Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:32

Je kan gewoon zelf kiezen of je bloem of meel gebruikt of een mengsel, ik gebruik vaak 50% of 75% meel voor een bruiner brood. Meel neemt wat meer vocht op dus het kan zijn dat je een klein beetje water extra moet toevoegen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:07

Afbeelding
Afbeelding

Nu 6 dagen oud, is dit normaal?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:13

Voed je het elke dag? Op zich niet extreem ongewoon maar het moet niet slecht ruiken ook nog, even heel goed doorroeren kan helpen. Zo'n laagje water zegt vooral dat hij gevoed moet worden (net een tamagotchi)
Maar bij mij deed hij dat niet in de beginfase, alleen nu wel eens als hij langer dan een week ongevoed in de koelkast doorbrengt.
Maar ik heb mijn starter met een ander recept gemaakt dan die van allerhande :)

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:19

Afbeelding
Afbeelding
Maisbroodje gebakken.

En heb nu een appel cake in de oven (kaneel vergeten). :9

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:25

Vanochtend dan eindelijk mijn eerste zuurdesem gebakken:

Afbeelding

Voor de volgende keer, iets meer water toevoegen.
Het recept was met bloem en ik heb volkorenmeel gebruikt.

Maar hij smaakt goed!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:04

Iemand een idee waarom de korst vzn brood gaat rimpelen na afkoelen?
Sinds we meelmixen gekocht hebben waar alleen nog gist, water, zout en boter aan toegevoegd moet worden, hebben we "rimpeltjes brood".
Gelukkig is de smaak nog wel altijd ok (eigenlijk lekkerder dan het witte brood)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:59

Aangezien black friday eraan komt zit ik te kijken naar een broodbakmachine. Welke vinden jullie nu fijn werken? Ter vervangen van diegene waarvan ik de deeghaken heb weggegooid heb...
Ik zit nu te kijken naar Inventum BM55. Waar hij van de week bijna 70 euro was staat hij nu voor 57 te koop... zit nu echt op mijn handen om hem niet nu al te kopen. Zit ook naar de BM125? te kijken. Vind ik ook wel een mooie. Liefst wil ik de Panasonic SD-2511 maar die is zwaar boven budget. Dus dat hangt van de aanbieding af.

En ik bak nog steeds lekker mijn eigen brood, alleen zonder machine. En ik ben helemaal happy met de broodbak vormen van de Ikea. Kan 2 broden gelijktijdig maken nu in de oven ipv 1 grote.

Zelfs een vriend aangestoken _O- binnenkort ga ik hem leren brood bakken zonder machine (hij heeft er geen plek voor)

Ga nog steeds niet beginnen met desembroden. Vind dat gewoon echt niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:43

chamion schreef:
Aangezien black friday eraan komt zit ik te kijken naar een broodbakmachine. Welke vinden jullie nu fijn werken? Ter vervangen van diegene waarvan ik de deeghaken heb weggegooid heb...
Ik zit nu te kijken naar Inventum BM55. Waar hij van de week bijna 70 euro was staat hij nu voor 57 te koop... zit nu echt op mijn handen om hem niet nu al te kopen. Zit ook naar de BM125? te kijken. Vind ik ook wel een mooie. Liefst wil ik de Panasonic SD-2511 maar die is zwaar boven budget. Dus dat hangt van de aanbieding af.

En ik bak nog steeds lekker mijn eigen brood, alleen zonder machine. En ik ben helemaal happy met de broodbak vormen van de Ikea. Kan 2 broden gelijktijdig maken nu in de oven ipv 1 grote.

Zelfs een vriend aangestoken _O- binnenkort ga ik hem leren brood bakken zonder machine (hij heeft er geen plek voor)

Ga nog steeds niet beginnen met desembroden. Vind dat gewoon echt niet lekker.


Ik heb een simpele die ik gebruik voor kneden en rijzen. Een Princess ofzo. Bakken in dat ding...ik vind het brood er niet beter op worden. :n En dan krijg ik ook klachten van mijn man. :+ Dus na het rijzen gaat het gewoon (in Ikea vorm) de oven in.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:53

Ik heb een simpele AFK BM-2 broodbakmachine. Dat is de 2e, want toen nr. 1 kapotging heb ik op Marktplaats een tweedehandse aangeschaft voor 20 euro ofzo.
Die gaat regelmatig aan in het weekend, voor warm brood bij het ontbijt :9 en soms gebruik ik hem als kneed- en rijsmachine :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:29

Ik ga zo wie zo voor een machine waarmee ik ook een cake kan maken (brood gaat perfect, meeste cake mislukken) en ik wil makkelijker zelf jam maken. Alleen rijzen en kneden is voor de zomer wel makkelijker, in de winter heb ik hier een gietijzeren kachel die altijd een gelijkmatige warmte bron is waarvoor ik het deeg kan neerzetten. Vaak staat er dan een stoofpotje in een gietijzeren pan bovenop de kachel.

Maar bedankt voor de tips qua merken enz. Ik zal ze even opzoeken en eventueel toevoegen aan mijn lijstje.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:58

Heb er een van de lidl nu ruim 2 jaar oud en intensief gebruikt (minimaal 2x in de week met soms 4/5 in de week). Je kan kneden/mengen /bakken. Cake bakken, brood bakken, yoghurt, jam maken en nog veel meer.

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:03

Zelf jam maken in dat ding vind ik dus echt niet handig. Ik maak veel grotere hoeveelheden. Je blijft aan de gang met dat bakblikje.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:48

safina schreef:
Zelf jam maken in dat ding vind ik dus echt niet handig. Ik maak veel grotere hoeveelheden. Je blijft aan de gang met dat bakblikje.


Hhahahahha, dat had ik vroeger ook geroepen, toen ik nog mijn volkstuin had met een groot aardbeienveld, 2 grote druiven struiken, 6 rode bessen struiken en tig andere soorten fruit :')
Eerst een hele dag bezig met oosten, dan de volgende dag de hele keuken (en die was echt groot) vol met de diverse jammen en weckpotten enz.

Nope, 1 bakje is nu echt voldoende. Ik krijg nu af en toe een emmertje van een vriendin met de diverse fruit thuis heeft. Maar soms komt dit allemaal uit mijn neus en dan is het handig, als ik makkelijk zonder mijn hele kleine keuken vol te hebben, een beetje jam kan maken :+ :Y)

@marcella:
Deze?: https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Br ... p100301082
Want online zijn de mening wisselend.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:49

Ja die alleen dan ouder model. Moet nu wel een nieuwe komen.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:48

Afbeelding
Net weer een brood gebakken uit de broodbijbel. Moest een wit vloerbrood worden maar niet genoeg tarwebloem meet dus 110 gram volkoren in gedaan.

Dacht eerst dat het wel erg droog deeg had maar de keukenmachine aan laten staan toen kwam het netjes bij elkaar (nog iets te droog denk ik want 0 plak) Toch gewoon zo afgebakken en hij is heerlijk! Zit een pitten mix doorheen en normaal eet ik alleen wit brood dus heel wat dat ik dit lekker vind.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:05

Kom ook omdat zelf gebakken brood heerlijk is.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:51

Ik heb zin in morgen. Eerst lekker met de wagen het bos in. Daarna zelf een brood bakken en zelf tonijn salade maken. Da's mijn lunch en als avond eten ga ik voor het eerst een broodkruim maken van mijn eigen gemaakte brood voor een krokante laag over de witlof uit de oven :P :P Y)(^)

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:04

Rinske schreef:
Van de week twee broden gebakken, een cheddar/jalapeno brood (mijn absolute favoriet, helaas geen foto van), en een brood met stukjes pompoen, koekkruiden en gewelde sultana's. Ook heel lekker![ [url=m/iVt37i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mag ik het recept van het chaddar/jalapeño brood? Klinkt lekker!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:29

onpaard schreef:
Rinske schreef:
Van de week twee broden gebakken, een cheddar/jalapeno brood (mijn absolute favoriet, helaas geen foto van), en een brood met stukjes pompoen, koekkruiden en gewelde sultana's. Ook heel lekker![ [url=m/iVt37i.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mag ik het recept van het chaddar/jalapeño brood? Klinkt lekker!

Ik gebruik eigenlijk altijd het zuurdesembrood recept van Bake with Jack, en ik voeg tijdens de eerste fold 1 cup in blokjes gesneden cheddar kaas, en 1/3 cup in fijne stukjes gesneden jalapeños uit een potje toe.

Zoooo lekker.

https://youtu.be/vmb0wWKITBQ

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:42

Bedankt en van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:13

Ik heb deze week voor het eerst weer gebakken, ik moest mijn desem eerst weer even tot leven wekken want een paar weken geleden had ik wel een hele bijzondere "bun in/out of the oven" (ons zoontje is geboren :D <3 )

Afbeelding
Desembrood met walnoten

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:19

Van harte gefeliciteerd Set_Elkol!

En je bent het nog niet verleerd. Dat brood ziet er heerlijk uit!

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:19

Gefeliciteerd Set_Elkol. Als je net zulke mooie kinderen bakt als broden, heb je nu een hele knappe zoon!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:33

Gefeliciteerd Set_Elkol!

Nou, mannetje hier heeft onze oude broodbakmachine weer gevonden. Die ging onder luid protest weer aan het werk. Er is iets mis mee, kaput, over uit.
Deeg was wel een klein beetje gerezen dus plastic over de mengkom en eerst een beetje water toegevoegd.

Gietijzeren Dutch oven voorverwarmd in de oven. Deeg er in, deksel erop.

Brood mislukt. Niet gaar, had hoger mogen zijn. Meel gebruikt: volkoren.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:42

Dank jullie wel :D

Wat lief van je Safina!