Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:24

Pareltjes schreef:
Bouillon blokjes zijn nepgedoe. Kleur,geur en smaakstoffen, smaakversterkers, suiker en vooral heel veel zout! Prima zo af en toe als basis voor een snelle soep, maar voor sauzen, pasta,s etc totaal overbodig! Invester in kruiden en je kunt al die zakjes, blokjes en andere rommel de deur wijzen. Veel goedkoper, lekkerder en gezonder want je gaat veel minder zout en suiker gebruiken. De voedingsindustrie heeft jullie afhankelijk gemaakt van veel te dure neprommel. Nu denken veel mensen dat ze niet meer kunnen koken zonder. Echt onzin.


Je toon is wat denigrerend. Mensen mogen uiteindelijk altijd nog zelf weten wat ze koken en om te zeggen dat 'jullie' (wie dat ook mogen wezen) afhankelijk zijn van neprommel is niet erg vriendelijk.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 03:48

Pareltjes schreef:
Vraag je moeder, grootmoeder hoe zij vroeger kookte!
Succes

Nou.. wij aten wit brood met suiker en soms zelfgemaakte jam met heeeeel veel suiker (in het weekend kaas/boterhamworst/ham later hadden we hagelslag en mochten wij 1 boterham ermee.)
Groenten?
In de winter alles uit de wekpot/het zout ... echt veel zout.
Appelmoes? Met veel suiker gemaakt zodat het lang houdbaar was.
Ook aardappels/verse groenten werden gekookt met veel zout.
Vroeger werd het vlees (meestal spek) voor in de winter gerookt en gezouten.

Moraal van het verhaal... wij (en mijn moeder/oma ed) aten veel vet, zout en suikers.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:16

Nou jongens kan het wat minder. Ik bepaal altijd nog zelf wat ik eet en gebruik. Zelf karin, van het grote anti pakjes boek gebruikt het wel eens. Ik eet wat ik lekker vind en vind koken leuk. Maar als ik ketjap of bouillon wil gebruiken doe ik dat.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:42

Brainless schreef:
Pareltjes schreef:
Vraag je moeder, grootmoeder hoe zij vroeger kookte!
Succes

Nou.. wij aten wit brood met suiker en soms zelfgemaakte jam met heeeeel veel suiker (in het weekend kaas/boterhamworst/ham later hadden we hagelslag en mochten wij 1 boterham ermee.)
Groenten?
In de winter alles uit de wekpot/het zout ... echt veel zout.
Appelmoes? Met veel suiker gemaakt zodat het lang houdbaar was.
Ook aardappels/verse groenten werden gekookt met veel zout.
Vroeger werd het vlees (meestal spek) voor in de winter gerookt en gezouten.

Moraal van het verhaal... wij (en mijn moeder/oma ed) aten veel vet, zout en suikers.


Dat ja :')

Mijn opa en oma aten elke dag AGV met slapgekookte groenten en nootmuskaat erop. En andijvie met een vies wit papje.
Nee dankje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:00

Haha mijn oma kookte de groenten minstens een halve dag zodat alles lekker zacht was :') geen goed voorbeeld. Ik heb liever dat het nog knapperig is, en niet op snot lijkt.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:08

Pareltjes schreef:
Bouillon blokjes zijn nepgedoe. Kleur,geur en smaakstoffen, smaakversterkers, suiker en vooral heel veel zout!

Als je de juiste blokjes pakt dan valt dat heel erg mee..
De Knorr bio blokjes bv:
Ingrediënten: Zout, rietsuikerª, zetmeel (maïsª, aardappelª), palmvetª, uiª 10,3%, knoflookª, specerijen (kurkumaª, nootmuskaatª), wortelª 0,5%, lavasª, ª Ingrediënten afkomstig van biologische landbouw.

Ik heb zelf vaak die van zonnatura:
Ingrediënten: zeezout, aardappelzetmeel*, palmolie*, groente* 7,8%(wortel* , ui* ,prei* , paprika*, SELDERIJ*), gistextract, rietsuiker*, kruiden* (peterselie*, lavas*, tijm*, rozemarijn*), specerijen* (zwarte peper*, kurkuma*). *ingrediënt van biologische teelt.

Zout in bouillon lijkt me logisch :+

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:23

Ik heb altijd beetje moeite met palmolie, maar dat vermijden lijkt haast onmogelijk -O-

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:31

Ja, palmolie zou ik ook liever niet erin zien zitten..
Niet alleen in de blokjes, maar zelfs in de poeders weten ze palmolie te verwerken -O-
Behalve die van pit pit, daar zit het niet in.

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:25

Suzanne F. schreef:
Boompje1985 schreef:
Ik gebruik in plaats van bouillon blokjes gewoon de maggiplant. En de maggiplant leent zich voor veel meer gerechten dan soep! In het begin moet je even uitvogelen hoeveel je nodig hebt en bij goede verzorging gaat de plant echt lang mee. Als ik echte bouillon wil dan trek ik die zelf en ja dat is wel wat meer werk maar toch veel smaakvoller dan bouillon blokje vind ik.


De maggiplant? Staat die naast de honigbloem in de supermarkt?


Maggiplant, oftewel lavas :D
Afbeelding

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:45

Blokje in de saus is echt heerlijk hoor! Maar ik heb niet zoveel vriesruimte en heb eigenlijk nog nooit zelf boullion gemaakt.... iemand tips?
Kan je die ook heel geconcentreerd maken bijv?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:49

Je kunt die rap klaarmakem. Omdat ik blokjes niet mag hebben en smerig vind maak ik zelf. Heet water, peterselie, bieslook, tijm, (vers of gedroogd) ui (eventueel poeder) wat lavas in de zomer (yup ik heb de plant ook) beetje zout en peper. Als je dit opzet voor je aan de rest van je eten begint is hij geschikt als basis voor saus. Voor soep moet je de tijd nemen.

Vroeger had je kruidenbuiltje van knorr. Dat waren gedroogde kruiden in een soort theezakje, geen idee of die nog bestaan :+ was een goed snel alternatief
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-01-20 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:51


Anoniem

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:12

Je kan ook anders je groenten gaan bereiden. Dan krijgen ze een hele andere smaak. :j Bijvoorbeeld je hele aubergines volledig de knijter in roosteren voor een uur. Dan is de buitenkant geblakerd, maar als je ze dan opensnijdt en het vruchtvlees eruit schept is het heerlijk. Bijvoorbeeld in de baba ganoush.

En sowieso groenten héél lang op heel hoog vuur bakken. En dan steeds omscheppen dat het niet kan verbranden. Dan gaat het opeens heel anders smaken. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:04

Baba ganoush heb ik echt nog nooit van gehoord :o

In de bouillon blokjes van zonnatura zit gistextract. En dat is gewoon een smaakversterker. Ik meen me te herinneren dat Sharon, 1 van de koks van binnenstebuiten, een recept heeft voor groentebouillon om zelf te maken. Staat vast wel op de website van het programma.

Edit: https://www.dehippevegetarier.nl/vegeta ... lon-maken/ hier is er ook 1.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:11

Gistextract vind ik persoonlijk niet echt een gevaarlijke smaakversterker. Het zit gewoon in gist, alleen is het wat geconcentreerder dan gewone gist. Het zit ook in andere soorten voedsel, in tomaat en paddestoel dacht ik. Zorgt ervoor dat er minder zout nodig is, dus juist handig voor mensen met een hoge bloeddruk.
Uiteraard wel met mate gebruiken.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:55

Shaggy09 schreef:
Pareltjes schreef:
Bouillon blokjes zijn nepgedoe. Kleur,geur en smaakstoffen, smaakversterkers, suiker en vooral heel veel zout! Prima zo af en toe als basis voor een snelle soep, maar voor sauzen, pasta,s etc totaal overbodig! Invester in kruiden en je kunt al die zakjes, blokjes en andere rommel de deur wijzen. Veel goedkoper, lekkerder en gezonder want je gaat veel minder zout en suiker gebruiken. De voedingsindustrie heeft jullie afhankelijk gemaakt van veel te dure neprommel. Nu denken veel mensen dat ze niet meer kunnen koken zonder. Echt onzin.


Je toon is wat denigrerend. Mensen mogen uiteindelijk altijd nog zelf weten wat ze koken en om te zeggen dat 'jullie' (wie dat ook mogen wezen) afhankelijk zijn van neprommel is niet erg vriendelijk.


??

Waar haal jij uit dat het denigrerend is en dat ik zou impliceren dat mensen niet mogen koken hoe ze zelf wiillen? Je leest echt iets anders dan wat ik heb neergezet.

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:11

Citaat:
De voedingsindustrie heeft jullie afhankelijk gemaakt van veel te dure neprommel. Nu denken veel mensen dat ze niet meer kunnen koken zonder. Echt onzin.


Hiermee impliceer je dat jij boven 'ons' staat omdat jij niet afhankelijk bent van 'te dure neprommel'. In die zin je post zeker denigrerend :)
Ondanks dat je het vast niet zo bedoeld hebt.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:13

En wat denken jullie van bakmixen? :Y)
Daarbij gaat het niet echt over gezond of ongezond maar vooral over puur gemak.

Zelf gebruik ik ze nooit en als een ander een mix gebruikt, dan haal ik dit er zo uit. Alsnog lekker, maar het heeft mijn voorkeur niet. :P

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:13

Pareltjes schreef:
Shaggy09 schreef:

Je toon is wat denigrerend. Mensen mogen uiteindelijk altijd nog zelf weten wat ze koken en om te zeggen dat 'jullie' (wie dat ook mogen wezen) afhankelijk zijn van neprommel is niet erg vriendelijk.


??

Waar haal jij uit dat het denigrerend is en dat ik zou impliceren dat mensen niet mogen koken hoe ze zelf wiillen? Je leest echt iets anders dan wat ik heb neergezet.

Nou ja, ik kwam in dit topic om te kijken wat ik nog kan verbeteren en om te leren.
Volgens mij doen wij het echt al heel goed, maar als ik de berichten lees die hier geplaatst worden bekruipt mij hetzelfde gevoel als dat ik krijg van fanatieke vegetariërs en veganisten die roepen dat iedereen die "lijken" eet een moordenaar is.

Sommige berichten hier zijn gewoon heel fanatiek en ja, soms ook denigerend en zelfs af en toe een beetje onvriendelijk en behoorlijk veroordelend, en dat maakt dat ik eigenlijk dit topic al bijna niet meer open, dus ik begrijp de opmerking ergens wel :o
Dus wellicht kan de toon wat gematigder en minder veroordelend zodat iedereen hier met plezier mee leest en we allemaal kunnen leren van elkaar.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:17

Hier nooit uit pakje/zakje, ook nooit gewend geweest vanuit huis.
Alles elke dag vers koken en I love it.

Merk direct als het wél uit een pak komt of vieze maggie in zit als ik bijv. ergens anders eet ( te zout, te kunstmatig = direct buikpijn).

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:22

ArankaM schreef:
En wat denken jullie van bakmixen? :Y)
Daarbij gaat het niet echt over gezond of ongezond maar vooral over puur gemak.

Zelf gebruik ik ze nooit en als een ander een mix gebruikt, dan haal ik dit er zo uit. Alsnog lekker, maar het heeft mijn voorkeur niet. :P

Bakmixen koop ik eigenlijk nooit, simpelweg omdat ik het te duur vind :=
Ook zit er vaak melkpoeder en eipoeder in, wat ik liever niet eet.
Vroeger kocht ik wel eens van die flessen pannekoekmix.. melk erbij, schudden en klaar..
Maar als je dan ziet dat die flessen meer dan een euro kosten voor 150 gram.. en een kilo bloem 40 cent kost.. ik vind dat dus vooral zonde van het geld :=

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:25

Bakmixen voor pannenkoeken snap ik echt niet.
Zoveel betalen voor meel, en dan nog melk en eieren toevoegen :')
Makkelijker is het ook niet.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:27

Oh hier wel hoor, lekker makkelijk. Alleen water toevoegen, schudden en in de pan. Zo klaar, precies genoeg en smaken heerlijk. Geeft weinig rommel en vaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:29

verootjoo schreef:
Bakmixen voor pannenkoeken snap ik echt niet.
Zoveel betalen voor meel, en dan nog melk en eieren toevoegen :')
Makkelijker is het ook niet.


Huh? Zo duur is pannenkoekmix toch niet? Scheelt bijna niks met (tarwe) meel. Ik vind het wel handig. Ik maak het nooit from scratch. Ik kan heel slecht de verhoudingen gokken. Ik let wel op wat er in zit, ik wil geen bakmix waar suiker aan is toegevoegd.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:34

verootjoo schreef:
Bakmixen voor pannenkoeken snap ik echt niet.
Zoveel betalen voor meel, en dan nog melk en eieren toevoegen :')
Makkelijker is het ook niet.

AH mix 0,49 voor 400 gram of 1.09 waar alleen nog maar water bij moet.