Kipfilet in blik - waar te koop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:48

Ik kwam dit tegen op Faecesbook vandaag.

Moest iets te hard lachen en dacht meteen aan dit topic:



Afbeelding

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:30

Voor de liefhebbers een fotootje van Mo en Minimo samen.

Afbeelding

Het zwarte tegeltje is een onderzetter van leisteen die ik even in de koelkast heb gelegd. Dat geeft een half uur verkoeling. Hij was bedoeld voor Mootje, want die heeft het best zwaar met de warmte en haar doorlopende eierproductie, maar zoals je ziet had Minimo er het meest interesse in. Wel grappig, want in principe zou hij nog onder de warmtelamp moeten, als het niet zo warm was.

De borstveertjes van Minimo laten nu geen twijfel meer. Het is een haantje. :( Dus voor hem geldt nu wat eerst voor Scottie gold: Iemand interesse? Hij mag blijven zolang hij leuk gezelschap is voor Mootje, maar zodra hij vervelend wordt moet hij weg. Jammer eigenlijk dat ze niet weten dat ze moeder en zoon zijn, anders zouden ze misschien wel samen kunnen blijven.

Er liggen trouwens alweer nieuwe eitjes in de broedmachine, maar Scottie mag blijven zolang ik niet zeker weet dat ik nieuwe hennetjes heb.

Anoniem

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:39

Mootje is wel echt heel mooi met haar Blonde veertjes hoor <3

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:52

Ja, en dat komt dan uit een supermarkt-ei. Had ik echt nooit verwacht.

Edit: Hier kun je wel zien hoe klein ze eigenlijk is. Minimo is nota bene nog geen 2,5 week oud. Mootje is wat dat betreft echt wel een beetje een kneusje, maar met haar kleur ook een leuk klein blond poppetje. Ik vermoed zelfs dat er wat van een ander soort kwartel doorheen zit. Dat schijnt te kunnen, las ik laatst. Dan vallen ze kleiner uit.
Waar de supermarkt die eitjes vandaan haalt weet ik niet, maar erg selectief fokken doen ze daar in ieder geval niet. Ook met die Angel Wing...

Afbeelding

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:25

Hoe moet je een kwartel houden? Kan hij alleen of moet hij een maatje? Kan hij bij kippen?
Ik zou hem best een huisje willen bieden, door dit topic ben ik wel erg gecharmeerd geraakt van kwartels <3

Anoniem

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:31

Ik ook!
Maar in mijn huisje in Amsterdam, met mijn katten, gaat dat hem niet worden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:58

Sommigen zeggen dat kwartels niet bij kippen kunnen, anderen doen dat gewoon wel. Sommigen houden ze zelfs bij cavia's of konijnen.
Heb je krielkippen of gewone kippen? Want volwassen Japanse kwartels zijn niet zo heel veel kleiner dan krielkippen. Dan is de kans kleiner dat de kippen de kwartel gaan aanvallen. Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de ruimte en schuilmogelijkheden die er zijn.

Tja, een kwartel alleen bij kippen is niet ideaal, maar als hij daarmee het leven krijgt...
Bovendien is het imo niet zo 'erg' als bijvoorbeeld een paard met een geit houden, omdat deze dieren lang niet zo sociaal en intelligent zijn. Het soort gezelschap is niet zo heel belangrijk, maar dat is mijn mening. De ruimte waarin ze leven en de mogelijkheden die dat geeft is imo belangrijker.

Verschillen tussen kwartels en kippen zijn dat kwartels niet op stok gaan en ook niet leggen in een nest. Ze zijn niet honkvast en daardoor kun je ze niet vrij rond laten lopen zoals kippen. Dan zijn ze weg en je krijgt ze niet meer terug.
Verder moet het eten voor kwartels wat eiwitrijker zijn dan voor kippen, maar ik denk dat het voor een haantje niet zo veel kwaad kan om gewoon krielkippenvoer te eten. Hij hoeft geen eieren te produceren. Gewoon kippenvoer is wel echt te groot voor ze.

Verder kan ik zo geen verschillen bedenken, maar ik heb dan ook geen kippen.
Als je zou willen mag je het ook uitproberen. Mocht het niet gaan dan neem ik hem wel terug en gaat ie alsnog op wintersport. Ik zou het wel heel leuk vinden als hij een plekje krijgt bij een bokker. :j

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 16:04

Oh, dat zou ik ook wel heel erg gaaf vinden en ik wil dan best wat sponsoren :)
Ik snap dat het lastig is hoor, maar het idee dat ze op wintersport gaan maakt me toch wel een beetje verdrietig.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:17

Wij hebben kippen die een beetje tussen kriel en groot inzitten.
we hebben ze in de zomer wel loslopen, dus dat is onhandig.
maar ik zal hier thuis eens met mn moeder en vriend overleggen, als het aan mij ligt bouw ik een hokje voor hem en neem ik er nog een dametje voor hem bij. Ik heb nog een klein schuurtje staan dat als nachthok zou kunnen dienen, kan er vast wel een rennetje aan fabriceren.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:19

Eén dametje is te weinig ben ik bang, als hij een beetje op zijn vader gaat lijken...

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:26

Nouja, in principe hebben we ruimte genoeg hier, dan maakt 1 of 3 dames erbij niet zoveel verschil voor ons denk ik.
ik ga me even stevig inlezen om te kijken of her wat voor ons is en afwachten wat de rest hier er van vind :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:41

Prima! Er is geen haast bij.

Ik heb trouwens een nieuwe naam voor Minimo: Woutje, naar Wout van Aert, de wielrenner van team Jumbo ( :P ) en ook zo mooi geel-zwart gestreept, zelfs zijn haar. En niet onbelangrijk... Hij heeft alle belangrijke wielerwedstrijden waar hij aan mee deed gewonnen sinds de geboorte van Minimo/Woutje.
En ook wel leuk omdat zijn vader Scottie ook naar een sporter genoemd is.

Ik zat het te bedenken terwijl ik net de eerste etappe van de Dauphiné zit te kijken, en wat gebeurt er... Wout van Aert wint. Ik heb gewoon geen keus. :D

Twee druppels water toch? :+


Afbeelding

Afbeelding


Dan is de naam Minimo weer voorbehouden aan een kuikentje dat wél echt een hennetje is.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:42

<3

Briljante keuze :j

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:00

Kun je er slangenvoer van maken?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:14

Vast...
Waar moet het dan aan voldoen? Gewoon dood en bevroren? Dat kan geregeld worden.
Welke grootte zit je aan te denken? Ik heb verschillende maten in de aanbieding en nieuwe voorraad is onderweg. :+

Ik heb er serieus wel eens aan zitten denken om te kweken voor slangen, maar ik weet er te weinig van en heb geen ingang. Ik zag op internet dat je hele pakketten dode kuikens of muizen kunt kopen voor slangen .

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:16

Geen idee, ik vind slangen fantastisch maar heb er echt geen ervaring mee. Als wintersport te cru is, niemand goed weet hoe je een kwarteltje klaar kan maken, dan is een slang voeren misschien ook nog een optie. Maar hoe meneer/mevrouw slang de kwartel graag heeft... geen idee.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:27

Je zou Animal op Bokt eens kunnen vragen, die zit behoorlijk in de slangen...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:00

Een volwassen kwartel is vrij groot voor de meeste slangen denk ik. En die worden ook meestal dood gevoerd. Nu kan ik dat wel regelen, dat is het probleem niet. Ik slaap ze in met helium. Dat is de meest diervriendelijke maar ook duurste manier.

Mijn schoonzus weet hoe je kwartel klaar kunt maken. Dan moet hij alleen eerst verbloed, onthoofd, ontpoot en geplukt/gevild zijn, en dat zie ik (nog) niet zitten.

Ik gooi ze gewoon weg in de container. Echt op wintersport gaan ze dus niet. Het is meer een tripje Kliko aan Zee. {:} Wel zonde. Ik zou liever zien dat er op één of andere manier nog wat mee gebeurt. Als ze ergens door kunnen leven zou dat helemaal fantastisch zijn, maar ik weet ook dat ik daar niet vanuit moet gaan. Het is gewoon verschrikkelijk hoe veel haantjes ik gratis aangeboden zie worden 'voor een goed huisje', maar niemand die ze wil hebben. Wat dat betreft verschilt het niet van de paardenwereld.

Prrrr schreef:
Je zou Animal op Bokt eens kunnen vragen, die zit behoorlijk in de slangen...

Oke, bedankt. Het probleem is denk ik vooral dat het bevroren verzonden moet worden. Dat is haast niet te doen voor particulieren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:49

Citaat:
niemand goed weet hoe je een kwarteltje klaar kan maken,

Nou, ik heb wel een goed recept met granaatappel stroop

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:51

Kwartel is op zich simpel klaargemaakt. Maar ja die fase ervoor is wat minder. Je moet ze na het verdoven/doden meteen leeg laten bloeden plukken en alles er uit van binnen. -O-

Anoniem

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:42

Ik ben zo hypocriet wat dit betreft. Ik ben gek op vlees en gevogelte en vis... Maar het idee van dit op (laten) eten staat me tegen. Terwijl mijn verstand echt wel zegt dat het juist prima is.

Wout is cute!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 20:43

Dat heb ik ook en ik weet ook dat het zo hypocriet als wat is. Ineens vind ik het dan geen leuk topic meer. Het schept toch een band he :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:49

Watjes zijn we Mo! ;)
Ik sta rustig bij een bedrijf kalfjes te aaien en daar later op het terras de broertjes daarvan weg te happen. Varkentjes knuffelen en dan een vleespakket meenemen. Géén probleem.
Kreeft koken en willen opeten? Janken.
's Morgens fazant in de tuin zien en 'savonds op je bord? Géén hap!

Woutje op wintersport? Ik snap het.
Woutje op het bord? :\ Terwijl ik het eigenlijk de beste oplossing vind. Dan heeft hij een goed en nuttig leventje gehad. Beter vlees is er niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-20 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:49

Ik heb steeds geluk gehad dat ik mijn kippenhaantjes kwijt kon met wat dames. Maar had me ingesteld op laten doden maar zelf opeten ervan. Was dus uiteindelijk niet nodig. Maar advies wat ik kreeg. Doe ze daarna eerst een tijd in de vriezer. Dan gaat de bekendheid er een beetje vanaf. -O-

Moet zeggen, afgelopen zomer kokkels geraapt.daarna ze netjes in schoon water laten reinigen. Geen probleem. Het koken erna was toch even sorry kokkels. :(:) En ik eet ze niet eens zelf :+ . Maar ze bleken heerlijk te zijn. :j .

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Kipfilet in blik - waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:42

Stille meelezer :') ;
Ik vind een kokkel toch minder knuffel gehalte hebben dan zo’n kwartel en heb er dan ook minder moeite mee om dat in mijn pan te gooien. :o

Jammer dat het een haantje is, hij is zo leuk! Hier ook geen plek voor helaas. Denk dat kechie (vrouwtjes konijn) hem meteen aan stukken trekt. >;)