Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:01

Hier ook koud en vochtig :D ik laat mijn desem deeg en starter gewoon langer staan maar het is wel bewerkelijker.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:09

Ik heb gisteravond m'n starter op de vaatwasser gezet om hem wat sneller op z'n piek te krijgen. Maar verder gaat het rijzen meestal wel prima. Ik heb nu een bruin tarwedeeg en voor het eerst een volkoren speltdeeg in de koelkast staan. Ik ben benieuwd hoe het resultaat morgen is! :D

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:54

Wat voor percentages/ratio bloem-meel gebruik je? Bij volkoren 30/70 of 100% meel? en bij bruin minder meel? Ik bak eigenlijk nooit wit maar doe gewoon wat op dat moment uitkomt maar eigenlijk meestal 50% tarwebloem en 50% speltmeel (gebruik spelt voor mijn starter en heb eigenlijk nooit tarwemeel in huis). In de koelkast heb ik nu eentje met 270 gram meel ten opzichte van 130 bloem.
Plaats je je resultaat hier?

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:11

Hier is het wel goed gelukt

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:13

Ja ik laat het straks zien. :D

Volkoren tarwemeel is bij mij mij eigenlijk volkoren-ish. Ik heb hier in de buurt nog geen goed merk voor volkoren tarwemeel gevonden. Dus ik heb in dit geval drie delen bloem op één deel tarwezemelen gemengd om meel te krijgen. Het speltmeel is wel echt volkoren meel.

Voor het bruin brood gebruik ik 50% bloem en 50% volkoren-ish meel. Dus een achtste deel zemelen.

Voor het volkoren speltbrood heb ik (75% volkoren speltmeel/25% volkoren-ish tarwemeel) gebruikt.

En ik gebruik roggedesem. 80 gram starter op 400 gr meel/bloem. Dus dat zit er ook nog in.

Mooi brood!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:40

Gelukt! :D
Afbeelding
volkoren spelt
Afbeelding
bruin tarwe
Afbeelding

Het speltdeeg was wat zachter dan het tarwedeeg. Iets minder water de volgende keer en ik moet nog eens een tweede rijsmandje voor ovaal brood regelen. Die ronde broden zakken te veel uit vind ik. Ik denk dat ik het tarwebrood iets meer bovenop moet insnijden zodat het mooi open scheurt.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:29

Jullie broden zien er lekker uit. Bij mij lukken op dit moment de broden die je niet hoeft te kneden het best. De “kneed” broden zijn niet luchtig genoeg. Misschien hebben ze een te lange rijstijd gehad voordat ze de oven in gingen, binnenkort maar weer eens proberen

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:44

Wat een reacties op mijn bericht :D
Ik volg geen procenten of niks. Ondertussen maak ik standaard met deze ingrediënten mijn kneed brood.
500 gr patant bloem
7 tot 9 gr gist (afhankelijk of ik met kruiden ofzo wil werken)
7 gr zout
25 gr meelverbeteraar (deze haal ik bij de Oude Meul te Ermelo)
300 ml lauwwarm water
20 tot 150 gr (room)boter (geen idee waarom maar als dit er bij mij niet in zit vind ik het brood niet zo lekker)

Eerst bloem, meelverbeteraar en zout in de kom, daarna goed mengen. Volgens de gist erin en boter erin en goed mengen. Het water beetje bij beetje erin doen en beginnen met kneden. Kneden mag echt minimaal 10 minuten. Totdat je een elastisch, min of meer glad deeg hebt. Je voelt echt verschil in je handen als je er bent. Ik doen dan altijd een mini beetje warm water op de bol deeg, en daarna gaat de kom in een plastic zak en bij de kachel voor de eerste rijs. Deze duurt meestal een uur. Als het deeg minimaal verdubbeld is kan je eventueel dingen als uien en kaas er doorheen kneden als je bijvoorbeeld een kaas/uien brood wilt. Of andere kruiden/rozijnen.

Daarna laat ik mijn deeg de 2e rijs in de slowcooker op de warmhoud stand. Als het deeg dan weer verdubbeld is gaan de slowcooker aan op low voor een uurtje of 2. Tot nu toe ben ik nog een beetje aan het spelen ermee. Dus exactie tijden en high/low heb ik nog niet. De ene keer heb ik hem op high gebakken en dan is de korst onderaan wat harder (lekker voor bij uiensoep) en de andere keer op low en dan is die korst onderaan wat zachter. Aan de bovenkant is het wat lichter van kleur en vrij zacht (denk aan bolletjes korst structuur) Als je dit niet lekker vind kan je het onderkant van het brood in aluminiumfolie inpakken en de bovenkant even afbakken in de oven.

Maar ik zal morgen weer een brood maken en dan iets meer in de gaten houden en foto's maken voor hier.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:17

Zo, het slowcooker brood.

Na de 1ste rijs. In de kom, bij de gietijzeren kachel. Lekker verdubbeld
Afbeelding

Kneden en in de slowcooker gedaan op warm houd stand. 2de foto is na een uur rijzen.
Ik heb een 6 liter slowcooker en het brood komt op 1,5 cm niet boven de rand uit
Afbeelding
Afbeelding

Na een uur op high moest ik weg, dus toen op 2 uur low gezet (daarna gaat die automatische naar warm houd stand) Toen ik terug kwam zag het brood er zo uit. Officieel gaar, maar de bovenkant wit en erg zacht. Dus heb de onderkant in aluminiumfolie gedaan en staat nu op 180 graden in de oven om wat bij te kleuren.
Afbeelding
Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12573
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:22

Hoe is het uiteindelijk geworden, Chamion? Is de bleekscheet wat bijgekleurd? :))

Ik sta op het punt om op te geven. Mijn zuurdesem starter wil NIET groeien. Ik heb gevoerd op 1:1:1 ratio, 1:2:2, een keer daags, 2x daags, diverse plekken in huis geprobeerd, maar er gebeurt niks. Oke, hij groeit misschien 2mm. Ik heb nu bij de biowinkel biologisch tarwemeel gekocht, maar ook dat maakt tot dusver geen verschil. Ik heb nog nooit een dag overgeslagen. Ik heb hem laatst na het gebruiken van de oven zelfs daar in gestopt toen die wat meer afgekoeld was, maar ook dat heeft geen zoden aan de dijk gezet. Ook de valse rijs op dag 1/2/3 is niet gebeurt. Ik kijk al die tijd tegen dezelfde hoeveelheid aan als die ik terug in de schone pot schep na het voeren.

Wat gaat er fout -O- Of heb ik teveel succes verhalen gelezen en ben ik veels te ongeduldig? Ik zit op bijna 2,5 week.

Edit: hij ruikt ook niet lekker.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:45


axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 02:08

Ik heb de mijne niet zelf gestart. Maar ik merkte in het begin wel dat hij zuurder, minder fris en minder actief werd op 100% hydratatie. Toen las ik dat melkzuurbacteriën de overhand krijgen bij minder water en gist bij meer water. Op 150% hydratatie blijft die van mij gezond. Ik gebruik altijd 40 gr starter, 40 gr roggemeel en 60 gr water voor basis onderhoud.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:35

Ik deed het in het begin met roggemeel en later speltmeel, 1:1:1, ik weet niet wat er fout gaat bij jou! Ik had hem op kamertemperatuur de eerste maanden, en na 2 weken heb ik mijn eerste nogal platte brood ermee gebakken. Misschien toch overnieuw beginnen, dat er verkeerde bacteriën in zitten. Of met een heel klein theelepeltje starter weer opnieuw beginnen. Neem aan dat je sowieso af en toe een deel weg gooit omdat het anders teveel wordt?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:52

prugelpiet schreef:
Hoe is het uiteindelijk geworden, Chamion? Is de bleekscheet wat bijgekleurd? :))


Prachtig goudkleurig geworden en gisteren de laatste stukje opgegeten. Ik kwam vandaag een tiktok tegen van iemand die na de 1ste rijs haar brood in 12 stukjes verdeelde, plat rolde ne door midden sneed. Daarna kruidenboter en kaas erop deed. Vervolgens als een gesneden brood in het bakblik en dan na de 2de rijs in de oven. Een busbrood, breekbrood en kruidenbrood in 1. Die staat nog even op de lijst voor komende weekend vermoed.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:39

Oh god, ik was van recept gewisseld en ik heb gewoon een platte kleffe pannenkoek gebakken die ik meteen weggegooid heb. Niet te eten. :r

prugelpiet

Berichten: 12573
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:41

Bedankt voor de tips. Ik zal in een andere pot overnieuw beginnen, en de huidige eens wat meer water geven. Wellicht trekt die nog bij. En anders is er geen man over boord want zo lang ben ik nou ook nog weer niet bezig.

Ik weeg elke dag 50 gram starter af om te voeden, de rest gaat in de prullenbak.

Ik denk dat stinken misschien een wat te groot woord is, hij ruikt gewoon best zuur. Niet fris zuur, maar echt zurig.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:45

Okay. :=

Ik dacht dus: oh, leuk, laat ik ook een pakketje van de Broodgodin bestellen. Dus ikke broodje bakken. Platte pannenkoek. Niet te vreten. Gadverdamme.

Zit er dus gewoon al zout in die mix. %) :x

:r :r :r :')

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:01

Jakkes iris!

Ik zou dan juist en starter weer niet meer hydrateren maar dat is heel persoonlijk, ik vind een dunnere starter niet zo fijn werken. Ik merk dat vooral het soort meel invloed heeft op de zuurheid en het ene meel heeft dan inderdaad wel weer iets meer vocht nodig heeft dan de ander.

Mijn brood van vandaag:
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:18

Set_Elkol schreef:
Jakkes iris!

Ik zou dan juist en starter weer niet meer hydrateren maar dat is heel persoonlijk, ik vind een dunnere starter niet zo fijn werken. Ik merk dat vooral het soort meel invloed heeft op de zuurheid en het ene meel heeft dan inderdaad wel weer iets meer vocht nodig heeft dan de ander.

Mijn brood van vandaag:
[ [url=m/dQ4ts9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar kan ik deze ophalen? :~

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 02:27

Set_Elkol schreef:
Jakkes iris!

Ik zou dan juist en starter weer niet meer hydrateren maar dat is heel persoonlijk, ik vind een dunnere starter niet zo fijn werken. Ik merk dat vooral het soort meel invloed heeft op de zuurheid en het ene meel heeft dan inderdaad wel weer iets meer vocht nodig heeft dan de ander.


Dat stond er inderdaad ook wel bij. Vooral roggemeel is dorstig. En als ik het me goed herinner stond er dat de dikte van yoghurt ideaal is. Ik zat destijds meer richting kwark of creme fraiche bij 100% hydratatie.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:48

Handig zo’n slowcooker Chamion. Ik heb laatst de koelbox met warme kruiken geprobeerd, dat ging ook prima.

De andere broden zien broden zien er ook weer smakelijk uit. De zaden maken het heel feestelijk.

Jammer dat de mix van de Broodgodin niet gelukt is, Iris. Komt dat door de dubbele hoeveelheid zout?

Prugelpiet lastig al die verschillende adviezen over starter. Ik heb laatst een starter gemaakt van 40 g roggemeel en 60 g water van 25 ‘C. Volgens de instructie moest ik hem om de dag voeden met 1 el meel. Wel elke dag goed door roeren.

prugelpiet

Berichten: 12573
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:44

Afbeelding

voorzichtig enthousiast :j dit is dag 2 dat het er zo uit ziet. Wie weet word het toch nog brood dit jaar :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:10

dat gaat de goede kant op.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:30

Dat ziet er goed uit!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:44

Oh ja leg je de deksel wel los op de pot? Want je starter heeft zuurstof nodig. Die fout maakte ik in het begin.