Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 22:32

Nasi en macaroni uit een zakje, boerenkool en hutspot kruiden. Een pak met lasagne kruiden of beef shang hai of roti of een lekkere kaas- of Champignonsaus.

Heerlijk an sich! Maar ja, pakje/ zakje.

Zelf kruiden ipv kant en klare aardappel en kipkruiden (met suikers en zout) kan ook.

Maar bv een champignon of kaassaus of andere gerechten is een bouillonblokje toch wel handig. Of toch ff die gehakt kruiden in de gehaktbal of kneepje knijpjus of ketjap ergens in voor smaak ;-)

Joehoe, zonder kant en klare pakjes of zakjes!

Hoe ver gaat dat voor jullie? :-)

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:35

Sorry, ik ben dol op zakjes en kant en klaar haha.
Haal zelfs voorgekookte aardappelen voor de boerenkool.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:36

Ik ga vrij ver
Maar wordt mij vrij makkelijk gemaakt. Ik heb een tarwe allergie dus de meeste kant en klare pakjes en zakjes mag ik niet.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:37

Nu je het zo opnoemt, besef ik dat wij best veel pakjes en zakjes gebruiken bij bet koken. Inderdaad de gewelde groente + kruiden voor de nasi, tomatenblokjes voor de macaroni... Hutspotkruiden, bouillonblokjes in de soep. Dus een schuldige hier. Soms doen we alles zelf, maar meestal alleen in het weekend als er veel tijd voor is of in vakanties.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:38

Ik maak graag gebruik van Maggi.
Eigenlijk heb ik heel veel potjes staan met kruiden. Citroen sap. Ketjap manis. Azijn.

Jus maak ik zelf.

Spaghetti saus ook. Zout, peper, verschillende kruiden. Soms beetje slagroom er door. Maggie. Soms kurrie.

Bouillon gebruik ik ook veel.

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:39

Mijn zusje is er een tijdje hweel fanatiek in geweest. Er is een blog van iemand die veel bekende knorr/honig gerechten heeft uitgeplozen en daar recepten voor heeft gemaakt voor hoe je deze maaltijden kunt maken zonder de zakjes en pakjes maar met kruiden. En dat is echt heel lekker! Soms lekkerder dan de honig/knorr gerechten.

https://www.lifesabout.nl/receptenindex/

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:39

M.u.v. bouillonblokjes (alleen voor vleessoepen - zoals kippensoep - maak ik zelf bouillon) gebruik ik geen pakjes en zakjes en maak ik alles vers. Gedroogde kruiden daargelaten. Maar het leven wordt dan ook wel heel erg saai zonder kurkuma, komijn of oregano :j

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:43

Spaghetti bolognese, macaroni stroganoff, nassi, bami, satésaus, soep, patat, hamburgers, enz, enz... Ik maak eigenlijk alles zelf. Heb ook nog meerdere recepten voor frikandellen, dus die wil ik nog steeds een keer proberen te maken.

Naast lifesabout is er ook nog:
https://kruidenmix-maken.nl/
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 05-01-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:44

Hier ook zo veel mogelijk vers voedsel :) Hopelijk dit jaar voor het eerst uit eigen tuin van dit huis!

Boullion en kruiden/specerijen koop ik wel gewoon voorverpakt, en heel soms wel eens een kant en klare boemboe (wel vers van de toko) als ik weinig tijd heb.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:49

Bouillonblokjes gebruiken we nog wel, maar wel van een specifiek merk die heel veel minder zout en meer smaak geeft (iets Italiaans, kan er nu niet opkomen, kan morgen wel in m'n keukenkastje kijken indien gewenst).

En als ik daadwerkelijk echt soep ga maken, trek ik de bouillon wel zelf.

Verder gebruiken we aan zakjes en pakjes vrijwel niks.

Zeker geen Maggi, Honig, Konimex of Knorr, veel te veel zout en iets van een kunstmatig smaakje eraan wat we niet van houden.

Wel losse smaakmakers als bv soyasaus of sambal.

Oh, pindasaus maakten we altijd zelf, maar eten we in zulke kleine hoeveelheden, dat sinds we die van Wijko ontdekt hebben, we die niet altijd meer zelf maken.

Voordeel van zelf maken: je weet precies wat erin zit.
In ons geval weinig zout en geen suiker in de meeste gevallen.
En verser, met minder conserveringsmiddelen.
En daardoor meestal lekkerder, vinden wij.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:59

Wat zijn boerenkool en hutspotkruiden? Nog nooit van gehoord en maak dit toch geregeld klaar.

Nasi heb ik wel uit een zakje. Laatst is er een topic geweest over de lekkerste nasikruiden. Ik doe zelf weleens de recepten van hellofresh, zowel bestellen als de recepten ervan proberen.

Pindasaus gewoon pindakaas, melk, ketjap en sambal. Ik weet ook niet hoe je ketjap kan vervangen eigenlijk.

Door de pasta doen we vaak passata daar zit bijna niks in behalve tomaat. En dan Italiaanse kruiden, salie erdoorheen, beetje balsamico, gembersiroop. Dan heb je al een lekker sausje.

Bouillonblokjes gebruik ik wel. Soms die met minder zout.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:13

Mijn moeder kookte amper met pakjes & zakjes. Voor de pastasaus enkel een pakje gezeefde tomaten of voor de rijst een bouillon blokje.

Nu kook ik vaak zelf en ik vind verse ingrediënten gewoon een stuk lekkerder dan zakjes. Voor bolognese saus gebruik ik ook alleen een blik tomatenblokjes, verder kruid ik dat met zout, peper, ui, knoflook, bouillon, rode wijn, laurierblad etc.

Jus gebruik ik wel altijd nog jus poeder voor van Maggi.

Maar ik vind een bouillon blokje of een blik tomaten niet vallen onder pakjes en zakjes. Bij pakjes en zakjes denk ik echt aan die kant-en-klare zakjes poeder of potjes saus.

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:15

Marije_jiplover schreef:
Bouillonblokjes gebruiken we nog wel, maar wel van een specifiek merk die heel veel minder zout en meer smaak geeft (iets Italiaans, kan er nu niet opkomen, kan morgen wel in m'n keukenkastje kijken indien gewenst).


Ik ben wel benieuwd welke dat is ja. Dus als je het op wilt zoeken, heel graag.

Ik gebruik heel veel kruiden en specerijen bij het koken, maar geen pakjes en zakjes. Het geeft zoveel meer en betere smaak. Ik maak daarbij de kruidenmixen meestal ook zelf mbv een website zoals al genoemd.

De site Lifesabout klinkt wel interessant. Die ga ik eens bekijken, want sommige dingen heb ik nog geen goeie vervangen voor. En op de een of andere manier heb ik nog geen fijn recept gevonden voor een kipkerrie, terwijl we die van chickentonight altijd wel lekker vonden. Dus als iemand tips heeft, dan houd ik me aanbevolen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:22

Ik kook graag zonder pakjes en anders kant en klaar spul. Maar ook ik heb kant en klare kruiden mixen. Ik zou graag zelf kruiden willen mengen maar ik kan hier niet fijn een kruiden komen (en ik bestel liever geen etenswaar/kruiden via de post, geen idee waarom eigenlijk)

Roti maken is zo makkelijk. Dat hoeft echt niet kant en klaar. Maar dat betekend niet dat ik het niet makkelijk maak. Altijd voorgekookte aardappeltjes en vaak zijn de peultjes/boontjes/kousenband een restje en dus al gaar. Maar roti vellen zelf maken? Nooit meer! Zelfs in de oude keuken had ik ruimte te weinig. Mijn huidige keuken is ruim 2/3 kleiner dus ik ga mezelf er niet aan wagen.


En voor de rest hangt het af van mij bui. Wil ik koken en proeven en puzzelen en gewoon gezellig bezig zijn (vaak als er gasten zijn) dan zo puur mogelijk. Eet ik op de bank dan is het lekker makkelijk en snel.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:23

Wij koken vooral vers, maar kruiden gebruik ik gedroogd uit een potje. En bouillonblokjes gebruik ik wel, evenals ketjap (maar dan wel met verse gember, geperst teentje knoflook etc).

De grap wil dat onze oudste niet zo'n goede eter (understatement) is. Hoogzwanger van de jongste wist ik niks meer te bedenken en zette in een week Beef Shanghai en Chicken Tonight op tafel. Heel z'n bord leeg ^)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:25

Ik moest pas jus voor iemand maken tijdens werken en zij deed dat met boter van worstjes, knoflooksaus, ketjap en bouillonpoeder. Zó lekker vond ik dat.
Nog niet zonder pakjes en zakjes maar al 100 keer lekkerder en beter dan een zakje met jus poeder

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 23:25

Ha! Dus ik ben niet de enige die zonder pakjes en zakjes nog in een e-nummer veld bezig ben :-)

Op zijn tijd vind ik een pakje/ zakje prima, qua smaak niks mis mee :-) maar ik vind koken leuk en er zijn alternatieven dus waarom ook niet.

En met dagelijks pasta saus home made afgewisseld met aardappels groente vlees kom je ver zonder smaakmakers/ bouillonkruiden/ jus of sausje. Maar als je dan voor een gepaneerd schnitzeltje gaat heb je er geen jus van bv. Tenzij je zo georganiseerd bent en weet het van je braadlappen dag ervoor over hebt misschien.

Ik kijk veelal niet zover vooruit moet ik bekennen.

Leuk om te horen hoe anderen er ook instaan iig!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:27

Ik moet wel bekennen dat ik het puur voor de smaak doe, e-nummers en dergelijke let ik nooit zo op.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:27

Wel leuk trouwens om hier mee te lezen! Ik kan niet zo goed koken dus leuke ideeën zijn altijd welkom :D Weet nooit zo goed hoe ik een pakje dan moet vervangen.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:33

Ik eet zo goed als E nummer vrij. Ga regelmatig uit eten en daar kan ik het niet controleren.

Alles wat ik thuis maak is vers en zo goed als zonder E nummers.

Het was in het begin puzzelen maar nu gaat het vanzelf.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:42

Ik kook vrijwel zonder pakjes en zakjes (of tel je voorgesneden groenten ook mee?). Van huis uit wel opgegroeid op pakjes en zakjes, maar als je alleen woont en vegetarisch eet kom je daar snel los van.
Ik gebruik wel bouillonblokjes, alleen dan zonder smaakversterker en palmolie. En kikkererwten haal ik ook wel uit blik, om dan van het kookvocht chocolademousse te maken. <3

Karin van Koken met Karin heeft op FB een jaar lang aandacht besteed aan koken zonder pakjes. Is vast nog wel terug te vinden. Sowieso heeft ze heerlijke recepten als alternatief voor pakjes.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:43

Even nieuwsgierig, wat valt er voor jullie onder ‘pakjes en zakjes’? Gezeefde tomaten bijv ook? Bouillonblokjes? Een blikje gegrilde paprika’s, boemboes?

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:44

Een heel leuk boek is koken met Karin zonder pakjes en zakjes.
Ik maak regelmatig dingen uit het boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:57

Amado7 schreef:
Wel leuk trouwens om hier mee te lezen! Ik kan niet zo goed koken dus leuke ideeën zijn altijd welkom :D Weet nooit zo goed hoe ik een pakje dan moet vervangen.

Google. :+

Bouillonblokjes zijn het enige wat ik zo nu en dan gebruik, maar wel met zo min mogelijk zout en andere toevoegingen, verder alles "from scratch". Als ik een pakje met kant-en-klare mix zie waarvan ik het er interessant uit vind zien, kijk ik ofwel welke kruiden en specerijen erin zitten, ofwel of ik een recept online kan vinden waar ik het gewoon zonder zakje kan maken, maar het pak zelf laat ik lekker staan.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:09

Ik ben zelf kok van beroep .aar als ik thuis ben doe ik eigenlijk alles zo makkelijk mogelijk XD
Voor mezelf uitgebreid koken of alles zelf maken heb ik dan vaak geen zin in.
Dus kook thuis vaak genoeg uit pakjes of zakjes.
Soms dan wil ik nog wel zelf pasta etc maken maar een bouillon en een goede jus kost gewoon uren.