Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:07

Voor de bokkers die zelf curry pasta's of boemboes maken, wat gebruiken jullie hiervoor?
Dat is wat ik mijzelf zo snel kan bedenken het enige wat ik uit een pakje gebruik eigenlijk..

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:18

Basis is vaak ui, knoflook, gember en kruiden zoals kurkuma, komijn, paprika/chili en wat olie.

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:26

xTammyy schreef:
Voor de bokkers die zelf curry pasta's of boemboes maken, wat gebruiken jullie hiervoor?
Dat is wat ik mijzelf zo snel kan bedenken het enige wat ik uit een pakje gebruik eigenlijk..


Ik gebruik als ik tikka masala maak het volgende (uit recept van Jamie Oliver):

1-2 verse rode pepers (ik gebruik er 1 en zonder zaadjes, ben niet zo'n pittig eter)
2 tenen knoflook, fijngehakt/uitgeperst
5cm gember, geraspt
1tl komijnpoeder
1tl korianderpoeder
1tl cayennepeper
1tl paprikapoeder
2tl garam masala
2el arachideolie (pindaolie)
2el tomatenpuree
Bosje verse koriander
1/2e el gedroogde kokos
2 el gemalen amandelen

Alles bij elkaar in de vijzel en stampen maar :) of als je een food processor hebt alles gewoon daarin fijn draaien.

Century

Berichten: 5990
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:32

Ik vind het ook altijd veel lekkerder als ik het zelf maak, currypasta's. Het is alleen wat meer werk!

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:38

Ik kook ook bíjna nooit meer met pakjes en zakjes.
Ook bv jus maak ik zelf. Kruidenmixen voor spaghetti/nasi/bami enz vind ik zelfgemaakt ook nog eens veel lekkerder, en een stuk goedkoper natuurlijk.

Alleen vegetarische vissaus koop ik nog wel eens, dat lukt me niet om zelf te maken.

Verder kook ik enorm graag met kruiden, ik heb minstens zo'n 30 á 35 verschillende soorten kruiden en specerijen in huis.

Bouillonblokjes gebruik ik wel.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:52

Ik lees even mee, maak nog wel regelmatig gebruik van pakjes en zakjes, maar wil daar eigenlijk vanaf...

Mochten er nog mensen zijn met goede receptjes ed voor sauzen of zo houd ik me aanbevolen

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:22

Kruidenmixen maak ik altijd zelf. Vind de kruidenmixen van Knorr etc zooo zout, alsof je een hap zeewater neemt.

Bouillonblokjes gebruik ik soms voor sauzen. Voor soep maak ik wel zelf bouillon.
Gebruik wel tomatenpuree of gezeefde tomaten oid. Als het maar niet zo zout of mierzoet is.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:39

M1994 schreef:
Mijn zusje is er een tijdje hweel fanatiek in geweest. Er is een blog van iemand die veel bekende knorr/honig gerechten heeft uitgeplozen en daar recepten voor heeft gemaakt voor hoe je deze maaltijden kunt maken zonder de zakjes en pakjes maar met kruiden. En dat is echt heel lekker! Soms lekkerder dan de honig/knorr gerechten.

https://www.lifesabout.nl/receptenindex/


Wat handig dit! Zat het net even door te scrollen, heel chill! Ik kook eigenlijk nooit meer met zakjes-pakjes. Soms komt het nog voor maar met deze link hoeft dat dus ook niet meer!

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:43

Het koken zonder pakjes en zakjes snap ik. Doe ik graag. Zelf boemboes maken is leuk, en lekker.

Maar...

Wat is er mis met kookroom, gezeefde tomaten of ketjap? :o? Voor mij zijn dat gewoon ingredienten, geen pakjes of zakjes.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:49

Dat vind ik ook normale, gezonde ingrediënten inderdaad :j Ik werk veel met gezeefde tomaten/tomatenpurree, sojasaus, miso, tahini, mosterd enz.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:57

Eelmo schreef:
Het koken zonder pakjes en zakjes snap ik. Doe ik graag. Zelf boemboes maken is leuk, en lekker.

Maar...

Wat is er mis met kookroom, gezeefde tomaten of ketjap? :o? Voor mij zijn dat gewoon ingredienten, geen pakjes of zakjes.


Bij sommige merken gezeefde tomaten zit zout aan toegevoegd. In ketjap zit veel suiker en andere toevoegingen. Sommige mensen willen/kunnen dat niet eten.

Maar ik gebruik het ook hoor, behalve als ergens teveel zout in zit. Ik vind dat echt niet lekker. Mierzoet trouwens ook niet.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:27

Eelmo schreef:
Het koken zonder pakjes en zakjes snap ik. Doe ik graag. Zelf boemboes maken is leuk, en lekker.

Maar...

Wat is er mis met kookroom, gezeefde tomaten of ketjap? :o? Voor mij zijn dat gewoon ingredienten, geen pakjes of zakjes.


idem. En je moet wel echte ketjap of soyasaus kopen, niet de gebrande suikerwater van de Aldi.
Boemboe voor de nasi koop ik wel in een pakje, dat is me te lastig en kan ik niet beter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34686
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:23

Citaat:
Specerijen (koriander, paprika, gember, kurkuma, komijn, sereh, laos, fenegriek, chilies, peper), zout, groenten (ui, paprika, wortel, knoflook, prei), rijstebloem.


Dit zijn de ingredienten van de nasi mix van Verstegen. Niks geen zooi of onnodige toevoegingen. Als je geen zout op de rijst en het vlees doet (is niet nodig namelijk!) is het absoluut niet te zout. Misschien ook tip voor anderen die wel gemak willen, maar geen onnodige toevoegingen.

Echte ketjap zit trouwens ook nog steeds suiker in. Ik gebruik het nooit, kan er niet tegen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:26

SusanH schreef:
Citaat:
Specerijen (koriander, paprika, gember, kurkuma, komijn, sereh, laos, fenegriek, chilies, peper), zout, groenten (ui, paprika, wortel, knoflook, prei), rijstebloem.


Dit zijn de ingredienten van de nasi mix van Verstegen. Niks geen zooi of onnodige toevoegingen. Als je geen zout op de rijst en het vlees doet (is niet nodig namelijk!) is het absoluut niet te zout. Misschien ook tip voor anderen die wel gemak willen, maar geen onnodige toevoegingen.

Echte ketjap zit trouwens ook nog steeds suiker in. Ik gebruik het nooit, kan er niet tegen.


Die vind ik niet lekker. Mijn eigen mix is lekkerder :9
Ik doe altijd koriander, gember, kurkuma, komijn, laos en knoflook.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:33

SusanH schreef:
Citaat:
Specerijen (koriander, paprika, gember, kurkuma, komijn, sereh, laos, fenegriek, chilies, peper), zout, groenten (ui, paprika, wortel, knoflook, prei), rijstebloem.


Dit zijn de ingredienten van de nasi mix van Verstegen. Niks geen zooi of onnodige toevoegingen. Als je geen zout op de rijst en het vlees doet (is niet nodig namelijk!) is het absoluut niet te zout. Misschien ook tip voor anderen die wel gemak willen, maar geen onnodige toevoegingen.

Echte ketjap zit trouwens ook nog steeds suiker in. Ik gebruik het nooit, kan er niet tegen.


Ik vind rijstebloem in mijn kruidenmix vrij onnodig ;). Dat stop ik er zelf niet in.
En qua zout, dat is natuurlijk ook smaakgewenning. Ik vind vrijwel alle kruidenmixen waar zout in zit echt veel te zout. Gebruik thuis ook nauwelijks zout dus ik vind zo’n mix echt niks. 35% van zo’n pakje bestaat uit zou...

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:36

Eens met het gegeven dat ik zout in dergelijke kruidenmixen vrijwel altijd teveel vind.
Ik kook zelf zoutarm, ik haal mijn smaak liever uit iets anders dan uit zout.
Dan is een gemiddeld zakje kruidenmix, zoals hierboven omschreven, mij al snel alsnog veel te zout.
Ik kook mijn rijst nl sowieso al niet in gezouten water en ik kruid vaak juist alleen mijn vlees met een klein beetje zout.
Ik heb dan verder geen toegevoegd zout meer nodig.

Century

Berichten: 5990
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:58

SusanH schreef:
Dit zijn de ingredienten van de nasi mix van Verstegen. Niks geen zooi of onnodige toevoegingen. Als je geen zout op de rijst en het vlees doet (is niet nodig namelijk!) is het absoluut niet te zout. Misschien ook tip voor anderen die wel gemak willen, maar geen onnodige toevoegingen.

Echte ketjap zit trouwens ook nog steeds suiker in. Ik gebruik het nooit, kan er niet tegen.

Ik zou juist het vlees wel zouten en de rest niet. Ongezout vlees vind ik veel te weinig smaak hebben. Dus ik heb liever zelf zeggenschap waar het zout in zit.

EedihcrO

Berichten: 787
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:17

Marije_jiplover schreef:
Eens met het gegeven dat ik zout in dergelijke kruidenmixen vrijwel altijd teveel vind.
Ik kook zelf zoutarm, ik haal mijn smaak liever uit iets anders dan uit zout.
Dan is een gemiddeld zakje kruidenmix, zoals hierboven omschreven, mij al snel alsnog veel te zout.
Ik kook mijn rijst nl sowieso al niet in gezouten water en ik kruid vaak juist alleen mijn vlees met een klein beetje zout.
Ik heb dan verder geen toegevoegd zout meer nodig.

Precies dit ja. Ik kreeg wel eens de vraag van een moeder die het vreemd vond dat ons dochter met de pot mee at, want als kind moeten ze toch zoutloos. Maar ja, wij eten ook nagenoeg zoutloos. Dus als er dan een keer iets in zit, dan ben ik daar niet zo bang voor. Een boterham zit ook zout in.
Maar zij had dan eten zonder smaak. En ik gebruik overal kruiden en specerijen voor, dus mijn eten heeft smaak zat. En dat is ook maar net wat je gewend bent. Het enige dat mijn schoonmoeder in de kast had staan, want een potje zout en een potje nootmuskaat. Ik heb een la van 1 meter breed en die staat voor 2/3 vol.

Ik gebruik ook wel kookroom en dat soort dingen en kijk bij de tomatenblokjes welke variant geen zout bevat. Op een dag dat de kinderen niet thuis zijn maak ik een tomatenbasis voor de pastasaus en dat vries ik dan in. Dan hoef je niet elke keer zoveel stappen te doen.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:36

In de spicewise boeken staan de meest heerlijke kruidenmengsels totaal zoutloos. Ook op https://www.spicewise.nu/ staan er een flink aantal.

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:15

8nnemiek schreef:
Dat vind ik ook normale, gezonde ingrediënten inderdaad :j Ik werk veel met gezeefde tomaten/tomatenpurree, sojasaus, miso, tahini, mosterd enz.


Precies! Ik zou gillend gek worden als ik dat allemaal zelf ook nog zou moeten maken :=

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:05

Ik schrik ervan hoeveel er met pakjes en zakjes wordt gewerkt!
Het is totaal niet nodig. Ze staan stijf van zout en suiker, super slecht gewoon.

Hoe kun je een zakje nodig hebben voor boerenkool of hutspot?

Aardappelen in een pan, laagje water, boerenkool of uien en wortelen toevoegen, zout naar smaak. Koken maar.Afgieten, melk evt wat boter toevoegen, verder op smaak brengen met gewone kruiden en stampen maar. En dan het geheim, bak je vlees in zo min mogelijk boter. als het gaar is haal het vlees uit de pan, voeg aan het vet water toe en laat 1a2 minuten doorkoken en je hebt de allerlekkerste jus. Zonder bakken zout en andere rotzooi. Zo simpel, lekker en gezond is koken. Zorg dat je je kruidenkastje op orde hebt probeer een jaren 60tig of 70tig Magriet kookboek op de kop te tikken en je kunt alle pakjes en zakjes de deur uit doen.

Zakjes en pakjes eruit, kruiden erin kind doet de was en veel goedkoper en bovenal gezonder.

De winstmarges op al deze zakjes en pakjes is gigantisch, de hoeveelheid zout, suiker en smaakversterkers houd je verslaafd. Zo blijf je ze altijd kopen. Vraag je moeder, grootmoeder hoe zij vroeger kookte!

Succes

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:11

verootjoo schreef:
Eelmo schreef:
Het koken zonder pakjes en zakjes snap ik. Doe ik graag. Zelf boemboes maken is leuk, en lekker.

Maar...

Wat is er mis met kookroom, gezeefde tomaten of ketjap? :o? Voor mij zijn dat gewoon ingredienten, geen pakjes of zakjes.


Bij sommige merken gezeefde tomaten zit zout aan toegevoegd. In ketjap zit veel suiker en andere toevoegingen. Sommige mensen willen/kunnen dat niet eten.

Maar ik gebruik het ook hoor, behalve als ergens teveel zout in zit. Ik vind dat echt niet lekker. Mierzoet trouwens ook niet.


Ja bij gezeefde tomaten wordt in de meeste gevallen zout én suiker toegevoegd. Kookroom is kunstmatige rommel en pas recentelijk verzonnen. Beter is gewoon ouderwetse slagroom. Werkt prima als je even weet hoe. Kookroom en magarines zijn echt chemische rommel. Ketjap erg lekker maar heel veel suikers en zouten niet gezond, wel lekker!

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:14

Eelmo schreef:
8nnemiek schreef:
Dat vind ik ook normale, gezonde ingrediënten inderdaad :j Ik werk veel met gezeefde tomaten/tomatenpurree, sojasaus, miso, tahini, mosterd enz.



Precies! Ik zou gillend gek worden als ik dat allemaal zelf ook nog zou moeten maken :=


Je hoeft het niet zelf te maken maar eens goed het etiket lezen van je koopt. Dan schrik je. In een blik gepelde tomaten moet als ingredient tomaten zitten. Niet een waslijst aan andere stoffen!

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:18

Meteen een blikje erbij gepakt; 60% gepelde tomaten, 39,9% tomatensap, citroenzuur. Dat is het.
Gezeefde tomaten: Tomatenpuree, 0,3% zout.. dat zout is verwaarloosbaar.

Ik ben nog nooit gekke ingrediënten tegengekomen in tomatenblikjes eigenlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:23

Pareltjes schreef:
Ja bij gezeefde tomaten wordt in de meeste gevallen zout én suiker toegevoegd. Kookroom is kunstmatige rommel en pas recentelijk verzonnen. Beter is gewoon ouderwetse slagroom. Werkt prima als je even weet hoe. Kookroom en magarines zijn echt chemische rommel. Ketjap erg lekker maar heel veel suikers en zouten niet gezond, wel lekker!

Ehm, ja, ketjap is gezoete sojasaus, nogal wiedes dat daar suiker in zit. Dat is een beetje hetzelfde als mensen waarschuwen dat chips veel vet en zout bevatten. :+