Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:48

Ik heb gisteren een gietijzeren pan kunnen scoren dus ik ga er binnenkort ook maar weer eens aan beginnen. Ik kan niet wachten, haha. Eerst maar eens een desem starter opzetten.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:54

Oeh nu het weer weer slechter word en ik dus meer binnen ben kan ik ook wel weer eens beginnen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:28

Van de week bij de ikea geweest en zelfs daar kan je merken dat brood bakken populaider wordt. Ze hadden diverse maten brood bak vormen. Ik was er wel blij mee, want mijn cake vorm (die ik tot nu toe gebruikte) was iets te groot (zoveel voor mijn deeg als mijn oventje) Heb 2x een kleine vorm gekocht. Ze passen naast elkaar in de oven, dus kan nu zelfs 2 broden gelijktijdig bakken.

Hopelijk van de week tijd om eens broden te bakken.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:55

Iemand hier ervaring met de KitchenAid Ultra Power? Ik kan die voor een leuk prijsje krijgen (sowieso is de KitchenAid hier een heel stuk betaaldbaarder met 350 voor een Artisan in de aanbieding) maar ik wil wel weten of die net zo goed of beter is dan de Artisan.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:43

Van de week twee broden gebakken, een cheddar/jalapeno brood (mijn absolute favoriet, helaas geen foto van), en een brood met stukjes pompoen, koekkruiden en gewelde sultana's. Ook heel lekker!Afbeelding

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:44

Wauw, wat een prachtig brood! Hoe heb je die vorm zo gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:45

Rinske schreef:
Van de week twee broden gebakken, een cheddar/jalapeno brood (mijn absolute favoriet, helaas geen foto van), en een brood met stukjes pompoen, koekkruiden en gewelde sultana's. Ook heel lekker![ [url=m/iVt37i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is toch gewoon kunst <3

Set_Elkol
Berichten: 14857
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:47

Leuk, die techniek met touwtjes wil ik ook nog proberen! Het ziet er prachtig uit.

@Cilli96:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 05-10-20 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandarijn
Berichten: 9071
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:47

Rinske schreef:
Van de week twee broden gebakken, een cheddar/jalapeno brood (mijn absolute favoriet, helaas geen foto van), en een brood met stukjes pompoen, koekkruiden en gewelde sultana's. Ook heel lekker![ [url=m/iVt37i.jpg]Afbeelding[/url] ]


*meelezer kruipt even onder steen vandaan

Wauw, deze is prachtig. <3
Zonde om te snijden gewoon!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:30

Ik ben vandaag begonnen met een desemstarter. Er staat een heel recept in de allerhande en die lijkt me mooi om mee te beginnen. Net een rijsmandje en deegspatel gekocht. Nu kan er vast niets meer mislukken :')

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:37

Ik moet nog ergens een rijsmandje zien te vinden.
Ook hier vanochtend een desemstarter begonnen, hopelijk gaat die het doen.

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:30

Volgens welk recept?

Van de week ook maar eens de allerhande zien te scoren ook, wil zuurdesem ook wel eens zelf proberen :-)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:23

Bienotje schreef:
Volgens welk recept?

Van de week ook maar eens de allerhande zien te scoren ook, wil zuurdesem ook wel eens zelf proberen :-)


https://content.yudu.com/web/1r3p1/0A1s ... gin=reader

Vermoed op 1 van de volgende pagina's.
Ben er nog niet met lezen. Trouwens laad hij niet als je een addblokker hebt ;)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:39

JudithO schreef:
Ik moet nog ergens een rijsmandje zien te vinden.
Ook hier vanochtend een desemstarter begonnen, hopelijk gaat die het doen.


Ik las dat een kom/schaal met theedoek met flink bloem erop ook prima kan.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:45

Ik gebruik gewoon de schaal waarin ik de ingrediƫnten meng. Goed olien, geknede deeg erin en dan deksel er los opleggen. Gaat prima en scheelt afwas

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:49

lizy29 schreef:
Ik gebruik gewoon de schaal waarin ik de ingrediƫnten meng. Goed olien, geknede deeg erin en dan deksel er los opleggen. Gaat prima en scheelt afwas

Ik ook, no-knead brood vormt zich toch naar de ovenschaal waarin het gebakken wordt.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:43

Maar ik wil een brood in de vorm van mijn dutch oven. Is het een optie om de tweede rijs in de pan te doen, maar dat die pan dus niet opgewarmd wordt in de oven?

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:48

JudithO schreef:
Maar ik wil een brood in de vorm van mijn dutch oven. Is het een optie om de tweede rijs in de pan te doen, maar dat die pan dus niet opgewarmd wordt in de oven?

Hoeft niet, deeg is slap genoeg om er in te gieten, doe ik hier ook.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:01

Ik ben toch zo jaloers op jullie broden
Heb een tijdje geleden zelf geprobeerd een brood te bakken maar dat was een compleet fiasco... Prut oven, Koopmans pakje, geen talent, zoiets...

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:18

Gisteren in de Allerhande het recept van een zuurdesembrood gevonden, maar ik snap dat desemstarter gebeuren niet.

Gaat dat niet schimmelen? Hoe lang is dat houdbaar? In de koelkast of niet?

Wat een prachtige broden zie ik hier voorbij komen zeg! Ik ben echt gek op brood maar gun mezelf niet de tijd om het vaker te maken, mede doordat het niet zo snel rijst in huis (te koud). Maar nu ik een voedseldroger heb die ook op 35 graden in te stellen is, wordt het misschien makkelijker? Gebruikt iemand hier die ook?

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:38

Brood heeft vocht nodig en dat haalt voedseldroger er juist uit. Broden als no-knead met langere rijstijden, kunnen beter tegen lagere temperaturen. Oven voorverwarmen op 50C, deeg er in en oven uit zetten om te rijzen zou ook moeten werken. Ik zet het in een hoog keukenkastje op de bovenste plank, deurtje voorkomt tocht en warmte stijgt op. In de zomer doe ik dit eerder 's nachts en in de winter eerder overdag als de kachel aan staat.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:08

Ik gebruik ook de oven (voorverwarmd op 40 graden en dan uitzetten) als rijskast, deeg gewoon in de nu met olie ingesmeerde mengkom, uitgewrongen theedoek er overheen voor het vocht. Werkt heel goed.
Soms gebruik ik het deegprogramma van de broodbakmachine voor alles t/m de 1e rijs :D maar daar leer ik niks van. Ik wil het deegmaak- en broodbakproces gaan snappen! :j

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:42

tamary schreef:
JudithO schreef:
Maar ik wil een brood in de vorm van mijn dutch oven. Is het een optie om de tweede rijs in de pan te doen, maar dat die pan dus niet opgewarmd wordt in de oven?

Hoeft niet, deeg is slap genoeg om er in te gieten, doe ik hier ook.


Dank je wel.
Het zal toch een kwestie van experimenteren worden.

Set_Elkol
Berichten: 14857
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:53

Dat is niet waar dat desem brood in de pan gegoten kan worden, no knead is iets anders dan desem brood.

Rijzen/rusten kan prima in een kom schaal of bakblik met een doek erin. Een mandje zou ik pas aanschaffen als het bakken echt bevalt.

Prairy er staat heel veel over op internet, het is wel een vorm van vergisting/ fermentatie, en je moet goed opletten dat je geen verkeerde schimmel in je desem krijgt. Maar het is wel de bedoeling dat er wat gaat ontwikkelen zeg maar :+

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:16

Het recept voor desembrood is met veel bloem en ik zou hem graag meer volkoren willen. Kan dat?