Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:27

Hoi bokkers! Ik had een vraagje. Sinds drie dagen geleden ben ik bezig met zuurdesem brood maken. Het “papje” ruikt al zoals ‘ie hoort te ruiken en is al het dubbele gerezen. Vandaag is ie namelijk overstroomt. Er zit al wel degelijk leven in (je ziet veel bubbeltjes poppen en maken).
Maar goed. Vandaag moet ik m weer gaan voeden volgens het recept. Moet ik dat nu nog wel doen?

Hier een foto:
Afbeelding

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:14

Ja absoluut. Dit is nog niet wat je wil hebben. Dit is nog steeds de battle van de bacteriën. Alles eruit mikken op 20 gram na, aanvullen met 20 gram water en 20 gram meel.

Die extreme activiteit gaat afnemen na een paar dagen en dan lijkt het weer vrij dood. Daarna gaat het weer opnieuw groeien na de voeding.

Deze groei is niet van blije bacteriën en gisten, dit zijn de gasvormende slechte bacteriën.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:18

axel_1997 schreef:
Oh ja leg je de deksel wel los op de pot? Want je starter heeft zuurstof nodig. Die fout maakte ik in het begin.


Ja! Misschien draai ik hem 1 slag, maar hij zit erg los op de pot.


ElfBeau_067 schreef:
Hoi bokkers! Ik had een vraagje. Sinds drie dagen geleden ben ik bezig met zuurdesem brood maken. Het “papje” ruikt al zoals ‘ie hoort te ruiken en is al het dubbele gerezen. Vandaag is ie namelijk overstroomt. Er zit al wel degelijk leven in (je ziet veel bubbeltjes poppen en maken).
Maar goed. Vandaag moet ik m weer gaan voeden volgens het recept. Moet ik dat nu nog wel doen?

Hier een foto:
[ [url=m/UbRuRN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kom ook nog maar net om de hoek kijken bij zuurdesem starters, maar ja, je moet sowieso voeden. Iris heeft je een mooie uitleg gegeven waarom.

Het is zonder van je meel als je elke dag zoveel starter pakt om te voeden. Je kan er toch nog een poos niet mee bakken. Ik pak zelf 50gr. starter en gooi de rest nog weg, maar ik weet dat dat nog vrij veel is.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:58

Iris82 schreef:
Ja absoluut. Dit is nog niet wat je wil hebben. Dit is nog steeds de battle van de bacteriën. Alles eruit mikken op 20 gram na, aanvullen met 20 gram water en 20 gram meel.

Die extreme activiteit gaat afnemen na een paar dagen en dan lijkt het weer vrij dood. Daarna gaat het weer opnieuw groeien na de voeding.

Deze groei is niet van blije bacteriën en gisten, dit zijn de gasvormende slechte bacteriën.


Dankjewel voor de uitleg Iris. Ik volg nu een recept uit ene brood boek dus hopelijk zullen die afmetingen niet teveel zijn.

Ik had online ook veel gelezen dat mensen vanaf dag 3 100 gr water een meel toevoegden, ook in het recept. Maar niet dus :?

Maar goed, bedankt dat ik zo snel antwoord kreeg! En fijne tips geven jullie.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:24

Het gaat om de verhoudingen, niet om de hoeveelheden an sich :)

Wat Iris gebruikt is 1:1:1, dus als je bijvoorbeeld 100 gram starter pakt dan voeg je daar 100 g meel en 100 g water aan toe. De rest wat je aan starter hebt gooi je weg.
Bij 20 g starter gebruik je 20 g meel en 20 g water, bij 50 g starter gebruik je 50 g meel en 50 g water, enzovoort.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:20

Ik houd mijn starter klein (20-20-20) tot ik ga bakken en dan ga ik de dag ervoor gewoon wat minder discarden (weggooien). Dan houd ik 40 gram starter waar ik dan 40 meel en 40 water bij doe. Mijn recept gebruikt 100 gram starter dus dan heb ik 40+40+40=120, 120-100= 20 gram starter weer over om weer mee verder te gaan.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:25

ElfBeau_067 schreef:
Hoi bokkers! Ik had een vraagje. Sinds drie dagen geleden ben ik bezig met zuurdesem brood maken. Het “papje” ruikt al zoals ‘ie hoort te ruiken en is al het dubbele gerezen. Vandaag is ie namelijk overstroomt. Er zit al wel degelijk leven in (je ziet veel bubbeltjes poppen en maken).
Maar goed. Vandaag moet ik m weer gaan voeden volgens het recept. Moet ik dat nu nog wel doen?


Je kunt hem ook overgieten in een grotere pot zodat hij meer plek hebt om te groeien, dan hoef je ook niets weg te gooien. Die van mij zit in een liter pot en heb nog niet gehad dat die over de rand ging :)

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:00

En pannenkoeken bakken van wat je teveel hebt is ook heel lekker :P

Misschien ben ik ruim een maand te vroeg, maar het lijkt mij ook heel leuk om oliebollen te bakken van desem. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar wel recepten gezien op het internet.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:32

Heb de overblijfselen in een bak gegoten om daar pannenkoeken van te bakken. De starter zin een een grotere bak.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:57

ElfBeau_067 schreef:
Heb de overblijfselen in een bak gegoten om daar pannenkoeken van te bakken. De starter zin een een grotere bak.


Als je 6 dagen geleden echt vanaf 0 bent begonnen, dan kan je je overblijfselen nog niet eten. De slechte bacteriën hebben nog de overhand in jouw starter. Als je bent begonnen met een starter van iemand anders die het al deed, dan kan dat wel.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:00

Hoi hoi.

Ik zou graag zelf brood willen gaan bakken maar moet er nog een keukenmachine voor kopen.

Wij hebben een tijd een broodbakmachine gehad maar ik vond dat brood met die mixen en uit die machine echt niet lekker.

Maar ik wil dus lekker brood in de oven gaan bakken.

Ik zoek dus een keukenmachine. Die hoeft geen blender te hebben want die heb ik wel. Ik wil hem waarschijnlijk alleen gaan gebruiken voor kneden en misschien soms pannenkoeken beslag maken. Dat doe ik nu net de hand of de blender.

Welke keukenmachine zou hier goed geschikt voor zijn?

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:14

Ik denk dat je even mijn topic op HTT moet zoeken over de 'goedkopere' KitchenAid. Mensen waren er toch wel over uit dat je een flinke keukenmachine moest hebben wilde je deeg kneden. Dus een Mum5 of toch een KitchenAid. :+

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:17


BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:31


ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:15

prugelpiet schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Heb de overblijfselen in een bak gegoten om daar pannenkoeken van te bakken. De starter zin een een grotere bak.


Als je 6 dagen geleden echt vanaf 0 bent begonnen, dan kan je je overblijfselen nog niet eten. De slechte bacteriën hebben nog de overhand in jouw starter. Als je bent begonnen met een starter van iemand anders die het al deed, dan kan dat wel.


Dat weet ik. Maar vanaf wanneer kan je dat dan wél?

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:05

Deze is het geworden heb ik gekovhr bij MediaMarkt

Afbeelding

bourgini supreme kitchen chef pro

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:01

ElfBeau_067 schreef:
prugelpiet schreef:
Als je 6 dagen geleden echt vanaf 0 bent begonnen, dan kan je je overblijfselen nog niet eten. De slechte bacteriën hebben nog de overhand in jouw starter. Als je bent begonnen met een starter van iemand anders die het al deed, dan kan dat wel.


Dat weet ik. Maar vanaf wanneer kan je dat dan wél?


Ik dacht minimaal 2weken

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:20

Mijn eerste brood baksel van een recept zonder ei. Niet de mooiste broodjes wel lekker

Afbeelding

Dit was na de eerste rijs
Afbeelding


Afbeelding

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:29

Nou ik vind ze er heerlijk uitzien! Hier weer een zuurdesembrood aan het laten rijzen na het fiasco van de vorige. :') Ik was teruggegaan naar een ander recept wat veel minder starter gebruikte. Ik weet niet wat ik dacht. Het was een platte pannenkoek. :+

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:03

Iris82 schreef:
Nou ik vind ze er heerlijk uitzien! Hier weer een zuurdesembrood aan het laten rijzen na het fiasco van de vorige. :') Ik was teruggegaan naar een ander recept wat veel minder starter gebruikte. Ik weet niet wat ik dacht. Het was een platte pannenkoek. :+


Was die wel lekker? Want dan is het nog niet erg.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:36

BeFunny schreef:
Mijn eerste brood baksel van een recept zonder ei. Niet de mooiste broodjes wel lekker

[ [url=m/DweKzc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was na de eerste rijs
[ [url=m/4TL5YT.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/OZK0BI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus het deeg kneden met de Bourgini was een succes?

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:46

Albertina71 schreef:
BeFunny schreef:
Mijn eerste brood baksel van een recept zonder ei. Niet de mooiste broodjes wel lekker

[ [url=m/DweKzc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was na de eerste rijs
[ [url=m/4TL5YT.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/OZK0BI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus het deeg kneden met de Bourgini was een succes?


Ja goed geslaagd. En dat voor de eerste keer.

Smaken ook echt lekker. Ik moet ze even bewaren tot mijn vriend thuis is dus mocht er van mezelf maar één :j

Ik heb hem gewoon op stand één gezet 8 min laten kneden zonder roomboter toen de roomboter erbij gedaan en af laten kneden. Deeg uit de kom gehaald en de homp wat bij elkaar gedrukt en laten rijzen :j

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:23

Iris82 schreef:
Nou ik vind ze er heerlijk uitzien! Hier weer een zuurdesembrood aan het laten rijzen na het fiasco van de vorige. :') Ik was teruggegaan naar een ander recept wat veel minder starter gebruikte. Ik weet niet wat ik dacht. Het was een platte pannenkoek. :+


Hoe moet een platte pannenkoek van een zuurdesem er nou weer uit zien? :')

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:11

Ohh ik heb m aan mn moeder gegeven en die zei dat hij wel perfect smaakte. Heb er helaas geen foto van gemaakt maar mij kennende gaat het zeker vaker mislukken dus ik zal je de resultaten laten zien. :')

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:21

Ik ben nu iets aan het rijzen dat wordt voor bij de soep. Maar had te weinig patent bloem dus heb dat aangevuld met tarwebloem maar hij was en bleef heel kleverig na de de eerste rijs weer toen ik het wilde verdelen heb dus bloem toegevoegd en nog even verder rijzen weer maar denk dat deze minder zal zijn gelijk.