Je eigen brood bakken.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:26

Ik kom mee volgen :j Ik maak gewone gistbroden, geen zuurdesem.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:33

Sinds vorige week ben ik een zuurdesemstarter aan het kweken. Komende week kan ik m’n eerste zuurdesembrood bakken. Ben heel benieuwd! Afbeelding

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:35

Conclusie ben de zout vergeten. :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:03

Marcella schreef:
Conclusie ben de zout vergeten. :')

Oh, dat is balen. Niet te eten nu waarschijnlijk?

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:20

Ga het toch proberen anders moet ik wat uit de vriezer ontdooien. :')

Is het gelukt ben ik wat vergeten. En anders kan het brood nog naar de kippen.

prugelpiet

Berichten: 12599
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:36

Gezouten boter erop? Om het wat recht te trekken?

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:37

Heel toevallig is mijn boter ongezout, maar een snufje zout doet wonderen hoor of iets van kaas erop zit ook zout in.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:20

lovelucydan schreef:
Een vraagje aan jullie,

Heeft iemand al een focaccia brood gemaakt zoals ik dat vaak op youtube in shorts voorbij zie komen? Van die mega luchtbellen en super wobbely en nattig?


Hij staat op het programma. 1tje waarvan het deeg lang moet rijzen. Maar ik heb geen bloem meer :+ Dinsdagavond boodschappen doen. Dus dan hopelijk donderdag kunnen bakken.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:22

Ik ben heel benieuwd of 'onze bloem' dat aan kan. Hier in de Benelux hebben we toch vaak bloem die wat lager in eiwitten is waardoor ie minder water aan kan. Dus spannend Chamion! Ben benieuwd!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:50

Ik moet zeggen dat ik nooit exact mijn water afmeet. Gewoon beetje bij beetje erbij en dan goed kijken naar de structuur. Heb inderdaad wel eens een foutje gemaakt en dat ik vervolgens mijn gistdeeg weg kon gooien omdat het helemaal niks deed. Ik kwam deze tegen, die wil ik proberen:

EDIT: en toen had ik het recept niet opgeslagen :+ Ik ga kijken of ik hem weer kan vinden. Maar reels bij FB, wanneer je ze niet wilt tref je ze tig keer en wanneer je ze zoekt zijn ze verdwenen :(

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:41

Die van mij ruikt nu naar sterke alcohol en niet meer die heerlijke yoghurt lucht. -O-

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:55

Eventjes over die starter.
Ik lees dat die het best gaat bij een temperatuur van 21 tot 27 graden. Hier is het overdag 18 graden en savonds 20 graden. Kan ik er dan beter al niet aan beginnen.

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:55

Ik heb gisteren mijn eerste brood gebakken, met dit recept. Was een groot succes en smaakt (letterlijk) naar meer!! Welke boeken of recepten raden jullie enthousiaste beginners aan? Wil graag met meer experimenteren :D

Ik lees van alles over zuurdesemstarters de laatste pagina’s van dit topic, dat klinkt mij nog veel te ingewikkeld.

axel_1997

Berichten: 1793
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:46

BeFunny schreef:
Eventjes over die starter.
Ik lees dat die het best gaat bij een temperatuur van 21 tot 27 graden. Hier is het overdag 18 graden en savonds 20 graden. Kan ik er dan beter al niet aan beginnen.


Hij kan er wat langzamer van worden. Maar ik bewaar de mijne in de koelkast om meel en werk te besparen. Ik had hem laatst s' nachts op de vaatwasser gezet om hem de volgende ochtend op tijd actief te hebben. Ging als een trein. Je kan van mij trouwens wel een stukje starter krijgen dan hoef je hem zelf niet te maken.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:49

BeFunny schreef:
Eventjes over die starter.
Ik lees dat die het best gaat bij een temperatuur van 21 tot 27 graden. Hier is het overdag 18 graden en savonds 20 graden. Kan ik er dan beter al niet aan beginnen.


Geen probleem. Zal hooguit wat langzamer rijzen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:11

BeFunny schreef:
Eventjes over die starter.
Ik lees dat die het best gaat bij een temperatuur van 21 tot 27 graden. Hier is het overdag 18 graden en savonds 20 graden. Kan ik er dan beter al niet aan beginnen.


Afbeelding
Kijk eens op de achtergrond: 19 graden. :) het proces gaat langzamer. Ik ben nu aan het puzzelen wanneer ik wat moet doen om morgenavond een zelfgebakken zuurdesembrood te kunnen serveren.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:40

leeslampje schreef:
Ik heb gisteren mijn eerste brood gebakken, met dit recept. Was een groot succes en smaakt (letterlijk) naar meer!! Welke boeken of recepten raden jullie enthousiaste beginners aan? Wil graag met meer experimenteren :D

Ik lees van alles over zuurdesemstarters de laatste pagina’s van dit topic, dat klinkt mij nog veel te ingewikkeld.


Ik raad de brood bijbel aan! Super lekkere brood recepten en de scones zijn overheeerlijk!

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:45

axel_1997 schreef:
BeFunny schreef:
Eventjes over die starter.
Ik lees dat die het best gaat bij een temperatuur van 21 tot 27 graden. Hier is het overdag 18 graden en savonds 20 graden. Kan ik er dan beter al niet aan beginnen.


Hij kan er wat langzamer van worden. Maar ik bewaar de mijne in de koelkast om meel en werk te besparen. Ik had hem laatst s' nachts op de vaatwasser gezet om hem de volgende ochtend op tijd actief te hebben. Ging als een trein. Je kan van mij trouwens wel een stukje starter krijgen dan hoef je hem zelf niet te maken.




Oh dat vind ik nog eens een lief aanbod. Graag.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:39

Mijn starter woont in de koelkast, als ik wil bakken dan haal ik hem om 8u in de ochtend uit de koelkast, voed ik hem en laat ik hem staan, op kamertemperatuur. Zal nu 17 graden zijn in de keuken in de zomer veel warmer. Dan kijk ik wanneer hij verdubbelt/ goed actief is en dan maak ik mijn deeg. Als die klaar is gaat het mandje in de koelkast gedurende de nacht en dan kan ik de ochtend erop bakken, 24u na het voeden dus.

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:16

Hier nu 2 kerststollen in de maak, van het recept van Heel Holland bakt. Je moest eerst de helft van het water mengen met de verse gist en een ei. Volgende stap, voeg alle ingrediënten toe behalve de vulling en spijs. Dus ik alles erbij kegelen, inclusief de tweede helft van het water.
FOUT!
Kleddernat deeg. Dus als een malle bloem toegevoegd tot de textuur weer enigszins normaal was. Nu hopen dat het alsnog goedkomt, ze liggen nu in de eerste rijs.

Voor recepten en boeken, de website en boeken van Levine van Doorn zijn enorm aan te raden!

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:18

Set_Elkol schreef:
Mijn starter woont in de koelkast, als ik wil bakken dan haal ik hem om 8u in de ochtend uit de koelkast, voed ik hem en laat ik hem staan, op kamertemperatuur. Zal nu 17 graden zijn in de keuken in de zomer veel warmer. Dan kijk ik wanneer hij verdubbelt/ goed actief is en dan maak ik mijn deeg. Als die klaar is gaat het mandje in de koelkast gedurende de nacht en dan kan ik de ochtend erop bakken, 24u na het voeden dus.

Tof! Hier kan ik iets mee. (Behalve dat mijn thuiswerkdag gestoord verliep, komt het bakken dit weekend wel)

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:39

Meestal komt het al met al neer op deeg maken tussen 16 en 17u :D

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:51

Zit er over na te denken om starter weg te gooien. :o

Heb weer eieren en dan bak ik liever gist brood.

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:05

De oogst van vandaag.
Nog niet helemaal naar wens, maar de smaak is wel goed. Volgende keer even wat dingen bijstellen.
Afbeelding

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:39

Afbeelding
Judith dit is het recept wat ik en mijn moeder gebruiken. Altijd goed en echt heel erg lekker.