Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:51

Het is voornamelijk vocht (zit veel meer water in, net zoals bij margarine), dus eigenlijk heb je er niks aan. Ongezond is het niet, maar je betaalt eigenlijk meer voor minder :+

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:53

xPabloBokt schreef:
Het is voornamelijk vocht (zit veel meer water in, net zoals bij margarine), dus eigenlijk heb je er niks aan. Ongezond is het niet, maar je betaalt eigenlijk meer voor minder :+

Er zit geen water in hoor.

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:56

Ingrediënten van Blue Band iedere dag:

Ingrediënten: Plantaardige oliën 82% (koolzaad 67%, zonnebloem, geheel geharde koolzaad), water, zout 1,5%, emulgatoren (zonnebloemlecithine, SOJALECITHINE), natuurlijke aroma's, voedingszuur (citroenzuur), vitamines A en D, kleurstof (caroteen)

:) en dan ook nog die emulgatoren en kleurstof.. nee, dan heb ik liever (geklaarde) boter of olijfolie. Maar ieder z'n ding :) ik vind het gewoon rommel.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:58

Dat is dus niet "voornamelijk water".
Bij Becel is het minder dan 2% water.
Citaat:
Plantaardige oliën 82% (koolzaadolie (37%), zonnebloemolie (36%), lijnzaadolie (6,6%) en geheel geharde koolzaadolie (2%)), water, kaliumchloride, emulgatoren (zonnebloemlecithine, SOJALECITHINE), voedingszuur (kaliumcitraat en citroenzuur), vitamine A, D en E, aroma’s, kleurstof (caroteen).

Emulgatoren zijn niet per definitie slecht.
Zonnebloemlecithine komt uit zonnebloempitten en wordt veel verkocht bij de drogist.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:09

xPabloBokt schreef:
Zo zag ik laatst bij een vriendin thuis dat ze met van die vloeibare bakboter bakken, dat is pas zooi :+ maarja, dat wijs ik ook niet af. Die ene keer ga ik echt niet dood van.

Ik vind het vooral helemaal niet lekker :Y)
Maar de (voor mij) bijsmaak is misschien ook iets waar je aan went.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:31

Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, op vrijdagavond paardreed en na het rijden at (was om 1900u klaar met rijden), maakte mijn moeder rond een uur of 5 het avondeten en liet mijn krokante kipschnitzel rustig meer dan twee uur in de vloeibare bakboter liggen wachten om weer opgewarmd te worden in de pan als ik terugkwam, ook al vroeg ik herhaaldelijk om hem gewoon in de verpakking te laten, want ik kan hem best zelf even bakken. Dat is pas ranzig. :') Heel dat ding smaakt dan puur naar boter. :r

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:09

Wat maken jullie een werk van pannekoeken, ik doe een beetje water bij meel, klop het door met een vork (geen zin om de mixer te pakken voor een beetje beslag). Een ei er door als ik daar zin in heb (ik heb zelf kippen, dus altijd verse eieren), maar hoeft niet eens. Ik bak rustig in margarine, ook al raden ze dat af, of olie. Net hoe de pet staat. Maar goed, ik eet twee keer per jaar pannekoeken ofzo.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:14

Ik vind dat echt geen werk hoor, hooguit 5 minuutjes. Gewoon kwestie van wat dingen in een kom gooien en glad kloppen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:22

Nou ja, ik bedoel meer wat doen sommigen er veel ín.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:45

Net staan koken, witlof met gehaktballetjes, en eens gekeken wat ik gebruik.

Witlof: smoren in wat olie, spekjes erdoor, op smaak met geraspte gember uit een potje van de natuurwinkel en ponzu saus (Japanse lichtzure sojasaus)
Gehakt: naturel gehakt van de lokale vleesboerderij, worcestershire saus, pangko (japans broodkruim), ei, knoflookpoeder en uipoeder, ei, peper

Eelmo

Berichten: 2954
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:03

Palmolie vind ik dan dus wel echt een ding. Al die E-nummers boeien me niet zo. Maar palmolie vind ik echt heel moeilijk. Het vermijden is zo goed als onmogelijk, en dan schijnen sommige alternatieven voor palmolie nog weer eens slechter te zijn dan palmolie zelf.... Dan heb je nu ook nog eens 'duurzame' palmolie.. En het zit OVERAL in, niet alleen in pakjes en zakjes. Zelfs ongebrande noten bevatten om eoa reden palmolie. Hoe pakken jullie dat aan?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:39

De palmolie kwestie moet op hoger niveau uitgevochten, als consument ben je vrij machteloos want er zijn inderdaad weinig alternatieven.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:52

Maar wat doen jullie bijv met restjes?

Ik wil niet elke dag hetzelfde koken en gebruiken. Als je bijv verse gember koopt, gaat dat bij ons niet op en kan ik een groot deel na een tijd weggooien.

Als ik saus maak doe ik echte boter, bloem en dan bouillon met een scheurtje melk of room. En dan de smaak, zoals curry.....
Maar bouillon heb ik dan maar 100/200ml voor nodig en ga ik niet vers trekken daarvoor.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:55

Wij maken altijd gember thee van de overgebleven gember. Verder vind ik restjes ook vaak lastig, vooral wanneer het kort houdbaar is, zoals slagroom of crème fraîche.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:02

Ik probeer dan op korte termijn iets te eten waar dat ook weer in verwerkt wordt. Gaat meestal best goed. Gember kan ook wel even mee.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:07

Gember gaat maanden mee, toch? Je snijdt er een stukje af, en de rest van de wortel blijft gewoon goed, zelfs in de fruitschaal.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:14

8nnemiek schreef:
Gember gaat maanden mee, toch? Je snijdt er een stukje af, en de rest van de wortel blijft gewoon goed, zelfs in de fruitschaal.

Gewoon na gebruik in de diepvries. Als je wat wil, er van af raspen en zo de vriezer weer in.
Zodra hij aangesneden is, is het ong 1 maand houdbaar in de koelkast (wel in een goed afgesloten verpakking).

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:25

Die van mij leg ik altijd gewoon open en bloot terug in de fruitmand als ik ze aansnijd :')

Deze is volgens mij een maand of 2 oud:
Afbeelding
Beetje ingedroogd, maar onder de schil nog prima bruikbaar :))

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:28

Doe ik ook, even de droge delen eraf en je hebt weer prima gember.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:34

Wij hebben momenteel geen vriezer. Oud huisje gekocht, moet verbouwd..........Dat merk ik wel behoorlijk, maar gaat tot nu toe redelijk.

Ik gooi niet graag wat weg en wij hebben weinig afval op zich, maar zoals bovenstaande gember zou ik toch erg twijfelen of ik die nog durf te gebruiken.

Creme fraiche pak ik altijd gelijk goed in en hoop dat het wat dagen goed blijft.

Een netje met 3 knoflook bollen groeit altijd al uit voor ik ze op heb. Uien vaak net zo. Terwijl ik het vaak genoeg gebruik.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:34

Zodra hij gaat rimpelen is hij oud en al veel kwijt aan "kracht".
De binnenzijde wordt dan vezelig en dat is niet goed.
Citaat:
Koop altijd verse gember en vermijd gember met vlekken of een gerimpelde schil. De gemberknollen moeten stevig zijn en niet uitgedroogd.

Eelmo

Berichten: 2954
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:29

Lusitana schreef:
De palmolie kwestie moet op hoger niveau uitgevochten, als consument ben je vrij machteloos want er zijn inderdaad weinig alternatieven.


Maar gaat die kwestie op hoger niveau uitgevochten worden als consumenten niet op eoa manier laten weten dat ze het er niet mee eens zijn? Kokosolie schijnt overigens ook absoluut geen goed alternatief te zijn...

Gember, citroengras, chilipepers e.d. mik ik ook altijd in de vriezer (en heb ik dus ook altijd in huis). Ideaal :) En de losse knoflookbollen zijn vaak veel lekkerder dan zo'n netje met 3. Dus misschien is dat een optie? Wel een tikje duurder natuurlijk.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:47

Shaggy09 schreef:
Wij maken altijd gember thee van de overgebleven gember. Verder vind ik restjes ook vaak lastig, vooral wanneer het kort houdbaar is, zoals slagroom of crème fraîche.

Ik vries slagroom in in ijsblokjesvormen en mik er dan een of twee de zelfgemaakte soepen of sauzen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:33

Dat is echt een goede tip, bedankt! Ik onthou die.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:42

Verse kruiden kun je ook invriezen in een ijsblokjesvorm, vakjes vullen met kruiden en daarna aanvullen met water. Of fijnsnijden en in een zakje/bakje invriezen.

van een knoflookbol die uitloopt kun je de tenen los in de tuin of in een plantenbak buiten poten. Eigenlijk moet dat in oktober, maar met deze 'winter' zou ik dat nu nog wel aandurven. Dan heb je aan het eind van de zomer je eigen verse knoflook.