Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:47

Zoals met veel wijnen geldt ook voor de chardonnay: Je houdt ervan of niet. De ene is de andere niet, en de chardonnay is over het algemeen een vrij toegankelijke druivensoort maar staat bij veel mensen bekend om de wat tsja 'boterige' smaak. Bovendien denkt men (inmiddels vaak onterecht) dat de druif standaard op (eiken)hout heeft gelegen, hetgeen vooral in Amerika in - ik meen begin jaren 90 - heel gebruikelijk is geweest, en dat geeft precies een smaak waar je net wel of net niet van houdt.

Maar ik denk dat de tegenstand van veel wijnliefhebbers vooral zit in het feit dat de Chardonnay een hele makkelijke te verbouwen, commerciële druif is geweest waardoor veel wijnregio's hun traditionele wijnen grotendeels van de hand deden, en lokale eigenheid een beetje verloren ging. Voor mij als wijnliefhebber mist een wijn daardoor gewoon al snel wat karakter, terwijl ik de typeringen van een bepaalde regio gewoon wil kunnen proeven.

Maargoed like I said, een Chablis vind ik bijvoorbeeld wel goed te drinken en er zijn vast meer uitzonderingen omdat men is afgestapt is van het oude denkgoed en nowadays de wijn ook op andere manieren rijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 02:22

Fitzroy schreef:
Smaak is zo persoonlijk. Ik houd niet van rode wijn. Ik ben een witte wijndrinker.

En wat de een vloeibare bubblegum vindt, kan een ander weer lekker vinden. Ik vraag me ook af wat er mis is met Chardonnay? Kan iemand mij dit uitleggen?
Ik word altijd een beetje kriegel van dit soort arrogante toontjes. Je kunt nooit voor een ander bepalen wat lekker is.
En zo ben ik dol op de Chardonnay van Gallo en de genoemde Barefoot. En van die van Ilja Gort trouwens ook ( La Tulipe) Ook Valle di Viso vind ik lekker. Chileense wijnen vind ik over het algemeen best lekker. Franse, Spaanse én Italiaanse doen het wat mij betreft minder. Een Grüner Veltliner vind ik ook lekker.

“Vloeibare bubblegum” slaat voor mij op het feit dat de White Zinfandel zo mier- en mierzoet is dat het meer smaakt naar aanmaaklimonade (en ook oprecht naar bubblegum) dan naar wijn, en die zoetigheid overheerst zo sterk dat het afbreuk doet aan de wijn. Prima als mensen het lekker vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen betere zoete wijnen zijn, die meer in balans zijn dan deze, en goed en lekker zijn voor mij twee verschillende dingen. :D

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 04:47

Ik ga voor de Sauternes.
1er grand cru classé.
Kun je bij alle goede wijnhandel wel kopen, moet alleen overal uit de klimaatkast komen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:49

Chardonnay is voor mij iets te... scherp/droog/ik kan het niet benoemen. Wil niet zeggen dat ik het niet drink, maar na 1 glas heb ik het vaak wel gehad.

Mijn schoonbroer lust die druif absoluut niet en pikt elke wijn waar ze in zit er zo uit qua smaak. Elke wijnboer die ervan overtuigd was dat "zijn chardonnay" hem wel zou bekoren of dt hij het toch niet zou merken is al van een kale reis terug gekomen :))

Qua rood hou ik van rokerig, zonder dat gelijk je hele mond dicht plakt. Idem met een witte wijn, die mag fris en zoet zijn maar alsjeblieft geen pure suikerstroop in een glas. Alleen met heel warm zomerweer kan ik dat eens genieten.

Wijn (en vooral rode) moet me bij het proeven onmiddellijk ideeën geven voor gerechten. Dan is het een schot in de roos :P
Maar wij neigen dus eerder naar malpère, sancerre, syrah, soms pinot gris.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:51

@mkango: jouw perceptie is dat deze mierzoet is. Nogmaals, persoonlijke smaak. Ik vond dat wel meevallen.
De white zinfandel drink ik nu ook niet meer. Overigens voor de mensen hier: white zinfandel is in tegenstelling tot wat de naam zou impliceren rosé en geen witte wijn. Rosé is sowieso altijd wat zoeter.

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:53

Ik drink nooit rood, en verder zoete witte wijn of rosé. Moet voor merken even kijen..

Rosière is erg lekker ( zoet :D)

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:15

Interessant om die verschillen in smaak terug te lezen! Ik houd over het algemeen het meest van Italiaanse wijn. Op dit moment hebben we deze als huiswijnen en deze vind ik altijd lekker en vallen bij bijna iedereen in de smaak:

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast kan ik een Verdejo of temperanillo vaak ook waarderen. Of een primitivo bij een kaasplankje bijv.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 12:16

Liezel1 schreef:
Ik ga voor de Sauternes.
1er grand cru classé.
Kun je bij alle goede wijnhandel wel kopen, moet alleen overal uit de klimaatkast komen.

Alternatieven voor sauterne:
Barsac of een trockenbeerenauslese en heel soms een elzas. Al halen ze zelden de intense smaak.

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 12:42

Rood in de zomer: Rioja, licht gekoeld, heerlijk!
Rood in de winter: Pomerol, lekker vol en krachtig, kun je vaak lang bewaren.
Wit: Txakoli, weinig verkrijgbaar in NL, neemt mijn man mee uit Barcelona. Lekker witte wijn uit Baskenland.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 12:45

Varekaj schreef:
Ook heel lekker: een goede rode mousserende wijn.

Hier heb ik nog niet eerder van gehoord, vertel!

Verder vind ik de boterige smaak van Chardonnay juist wel heel lekker. Ik houd niet van die zure wijnen die erg achter in je keel blijven hangen. Die krijg ik echt niet weg. Sommige rode hebben dat ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 12:50

Ikzelf lust nog steeds geen wijn (ja, Hugo, maar das geen wijn.... en Moscato d’asti).
Heb al heel veel geprobeerd, maar nee :n

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 12:58

LadyMadonna schreef:
Ikzelf lust nog steeds geen wijn (ja, Hugo, maar das geen wijn.... en Moscato d’asti).
Heb al heel veel geprobeerd, maar nee :n

Als het je ding niet is is dat ook geen probleem toch? Ik lust zelf geen whisky, vind dat wel jammer want ook daar valt van alles te proeven als je de kenners moet geloven. Maar krijg het echt niet weg.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:00

Op dit moment vind ik de Kaapse Pracht, wit van de Aldi, prima te drinken.

En voor een zoete pak ik tegenwoordig een fles Mokai, hier te koop bij de coop. Drinkt schoonmoeders ook en lust geen alcohol.

Verder had ik 2 jaar terug een heerlijke half droog, half zoete witte wijn alleen m'n lege fles is weggegooid en kan hem niet meer vinden, ooit een keer op geluk bij de coop of AH meegekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:07

Ceffyl schreef:
Varekaj schreef:
Ook heel lekker: een goede rode mousserende wijn.

Hier heb ik nog niet eerder van gehoord, vertel!

Verder vind ik de boterige smaak van Chardonnay juist wel heel lekker. Ik houd niet van die zure wijnen die erg achter in je keel blijven hangen. Die krijg ik echt niet weg. Sommige rode hebben dat ook.

Ik ben nu ook nieuwsgierig, heb je aanraders, Varekaj?


LadyMadonna schreef:
Ikzelf lust nog steeds geen wijn (ja, Hugo, maar das geen wijn.... en Moscato d’asti).
Heb al heel veel geprobeerd, maar nee :n

Bij mij duurde het ook wel een tijd voordat ik bepaalde wijnen echt lekker ging vinden, en ik ben nog steeds extreem kieskeurig. := En wat Ceffyl zegt, als het je ding niet is, is het ook geen probleem. Mijn moeder lust überhaupt geen alcohol, maar proeft vaak gewoon een slokje van de wijn die mijn vader en ik drinken. Sommige vindt ze wel lekker, maar meer dan een slokje hoeft voor haar niet. En zo krijg ik bier en koffie nog steeds niet weg.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:15

Varekaj schreef:
Ook heel lekker: een goede rode mousserende wijn.

Hier heb ik nog niet eerder van gehoord, vertel!

Volgens mij bestaat er in ieder geval geen rode champagne omdat met de rode kleur ook tannines in de wijn zouden komen. looizuur en koolzuur is volgens mij redelijk ondrinkbaar.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:59

Bedoel je lambrusco?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:22

Albert schreef:
Varekaj schreef:
Ook heel lekker: een goede rode mousserende wijn.

Hier heb ik nog niet eerder van gehoord, vertel!

Volgens mij bestaat er in ieder geval geen rode champagne omdat met de rode kleur ook tannines in de wijn zouden komen. looizuur en koolzuur is volgens mij redelijk ondrinkbaar.


Champagne is een cuvee van verschillende druivensoorten en vaak ook jaargangen. Een Rose is ongeveer de grens voor een echte Champagne.

In de nieuwere wijnlanden zoals Australie vind je wel rode mouserende wijn (Jacobscreek / Lehman), soms ook in Zuidafrika.
In duitsland vind je genoeg rode sekt, in Italie is de rode Lambrusco iets wat de meesten wel kennen.
een Rode sekt is iets voller van smaak maar vaak wel met een beetje rest zuiker tegen wat ik een half zoete wijn noem en lekker voor op een warme zomer namiddag.

Het procede van een betere mouserende wijn komt niet overeen met vol krachtig rood. Wel meer in de buurt van een jonge rode wijn. Leuk is dat ze in Australie en in Zuid Afrika de Shiraz druif voor de rode champanoise wijn gebruiken.

Shiraz is een van mijn favoriten die je ruim in de Rhone terugvind in bv Crozes Hermitage en Saint Joseph en Vauqueras, wijnen die mogen rijpen.
Er is ooit een tijd geweest dat er een Cote du Rhone primeur was (tegenhanger van Baujolais primeur) maar die heb ik nooit heel lekker gevonden.

Misschien tijd voor een smaaktest, rode champenoise is jammer genoeg niet erg gunstig geprijst.
Wat wel leuk is dat de bubbels wit zijn.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:34

Albert schreef:
Shaggy09 schreef:
Wit vind ik eigenlijk alleen Chardonnay lekker en dan het liefst als het wat warmer is. Ik drink s'zomers ook nog graag een zoete witte met ijs. (Niet nu mij gaan afmaken aub _O- )

Eigenlijk moet je wijn drinken volgens het ABC principe:
Anything But Chardonnay.
.....met ijs?....
Dan kan je beter watermeloen met pernot eten, dat is wel lekker.


Ik moet gelukkig niks en bepaal gelukkig zelf wat ik drink. Jeetje wat een bemoeienissen hier zeg.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:43

Citaat:
Ik moet gelukkig niks en bepaal gelukkig zelf wat ik drink. Jeetje wat een bemoeienissen hier zeg.

Niet zo zuur, het was maar een grapje, maar watermeloen met anijsborrel is wel een lekker zomers dessert en er wordt best goede wijn met chardonnay gemaakt, vaak in combinatie met een andere druif.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:09

Albert schreef:
Citaat:
Ik moet gelukkig niks en bepaal gelukkig zelf wat ik drink. Jeetje wat een bemoeienissen hier zeg.

Niet zo zuur, het was maar een grapje, maar watermeloen met anijsborrel is wel een lekker zomers dessert en er wordt best goede wijn met chardonnay gemaakt, vaak in combinatie met een andere druif.


Ik lees in dit topic wel meer van die 'grapjes' maar het komt best denigrerend over.

Ontopic; ik ben dus niet echt een witte wijn drinker, meer van de rode. Heeft iemand hier ooit een cursus of proeverij gedaan en is het de moeite waard? In de zin van je kennis en smaak verbreden? :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:19

Onze buren zijn echte liefhebbers en organiseren elk jaar wel een proeverij, elke keer van een ander wijnhuis/importeur. Altijd erg leerzaam en gezellig (alleen het daadwerkelijke proeven sla ik dus over)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:44

Ik woon in een fijn land, Portugal. Mijn favorieten zijn Dao wijnen, maar ik woon nu in de Alentejo en de wijnen van hier zijn ook zalig. Ik drink het liefst JP, uit mijn streek. Die is betaalbaar. Mijn buren maken ook wijn , maar dat soort kan ik niet betalen. Ik heb pas een boek gekocht over de Portugese druivensoorten en wijnen. Je hebt zoveel soorten. Ik heb ooit in een fort gegeten en toen de ober hoorde dat ik van Dão hield, kwam hij met een fles wijn uit de streek waar ik was, van zeldzamere druivensoorten en een beperkte editie. Daar kan ik dan enorm van genieten.
Van de witte wijnen vind ik vooral vinho Verde lekker, oftewel groene, jonge wijn. Beetje bubbel en lekker fris.
Maar een rode wijn mag van mij een kik hebben.
Ze drinkenen hier rode tafelwijn trouwens gekoeld.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-12-19 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:48

Klinkt als een goed wijngebied waar jij woont Lusitana. Wat leuk ook dat die ober dan zo iets speciaals komt brengen.
Gekoelde rode wijn heb ik in Baskenland leren drinken, dat wordt hier toch vaak als no-go gezien maar ik vind het echt lekker! Niet zo koud als witte wijn maar wel duidelijk onder kamertemperatuur.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:51

Wij drinken in de zomer onze rode wijn ook licht gekoeld.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:03

Sommige wijnen smaken gekoeld totaal anders, niet het hele boeket komt dan tot zijn recht, en dan is het zonde, maar bij eenvoudige wijnen is het in de zomer juist lekker. Vooral bij het eten.
Overigens is "kamertemperatuur" ook al veel koeler dan mensen denken. Dan moet je niet aan een centraal verwarmd vertrek denken, maar meer kasteel....

De ouders van de eigenares van mijn huis verbouwde ook wijndruiven, maar ze zijn overgestapte op pijnbomen voor de pitjes en nog meer kurkeiken.
Daar ben ik wel blij om natuurlijk, want anders had ik hier niet met paarden kunnen komen.
Maar er is aan mijn huis dus nog een hok met een druivenstamp bak enzo.
Ik zit echt midden in wijndruiven gebied. Als er jaarmarkt is kun je ze allemaal proeven.
Off topic, maar Palmela is een wijnboer die zoveel personeel had dat ze een eigen dorpje hebben gebouwd, inmiddels een flinke plaats met eigen gemeente register en kerk... dat zit tussen mij en Lissabon in.
De wijn van mijn directe omgeving is wjn van het "península Setúbal" mocht je dat ooit op een etiket tegenkomen.

Hier heb je ook wijnen met paarden (Lusitanos, uiteraard) en muilezels op het etiket. Alleen daarom al het kopen waard... Heb ooit eens etiketten afgeweekt en in ee schrift geplakt, maar hele schrift kan ik niet meer vinden. Nu kun je ze gewoon op de computer zetten natuurlijk.