Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:33

Moet dat perse buiten? Of zou dat ook binnen in vensterbank kunnen? Gewoon in een pot en klaar?

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:41

Ceetje_bokt schreef:
Shaggy09 schreef:
Wij maken altijd gember thee van de overgebleven gember. Verder vind ik restjes ook vaak lastig, vooral wanneer het kort houdbaar is, zoals slagroom of crème fraîche.

Ik vries slagroom in in ijsblokjesvormen en mik er dan een of twee de zelfgemaakte soepen of sauzen.


Gaat de room dan niet schiften?

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:55

Kun je ook kookroom gebruiken eventueel, lager vetpercentage dus minder kans dat het schift :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:57

wemkelover schreef:
Moet dat perse buiten? Of zou dat ook binnen in vensterbank kunnen? Gewoon in een pot en klaar?

Je kunt het altijd proberen als de pot groot genoeg is. Één teen wordt uiteindelijk een hele bol knoflook.
Ik heb zelf alleen ervaring met buiten.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:47

Eelmo schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Ik vries slagroom in in ijsblokjesvormen en mik er dan een of twee de zelfgemaakte soepen of sauzen.


Gaat de room dan niet schiften?

Nooit last van, maar ik gooi het bij de soep als deze al opgewarmd is.

Matheno

Berichten: 7946
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:50

Kaka schreef:
M.u.v. bouillonblokjes (alleen voor vleessoepen - zoals kippensoep - maak ik zelf bouillon) gebruik ik geen pakjes en zakjes en maak ik alles vers. Gedroogde kruiden daargelaten. Maar het leven wordt dan ook wel heel erg saai zonder kurkuma, komijn of oregano :j


Of salie, héérlijk voor de afwisseling.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:51

Eelmo schreef:
Gaat de room dan niet schiften?

Nee hoor, alleen ongeslagen slagroom kun je na het invriezen niet meer opkloppen.
Maar het gaat niet schiften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:54

Matheno schreef:
Kaka schreef:
M.u.v. bouillonblokjes (alleen voor vleessoepen - zoals kippensoep - maak ik zelf bouillon) gebruik ik geen pakjes en zakjes en maak ik alles vers. Gedroogde kruiden daargelaten. Maar het leven wordt dan ook wel heel erg saai zonder kurkuma, komijn of oregano :j


Of salie, héérlijk voor de afwisseling.

Saie heb ik dan weer nooit gedroogd, want vers ruikt het zo lekker. :)) (Gedroogd ook wel, maar wat minder sterk.)

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:58


Matheno

Berichten: 7946
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:01

Ik eet eigenlijk ook nooit met pakjes of zakjes.

s'ochtends pluk ik altijd 1 of 2 eitjes uit het kippenhok, en daar gooi ik wat groentes doorheen.
Voor de lunch wok ik de groentes die overgebleven zijn van het ontbijt, en een klein stukje vlees erbij met wat verse kruiden voor de afwisseling, en s'avonds gewoon aardappels, groente en vlees.

Al die oriëntaalse gerechten zijn niks voor mij, en ik ben absoluut geen keukenprinses :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:08

Ziet er lekker uit die kip.

Nu ben ik benieuwd, wat zijn jullie go-to kruiden? Maximaal 5. :D

Matheno

Berichten: 7946
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:10

Shaggy09 schreef:
Ziet er lekker uit die kip.

Nu ben ik benieuwd, wat zijn jullie go-to kruiden? Maximaal 5. :D


Poeh.. Dat varieert vooral per seizoen.
Nu met het koudere weer gebruik ik vooral veel gember, kurkuma, tijm, foelie en salie.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:16

Shaggy09 schreef:
Ziet er lekker uit die kip.

Nu ben ik benieuwd, wat zijn jullie go-to kruiden? Maximaal 5. :D

Goh, dat verschilt echt bij wat goed voelt :+

Ik gooi in een gerecht kruiden die voor mij op dat moment goed voelen, dat kan per dag verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:27

Met wat ik over het algemeen kook - Midden Oosters, Caraïbisch en Oriëntaals, of daarop geïnspireerd - gebruik vrij veel peterselie en koriander. Verder gaat de djintan hier vaak ook vrij hard, evenals de laurierbladeren (nu zitten er daar ook niet zoveel van in de potjes van Tesco :)) ). Munt komt hier ook regelmatig langs. Kruiden als oregano en basilicum gebruik ik dan weer nagenoeg nooit, en de rest hangt er een beetje tussenin.

In cakes gebruik ik graag lavendel, anijs en cardamom. Die doen het ook erg goed in warme chocolademelk. :9

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:46

Bij mij ligt het echt aan het gerecht welke kruiden ik gebruik.
Ik heb altijd uienpoeder en knoflookpoeder staan, en paprika en chili poeder, maar dat tel ik niet echt mee als kruid.
Basilicum en dille, dat zijn mijn favorieten. Tijm ook. En oregano regelmatig.
Qua specerijen gebruik ik graag piment. Verder voor oosterse gerechtsen: ketoembar, loas, djahé, djinten.. kurkuma, samen met zwarte peper, gebruik ik ook heel vaak. Lavas/maggie.. laurier natuurlijk. En selderijzout.
Ik zou er geen 5 kunnen kiezen :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:01

Niet hele topic gelezen, wel aantal bladzijden. Goede tips, oa van de site lifesabout.
Wel lees ik dat veel mensen ketjap gebruiken. Hoewel ik het heerlijk vind wil ik het graag vermijden in verband met de hoeveelheid suiker en zout. Voor mij valt ketjap ook onder pakjes en zakjes (evenals kookroom trouwens, maar dat gebruik ik überhaupt niet).
Wat is een alternatief voor ketjap?
In de oosterse recepten van lifesabout wordt ook ketjap gebruikt. Er wordt wel geadviseerd de zoutarme ketjap te gebruiken. Weet iemand waar ik die vind, en is het écht zoutarm? Of nog steeds veel zout?

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:19

Ik gebruik geen ketjap, maar wel sojasaus. Eigenlijk bijna hetzelfde, maar dan niet gezoet.
Sojasaus is gefermenteerde soja, en om die fermentatie goed en veilig te laten verlopen is zout nodig. Koop je sojasaus met minder zout, dan is die meer bewerkt. Daarom kies ik daar liever niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:38

Shaggy09 schreef:
Ziet er lekker uit die kip.

Nu ben ik benieuwd, wat zijn jullie go-to kruiden? Maximaal 5. :D



Met stip op 1. Verse koriander
2. Komijn
3. Verse munt
4. Bladpeterselie
5. Verse rozemarijn


Ik kook vooral Libanees, wat hier weer goed aan is af te zien. :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:51

8nnemiek schreef:
Ik gebruik geen ketjap, maar wel sojasaus. Eigenlijk bijna hetzelfde, maar dan niet gezoet.
Sojasaus is gefermenteerde soja, en om die fermentatie goed en veilig te laten verlopen is zout nodig. Koop je sojasaus met minder zout, dan is die meer bewerkt. Daarom kies ik daar liever niet voor.


Oja snap ik, maar is er dan een alternatief dat én geen suiker bevat en toch zoutarm is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:30

Nikass schreef:
8nnemiek schreef:
Ik gebruik geen ketjap, maar wel sojasaus. Eigenlijk bijna hetzelfde, maar dan niet gezoet.
Sojasaus is gefermenteerde soja, en om die fermentatie goed en veilig te laten verlopen is zout nodig. Koop je sojasaus met minder zout, dan is die meer bewerkt. Daarom kies ik daar liever niet voor.


Oja snap ik, maar is er dan een alternatief dat én geen suiker bevat en toch zoutarm is?

Zelf maken met zoutarme sojasaus: https://www.myketokitchen.com/keto-recipes/sugar-free-sweet-soy-sauce/? :) Suiker wordt in de Oosterse keuken meer gebruikt dan je denkt, dus sauzen die vergelijkbaar (kunnen) zijn qua smaak, bevatten waarschijnlijk ook suiker.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:34

Welke kruiden ik gebruik, hangt vooral af van uit welke keuken het gerecht afkomstig is, maar knoflook- en uienpoeder verwerk ik meestal wel. Ook al gaat er verse ui en knoflook door het gerecht. En ik zie geen enkele reden om geen ketjap te gebruiken als een recept daarom vraagt. Ik drink er geen liter van.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:15

Grappig om te zien :P
Rozemarijn vind ik zo niet lekker, heb altijd het gevoel dat ik zeep eet. :')

Mijn top 5:
1. Verse basilicum
2. Laurier
3. Verse munt
4. Gember
5. Koriander

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:16

Shaggy09 schreef:
Grappig om te zien :P
Rozemarijn vind ik zo niet lekker, heb altijd het gevoel dat ik zeep eet. :')

Mijn top 5:
1. Verse basilicum
2. Laurier
3. Verse munt
4. Gember
5. Koriander


Dat zepige idee heb ik bij verse koriander. Wat een zooi vind ik dat :')

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:22

Gember kun je prima invriezen. Ik vries ze in stukjes in en haal er uit wat ik nodig heb. Ietsje laten ontdooien, schillen en dan snijden/raspen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:26

Ceetje_bokt schreef:
Welke kruiden ik gebruik, hangt vooral af van uit welke keuken het gerecht afkomstig is, maar knoflook- en uienpoeder verwerk ik meestal wel. Ook al gaat er verse ui en knoflook door het gerecht. En ik zie geen enkele reden om geen ketjap te gebruiken als een recept daarom vraagt. Ik drink er geen liter van.


Misschien heb je gelijk, wat betreft de hoeveelheid, maar zelfs in de natriumarme ketjap zit nog 10% zout. Dat is gewoon moeilijk te verwerken in een zoutarm dieet (voor de duidelijkheid: ik voeg nagenoeg nooit zout toe aan het eten)
En in de no-salt variant zit dan weer 41% suiker -O-