keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:43

Als je een rauw ei opentikt en je opent hem verder met de opening naar boven, krijg je ook geen stukjes schaal in je ei :)

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:45

Niet zozeer koken, maar voor het behoud van je tosti ijzer: leg een vel bakpapier in je tosti ijzer en leg hier je tosti tussen.. Nooit meer een smerig, aagekoekt tosti ijzer.. :D

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:45

Ik weet niet of het hier al genoemd is en het is eigenlijk een enorme open deur maar.....

Altijd eerst het hele (!) recept doorlezen voordat je aan de slag gaat :+ :D

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:50

Apple schreef:
Ik weet niet of het hier al genoemd is en het is eigenlijk een enorme open deur maar.....

Altijd eerst het hele (!) recept doorlezen voordat je aan de slag gaat :+ :D


Oh, dit heeft me al zo vaak voor gezeik behoed. Het "zet de oven 3 kwartier geleden aan" effect is zo verschrikkelijk irritant in recepten.

In die trant heb ik er nog wel eentje: kijk goed of ze het hebben over tbsp of tsp. Ik heb van de week een recept compleet verknald doordat ik niet door had dat ze dat door elkaar gebruikten...

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:53

'Voeg de geroosterde pijnboompitten toe"

"Gebruik het afgietvocht voor...."

Dat soort werk..

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:54

Ja, helemaal mee eens

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:55

Volledig mee eens. Aan de andere kant vind ik wel dat een goed recept dat voorkomt door bv 'rooster de pijnboompitten' op te nemen, of 'giet de pasta af en bewaar het vocht'. Gebeurt vaak niet, dat klopt.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:07

nine1987 schreef:
Niet zozeer koken, maar voor het behoud van je tosti ijzer: leg een vel bakpapier in je tosti ijzer en leg hier je tosti tussen.. Nooit meer een smerig, aagekoekt tosti ijzer.. :D


Serieus, waarom heb ik hier nooit aan gedacht? :')

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:41

Ierpier schreef:
- Ver(drie)dubbel de knoflook in een recept
- Draai het hele dekseltje met ienieminie gaatjes van je gedroogde kruiden potje af en ga dan kruiden :+

Ik zou wel even controleren hoeveel knoflook er in gaat en op welke verhouding, voor je het verdriedubbeld...
Het recept voor Roti van min surinaamse collega zitten 10 tenen knoflook, ik zou dat oprecht niet verdriedubbelen :') _O-

Tip van mijn oom (chefkok)
eerst de olie/ boter goed heet laten worden, dan al de kruiden toevoegen en daarna pas de producten :j
Door de hitte en het mengen van de olie/boter met de kruiden mengt het beter en ontwikkelen de smaken zich veel beter :j

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:46

Knoflook wordt bij ons zelden in stukjes gesneden/geperst. Mijn vader kan niet goed tegen knoflook en ik houd er niet van. Dus wij pletten de teentjes, schilletje eraf en zo in de pan bij meestal de ui inderdaad. Knoflook bakken wij het liefst zo lang mogelijk mee, zodat het aroma goed in de saus kan trekken. Het gevaar is alleen dat het soms vergeten wordt om de hele teen (of in stukjes gebroken) eruit te halen voor het opscheppen. Gevolg is dat ik die geregeld op mijn bord terugvind :')

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:46


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:03

Boras schreef:
Ik gebruik geen verse knoflook meer. Telkens als we de volgende ochtend beneden kwamen, stonk de woonkamer/open keuken nog erg naar de knoflook van de vorige avond. Onze afzuigkap is blijkbaar niet sterk genoeg.

We zijn overgestapt op knoflookpoeder en geen stank meer in huis. Het is vast als vloeken in de kerk, maar ik vind het een prima oplossing. En lekker makkelijk :P


Ik haat ook kookluchtjes. We hebben nu een grote aparte keuken en eetkamer, maar een inductie plaat met afzuigen en ik was echt sceptisch, maar werkt super.

Ik gebruik juist alleen verse knoflook. Vorige week had ik 3 dagen achter elkaar verse knoflook en ik rook niks. Mijn man had een personeels etentje en daar bbq en sausjes gegeten. Hij douchte, poetst tanden etc, maar toch rook mn slaapkamer.


Apple schreef:
Ik weet niet of het hier al genoemd is en het is eigenlijk een enorme open deur maar.....

Altijd eerst het hele (!) recept doorlezen voordat je aan de slag gaat :+ :D


Ow, ja goeie!

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:09

Apple schreef:
Ik weet niet of het hier al genoemd is en het is eigenlijk een enorme open deur maar.....

Altijd eerst het hele (!) recept doorlezen voordat je aan de slag gaat :+ :D


En gooi een eventuele verpakking met instructie niet meteen weg, want je gaat 'm nog 10x uit de prullenbak vissen om terug te lezen wat je moet doen :+

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:14

Snippergroen schreef:
Apple schreef:
Ik weet niet of het hier al genoemd is en het is eigenlijk een enorme open deur maar.....

Altijd eerst het hele (!) recept doorlezen voordat je aan de slag gaat :+ :D


En gooi een eventuele verpakking met instructie niet meteen weg, want je gaat 'm nog 10x uit de prullenbak vissen om terug te lezen wat je moet doen :+

Hahahah ja die herken ik :Y)

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:16

Lau07 schreef:
Julia Child, door wiens kookboeken ik (en met mij vele Amerikanen) de Franse keuken heb leren ontdekken, had een paar prachtige uitspraken die ik veel gebruik:

“With enough butter, anything is good.” --> Julia Child gebruikt in haar recepten zo onwijs veel boter. Maar alles wordt er echt beter van. Ik ben weleens heel vreemd aangekeken bij de supermarkt toen ik met een enorme voorraad boter naar huis ging omdat ik een paar van haar recepten wilde proberen.


Ik heb inmiddels twee gietijzeren Le Creuset pannen: 1 kokenpan en 1 braad/wok. Het was even een leerproces, maar wat kookt dat fijn. Julia Child gebruikte veel boter. Toch kun je met minder grote hoeveelheden boter ook een heerlijk recept op tafel zetten, ook in gietijzeren pannen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 13:18

nine1987 schreef:
Niet zozeer koken, maar voor het behoud van je tosti ijzer: leg een vel bakpapier in je tosti ijzer en leg hier je tosti tussen.. Nooit meer een smerig, aagekoekt tosti ijzer.. :D


Waarom is een tosti maken geen koken?
Voor het behoud van kookgerei heb ik nog wel een tip.
Ga nooit in een studentenhuis wonen!

Tijdens mijn introweek gingen we op bezoek bij een studentenhuis van de studentenvereniging.
De vuile vaat stond 40 cm hoog opgetast op het aanrecht.
Ik, sarcastisch: 'Lekker schoon hier.'
Die student, diep verontwaardigd: 'We hebben nog speciaal voor jullie opgeruimd!' _O-

Later toch in een studentenhuis terecht gekomen. |o In en om het tosti-ijzer zaten genoeg kruimels en verbrande kaas voor een hele tosti. De frituurpan was drie maanden oud. Maar er zat een halve centimeter aangekoekt frituurvet in. :r Alle pannen hadden bladderende teflonlagen. Eén keer per week aten we gezamenlijk voor het bewonersoverleg. De meeste van die figuren kwamen niet verder dan aardappels groente en vlees. Dat is een gerecht waarin je drie dingen fout kan doen. Ze speelden het klaar om alle drie die dingen keer op keer fout te doen. Het vlees aangebrand, de aardappels half gaar en de groente plat gekookt. 8)7 Dus negen van de tien keer stond ik te koken zodat er tenminste iets eetbaars op tafel stond. En de staat van de keuken was echt verschrikkelijk.

Voor het geval ik ooit weer de pech heb met huisgenoten te moeten samenwonen heb ik voor mezelf een paar kookvoorwaarden opgesteld. }:)
    Ik ben geen keukenprins. Ik ben culinair dictator.
[1] Om 17:00 uur is de keuken brandschoon.
[2] De vaat is dezelfde avond afgewassen en opgeruimd.
[3] Iedereen eet wat de pot schaft.
[4] Iedereen betaalt mee.
[5] Iedereen verschijnt aan tafel als het eten klaar is.
[6] regel maar onder elkaar hoe je het voor elkaar krijgt.
[7] Als deze regels niet gevolgd worden staat er geen eten op tafel. ~~}>

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 14:56

Ow, een studentenhuis.........Dan was ik omgekomen van de honger. Ik vond het op school al vreselijk om samen in de aula te eten. Wat konden sommigen er een zooi van maken.

Wij ruimen op na het eten, maar ik maak altijd even het aanrecht en de kookplaat schoon voor ik ga koken. Niet uitgebreid, maar beetje nalopen en fris beginnen.

Ik ben ook best neurotisch als ik met kipfilé bezig ben geweest.

Vast een bekende tip; Ik vind tomatensaus niet altijd gelijk lekker. Mijn tante heeft in Italië altijd geleerd om een wortel mee te koken in je saus. Dus ipv suiker een zoetmaker.

Heb nu nieuwe bakpannen en van die bescherming ertussen in de kast.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:26

Jolien87 schreef:
Boras schreef:
Ik gebruik geen verse knoflook meer. Telkens als we de volgende ochtend beneden kwamen, stonk de woonkamer/open keuken nog erg naar de knoflook van de vorige avond. Onze afzuigkap is blijkbaar niet sterk genoeg.

We zijn overgestapt op knoflookpoeder en geen stank meer in huis. Het is vast als vloeken in de kerk, maar ik vind het een prima oplossing. En lekker makkelijk :P


Probeer eens Lampe Berger. Het is niet goedkoop maar ideaal tegen kookluchten.


Bedankt voor de tip. Maar ik wil juiste frisse, zuivere lucht in huis. Voor mij valt huisparfum daar niet onder :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:29

Wij hebben trouwens recirculatie. Ik was daar huiverig voor, maar we hebben een eiland in het midden. Enige dat tegenvalt is dat je koude wind bij je voeten krijgt en ik steeds de deur dicht deed naar de woonkamer omdat ik dacht dat er veel tocht was.........moest even wennen :)
Maar werkt goed qua luchten.
Hang mn jas over krukje aan de bar en die neemt geen kookluchtjes aan.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:30

Oh jeetje, ik verknal een quote :o

Maar Superpony, zo'n kookplaats met afzuiger staat al op mijn verlanglijstje voor als onze keuken vervangen wordt. Veel gezonder ook voor de luchtwegen.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:26

axel_1997 schreef:
nine1987 schreef:
Niet zozeer koken, maar voor het behoud van je tosti ijzer: leg een vel bakpapier in je tosti ijzer en leg hier je tosti tussen.. Nooit meer een smerig, aagekoekt tosti ijzer.. :D


Waarom is een tosti maken geen koken?
Voor het behoud van kookgerei heb ik nog wel een tip.
Ga nooit in een studentenhuis wonen!

Tijdens mijn introweek gingen we op bezoek bij een studentenhuis van de studentenvereniging.
De vuile vaat stond 40 cm hoog opgetast op het aanrecht.
Ik, sarcastisch: 'Lekker schoon hier.'
Die student, diep verontwaardigd: 'We hebben nog speciaal voor jullie opgeruimd!' _O-

Later toch in een studentenhuis terecht gekomen. |o In en om het tosti-ijzer zaten genoeg kruimels en verbrande kaas voor een hele tosti. De frituurpan was drie maanden oud. Maar er zat een halve centimeter aangekoekt frituurvet in. :r Alle pannen hadden bladderende teflonlagen. Eén keer per week aten we gezamenlijk voor het bewonersoverleg. De meeste van die figuren kwamen niet verder dan aardappels groente en vlees. Dat is een gerecht waarin je drie dingen fout kan doen. Ze speelden het klaar om alle drie die dingen keer op keer fout te doen. Het vlees aangebrand, de aardappels half gaar en de groente plat gekookt. 8)7 Dus negen van de tien keer stond ik te koken zodat er tenminste iets eetbaars op tafel stond. En de staat van de keuken was echt verschrikkelijk.

Voor het geval ik ooit weer de pech heb met huisgenoten te moeten samenwonen heb ik voor mezelf een paar kookvoorwaarden opgesteld. }:)
    Ik ben geen keukenprins. Ik ben culinair dictator.
[1] Om 17:00 uur is de keuken brandschoon.
[2] De vaat is dezelfde avond afgewassen en opgeruimd.
[3] Iedereen eet wat de pot schaft.
[4] Iedereen betaalt mee.
[5] Iedereen verschijnt aan tafel als het eten klaar is.
[6] regel maar onder elkaar hoe je het voor elkaar krijgt.
[7] Als deze regels niet gevolgd worden staat er geen eten op tafel. ~~}>



Een tosti maken koken noemen, vind ik stiekem toch wel vloeken in de kerk.. :))

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 16:30

En wanneer heet het dan wel koken?
Als de tosti een croque monsieur heet? :+
Of een panini? :+ :+

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:33

axel_1997 schreef:
En wanneer heet het dan wel koken?
Als de tosti een croque monsieur heet? :+
Of een panini? :+ :+



Haha nee, als je er in ieder geval nog een beetje moeite voor doet.. Een tosti is imo een verdeelde boterham.. :)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:34

Waarom was je kip of rijst?!

Bij linzen moet het trouwens wel, waarom is dat?

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:38

Vroeger werd geadviseerd kip te wassen vanwege salmonella. Dat werkt sowieso niet, maar is tegenwoordig ook niet nodig.
Rijst (en linzen, en bonen) die je in grote balen koopt was je omdat daar steentjes en zand/vuil in kunnen zitten. Dat is 'ruw' produkt zo van het land.