Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:36

Pannenkoeken vind ik ook lastig. Ik heb pas zelf gemaakt, maar die waren toch wat stugger of zo dan de bakmixen van Koopmans. Heeft iemand daar tips voor?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:38

Ja, gewoon de mix van Koopmans pakken :j

Brainless

Berichten: 29779
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:38

LieveLoes schreef:
Pannenkoeken vind ik ook lastig. Ik heb pas zelf gemaakt, maar die waren toch wat stugger of zo dan de bakmixen van Koopmans. Heeft iemand daar tips voor?

Beetje bakpoeder erdoor en goed luchtig kloppen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:05

Shaggy09 schreef:
Pareltjes schreef:
Bouillon blokjes zijn nepgedoe. Kleur,geur en smaakstoffen, smaakversterkers, suiker en vooral heel veel zout! Prima zo af en toe als basis voor een snelle soep, maar voor sauzen, pasta,s etc totaal overbodig! Invester in kruiden en je kunt al die zakjes, blokjes en andere rommel de deur wijzen. Veel goedkoper, lekkerder en gezonder want je gaat veel minder zout en suiker gebruiken. De voedingsindustrie heeft jullie afhankelijk gemaakt van veel te dure neprommel. Nu denken veel mensen dat ze niet meer kunnen koken zonder. Echt onzin.


Je toon is wat denigrerend. Mensen mogen uiteindelijk altijd nog zelf weten wat ze koken en om te zeggen dat 'jullie' (wie dat ook mogen wezen) afhankelijk zijn van neprommel is niet erg vriendelijk.


Pareltjes schreef:
??

Waar haal jij uit dat het denigrerend is en dat ik zou impliceren dat mensen niet mogen koken hoe ze zelf wiillen? Je leest echt iets anders dan wat ik heb neergezet.


Je toon is best wel koppig en stug. In feite zeg je in je post dat mensen die met bouillon blokjes koken verslaafd zijn aan zout en suiker.

En om alles neprommel te noemen... Daar kom je ook niet echt verder mee hé?


Over de pannekoeken, ik maak ze wel altijd helemaal zelf. Heeft best een tijdje geduurd voordat ik de goede verhoudingen te pakken had maar nu lukken ze altijd erg mooi! Ik doe meestal op gevoel wat bloem er in, dan wat melk erbij. Kloppen tot een mooi glad beslag, vaak is het dan nog dun. Dan doe ik er twee eieren bij om het wat meer gebonden en stevig te maken. Dan weer een scheut melk erbij om het te verdunnen en wat bloem erbij om de hoeveelheid te vergroten.

Het is vaak een beetje gevoelsmatig naar mijn idee, ik ga altijd gewoon net zo lang door met mixen tot ik een mooi glad beslag heb. Maar ik heb wel redelijk veel mislukte pannenkoeken gehad voordat het goed lukte, nu ben ik binnen 5 minuten klaar met mijn mix.

Voor het geld maakt het niet zoveel uit hoe je het maakt volgens mij. Ligt er ook aan hoe vaak je pannenkoeken bakt denk ik.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:45

Ik maak het ook op gevoel :j
Bloem in de litermaat, (soja)melk erbij totdat het een glad beslag is dat nog redelijk vloeibaar is.. Snufje zout erbij, beetje bakpoeder, scheutje olie.. en als ik hartige pannekoeken maak dan doe ik er nog edelgist bij, en evt wat kruiden.
Eieren gebruik ik al een tijdje niet meer in de pannekoeken.
Voor een echt dikke, luchtige pannekoek doe ik wat baking soda door het beslag en roer ik er op het laatste moment nog snel een scheutje azijn doorheen. Proef je niks van, maar dan worden ze echt heel dik :9

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:00


Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:03

Ok kennelijk voelen mensen zich aangevallen. Laat ik het anders aanvliegen: verdiep je eens echt in wat je eet ( ja er zijn er bij die dat ook doen ) maar dan ook echt! Ontrafel eens wat je eet en hoeveel daarvan niet is bewerkt. Je gaat schrikken. Waarom zijn pakjes en zakjes zo’n enorm commercieel succes? Waarom zijn de fastfood restaurants dat? Waarom zie je zoveel reclames over bewerkt eten of het nu zg gezonde musli snacks zijn, of lekker makkelijke pakjes/ zakjes. Daar zit een enorm verdien model achter. De fabrikanten doen het echt niet om jullie een plezier te doen.

Voedselindustrie is tegenwoordig lang niet altijd meer in het belang van de consument. Er worden truukjes uitgehaald met namen van ingredienten om te verhullen wat er nu echt in zit. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je ze blijft kopen. Vanwege een psychologisch effect van “ erbij willen horen “ of daadwerkelijke fysieke verslaving ( suikers en zouten ) . De keuzes die je maakt als consument zijn vaak niet eens “ vrijwillig “ . Ze worden zorgvuldig aangestuurd met geuren, kleuren, smaken, en psychologische effecten.

Doe voor de grap eens een test:

Ga naar je plaatselijke supermarkt en tel de schappen met suikerwaren, chips, voorbereid voedsel. Dus blik, pakjes ect... Tel dan eens de schappen met onbewerkt vers voedsel....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:04

8nnemiek schreef:
Ik maak het ook op gevoel :j
Bloem in de litermaat, (soja)melk erbij totdat het een glad beslag is dat nog redelijk vloeibaar is.. Snufje zout erbij, beetje bakpoeder, scheutje olie.. en als ik hartige pannekoeken maak dan doe ik er nog edelgist bij, en evt wat kruiden.
Eieren gebruik ik al een tijdje niet meer in de pannekoeken.
Voor een echt dikke, luchtige pannekoek doe ik wat baking soda door het beslag en roer ik er op het laatste moment nog snel een scheutje azijn doorheen. Proef je niks van, maar dan worden ze echt heel dik :9


Ik houd zelf altijd meer van dunne pannekoeken. Of poffertjes vind ik ook erg lekker maar heb helaas geen poffertjespan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:07

Pareltjes schreef:
Ok kennelijk voelen mensen zich aangevallen. Laat ik het anders aanvliegen: verdiep je eens echt in wat je eet ( ja er zijn er bij die dat ook doen ) maar dan ook echt! Ontrafel eens wat je eet en hoeveel daarvan niet is bewerkt. Je gaat schrikken. Waarom zijn pakjes en zakjes zo’n enorm commercieel succes? Waarom zijn de fastfood restaurants dat? Waarom zie je zoveel reclames over bewerkt eten of het nu zg gezonde musli snacks zijn, of lekker makkelijke pakjes/ zakjes. Daar zit een enorm verdien model achter. De fabrikanten doen het echt niet om jullie een plezier te doen.

Voedselindustrie is tegenwoordig lang niet altijd meer in het belang van de consument. Er worden truukjes uitgehaald met namen van ingredienten om te verhullen wat er nu echt in zit. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je ze blijft kopen. Vanwege een psychologisch effect van “ erbij willen horen “ of daadwerkelijke fysieke verslaving ( suikers en zouten ) . De keuzes die je maakt als consument zijn vaak niet eens “ vrijwillig “ . Ze worden zorgvuldig aangestuurd met geuren, kleuren, smaken, en psychologische effecten.

Doe voor de grap eens een test:

Ga naar je plaatselijke supermarkt en tel de schappen met suikerwaren, chips, voorbereid voedsel. Dus blik, pakjes ect... Tel dan eens de schappen met onbewerkt vers voedsel....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Ik voel mij niet aangevallen, ik zei alleen dat ik je toon nogal passief agressief vond overkomen.

Ik zelf ben niet zo geïnteresseerd in E-nummers of toevoegingen. Ik kook wat ik lekker vind. Ik vind vers 9 van de 10 keer lekkerder en daarom eet ik graag vers. Maar ik ben ook dol op franse kaasjes, zit flink wat vet in. Ga je niet dood van.

Verder, ik ga gewoon naar de AH site, want wij bestellen altijd online. En ik koop wat ik lekker vind. Ik voel mij totaal geen slaaf van suiker/zout en heb daar ook geen last van.

Ik vind het ook helemaal niet prettig om daar altijd maar mee bezig te zijn eerlijk gezegd, ik heb wel wat beters te doen.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:12

Ik zie dat anders en vind het mijn gezondheid meer dan waard er tijd in te investeren.

Brainless

Berichten: 29779
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:33

Pareltjes schreef:
Doe voor de grap eens een test:

Ga naar je plaatselijke supermarkt en tel de schappen met suikerwaren, chips, voorbereid voedsel. Dus blik, pakjes ect... Tel dan eens de schappen met onbewerkt vers voedsel....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Tja en weet je waar dat verse voedsel in de winter vandaan komt?
Het meeste wordt met vervuilende vrachtschepen/vliegtuigen naar Nederland vervoerd.

En wat als het mensen niks interesseert wat ze eten?
En wat is er mis met blik/pot?
Veel is tegenwoordig zonder toegevoegd zout (alleen wat water) en ook vaak gezonder omdat het gelijk na de oogst wordt verwerkt en niet tijden ergens ligt waardoor er veel vitamines verloren gaan.
Citaat:
Ingrediënten: sperzieboon, water.
Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0g per 100 gram

Gewoon boontjes uit blik van de AH, 0.89 per 800 gram.
Ook wortels zijn zonder toevoegingen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:34

Pareltjes schreef:
Ik zie dat anders en vind het mijn gezondheid meer dan waard er tijd in te investeren.


Maar denk je dat wat jij aankaart gezondheid is? En dat wanneer je daarvan afwijkt het niet gezond meer is?

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:41

Er staat wat er staat. Hoe jij het wil interpreteren is geheel aan jou.

xPabloBokt

Berichten: 9510
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:55

Oh ja, gewoon een passief agressief statement droppen en dan je handen er vanaf trekken :+ denk dat ik ook voortaan zo ga discussiëren, lekker makkelijk :Y)

E-nummers zijn trouwens helemaal niet per definitie slecht. E-nummer betekent vaak ook gewoon dat het een Europees geregistreerd voedingsmiddel is. E330 is bijvoorbeeld gewoon citroensap. Niks geks aan. Gewoon natuurlijk en toevallig ook een conserveermiddel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:58

Pareltjes schreef:
Er staat wat er staat. Hoe jij het wil interpreteren is geheel aan jou.


Dit is dus niet het idee van een discussie op Bokt, je mening droppen en vervolgens geen onderbouwing kunnen geven, mocht het je ontgaan zijn.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:08

Waarom moet ik discussieren? Er wordt gevraagd over koken zonder pakjes en zakjes. Dáár geef ik MIJN mening en inzichten op. Het blijven uitlokken of het trachten mij woorden in de mond te leggen doe ik niet aan mee, sorry.

Er zijn legio manieren te koken zonder pakjes, zakjes en halffabrikaten. Ik ben allang geen fan meer. Om mij motiverende redenen. Als iemand er wel mee wil koken is mij best. Heb nergens gezegd dat niemand dat moet, mag of wil doen. Maar het verheerlijken en dat het geen kwaad kan gaat mij een brug te ver.
De voedingsindustrie ligt behoorlijk onder de vuur. Ze moeten door nieuwe wetgeven aanpassingen in de recepturen maken. Dat is niet omdat het allemaal zo geweldig was. Dus mag ieder zelf zijn conclusies trekken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5192
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:11

ArankaM schreef:
En wat denken jullie van bakmixen? :Y)
Daarbij gaat het niet echt over gezond of ongezond maar vooral over puur gemak.

Zelf gebruik ik ze nooit en als een ander een mix gebruikt, dan haal ik dit er zo uit. Alsnog lekker, maar het heeft mijn voorkeur niet. :P

Het is net zo makkelijk om het zelf te maken. Ik gebruik wel regelmatig zelfrijzend bakmeel, maar cakemeel bijvoorbeeld nooit.
Edit: pannenkoeken maak ik altijd met de 7 granenmix van eh Koopmans? Dat worden heerlijke pannenkoeken.
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 08-01-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:12

Ik vroeg alleen uit interesse wat jij precies verstaat onder gezondheid.

En niemand verheerlijkt pakjes & zakjes, maar ik heb nog nooit gehoord dat er iemand
aan is gestorven.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:34

Pannenkoeken maak ik altijd van bloem, plantaardige 'melk' en een beetje bakpoeder.
Sowieso kun je veel kant-en-klaarproducten al opzij schuiven wanneer je liever geen dierlijke producten gebruikt.

Zo heb ik afgelopen weekend voor het eerst zelf vetbollen (voor vogels, dus niet zelf opgegeten :Y) ) gemaakt met zaadjes en kokosvet, nadat ik er achter kwam dat de bollen die je kunt kopen met rundervet gemakt worden. Nooit geweten dat vogels koeien horen te eten. :?

Van bouillon gebruik ik minder dan de helft van wat de verpakking zegt. Dus 1 blokje op een halve liter, dan maak ik er een hele pan van. Als je goed kijkt zijn er echt bouillons verkrijgbaar zonder dier, smaakversterker (niet schadelijk voor mij, maar vind het niet echt lekker) en palmolie. Heb momenteel twee varianten in huis. Van de supermarkt een potje poeder van BioToday en van de Ekoplaza blokjes van Natur compagnie die ook nog eens suikervrij is.

Op mijn balkon groeien allerlei kruiden, maar deze tijd van het jaar heb ik echt geen verse lavas helaas.
Aan de andere kant heeft koken en eten met de seizoenen ook zijn charme.

Verder ben ik erg van leven en laten leven, ieder zijn eigen keuze laten maken en vooral niet opdringen.
Laatst voor het eerst in eeuwen lasagne gemaakt met een pak, uit nieuwsgierigheid. Ik vond het echt niet lekker met zo weinig echte smaken, maar collega's begrepen dat niet. Ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:35

Astorga schreef:
Verder ben ik erg van leven en laten leven, ieder zijn eigen keuze laten maken en vooral niet opdringen.
Laatst voor het eerst in eeuwen lasagne gemaakt met een pak, uit nieuwsgierigheid. Ik vond het echt niet lekker met zo weinig echte smaken, maar collega's begrepen dat niet. Ook prima.

Dit. := Ik zal geen Knorr cajun kip of zo kopen (bestaat dat überhaupt? :') ), maar ik ga ook echt niet allemaal spul-dat-geen-kristalsuiker is (maar onderaan de streep nog steeds dezelfde stoffen) in huis halen om m’n sojasaus te zoeten, dan trek ik gewoon de ketjap manis uit de kast. En als mensen me iets voorschotelen uit een pak, ook prima hoor. Die paar keer per jaar dat dat gebeurt overleef ik echt wel. Ik eet immers ook chips en ijs, dus zolang het met mate is ga ik echt niet moeilijk doen, of anderen de les lopen lezen. :=

SusanH schreef:
verootjoo schreef:
Bakmixen voor pannenkoeken snap ik echt niet.
Zoveel betalen voor meel, en dan nog melk en eieren toevoegen :')
Makkelijker is het ook niet.


Huh? Zo duur is pannenkoekmix toch niet? Scheelt bijna niks met (tarwe) meel. Ik vind het wel handig. Ik maak het nooit from scratch. Ik kan heel slecht de verhoudingen gokken. Ik let wel op wat er in zit, ik wil geen bakmix waar suiker aan is toegevoegd.

Ik houd meestal aan 1 cup bloem, 1 cup melk, 1 ei, en dan een klein beetje bakpoeder erbij, dat werkt voor mij prima. :j

Bakmixen koop ik al helemaal nooit, again omdat ik het leuker vind om het voor het grootste deel zelf te doen (is voor mij echt ontspanning), en ik experimenteer graag met smaken in mijn beslag (beetje anijs er doorheen :9 alleen moet je dan dus minder suiker toevoegen en die invloed heb je bij een bakmix niet). Ook houd ik niet van heel zoete cakes, dus ik gooi ook nooit alle suiker erin die in het recept staat; dan is alles zelf doen gewoon handiger. :D

xPabloBokt

Berichten: 9510
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:06

Zo zag ik laatst bij een vriendin thuis dat ze met van die vloeibare bakboter bakken, dat is pas zooi :+ maarja, dat wijs ik ook niet af. Die ene keer ga ik echt niet dood van.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:35

Ik bak mijn vlees ook gewoon in vloeibare bakboter. Liever in roomboter maar dat vinden mijn ouders te vettig.

Vis/groente/wok/whatever bak ik allemaal in olijfolie. Maar vlees vind ik simpelweg lekkerder wanneer het in wat vettigs word gebakken.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:40

Vloeibare bakproducten kun je eenvoudig omzeilen. Klein klontje natuurlijke boter en de rest aanvullen met een plantaardige olie. Betere vetzuren niets chemisch net zo lekker in smaak.

xPabloBokt

Berichten: 9510
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:44

Helemaal goed zou ghee/geklaarde boter zijn in plaats van boter, als je dan toch in boter wil bakken. Daar zijn de eiwitten gescheiden van het vet (dat zorgt ervoor dat boter verbrand als het te heet wordt). Ben je gelijk van ongezonde, verbrande stukjes aan je eten af.

verootjoo
Berichten: 35678
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:45

xPabloBokt schreef:
Zo zag ik laatst bij een vriendin thuis dat ze met van die vloeibare bakboter bakken, dat is pas zooi :+ maarja, dat wijs ik ook niet af. Die ene keer ga ik echt niet dood van.


Doe ik ook, wat is daar erg aan :=