Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 22:04

Het is echt heel persoonlijk, want ik vind Lindemans dus niet te drinken. Als iemand die schenkt op een verjaardag neem ik fris :o

Ik ben echt druk aan het meeschrijven, ga een hoop tips die ik nog niet ken wel uitproberen hoor, jammie!

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:05

Ik haal bij AH vaak de Wild Pig sauvignon blanc. Kost €5,99 maar is ook regelmatig in de bonus. De pinot grigio huiswijn van AH vind ik ook lekker.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:13

Shaggy09 schreef:
Wit vind ik eigenlijk alleen Chardonnay lekker en dan het liefst als het wat warmer is. Ik drink s'zomers ook nog graag een zoete witte met ijs. (Niet nu mij gaan afmaken aub _O- )

Eigenlijk moet je wijn drinken volgens het ABC principe:
Anything But Chardonnay.
.....met ijs?....
Dan kan je beter watermeloen met pernot eten, dat is wel lekker.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:45

Albert schreef:
Shaggy09 schreef:
Wit vind ik eigenlijk alleen Chardonnay lekker en dan het liefst als het wat warmer is. Ik drink s'zomers ook nog graag een zoete witte met ijs. (Niet nu mij gaan afmaken aub _O- )

Eigenlijk moet je wijn drinken volgens het ABC principe:
Anything But Chardonnay.
.....met ijs?....
Dan kan je beter watermeloen met pernot eten, dat is wel lekker.


Hahaha,wij zeggen altijd Chardonnééé. :o

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:46

Maanlicht schreef:
Kobus17 schreef:
Cab-Sav, maakt niet zoveel uit van welk land, is altijd wel een lekker makkelijk drinkbare wijn, die drink ik graag op een verjaardag o.i.d . Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar uit de meer stevigere wijnen (de Barolo, Amarone, Malbec) metname bij het eten, maar een goede italiaanse Valpolicella Ripasso kan ik ook zeer zeker waarderen. In de zomer drink ik graag wel een sauvignon blanc uit Australië.
Wij hebben ook een wijncursus gedaan vanwege het feit dat wij wijnen lekker vonden maar niet echt konden definiëren hoe bijvoorbeeld een label te lezen, en wat vind je nu echt lekker en wat absoluut niet. Hoe een wijn te ruiken en proeven. want het blijft hoe dan ook;iedereen heeft een eigen smaak en wat de één lekker vind is niet per definitie ook de smaak van de ander.


Zijn wij dezelfde persoon?? Ik wilde precies hetzelfde zeggen, haha. Heb alleen geen wijncursus gedaan.


:D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:48

Het is de druif die je wijn zijn smaak geeft. Elzas is vaak zoetere wijn.

Chateauneuf-du-pape is grofweg gezegd hetzelfde als vele cotes-du-rhone maar andere bodem.

DM hun donkere bieren Floreffe zijn ook zeker te smaken. Maar het zijn geen vruchtensapjes :))

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:49

Targoviste Merlot uit Bulgarije is mijn favoriete wijn.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:03

Heb hier ook nog een 2-tal flessen van
Chateau Margaux van 2014 liggen, die mogen nog even blijven liggen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:05

Ik heb nu echt vet veel trek in wijn, maar ik heb een strikte no-alcohol-when-alone-policy en mijn wijnvriendin woont in Frankrijk. ;(

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:05

Van rode wijn Valpolicello Ripasso. Bij de Sligro hebben ze hele lekkere van het huis Speri.

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:10

Sinds ik terug ben van een geweldige tijd in Australië ben ik ook echt verslaafd aan wijn. Vooral Australische shiraz wijn is echt heerlijk!

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:11

Ik kan een droge, witte Verdejo erg waarderen. Veel wijn vind ik wat wrang en al snel een zure afdronk hebben. Ik houd van een wat meer toegankelijke smaak. Kan het zelf eigenlijk niet echt duiden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:20

Ook heel lekker: een goede rode mousserende wijn.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:28

Aldi had lekkere wijn, watermeloen :P
Albert Heijn heeft ook zoiets, weet alleen het merk zo niet.
Verder erg fan van Hugo.

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:33

Soms Merlot, meestal Rioja (liefst een gran reserva), St.Emilion.

Sinds mijn broer een tweede huis in Bulgarije heeft, brengt ie ook wel eens van daar wijn mee, rode wijnen, mavrud, een heerlijke merlot, maar ook een chardonnay, verrassend goed vond ik, waar ik vroeger nooit een chardonnay gedronken zou hebben.
https://villayambol.com/produkti/mavrud

Waar ik vroeger een witte bordeaux of Riesling dronk, ben ik tegenwoordig eerder fan van een stevige rode wijn.
Je smaak kan in de loop der jaren ook veranderen.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:33

Amy223 schreef:
Aldi had lekkere wijn, watermeloen :P
Albert Heijn heeft ook zoiets, weet alleen het merk zo niet.
Verder erg fan van Hugo.

:D

Dat is toch geen wijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:46

Sassy schreef:
Soms Merlot, meestal Rioja (liefst een gran reserva), St.Emilion.

Sinds mijn broer een tweede huis in Bulgarije heeft, brengt ie ook wel eens van daar wijn mee, rode wijnen, mavrud, een heerlijke merlot, maar ook een chardonnay, verrassend goed vond ik, waar ik vroeger nooit een chardonnay gedronken zou hebben.
https://villayambol.com/produkti/mavrud

Waar ik vroeger een witte bordeaux of Riesling dronk, ben ik tegenwoordig eerder fan van een stevige rode wijn.
Je smaak kan in de loop der jaren ook veranderen.

Vroeger (toen ik een jaar of 16 was) dronk ik, tot groot afschuw van mijn vader, graag Barefoot White Zinfandel. :') Tegenwoordig krijg ik dat ook echt niet meer weg, smerige meuk. :r Sowieso was ik vroeger ook meer van de witte wijn, maar door de jaren heen is dat verschoven naar volledig rood; krachtige, volle wijnen zijn hier ook favoriet. Wit drink ik vrijwel alleen nog als het hoogzomer is.

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:07

Mkango, die moest ik eerst eens googlen, nog nooit van gehoord :D

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:09

Ik drink graag de Haka Marlborough Sauvignon Blanc. :j
De avontroodt en de cabernet sauvignon van Zonneweelde vind ik ook nog steeds lekker
Barolo Sangrato (2014)

De meeste Chardonnay sla ik liever over, maar vreemd genoeg kan ik de Chablis vaak wel weer waarderen (gemaakt van chardonnay). :')

Maar voor een gemiddelde verjaardag haal ik meestal gewoon Pinot Grigio van de Lidl of AH. De meeste mensen proeven het toch niet, en ik ben zelf de moeilijkste niet :+

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:12

Mijn absolute favoriet!

Citaat:
0


Julia Schittler Becker – Merlot blanc de noir 2018
Blanc de noir is een witte wijn gemaakt van blauwe druiven, in dit geval Merlot. De nadruk ligt vooral op het ‘witte’ want als de wijn teveel kleur krijgt ligt de term rosé op de loer. Blanc de noir is sowieso al de paradijsvogel van de wijnindustrie want ze zijn er in alle tinten wit, roze en oranje. De truck zit hem in het moment van persen. Bij een wijn gemaakt van blauwe druiven kan je aroma’s van rode wijnen verwachten. Niets is minder waar want het zijn aroma’s van groene appel, perzik en verse kruiden die zorgen voor een heerlijke zomerse wijn. Echt wit, maar dan net anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:12

Sassy schreef:
Mkango, die moest ik eerst eens googlen, nog nooit van gehoord :D

Dat pleit voor je. :)) Het is net vloeibare bubblegum.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:27

Wit vind ik de whale's tale lekker. Verder vind ik dit lastig.

Qua rood drink ik graag vol en pittig. Niet echt een favoriet maar de arrogant frog met zwart etiket vind ik bijvoorbeeld erg lekker. Maar niet een merlot ofzo, liever grenache of temperanillo ofzo.

Rose o.a. de syrah van arrogant frog.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:13

Favo wijnhuizen momenteel:

Almenkerk: zuid Afrika. Top rood én rosé
Rust en vrede: klassiek top rood
Lismore: echt lekkere wijnen en ze kunnen alle steun gebruiken want de estate is afgebrand.
Mondet: betaalbare lekkere champagne. Ook de rosé is erg lekker daar.

Lekkere wijnen:

Wit: irony, diemersdal unwooded, jordan, smoke tree
Rood: la poeta
Bubbel: bacqaert, ruffus, perelada rosé

Ik gebruik ook vaak de app vivino.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wijnliefhebbers, deel je favoriete wijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:24

Aan de hand van een paar reacties:
Wat is er mis met een chardonnay? :)

Ik heb wellicht iets gemist of heb gewoon geen smaak, maar ik weet echt niet beter dan dat de chardonnay een niet te verpesten hele stabiele druifsoort is.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:27

Smaak is zo persoonlijk. Ik houd niet van rode wijn. Ik ben een witte wijndrinker.

En wat de een vloeibare bubblegum vindt, kan een ander weer lekker vinden. Ik vraag me ook af wat er mis is met Chardonnay? Kan iemand mij dit uitleggen?
Ik word altijd een beetje kriegel van dit soort arrogante toontjes. Je kunt nooit voor een ander bepalen wat lekker is.
En zo ben ik dol op de Chardonnay van Gallo en de genoemde Barefoot. En van die van Ilja Gort trouwens ook ( La Tulipe) Ook Valle di Viso vind ik lekker. Chileense wijnen vind ik over het algemeen best lekker. Franse, Spaanse én Italiaanse doen het wat mij betreft minder. Een Grüner Veltliner vind ik ook lekker.