vleesthermometers, en toch gebruik ik deze truc regelmatig.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 17:28

Boras schreef:
Doen jullie ook wat zout in het kookwater van eieren?

Als de dooier dan per ongeluk kapot gaat, dan loopt het ei niet (zo) uit. Heb ik ooit gelezen.

Nu moet ik zeggen dat ik water en ei weggooi als het ei kapot gekookt is. Ik vind slierten ei, in welke vorm dan ooit, weerzinwekkend :n Dan begin ik helemaal opnieuw. Reden waarom ik liever bruine eieren dan wittere eieren heb. Die zijn/lijken steviger.


Dat zou wel eens kunnen. Ik heb ooit gehoord dat als je eieren wil pocheren het helpt om azijn en zout in het water te doen. Nooit getest maar ik hoop dat het ei er niet zuur van word.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 17:42

[*] Brood vervoer je in een aparte boodschappentas. Als het indeukt krijg je de bevroren sneetjes niet van elkaar.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:48

Boras schreef:
Doen jullie ook wat zout in het kookwater van eieren?

Als de dooier dan per ongeluk kapot gaat, dan loopt het ei niet (zo) uit. Heb ik ooit gelezen.

Nu moet ik zeggen dat ik water en ei weggooi als het ei kapot gekookt is. Ik vind slierten ei, in welke vorm dan ooit, weerzinwekkend :n Dan begin ik helemaal opnieuw. Reden waarom ik liever bruine eieren dan wittere eieren heb. Die zijn/lijken steviger.


ALs je zout aan het water toevoegt krijg je een 'kooktraject'. Maw, het water gaat dan tussen pak 'm beet 90 graden en 100 graden koken ipv bij 100 graden. Dat betekent dat het water dus geleidelijker gaat koken, waardoor de eieren (en dan vooral de luchtzak) geleidelijker uitzetten zodat ze niet zo snel barsten.

Ik zet eieren ook om die reden altijd met koud water op, dan barsten de schalen ook minder snel.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:25

Ibbel schreef:
Boras schreef:
Doen jullie ook wat zout in het kookwater van eieren?

Als de dooier dan per ongeluk kapot gaat, dan loopt het ei niet (zo) uit. Heb ik ooit gelezen.

Nu moet ik zeggen dat ik water en ei weggooi als het ei kapot gekookt is. Ik vind slierten ei, in welke vorm dan ooit, weerzinwekkend :n Dan begin ik helemaal opnieuw. Reden waarom ik liever bruine eieren dan wittere eieren heb. Die zijn/lijken steviger.


ALs je zout aan het water toevoegt krijg je een 'kooktraject'. Maw, het water gaat dan tussen pak 'm beet 90 graden en 100 graden koken ipv bij 100 graden. Dat betekent dat het water dus geleidelijker gaat koken, waardoor de eieren (en dan vooral de luchtzak) geleidelijker uitzetten zodat ze niet zo snel barsten.



Dit is niet waar. Zout water heeft juist een hoger kookpunt dan gewoon water, maar je moet dan wel flink wat zout toevoegen.

Het enige dat echt werkt bij eieren is door ze flink te laten schrikken. Dat doe je niet door ze na het koken in koud water te leggen, maar juist door ze nog koud in kokend heet water te laten zakken. Dat is de meest fool-proof methode om eieren niet te laten plakken.

https://boingboing.net/2021/09/28/j-ken ... -eggs.html

Die man heeft trouwens een fantastisch kookboek voor alle mensen die wat meer kookgrip willen krijgen. Hij doet allerlei experimenten om te testen wat de beste manier is om iets te koken.
Ik zet eieren ook om die reden altijd met koud water op, dan barsten de schalen ook minder snel.